אימון למיתוג- אינדקס מילות מפתח
בתהליך המיתוג לוקחים מוצר או שירות, או אדם ויוצרים לו ייחודיות לאורך זמן. ככל שהייחודיות תהיה קשורה לתכונותיו האמיתיות הדבר יתרום לאמינותו ו"ערכי המותג" שלו ישמרו.
מותג קשור להגדרת הבטחה, לזיהוי צרכים של קהלי המטרה, לאבחון הציפיות שהמותג מעוניין לעורר, לבחירות נכונות, להתמדה ועקביות, להלימה בין המסרים, ליישום מדוייק של תהליכים בהתאם לאסטרטגיה שתיבחר, ויש שיאמרו גם למזל.
מושגי מפתח בתהליך:
1. מותג (brand, brand name )- המילה מותג בעברית מורכבת מצירוף המילים: מוצר+ תג. בפועל מדובר על כל המאפיינים של חברה, קו מוצרים או מוצר בודד אשר מבדילים אותם ממתחריהם; שם ייחודי, סימן, סמל או צורה או שילוב של אלה, הנועד לזהות מקור להבטחה הקשורה עם המוצר, ולבדלו ממתחרים. כל שם עצם פרטי הוא בעצם מותג. עצמתו של המותג היא ביכולתו להשפיע על התנהגות הצרכנים.
2. אסטרטגיית המותג- (brand strategy)- היא ה"מה". ההבטחה של המותג העתידי שלנו. עליה דיברנו. מה אנחנו מבטיחים לקהל המטרה
3. אסטרטגיית המיתוג- (branding strategy )- עוסקת ב "איך". איך נממש את הבטחת המותג בשטח, באופן רציף, עקבי ולאורך זמן.
4. חזון- (vision)- הינו התמונה העתידית של הארגון כפי שהוא במיטבו. בשונה מהייעוד המגדיר את הסיבה לקיומו של הארגון, החזון מגדיר את הזהות הארגונית והמשמעות המיוחדת לעשייה.
5. ייעוד- (mission)- מגדיר את הסיבה הפורמאלית לקיום הארגון ואת הפעולות המרכזיות, שעל הארגון לבצע כדי להבטיח את קיומו לאורך זמן. מהייעוד נגזרות המטרות, הטכנולוגיה והעשייה השוטפת בארגון.
6. אסטרטגיה- strategy))- תכנון פעולות לחימה ומהלכי קרב לטווח רחוק, תכנון מהלכים להשגת מטרה
7. טקטיקה- ( tactics)- שיטות להשגת מטרה. תכסיסנות, תחבלנות, דרכי לחימה, תורת ניהול קרב.
8. סמל המותג- (brand mark)- חלק המותג שניתן לזהותו אך אי אפשר לבטאו בקול, כגון: סמל, דוגמת קישוט, צבעים מיוחדים או כתב ייחודי.
9. שוק המטרה- (target market) החלק, מתוך השוק הזמין הכשיר, שאליו פונה החברה.
10. תדמית המותג- (brand image) מערכת האמונות שיש לאנשים על מותג מסוים.
11. תכנון אסטרטגיה- ( planning)- תהליך פיתוח ושמירת ההתאמה האסטרטגית בין יעדי הארגון ויכולותיו, לבין הזדמנויות השיווק המשתנות שלו. הוא מבוסס על קביעת משימה ברורה לחברה, הצבת יעדים ופיתוח אסטרטגיות פונקציונאליות מתאימות.
ספרות מומלצת:
1. המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
2. חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
3. המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
4. 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
5. שיווק באינטרנט, ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט, מנטור, 2006
6. עקרונות השיווק (חלקים א'+ ב'), פרופ' פיליפ קוטלר ופרופסור גארי
ארמסטרונג, המכון לפריון עבודה, 1994
בתהליך המיתוג לוקחים מוצר או שירות, או אדם ויוצרים לו ייחודיות לאורך זמן. ככל שהייחודיות תהיה קשורה לתכונותיו האמיתיות הדבר יתרום לאמינותו ו"ערכי המותג" שלו ישמרו.
מותג קשור להגדרת הבטחה, לזיהוי צרכים של קהלי המטרה, לאבחון הציפיות שהמותג מעוניין לעורר, לבחירות נכונות, להתמדה ועקביות, להלימה בין המסרים, ליישום מדוייק של תהליכים בהתאם לאסטרטגיה שתיבחר, ויש שיאמרו גם למזל.
מושגי מפתח בתהליך:
1. מותג (brand, brand name )- המילה מותג בעברית מורכבת מצירוף המילים: מוצר+ תג. בפועל מדובר על כל המאפיינים של חברה, קו מוצרים או מוצר בודד אשר מבדילים אותם ממתחריהם; שם ייחודי, סימן, סמל או צורה או שילוב של אלה, הנועד לזהות מקור להבטחה הקשורה עם המוצר, ולבדלו ממתחרים. כל שם עצם פרטי הוא בעצם מותג. עצמתו של המותג היא ביכולתו להשפיע על התנהגות הצרכנים.
2. אסטרטגיית המותג- (brand strategy)- היא ה"מה". ההבטחה של המותג העתידי שלנו. עליה דיברנו. מה אנחנו מבטיחים לקהל המטרה
3. אסטרטגיית המיתוג- (branding strategy )- עוסקת ב "איך". איך נממש את הבטחת המותג בשטח, באופן רציף, עקבי ולאורך זמן.
4. חזון- (vision)- הינו התמונה העתידית של הארגון כפי שהוא במיטבו. בשונה מהייעוד המגדיר את הסיבה לקיומו של הארגון, החזון מגדיר את הזהות הארגונית והמשמעות המיוחדת לעשייה.
5. ייעוד- (mission)- מגדיר את הסיבה הפורמאלית לקיום הארגון ואת הפעולות המרכזיות, שעל הארגון לבצע כדי להבטיח את קיומו לאורך זמן. מהייעוד נגזרות המטרות, הטכנולוגיה והעשייה השוטפת בארגון.
6. אסטרטגיה- strategy))- תכנון פעולות לחימה ומהלכי קרב לטווח רחוק, תכנון מהלכים להשגת מטרה
7. טקטיקה- ( tactics)- שיטות להשגת מטרה. תכסיסנות, תחבלנות, דרכי לחימה, תורת ניהול קרב.
8. סמל המותג- (brand mark)- חלק המותג שניתן לזהותו אך אי אפשר לבטאו בקול, כגון: סמל, דוגמת קישוט, צבעים מיוחדים או כתב ייחודי.
9. שוק המטרה- (target market) החלק, מתוך השוק הזמין הכשיר, שאליו פונה החברה.
10. תדמית המותג- (brand image) מערכת האמונות שיש לאנשים על מותג מסוים.
11. תכנון אסטרטגיה- ( planning)- תהליך פיתוח ושמירת ההתאמה האסטרטגית בין יעדי הארגון ויכולותיו, לבין הזדמנויות השיווק המשתנות שלו. הוא מבוסס על קביעת משימה ברורה לחברה, הצבת יעדים ופיתוח אסטרטגיות פונקציונאליות מתאימות.
ספרות מומלצת:
1. המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
2. חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
3. המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
4. 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
5. שיווק באינטרנט, ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט, מנטור, 2006
6. עקרונות השיווק (חלקים א'+ ב'), פרופ' פיליפ קוטלר ופרופסור גארי
ארמסטרונג, המכון לפריון עבודה, 1994
שירית בן- ישראל
מנכ"לית חברת STS
לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת למצוינות אישית ועסקית
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net
מנכ"לית חברת STS
לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת למצוינות אישית ועסקית
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net