ד"ר יחיאל שרמן
אפשר ואפשר להנחיל איכויות מעולות בפיתוחו וקידומו של מוסד חינוכי. מורה מעולה החדור ברצון וביכולת הינו ערוך ומוכן לקבל התפקיד החשוב ביותר במערכת החינוכית - מנהל בית הספר. מנהל מוסד חינוכי יצליח היטב רק אם הוא יהפוך למנהיג, מנהיג ? כאדם המוביל והמשפיע.
השיתופיות הייתה מוקד בהצלחה, הבניה יחד עם עובדים אחרים גורמת לאיכויות מעולות, שאלו ה"מנהלת" שהיא חשה כאדם מן השורה ולא כמנהלת, הבהירה המנהלת כי כל העשייה הצליחה בגלל סדר וארגון עם וביחד הצוות!
המנהל - משפיע עם אופיו,המידות שלו הקשורות לאהבה, לכבוד, ליחס מתוך הקשבה. אפשר ואפשר ללמוד להיות מנהל - מנהיג שכל ההצלחה תלויה רק במי שעומד בראש המנגנון.
ההצלחה היא בזכות האנשים שמסביב, אך המנהל הוא המעצים ומפתח המורים שמסביב.
כבר מההתחלה "האני מאמין" נבנה יחד! בשנתיים הראשונות התחלנו לפתח: עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, לאחר שנתיים הבנו שיש צורך קודם כל לדאוג לפיתוח ילד - ומיצוי יכולתו, של ילדה תהא מחוברת לעצמה ולכישוריה.
היעד השני - היה החברה, הסביבה האנושית שמסביב. רק בשלב השלישי התמקדנו בתורה, עם וארץ.
עבדנו דרך למידה מגוונת בשיטות שונות, בשילוב ההורים, בי"ס קהילתי.
בית, ביה"ס והילדים - משולש חשוב בהצלחה, דלת המנהל פתוחה למורים, לילדים וגם להורים. המה הלקוחות ושותפים בכל החלטות, מהתחלה ההורים קשורים עמנו בכל הליכי החינוך, מקשיבים להם.
יעד ישובי
העמקת החינוך לערכים יהודיים, ציוניים והומניים. הרב משולב בכל התחומים, מיגון תחומים המבהירים המדגישים לימוד תורה. שרים תהילים - אתגר מרתק בהפסקות הכל בניגון. לצניעות - בלבוש, בדיבור ממוקד בעבודתנו בבית הספר.
חגים, הצגות, דרמה, אומנות, מוסיקה, טיולים, אתגרים ואירועים עפ"י מעגל השנה. טיפוח חוויות יחד עם ועם כל המורים כמובן.
לימוד משותף של הורים וילדים - מקסים ומרתק. הנהגת הורים שותפים מלאים בחשיבה, בארגון ובעשייה החינוכית בבית הספר. שפע הרעיונות והיוזמות שהוגים המורים וכולנו מבצעים עם ההורים מוסיף שפע של שמחה ושיתופיות.
אנשים נהנים מהפעילות עצמה, כאשר ההורים מספרים ומתארים "ילדותם" מאושרים.
קידום תהליכי הוראה והערכה במקצועות שונים, מתמטיקה, מדע, יהדות חייבים להיות חלק מהעשייה הבית ספרית.
איתגור, אווירה, רוגע, אהבה, כבוד, הכל כדי להגיע להשגת המטרות. מעקב חודשי להורים ולילדים ייתן תוצרים - תפוקות חשובות.
הדוגמא האישית הוא החשוב ביותר לניהול מנהיגותי מעולה.
השיחות האישיות עם כל מורה וכל תלמידה - מגבירה המוטיבציה, מידי יום שישי תלמידות מקבלות תעודות הצטיינות של התנהגויות ועל הישגים לימודיים. חינוך כל ילד בהתאם לכישוריו ויכולתו מאד חשוב, ההישגים חשובים, התפוקות חשובות מאוד אך לא רק הם... התהליך לא פחות חשוב מהם.
הכל תלוי באישיות המנהל, ההצלחה המוסדית בכל הפרמטרים נתונה כולה בתפקודו האיכותי המנהיגותי של המנהל.
אם נחפש הטוב - נמצא הטוב ונניף אותו.
מה משקף בית ספרנו?
•
יחס אישי
•
שילוב ביה"ס כדרך חיים
•
צוות
•
קו פתוח
•
אכפתיות
•
אוירה משפחתית
•
מוטיבציה
האווירה המשפחתית: 18 מורים, 115 בנות, 6 כיתות, 20% עולים מהודו + 17% מאתיופיה, האוכלוסייה מגוונת.
יוצרת תפוקות מעולות, במוסד קטן כמו גדול יש להשתמש באותם כלים ומיומנויות, המתודה זהה, במוסד גדול יותר יש לשלב לשתף כל המורות ומנהיגות ההורים כמו במוסד קטן.
הכל, הכל תלוי במנהל - מנהיג מחייך, מאמין בעצמו, ביכולתו, מאמין בכל מורה במוסד החינוכי שהוא פנינה ומאמין בכל לתמיד, האמונה היא הבסיס האיתן והחזק ביותר בתפנית.
העוצמה להצליח, ראש זקוף ובטחון בהצלחה - תלוי באנשי החינוך, אך בעיקר במנהל, במנהיג המוביל והמשפיע. האחד והייחודי העומד בראש המערכת, רק המנהל, בהתנהגותו, בהליכותיו, בשכלו ובחכמתו יגיע כל מוסד חינוכי לרום הפסגה. ההישגים, חיי החברה, ההתנהגות, התורניות, הערכים, הרצון להצליח, המאמץ לנצח תמיד, השאיפות לכבוש כל יעד תלוי רק במוביל העומד בראש המערכת המנהל.
ככל שהמנהל יטמיע בתוכו תכונות מנהיגותיות - כן, הוא ימצא כל נתיב כדי להשפיע על המורים, הילדים וההורים ולנתבם לראש ההר כדי להיות הטובים ביותר.
איכות בית ספר - תלויה רק במוביל - במנהיג, הוא הופך מורה בינוני למעולה, הוא בדרכים המאתגרות והחכמות בהם הוא משתמש משכיל להעצים המורים ולמצות יכולתם הטמונים בהם.
מורה יהא פורה, יוזם ויצירתי רק במוסד בו המנהל פורח מהווה דוגמא אישית למנהיג אמיתי.
היהדות מאז ומתמיד התפתחה, נעה קדימה רק בגלל המנהיגות שהובילה אותנו באלפי השנים כדי להיות החכמים והטובים ביותר.
השיווק, להורים חשוב ביותר, חוברות, מאמרים, דפי מידע, מהווה חלק חשוב בזקיפות הקומה. כאשר כולם יודעים על מה למדו ומהו המיקוד בלימודיהם של ילדיהם, הם הופכים לשותפים אמיתיים ולמאושרים.
חשוב להשתמש בכלים מגוונים, מרתקים ומאתגרים - לשיווק. כמו חוברת, ריקודים, הופעות, מוסיקה, טיולים.
אפשר לנצח, לזקוף קומה, לתת תחושה חיובית וערכית לכלם ולכל מורה, הכל בזכות האנשים שעובדים עמנו.
מורה אחראי לטיולים, למדע, למוסיקה, למחול, להישגים, למקצוע. אם רוצים תמיד ניתן לנצח... תמיד.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.