נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
היינו: לאחר שהסתיימו ימי ההכנה. מחלוקת עתיקה היא בעם ישראל מתי חל אותו יום "שמיני": בראש החודש הראשון או בשמיני לאותו חודש. במחלוקת זו נחלקו התנאים, ולאחר מכן רש"י ור' אברהם אבן עזרא בפירושיהם על אתר, וכאן המקום להוסיף שיקול נומרולוגי על מנת להכריע במחלוקת.
המספר הסידורי "שמיני" מופיע בתורה במקומות נוספים, ותמיד כציון-זמן המבטא סיום הכנה. לדוגמה: "כן תעשה לשורך לצאנך, שבעת ימים יהיה עם אמו, ביום השמיני תתנו לי" (שמות כ"ב/כט'). תפישה דומה ניכרת בציווי למול תינוק שנולד, והוא נמול רק ביום השמיני, היינו לאחר שעבר שבוע של "הסתגלות" לעולם החדש בו הוא נמצא. כיוצא בכך, המצורע מביא את קרבן-טהרתו ביום השמיני (ויקרא י"ד/י'), ואף הנזיר מביא את קרבנו ביום השמיני (במדבר ו'/י'). כלומר: המספר הסידורי "שמיני" מציין מעין לידה מחודשת של המצורע, של הנזיר ושל התינוק שנולד.
כתוב: "ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחודש הוקם המשכן" (שמות מ'/יז'), ולאחר מכן מתוארות כל פעולות ההכנה: "ויקם... ויתן... וישם... ויתן... ויקם...". דומה כי אסור לסדר פעלים זה להטעות את הקורא, שכן כל הפעולות האלו שעשה משה, קדמו להקמת המשכן. כלומר: מסתבר כי באחד לחודש הראשון הסתיימה מלאכת ההקמה, כמו גם כל ההכנות, והשנה החדשה תאמה את הקמת המשכן החדש.
כידוע נחלקו התנאים גם בשאלה אחרת: מתי נברא העולם, וכאן המקום להעיר כי בין לדברי הסובר שהעולם נברא ב-א' ניסן ובין לדברי האומר ב-א' תשרי, הכל מודים כי העולם נברא כמה ימים קודם לכן, והתאריך המיוחס קרה לאחר הבריאה בפועל. לדוגמה, הלוח שלנו מחושב לפי מולד בהר"ד: מולד הלבנה חושב ליום ב' שעה ה' ו-ר"ד חלקים, לפני בריאת העולם. היינו: שראש השנה מחושב כמועד שקרה לאחר ימי "ההכנה".
מסתבר מכל האמור כאן כי כל עבודות ההכנה קדמו לאחד בחודש הראשון, ו"היום השמיני" מתייחס לסיום ההכנות ולהקמת המשכן, היינו ב- ר"ח ניסן (וכפירוש רש"י).
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
היינו: לאחר שהסתיימו ימי ההכנה. מחלוקת עתיקה היא בעם ישראל מתי חל אותו יום "שמיני": בראש החודש הראשון או בשמיני לאותו חודש. במחלוקת זו נחלקו התנאים, ולאחר מכן רש"י ור' אברהם אבן עזרא בפירושיהם על אתר, וכאן המקום להוסיף שיקול נומרולוגי על מנת להכריע במחלוקת.
המספר הסידורי "שמיני" מופיע בתורה במקומות נוספים, ותמיד כציון-זמן המבטא סיום הכנה. לדוגמה: "כן תעשה לשורך לצאנך, שבעת ימים יהיה עם אמו, ביום השמיני תתנו לי" (שמות כ"ב/כט'). תפישה דומה ניכרת בציווי למול תינוק שנולד, והוא נמול רק ביום השמיני, היינו לאחר שעבר שבוע של "הסתגלות" לעולם החדש בו הוא נמצא. כיוצא בכך, המצורע מביא את קרבן-טהרתו ביום השמיני (ויקרא י"ד/י'), ואף הנזיר מביא את קרבנו ביום השמיני (במדבר ו'/י'). כלומר: המספר הסידורי "שמיני" מציין מעין לידה מחודשת של המצורע, של הנזיר ושל התינוק שנולד.
כתוב: "ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחודש הוקם המשכן" (שמות מ'/יז'), ולאחר מכן מתוארות כל פעולות ההכנה: "ויקם... ויתן... וישם... ויתן... ויקם...". דומה כי אסור לסדר פעלים זה להטעות את הקורא, שכן כל הפעולות האלו שעשה משה, קדמו להקמת המשכן. כלומר: מסתבר כי באחד לחודש הראשון הסתיימה מלאכת ההקמה, כמו גם כל ההכנות, והשנה החדשה תאמה את הקמת המשכן החדש.
כידוע נחלקו התנאים גם בשאלה אחרת: מתי נברא העולם, וכאן המקום להעיר כי בין לדברי הסובר שהעולם נברא ב-א' ניסן ובין לדברי האומר ב-א' תשרי, הכל מודים כי העולם נברא כמה ימים קודם לכן, והתאריך המיוחס קרה לאחר הבריאה בפועל. לדוגמה, הלוח שלנו מחושב לפי מולד בהר"ד: מולד הלבנה חושב ליום ב' שעה ה' ו-ר"ד חלקים, לפני בריאת העולם. היינו: שראש השנה מחושב כמועד שקרה לאחר ימי "ההכנה".
מסתבר מכל האמור כאן כי כל עבודות ההכנה קדמו לאחד בחודש הראשון, ו"היום השמיני" מתייחס לסיום ההכנות ולהקמת המשכן, היינו ב- ר"ח ניסן (וכפירוש רש"י).
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)
על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת