הכל
מוקדש למורה יעל דנה
ולנכדי דניאל
הצלחה בחינוך היא ייעוד מדהים. מאז ומתמיד. מניסיוני הרב בשדה החינוך למדתי כי כל ההצלחה המוסדית תלויה בעיקרה במנהל בית הספר שהוא מנהיג. תפקידו החשוב ביותר של המנהל-המנהיג היא העצמת מורים, פיתוחם וקידומם לכל אורך הדרך. באשר המורים המה הדמויות הדומיננטיות בהשפעתם על הילדים.
"מורה" צריך גם הוא להיות "מנהיג" - המשפיע, מוביל ומלהיב את הילדים לנוע כל הזמן קדימה, לחלוף על כל בעיה ותקלה ולנצח תמיד. המורה הוא הדמות העומדת ברוב שעות הלימוד אל מול התלמיד, הוא מהווה "דוגמא אישית" בכל תנועה, דיבור, תגובה, אמירה ועשייה. הילד חש כל הזמן את המורה. כאשר המורה מקרין חום,אהבה ,כבוד ויחס ובעיקר "אמונה" בילד, הרי הילד מרגיש זקיפות קומה, בטחון עצמי, דימוי עצמי חיובי וריאלי. המוטיבציה .תגביר ותנוע כלפי מעלה ותנצח כל בעיה וכל תקלה שבדרך. המוטיבציה תשכון בתוכו של כל ילד "רק" אם המורה בונה תשתית יצוקה - עליו יכול הילד לסמוך, להישען ולטפס מעלה בשלבי הסולם.
מורה מצליחן משלב למידה כל הזמן, מטפח אינטליגנציה שכלית -IQ - מוסיף יידע שהרי "ידע הוא כוח" אך מורה מעולה מטמיע אינטליגנציה רגשית EQ - .בכל למידה, השכל והידע יפרחו ככל שמסביב ללומד מרבים להשתמש באהבה, כבוד, אהבה יחס, עידוד, אמפטיה והמון הקשבה, מבט בעיני הדובר והמון חיוך. כאשר פני האדם מסגירות את פנימיותו, כפי שאומר החכם מכל אדם - "חכמת אדם תאיר פניו"
בורא עולם בראנו שונים אחד מן השני,במראנו החיצוני ובפנימייתנו.
כל אדם נראה אחרת וחשיבתו שונה ומגוונת, לכל אחד דרך למידה משלו ועל כל מורה למצוא, לאתר, הייחודיות של כל ילד. להכיר את נקודות החוזק שבו -לפתחם ולהגביהם מעלה מעלה. כפי שמציין שלמה המלך "חנוך לנער על פי דרכו" התוצאות, התפוקות, התוצרים החיוביים תלויים במורה, כאשר כל ילד יכול להיות טוב ולהצליח,כל אחד בתחומים החזקים שבו. המורה הנהדר מוצא את הטוב וינוע אתו במעלה ההר.
המורה יעל דנה היקרה והנפלאה והמרתקת קיבלה לכיתה א' את נכדי.
מה עשתה מורה מעולה זו במשך שנה שלמה? באילו כלים חינוכיים היה השתמשה בחינוכה המדהים את דניאל?
•
מדוע ההתמדה בחינוך חשובה - בדרך להצלחה?
•
איך יוצרים קשרי אמון עם הילדים?
•
כיצד נכדי למד ושמח, גדל זרח השכיל והיה מאושר?
•
היש כלים להקנות בטחון עצמי לילד מתקשה?
•
הייתכן שמילת המפתח שבהצלחתה עם הילדים הייתה "אהבה"?
•
במה עוזרת "אוירה טובה" בכיתה ליצור למידה נפלאה?
•
הניתן ללמוד בשמחה ובאושר תוך יצירת גבולות להיתר ואיסור?
•
האפשר לשלב שלווה ורוגע עם עומק חשיבה?
•
הייתכן שהצלחה חינוכית קשורה גם ל"קשר" ההדוק עם ההורים?
•
היש כלים חינוכיים להפוך כיתה למשפחה מלוכדת?
•
יכול להיות שחיי חברה כבר מכיתה א' הופכים ילד למאושר ושמח?
•
האם חיי חברה מחדירים בילד - בכל נימי גופו - אמונה בעצמו?
•
האם ילד האומר: "כיף לי לבוא לבי"ס" זה בגלל שיש לו חברים?
•
מורה יכולה לעודד ילד להיות סקרן?
•
מורה יכולה לאמת האמירה כי ה"אחריות" להצלחה תלויה רק בה?
•
נכדי אמר למורה "אני לא טוב בחשבון" ויעל הפכה את הקערה על פיה הייתכן?
•
יעל, המורה הנפלאה, היתה תמיד קשובה גם להורים, זה חשוב?
דניאל היקר שלנו, ילד נהדר, המתנהג להפליא, אך לפני מספר שנים הסתגר לו בעולמו הפרטי, הוריו היקרים ואחיותיו המדהימות הטמיעו בו את האמונה בעצמו, ביכולתו, ובכישוריו, זקפו את קומתו, הגבירו בו את הדימוי העצמי - "אתה יכול!" "אתה מסוגל".. נסה..
וכמובן המורה המרתקת יעל דנה שבמשך כל השבוע, מדי יום כל שעה כל השנה שילבה חיוך,אהבה, עוצמה ואמונה בעצמה ביעל - בטוחני שהיא דיברה אל עצמה ואמרה
"אני יעל דנה, אמצא כל נתיב כדי להצליח לעצב את דמותו האיתנה והזקופה של הילד הזה"
אני חייב לציין כי הנני עוסק בחינוך במשך עשרות שנים, שימשתי "רק" 25 שנה כמפקח. הצלחתי נבעה "רק" בגלל מורים ומנהלים כמו יעל דנה.
יעל שילבה בכיתתה אהבה ללא גבול, כל התלמידים ונכדי בתוכם אהבו להגיע לביה"ס, ללמוד בכיתתה של המורה הנהדרת יעל, כי אצלה ניטעו אהבה בכל ילד. ילד אהוב הוא גם אוהב. יעל הפנימה בכל תלמידיה את תכונות התודה והטוב. להיות טובי לב ולהודות על הכל. נכדי הצליח במשך השנה בגלל טוב ליבו ואישיותו הנהדרת - ילד טוב יכול להגיע לפסגות ולהגשים כל יעד .
יעל השכילה לאמץ רעיון חינוכי מעולה וחשוב להתקדם "רק" דרך פיתוח נקודות החוזק שבכל ילד והכל מתוך עידוד ודברי שבח.
כאשר בתחילת הדרך היו לדניאל קשיים בקריאה ובעיקר בכתיבה - השכילה המורה לא "לדכא" אותו בקשייו, אלא עודדה אותו בנקודות החוזק שהוא הפגין. נכדי - בסיוע משפחתו היקרה התעניין בהיסטוריה - אני מדגיש בהיסטוריה - רכשו עבורו שפע אדיר של ספרי קריאה ונכדי שזכרונו מדהים יודע (זה עתה סיים כיתה א' כאמור) על התקופה הביזנטית, מה ההבדל ביחס ליהודים בין אנטיוכוס השלישי לרביעי, עם מי נלחם דריווש השלישי, ומה קרה במלחמת העולם הראשונה והשניה, מי היו בגין ובן גוריון, ובאיזו שנה היתה מלחמת השחרור, אומנים בתקופת הרנסס, התרבות השומרית והפיניקית, כיצד ועל ידי מי נכבשה דרום אמריקה, מגלי עולם מלכים שונים ומרתקים - האם אנחנו קולטים - תלמיד בכיתה א' עם ידע אדיר כזה.
המורה יעל דנה חיזקה אותו בתחומים אלה בהם הוא שלט - ובכך חיזקה בו את הביטחון עצמי - האמונה בעצמו ביכולתו ובכישוריו...
נתנה לו "במה" בכיתה לבטא כישוריו ההיסטוריים וזכרונו המדהים.
כן... כן...כל חיי אני לומד ולומד והילד שלנו - יודע טוב ממני היסטוריה, גם אביו - מנהל בית ספר תיכון יודע היטב - כי בנו דניאל יודע טוב ממנו פרקים בהיסטוריה. סבתו - המשמשת כשמרטפית מדי שבוע, לעולם מקרינה בו אהבה אימון וכמובן מתנות.
הוריו של הילד - עקשנים ונחושים "בננו יצליח" סבא וסבתא, שלום ורינה אף הם רוכשים ספרים לדניאל ומספרים לו סיפורים היסטוריים כדי שינוע לכבוש פסגה נוספת. והכל - הכל מתוך אהבה.
המורה יעל דנה כתבה בהערותיה לנכדי "אתה טוב בחשבון" גם כאשר המבחן היה בינוני - אך לאחר מכן התגלה פתאום כי הילד החל בנחישות ובנמרצות לנסות ללמוד חשבון ובשבועות האחרונים גילו כולם כי בכפל הוא הכי טוב, המוטיבציה שרכש מהערות המורה יעל הקנו לו בטחון לנסות וכאשר מנסים מצלחים.
אביו של נכדי, לימדנו כי ניתן להצליח ולהצטיין רק אם הילדים מרגישים "חוויות של הצלחה" כך ניתן להגביה עוף ולשפר ציוניהם של תלמידים גם מהשכונות, המה ישיגו הישגים נפלאים רק, רק אם הם מרגישים כל הזמן "חוויות של הצלחה" כאשר דניאל מרגיש כי הכתוב בתעודה חיובי, כאשר המורה יעל מחדירה לו היטב את האמונה בעצמו וביכולתו, שהוא מצליחן או אז הוא מתחיל לנסות לגעת גם בתחומים שנחשבו קשים ובלתי נתפסים. תחושת הילד כמו כל אדם היא הקובעת את הרצון העז, הנחישות והעוצמה להצליח בתחומים בהם קצת יותר קשה בתחילת הדרך.
אני ידע כי ניתן ואפשר להתגבר על כל בעיה אם נושאים על גבינו "האחריות|, גבה וכתפיה של המורה יעל גדוש באחריות. לדעתי גם במוחה הפורה היוזם והיצירתי יש כמות עצמוה של חכמה תבונה והמון אחריות.
האמונה בילד נטעה בו רצון להצליח ופיתחה בו את ייצר הסקרנות תחם המגביר בו את הידע שהרי "יידע הוא כח" הידע הנצבר במוח המשולב עם המון שאלות שהוא מביע להוריו, לסבים ולסבתות ובכך הוא הופך להיות חכם,
שהרי החכמה מוטמעת באדם רק אם הוא משתמש בידע דרך שאילת שאלות.
חשוב שנדע כולנו, הורים ומורים שקיים בכל ילד "פוטנציאל חבוי" ככל שנשכיל למצוא כלים מעודדים לגלות הפוטנציאל ולהפריח אותו הרי כל הטמון ייצא החוצה, נשכיל בכך להוביל הילד לפסגות נפלאות ומרתקות .
תודה לך המורה יעל שבזכותך הצליח להניע הפוטנציאל הטמון במוחו ובגופו של דניאל, והיום אנו מקווים שיכולתו הנפלאה תניב פרות מתוקים ונפלאים בעתידו.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.