אימון למיתוג אישי
מי אתה מנהל יקר?
האם אתה נחשב אדם/מנהל ידידותי? מאתגר? מעשיר? מצמיח כנפיים? חווייתית? נגיש? מבוקש? מקצועי? "מזמין"? חדשן? "קר" - אטרקטיבי? במה אתה שונה, אם בכלל, מאנשים אחרים? מה הבידול שלך? מה היתרון התחרותי שלך? מה ההשפעה שלך על סביבתך? ועל העולם? האם זו ההשפעה הנכונה?, האם זיהית את מקורות העוצמה שלך?, יודע ליישם אותן בחייך האישיים והמקצועיים בצורה יעילה?.
אדם, כל אדם, כמו כל דבר אחר, הוא "מוצר".
אדם, כל אדם, כמו כל דבר אחר, הוא "מוצר". וכמו כל מוצר, בכדי להפכו למותג, יש לבצע תהליך מובנה, שכולל הגדרות מילוליות, עיצוביות, תפישתיות, ערכיות, הכרתיות ורגשיות, שתתבטאנה בשרשרת של פעילויות רציפות, שתובלנה בסופו של תהליך ליצירת מותג. ד"ר דן הרמן בספרו "מדריך לבוני מותגים" מציג מודל בן 10 שלבים, לבנית מותגים. כללי המשחק ידועים. אותם כללים המשמשים לבניית מותגים תאגידיים, משמשים מאמנים מקצועים, הבאים לתחום האימון, עם רקע אקדמי ונסיון מקצועי בתחום המיתוג, בכדי לאמן אנשים למיתוג עצמי.
על מה מבוסס תהליך המיתוג?
על לקיחת מוצר או שירות, או אדם ויצירת ייחודיות לאורך זמן. ככל שהייחודיות תהיה קשורה לתכונותיו האמיתיות הדבר יתרום לאמינותו ו"ערכי המותג" שלו ישמרו.
מותג קשור להגדרת הבטחה, לזיהוי צרכים של קהלי המטרה, לאבחון הציפיות שהמותג מעוניין לעורר, לבחירות נכונות, להתמדה ועקביות, להלימה בין המסרים, ליישום מדוייק של תהליכים בהתאם לאסטרטגיה שתיבחר, ויש שיאמרו גם למזל.
וכך עובד תהליך המיתוג הלכה למעשה:
1. יצירת התרחיש השיווקי- בתהליך בניית מותג אנחנו לא מדברים על מטרה אלא על הצרכן, צרכיו, אלו שקיימים ואלו שאנחנו רוצים לעורר, שבאמצעותם נשיג את מטרותינו.
2. בירור סוג המותג שאנו רוצים לפתח- מהו המותג העתידי שלנו?, האם מדובר במוצר? שירות? חווייה?, שיטה? רעיון?.
3. ניתוח בשלות רצון של לקוחות המטרה שלנו- האם הלקוחות "בשלים" למותג? מה הם צריכים וצורכים כרגע?. בל נשכח שאנחנו מדברים לעיתים קרובות על החדרת שינויים בהתנהגות הצרכנים. למשל, אם אנחנו מעוניינים להקים ספריה שתתבסס על תקליטורים, האם אוכולסיית המטרה מיומנת בשימושי מחשב?.
4. הבנת המוטיבציה של הלקוחות בהווה- מהן הסיבות להתנהגות הצרכנים בהווה. למשל, מדוע קוראים יותר? מדוע קוראים יותר מסוג מסויים של ספרות? מדוע מעדיפים ספרייה אחת על השניה?
5. אפיון הבטחת המותג שלנו- מהי המוטיבציה אותה אנו אמורים לפתח בכדי לשנות את התנהגות הלקוחות.
6. בחינת ההבטחות הפוטנציאליות- הואיל וקיום המותג מותנה במימוש עקבי, אותנטי ורציף של ההבטחה, חיוני שנדע בוודאות מהי ההבטחה הכי נכונה והכי ישימה מבחינתנו.
7. בחירת הבטחת המותג- בחירת הבטחת המותג הכי אפקטיבית, שתניב את התועלות הרצויות לנו, אותן אנו חייבים להגדיר, גם בשבילנו וגם עבור הלקוחות.
אם ההבטחה שלך כמנהל היא "חדשנות" הרי שאתה צריך להיראות, להרגיש, להריח ולדבר חדשנות. בשטח; הלבוש, השפה, האביזרים הטכנולוגיים, המשרד, הרכב , שכונת המגורים ואפילו השעון ומנוי לבריכה ייוקרתית. הכל צריך לשדר חדשנות.
מנהל, שהבטחתו "אינטראקטיביות" יהיה חייבת להטמיע את ההבטחה, בהתנהלותה היומיומית; בקצב ההתנהלות, ב"אקשיין" שייצר ללקוחות, במעורבות שייצר ללקוחות.
8. ניתוח משמעות השינוי שאנו מבקשים לייצר- מה משמעות השינוי, שאנו מבקשים לייצר ואיך לבצע את המעבר מהרצוי למצוי?.
9. אבחון הנגישות התקשורתית- פסיכולוגית של קהל המטרה, כאן אנו נדרשים לבחון את רמת ההתעניינות והפתיחות של הלקוחות, כמו גם את תרחישי הקשיים והמלכדות, הצפויים לנו בתהליך ביצוע השינוי.
10. בחירת "אסטרטגית המיתוג", דהיינו כיצד נהפוך בפועל את ההבטחה של המותג, לאמונה של הלקוחות לגביו. כיצד נהפוך את ההבטחה ל "חדשנות" לתפישה בתודעת הלקוחות, כך שכאשר ירצו משהו אחר, מיוחד, המקום הראשון בו יעלה בדעתם לחפש יהיה בספרייה שלנו.
ספרות מומלצת:
1. המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
2. חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
3. המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
4. 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
5. שיווק באינטרנט, ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט, מנטור, 2006
6. עקרונות השיווק (חלקים א'+ ב'), פרופ' פיליפ קוטלר ופרופסור גארי ארמסטרונג, המכון לפריון עבודה, 1994
מי אתה מנהל יקר?
האם אתה נחשב אדם/מנהל ידידותי? מאתגר? מעשיר? מצמיח כנפיים? חווייתית? נגיש? מבוקש? מקצועי? "מזמין"? חדשן? "קר" - אטרקטיבי? במה אתה שונה, אם בכלל, מאנשים אחרים? מה הבידול שלך? מה היתרון התחרותי שלך? מה ההשפעה שלך על סביבתך? ועל העולם? האם זו ההשפעה הנכונה?, האם זיהית את מקורות העוצמה שלך?, יודע ליישם אותן בחייך האישיים והמקצועיים בצורה יעילה?.
אדם, כל אדם, כמו כל דבר אחר, הוא "מוצר".
אדם, כל אדם, כמו כל דבר אחר, הוא "מוצר". וכמו כל מוצר, בכדי להפכו למותג, יש לבצע תהליך מובנה, שכולל הגדרות מילוליות, עיצוביות, תפישתיות, ערכיות, הכרתיות ורגשיות, שתתבטאנה בשרשרת של פעילויות רציפות, שתובלנה בסופו של תהליך ליצירת מותג. ד"ר דן הרמן בספרו "מדריך לבוני מותגים" מציג מודל בן 10 שלבים, לבנית מותגים. כללי המשחק ידועים. אותם כללים המשמשים לבניית מותגים תאגידיים, משמשים מאמנים מקצועים, הבאים לתחום האימון, עם רקע אקדמי ונסיון מקצועי בתחום המיתוג, בכדי לאמן אנשים למיתוג עצמי.
על מה מבוסס תהליך המיתוג?
על לקיחת מוצר או שירות, או אדם ויצירת ייחודיות לאורך זמן. ככל שהייחודיות תהיה קשורה לתכונותיו האמיתיות הדבר יתרום לאמינותו ו"ערכי המותג" שלו ישמרו.
מותג קשור להגדרת הבטחה, לזיהוי צרכים של קהלי המטרה, לאבחון הציפיות שהמותג מעוניין לעורר, לבחירות נכונות, להתמדה ועקביות, להלימה בין המסרים, ליישום מדוייק של תהליכים בהתאם לאסטרטגיה שתיבחר, ויש שיאמרו גם למזל.
וכך עובד תהליך המיתוג הלכה למעשה:
1. יצירת התרחיש השיווקי- בתהליך בניית מותג אנחנו לא מדברים על מטרה אלא על הצרכן, צרכיו, אלו שקיימים ואלו שאנחנו רוצים לעורר, שבאמצעותם נשיג את מטרותינו.
2. בירור סוג המותג שאנו רוצים לפתח- מהו המותג העתידי שלנו?, האם מדובר במוצר? שירות? חווייה?, שיטה? רעיון?.
3. ניתוח בשלות רצון של לקוחות המטרה שלנו- האם הלקוחות "בשלים" למותג? מה הם צריכים וצורכים כרגע?. בל נשכח שאנחנו מדברים לעיתים קרובות על החדרת שינויים בהתנהגות הצרכנים. למשל, אם אנחנו מעוניינים להקים ספריה שתתבסס על תקליטורים, האם אוכולסיית המטרה מיומנת בשימושי מחשב?.
4. הבנת המוטיבציה של הלקוחות בהווה- מהן הסיבות להתנהגות הצרכנים בהווה. למשל, מדוע קוראים יותר? מדוע קוראים יותר מסוג מסויים של ספרות? מדוע מעדיפים ספרייה אחת על השניה?
5. אפיון הבטחת המותג שלנו- מהי המוטיבציה אותה אנו אמורים לפתח בכדי לשנות את התנהגות הלקוחות.
6. בחינת ההבטחות הפוטנציאליות- הואיל וקיום המותג מותנה במימוש עקבי, אותנטי ורציף של ההבטחה, חיוני שנדע בוודאות מהי ההבטחה הכי נכונה והכי ישימה מבחינתנו.
7. בחירת הבטחת המותג- בחירת הבטחת המותג הכי אפקטיבית, שתניב את התועלות הרצויות לנו, אותן אנו חייבים להגדיר, גם בשבילנו וגם עבור הלקוחות.
אם ההבטחה שלך כמנהל היא "חדשנות" הרי שאתה צריך להיראות, להרגיש, להריח ולדבר חדשנות. בשטח; הלבוש, השפה, האביזרים הטכנולוגיים, המשרד, הרכב , שכונת המגורים ואפילו השעון ומנוי לבריכה ייוקרתית. הכל צריך לשדר חדשנות.
מנהל, שהבטחתו "אינטראקטיביות" יהיה חייבת להטמיע את ההבטחה, בהתנהלותה היומיומית; בקצב ההתנהלות, ב"אקשיין" שייצר ללקוחות, במעורבות שייצר ללקוחות.
8. ניתוח משמעות השינוי שאנו מבקשים לייצר- מה משמעות השינוי, שאנו מבקשים לייצר ואיך לבצע את המעבר מהרצוי למצוי?.
9. אבחון הנגישות התקשורתית- פסיכולוגית של קהל המטרה, כאן אנו נדרשים לבחון את רמת ההתעניינות והפתיחות של הלקוחות, כמו גם את תרחישי הקשיים והמלכדות, הצפויים לנו בתהליך ביצוע השינוי.
10. בחירת "אסטרטגית המיתוג", דהיינו כיצד נהפוך בפועל את ההבטחה של המותג, לאמונה של הלקוחות לגביו. כיצד נהפוך את ההבטחה ל "חדשנות" לתפישה בתודעת הלקוחות, כך שכאשר ירצו משהו אחר, מיוחד, המקום הראשון בו יעלה בדעתם לחפש יהיה בספרייה שלנו.
ספרות מומלצת:
1. המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
2. חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
3. המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
4. 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
5. שיווק באינטרנט, ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט, מנטור, 2006
6. עקרונות השיווק (חלקים א'+ ב'), פרופ' פיליפ קוטלר ופרופסור גארי ארמסטרונג, המכון לפריון עבודה, 1994
שירית בן- ישראל
מנכ"לית חברת STS בע"מ
לעיצוב ארגונים מובילים
--------------------------
יועצת אסטרטגית ומאמנת למצוינות אישית, עסקית וניהולית
------------------------------
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-20 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net
מנכ"לית חברת STS בע"מ
לעיצוב ארגונים מובילים
--------------------------
יועצת אסטרטגית ומאמנת למצוינות אישית, עסקית וניהולית
------------------------------
חוקרת בתחום ניהול ומנהיגות
MSM במנהל עסקים ו-20 שנות נסיון
ליצירת קשר באימייל: sts4u@bezeqint.net