א. כתב ברור וקריא . זכור, הבוחן הוא אדם. הוא עלול להיות חסר סבלות, עצבני ,ולפעמים אינו מסוגל להתמודד עם כתב בלתי קריא .
מהו כתב קריא : גדול , קרוב מאוד לכתיבה תמה , כפי שלמדנו לכתוב בכיתה ב' .
ב. כללי תחביר נכונים : התאמה בין הנושא לנשוא במין ובמספר , לוואי נלווה לשם וצמוד אליו , האוגד מתאים במין ובמספר לנושא , שם התואר מתאים לשם במין , במספר וביידוע וכו' .
ג.כללי פיסוק נכונים :נקודה בסוף המשפט , פסיקים במשפט כולל בין החלקים בתמורה המפרטת למעט לפני ו' החיבור, פסיקים המפרידים בין המשפטים במשפט המחובר ובמשפט המורכב, מרכאות לשימוש בסלנג , או לשימוש בלתי תקני וכו' .
ד.קרא את המאמר שלוש פעמים . בקריאה ראשונה רפרף ונסה לקבל מושג כללי על תכנו . בקריאה שניה סמן מילות מפתח או משפטי מפתח או כל צרוף מילים חשוב .
בכל פסקה קיים רעיון מרכזי , שם גם נמצאות מילות המפתח . העזר בשאלות הקשורות למאמר. הן מכוונות אותך אל כוונת הכותב. בקריאה שלישית ענה על השאלות .
ה. כתיבת סיכום בורר היא תוצאה של עבודתך עד עכשיו . קראת את המאמר , ענית על השאלות , כל מה שנותר הוא לכתוב בקצרה סיכום .
הסיכום הבורר מאפשר לך להתמקד ברעיון המרכזי ובכוונת הכותב .
ו. כתוב טיוטה . לאחר העתקת הטיוטה מחק אותה ורשום למעליה בגדול :"טיוטה " .
ז. שאל את עצמך מה רצה כותב המאמר להגיד . ברר שוב ושוב אם הבנת את כוונתו.
ח. בפסקה האחרונה של המאמר תמצא את מסקנת הכותב , ולמעשה שם גם תוכל לראות את כוונת הכותב . הפסקה הראשונה מהווה רמז חשוב לעמדת הכותב . קרא את הפסקה האחרונה ואת הפסקה האחרונה בתשומת לב .
ב ה צ ל ח ה
עדה שנים מורה אקדמאית ללשון עברית .
adashanim@gmail.com
מהו כתב קריא : גדול , קרוב מאוד לכתיבה תמה , כפי שלמדנו לכתוב בכיתה ב' .
ב. כללי תחביר נכונים : התאמה בין הנושא לנשוא במין ובמספר , לוואי נלווה לשם וצמוד אליו , האוגד מתאים במין ובמספר לנושא , שם התואר מתאים לשם במין , במספר וביידוע וכו' .
ג.כללי פיסוק נכונים :נקודה בסוף המשפט , פסיקים במשפט כולל בין החלקים בתמורה המפרטת למעט לפני ו' החיבור, פסיקים המפרידים בין המשפטים במשפט המחובר ובמשפט המורכב, מרכאות לשימוש בסלנג , או לשימוש בלתי תקני וכו' .
ד.קרא את המאמר שלוש פעמים . בקריאה ראשונה רפרף ונסה לקבל מושג כללי על תכנו . בקריאה שניה סמן מילות מפתח או משפטי מפתח או כל צרוף מילים חשוב .
בכל פסקה קיים רעיון מרכזי , שם גם נמצאות מילות המפתח . העזר בשאלות הקשורות למאמר. הן מכוונות אותך אל כוונת הכותב. בקריאה שלישית ענה על השאלות .
ה. כתיבת סיכום בורר היא תוצאה של עבודתך עד עכשיו . קראת את המאמר , ענית על השאלות , כל מה שנותר הוא לכתוב בקצרה סיכום .
הסיכום הבורר מאפשר לך להתמקד ברעיון המרכזי ובכוונת הכותב .
ו. כתוב טיוטה . לאחר העתקת הטיוטה מחק אותה ורשום למעליה בגדול :"טיוטה " .
ז. שאל את עצמך מה רצה כותב המאמר להגיד . ברר שוב ושוב אם הבנת את כוונתו.
ח. בפסקה האחרונה של המאמר תמצא את מסקנת הכותב , ולמעשה שם גם תוכל לראות את כוונת הכותב . הפסקה הראשונה מהווה רמז חשוב לעמדת הכותב . קרא את הפסקה האחרונה ואת הפסקה האחרונה בתשומת לב .
ב ה צ ל ח ה
עדה שנים מורה אקדמאית ללשון עברית .
adashanim@gmail.com