אימון עסקי- מאפיית עוגות במטבח לעסק מצליח
"לילי"
לילי במקרה שלנו, הוא שם קוד ל- 10 נשים שונות, שהכרתי בשלוש השנים האחרונות בתוכניות העצמה. כל העשר טענו, שמלבד היכולת לאפות עוגות, הן אינן מוכשרות לדבר. ואני צחקתי, וחזרתי על האמירה הישנה שלי, מעלת העובש, ש"על כל אחת שיודעת לאפות עוגות יש מאה שאוהבות לאכול אותן, ובקו התפר בין שני העולמות מצוי הפוטנציאל העסקי שלהן"; בקו התפר בין מי שיודעת רק לאכול עוגות והרבה, לבין מי שיודעת "רק" לאפות עוגות, הרבה ובקלות ובעיקר מצוינות.
החלום של לילי
כישרונה של לילי הסב אושר לרב משפחתה, מכריה וחבריה. בכל הזדמנות הייתה מביאה עוגה, עוגיות ומיני מאפים פרי ידיה, והכל כבדרך אגב, ללא מחשבה מיוחדת. כל אחד ממקומות העבודה בהם עבדה, כמובן לא באפייה נהנה בכל חג, אירוע ומסיבה, ממאפה ממעשה ידיה. "בשבילי, לאפות זה piece of cake, " הייתה אומרת, ו"אני נהנית לראות אנשים נהנים מהעוגות שלי".
"אם את נהנית לראות אנשים מלקקים את האצבעות מהעוגות שלך למה את מסתפקת במעט? מה דעתך לאפשר למאות ואלפי אנשים ליהנות וללקק את האצבעות?" שאלתי. לילי צחקה, גיחכה משהו. וכך החל המסע. המסע של לילי, (כל אחת מהעשר, במקומות שונים בישראל), לחבר בין היכולות לאפות עוגות, עוגיות ומאפים לבין ההנאה, שמכירתן תסב לאנשים.
שלב 1- בחנו את היכולות של לילי. כל אחת באותו תחום "יכולה" דברים אחרים. אחת הצטיינה בתקשורת, אחרת הייתה מחוברת לוועדים, שלישית הכירה את רב בעלי בי הקפה בעירה מעבודה אחרת.
שלב 2- התוודענו למחסומים האישיים אלו שמנעו מלילי לממש את עצמה כקונדיטורית, בעיקר, כמו תמיד, ההבנה ש- ONE MAN shit is another man's honey. במילים פשוטות: כל לילי הבינה 3 דברים חשובים ביותר להתפתחות שלה:
1. שיש לה מתנת אלוהה- היכולת המופלאה ליצור מאפים בקלי קלות
2. שמה שקל לה קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי לאחרים/ות.
3. שכל מתנת אלוה ראויה להעניק לבעליה תגמול כספי ראוי.
שלב 3- עברנו על תסריט חייה של לילי וגילינו שמיום שהורשתה להיכנס למטבח אהבה ליצור עוגות, כולל עוגות בלתי אכילות מחול מעוטר בעלים ובדשא, בגינת המשחקים בגן הציבורי. גילינו גם שאמא של לילי נהגה ל"רתום" את ביתה להעניק במתנה, עוגות לכל אירוע ומסיבה. "רתימה" זו יצירה אצל לילי, את ההתניה
עוגה= מתנה
שלב 4- היה עלינו לייצר הקשרים חדשים אצל לילי, לגבי היכולות שלה.
עוגות= כסף
עוגות= פרנסה
עוגות= עסק
מרגע שלילי הפנימה את ההקשרים החדשים, היא התחילה לחשוב על עוגות במונחים של עסק;הוצאות והכנסות, זמן עבודה, זמן קניות ולא במונחי הנאה וכיף, למרות, שהללו בהחלט המשיכו להיות חלק בלתי נפרד מעבודתה.
שלב 5- לילי מגדירה את החזון העסקי שלה, בעסק שמהותו יצירה של מתיקות בחיים של אנשים.
שלב 6- לילי מגדירה את הערכים המובילים שלה: הנאה, איכות, טעם של עוד, שמחת חיים.
שלב 7- כאן שילבנו ייעוץ עסקי באימון: מיפינו את שוק המטרה, את המתחרים, שת"פ אפשריים, הגדרנו את היתרון היחסי של לילי, את התועלות, את סל המוצרים ובנינו תוכנית עסקית לעסק החדש.
במקרה של לילי, הואיל והתשוקה והמוטיבציה שלה נסקו למרומים, בחודש שלאחר סיום תהליך האימון, היא השתתפה באירוע שיזמה העירייה בעירה, הקימה דוכן והתחילה לשווק עצמה.
כיום כל לילי גדולה משהייתה.
לאחת קונדיטוריה שמספקת עוגות ומאפים לבתי קפה ומסעדות בעירה.
לשנייה, עסק מהבית של עוגות חתונה וימי הולדת יוקרתיות ביותר.
לשלישית בית קפה בעירי תל- אביב .
וכל הליליות שהתחילו תוכניות העצמה שונות באמירה, הכל כך לא מייצגת "אני, חוץ מלאפות עוגות, לא מוכשרת לדבר" פורחות ומשגשגות וכך גם עסקיהן. ואני, משמינה...מנחת (וקצת מהעוגות)
"לילי"
לילי במקרה שלנו, הוא שם קוד ל- 10 נשים שונות, שהכרתי בשלוש השנים האחרונות בתוכניות העצמה. כל העשר טענו, שמלבד היכולת לאפות עוגות, הן אינן מוכשרות לדבר. ואני צחקתי, וחזרתי על האמירה הישנה שלי, מעלת העובש, ש"על כל אחת שיודעת לאפות עוגות יש מאה שאוהבות לאכול אותן, ובקו התפר בין שני העולמות מצוי הפוטנציאל העסקי שלהן"; בקו התפר בין מי שיודעת רק לאכול עוגות והרבה, לבין מי שיודעת "רק" לאפות עוגות, הרבה ובקלות ובעיקר מצוינות.
החלום של לילי
כישרונה של לילי הסב אושר לרב משפחתה, מכריה וחבריה. בכל הזדמנות הייתה מביאה עוגה, עוגיות ומיני מאפים פרי ידיה, והכל כבדרך אגב, ללא מחשבה מיוחדת. כל אחד ממקומות העבודה בהם עבדה, כמובן לא באפייה נהנה בכל חג, אירוע ומסיבה, ממאפה ממעשה ידיה. "בשבילי, לאפות זה piece of cake, " הייתה אומרת, ו"אני נהנית לראות אנשים נהנים מהעוגות שלי".
"אם את נהנית לראות אנשים מלקקים את האצבעות מהעוגות שלך למה את מסתפקת במעט? מה דעתך לאפשר למאות ואלפי אנשים ליהנות וללקק את האצבעות?" שאלתי. לילי צחקה, גיחכה משהו. וכך החל המסע. המסע של לילי, (כל אחת מהעשר, במקומות שונים בישראל), לחבר בין היכולות לאפות עוגות, עוגיות ומאפים לבין ההנאה, שמכירתן תסב לאנשים.
שלב 1- בחנו את היכולות של לילי. כל אחת באותו תחום "יכולה" דברים אחרים. אחת הצטיינה בתקשורת, אחרת הייתה מחוברת לוועדים, שלישית הכירה את רב בעלי בי הקפה בעירה מעבודה אחרת.
שלב 2- התוודענו למחסומים האישיים אלו שמנעו מלילי לממש את עצמה כקונדיטורית, בעיקר, כמו תמיד, ההבנה ש- ONE MAN shit is another man's honey. במילים פשוטות: כל לילי הבינה 3 דברים חשובים ביותר להתפתחות שלה:
1. שיש לה מתנת אלוהה- היכולת המופלאה ליצור מאפים בקלי קלות
2. שמה שקל לה קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי לאחרים/ות.
3. שכל מתנת אלוה ראויה להעניק לבעליה תגמול כספי ראוי.
שלב 3- עברנו על תסריט חייה של לילי וגילינו שמיום שהורשתה להיכנס למטבח אהבה ליצור עוגות, כולל עוגות בלתי אכילות מחול מעוטר בעלים ובדשא, בגינת המשחקים בגן הציבורי. גילינו גם שאמא של לילי נהגה ל"רתום" את ביתה להעניק במתנה, עוגות לכל אירוע ומסיבה. "רתימה" זו יצירה אצל לילי, את ההתניה
עוגה= מתנה
שלב 4- היה עלינו לייצר הקשרים חדשים אצל לילי, לגבי היכולות שלה.
עוגות= כסף
עוגות= פרנסה
עוגות= עסק
מרגע שלילי הפנימה את ההקשרים החדשים, היא התחילה לחשוב על עוגות במונחים של עסק;הוצאות והכנסות, זמן עבודה, זמן קניות ולא במונחי הנאה וכיף, למרות, שהללו בהחלט המשיכו להיות חלק בלתי נפרד מעבודתה.
שלב 5- לילי מגדירה את החזון העסקי שלה, בעסק שמהותו יצירה של מתיקות בחיים של אנשים.
שלב 6- לילי מגדירה את הערכים המובילים שלה: הנאה, איכות, טעם של עוד, שמחת חיים.
שלב 7- כאן שילבנו ייעוץ עסקי באימון: מיפינו את שוק המטרה, את המתחרים, שת"פ אפשריים, הגדרנו את היתרון היחסי של לילי, את התועלות, את סל המוצרים ובנינו תוכנית עסקית לעסק החדש.
במקרה של לילי, הואיל והתשוקה והמוטיבציה שלה נסקו למרומים, בחודש שלאחר סיום תהליך האימון, היא השתתפה באירוע שיזמה העירייה בעירה, הקימה דוכן והתחילה לשווק עצמה.
כיום כל לילי גדולה משהייתה.
לאחת קונדיטוריה שמספקת עוגות ומאפים לבתי קפה ומסעדות בעירה.
לשנייה, עסק מהבית של עוגות חתונה וימי הולדת יוקרתיות ביותר.
לשלישית בית קפה בעירי תל- אביב .
וכל הליליות שהתחילו תוכניות העצמה שונות באמירה, הכל כך לא מייצגת "אני, חוץ מלאפות עוגות, לא מוכשרת לדבר" פורחות ומשגשגות וכך גם עסקיהן. ואני, משמינה...מנחת (וקצת מהעוגות)
שירית בן- ישראל
מנכ"לית חברת STS
לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת למצוינות אישית ועסקית
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net
מנכ"לית חברת STS
לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת למצוינות אישית ועסקית
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net