שעורי אוריינות במוסיקה ישראלית ותיאטרון (כל המערכים לעיל הועברו בבתי ספר שונים).
תפיסה חינוכית ודידקטית:
השיר העברי הפופולרי מהווה מדיום נוח להתקשרות מצד התלמיד אל ערכים ורעיונות שונים אותם מבקש המוסד החינוכי להנחיל.
יחידת הלימוד סובבת נושא מסוים ומכילה בתוכה מגוון מתודולוגי להעברת המסר החינוכי.
נקודת הדגש של התכנית יכולה לנוע מהדגשת התאטרון עד להדגשת המוזיקה ויכולה לבוא לידי ביטוי ברמות משתנות של פרונטאליות ו/או שיעור פעיל.
דוגמא להצהרת כוונות לשעורי אוריינות תאטרון ומוסיקה ישראלית ופנייה להורים :
שלום הורים!
כמה פעמים בימי חייכם באמצע סיטואציה עצרתם ושאלתם "למה דווקא עכשיו נתפס לי בראש השיר הזה?". כמה פעמים יצא לכם לזמזם שיר ישן לילד ולא להבין את השירים החדשים?, וכמה פעמים רציתם שהילד שלכם ישיר יותר שירים בעברית ופחות שירים מהאמ.טי.וי.?.
שירים בכלל, ושירים ישראליים בכלל(במקרה שלי) הם דרך נפלאה ללמוד על שפה, על סובלנות, על טבע, על ארצות רחוקות ובכלל על החיים דרך מסננת של צלילים ומילים. בפעילות "אוריינות במוסיקה ישראלית ותאטרון" אני מציע לילדיכם העברת שיטות לימוד המבוססות ברובן על טקסטים, מצבים ומוסיקה של שירים ישראליים ,החל משנות הששים ועד ימינו אנו. בחוג זה ילמד הילד גם את יסודות המשחק וגם ייהנה מפעילויות העשרה הקשורות לשירים עבריים מכל גווני הקשת המוסיקלית.
להלן רשימת נושאים למערכי שיעור שהועברו בעבר:
סתיו, בעלי חיים, צבעים, אגדות, רגשות, חורף, ילדים,
צמיחה, צליל, אברי גוף, סיפורי התנ"ך ,ים, מדבר, משירי יהונתן גפן, אביב, מדינת ישראל, לילה, קיץ, שלום, משפחה, שכונה, עיר, ארץ ישראל, עולם, ירושלים, תל אביב, משחקים, אומנות, אירוויזיון, בוקר, בית ספר, החריג, הרפתקאות, זמן, מוסיקה קלאסית, מעורבות חברתית, ציונות, עברית, עלייה.
מערכי שיעור יועברו גם בהקשר לתקליטים מיוחדים כמו "קרוסלה", "ימים של שקט", "הכבש הששה עשר", "זנב לא שוכח", "אלוף בצלות ואלוף שום" וכו'.
להלן מפגש לדוגמא בו הנושא המרכזי הוא שלום ,כתות ב'-ד':
1.הבאנו שלום עליכם - סקסטה .
תרגיל חימום תנועתי ורבאלי:
הקבוצה עושה תנועה בSHA השנייה בLOM
והשלישית ב"עליכם" ובשאר השיר בתנועה חופשית לקצב.
2. שלום לך עולם ?קרוסלה.
תרגיל דמויות .
הקבוצה מתחלקת לדמויות הספסל, העץ, המדרכה וכו'.
3. כשיבוא שלום-גשר הירקון. תרגיל מקהלת הכושים העבריים.
לימוד שירת מקהלה.
4. רציתי שתדע -עוזי חיטמן.
תרגיל דמויות בשלשות: הילד, המלאך ואלוהים.
5. אמור שלום ?שוקולד מנטה מסטיק.
תרגיל משיכה ודחיפה בזוגות, עבודה על חלל.
6. שלום שלום ?קרוסלה.
תרגיל בזוגות על הפכים ברגשות ובהתנהגות.
7. נולדתי לשלום - סקסטה .
לימוד שיר מעל גבי דף.
במפגש זה השיר הראשון מספק את החימום הגופני ואת הפתיחה של הנושא.
השיר השני מכיל בתוכו מספר דמויות שיהוו כניסה לדמות עבור הילד.
השיר השלישי מהווה תרגיל לתהלוכה קבוצתית עם תרגול חלל משחקי.
השיר הרביעי מתאים לתרגול סיטואציה בזוגות.
השיר החמישי מתאים לתרגיל תנועה ואמון בשם "אורגן אנושי".
השיר השישי מתאים לתרגול משחק גופני.
השיר השביעי ככל שיר שיינעל מפגש יהיה השיר שאת מלותיו יקבלו הילדים על דף ויילמד במפגש.
הסבר נוסף:
מקור התפיסה של פעילות זו נעוץ באמונה כי מוסיקה בכלל ושירים בפרט,במיוחד אלה המושרים בעברית הם מדיומים ראשונים במעלה לתירגול נקודות טעונות שיפור בכשרים הקוגנטיבים של החניך/תלמיד.
השעורים אורכים כ 45 דקות לערך וכוללים מספר תרגילים ו/או פעילויות הנע בין ארבעה לשבעה הסובבים כולם סביב נושא מרכזי אחד.להלן דוגמא של מערך שיעור:
מערך פעילות בנושא: כחול.
השיר כיח' דידקטית מטרה המחשה דרמטית שונות
כפר דייגים(5 ד') רגיעה תנועת הגלים ניתן גם להזליף בעדינות מעט מים יחד עם תנועת הגל.
הדייגים (4 ד') האזנה תנועת דייג עם המלה "ים"יש שש "ים" בשיר.
מדוזה (6-7 ד') ציור ציור הים משותף
ערב כחול עמוק(4-5 ד')ריקוד סלוני עבודה בזוגות מתחלפים
עננים (5-6 ד') דומם חי 4תנועות בסיסיות, אחת מהן בזוג. "שמנים", הידוס, טפטוף ורעם.
שני צבים(5-6 ד') מצב חי, תנועה איטית ועגולה בזוגות,הליכה איטית(אם אפשר על ארבע)
קפטן ג'ק(5-6 ד') סימולציה לספינה הדמייה דרמטית נטו של ספינה וצוותה השיר כפסקול בלבד
חלום הקוסם רגיעה,הרפייה בעצימת עיניים סיפור דמיוני
ע"י מערך זה החניך מקבל אספקלריה מבודדת של הצבע הכחול וחווה אותה ע"י מגוון של מתודות דידקטיות החל מחוייה מוחשית(כפר דייגים), ציור(מדוזה),תנועה(ערב כחול עמוק, שני צבים), משחק (עננים,קפטן ג'ק),הרפייה ודמיון מודרך(חלום הקוסם).
שעור בנושא השונה בחברה,כתות ג'-ד':
בשעור זה התלמיד מקבל הדגשה של הצורך בהכרה ובהתחשבות בהמצאותו וצרכיו של האחר והשונה. המתודות לפיהן מונחה השיעור הן של הקשבה מונחית, ריכוז, שאלות מנחות בעלות מטען חינוכי, השמה של התלמיד במקום הדמות החריגה בשיר, ודף עבודה הכולל השלמת מלים מתוך שיר המושמע בכתה.
1.ילד השדה:
הקשב לשיר ורשום את המלים שמתארות את עולם הכפר והשדה בשיר.
2.איך הוא שר:
הקשב לשיר ונסה לענות האם לילד ששר כל כך יפה היה קל או קשה להיות מיוחד?
3. הר של בייגלך:
הקשב לשיר ונסה לענות האם היית רוצה להיות גם אתה מוכר בייגלך כמו האיש עליו מושר השיר ומדוע?
4.האיש הכי מהיר:
אילו אנשים אינם יכולים לעצור או להשיג את האיש הכי מהיר?
5.איש גדול:
הצע הצעות מדוע האיש הגדול עצוב כל כך?
6.איש קטן ומוזר:
הקשב לשיר ורשום כמה שיותר חרוזים מתוכו. לדוגמא:
"מוזר" ו"מפוזר".
7.האיש שחשב שאשתו היא כובע:
מדוע לדעתך חשב כך האיש ומה חשבה אשתו?
8.אפרים:
השלם את מילות השיר(כתב את המלים יורם טהרלב ואת המוסיקה מתי כספי):
פתאום הוא התחיל __________
ידידי שלי אפרים
הוא לא מוצא את ________
שהוא רוצה
הוא לא שואל כי שום דבר
אינו _______
הוא לא פוצה את _____
אפרים
הוא רק ________ אפרים.
גם לי יקרה דבר _______
אני כבר ________ בבטן
דופק הלב לי ב_______
פחד שכזה
גם לי יקרה ______ כזה ,גם לי.
פתאום הוא _________ לגמגם
ידידי שלי אפרים
הוא לא יכול __ ___ מהר
לומר הכל
הוא מספיק אפילו לא
______ לשאול
הכל עובר לו _______
אפרים הוא רק מקשיב _______.
סדנת מוסיקה ואגדות, כתות גבוהות של בי"ס יסודי:
שימוש בטקסטים אודות אגדות וסיפורים בהשראת עולמות הסיפורים הקסומים
,שיחות בכיתות על משמעויות הסיפורים, אפשרות לגרסת מבוכים ודרקונים כאשר כל תלמיד ייבחר לו דמות,כאשר לכל דמות עוצמות וחולשות,בהתאם לשיר ובהתאם לכללים אותם מתווה המנחה.
לפניכם חלק מן השירים המשמשים לפעילות:
מעט דרומית מהעיר הגדולה תוכל למצוא מטעי בננות גדולים בהם שוכנים הלולות, מחציתם זכרים מחציתם נקבות, יצורים משעשעים עד מאד שעיקר תחביבם הוא לספר לכל לוקסום בדרכם..:
(מה ש..)מורים אינם מספרים:
מורים אינם מספרים ש
יש מפלצת שבולעת את עצמה
ששיער הופך לצמחים
שחופרים בור כדי להכניס בו אדמה
שיש מלאכים
שסוסים מתים צוחקים
שלסירים יש רגליים
שאפשר להדביק אפרסקים לעץ
שחתכו את הירח לשניים
מורים אינם מספרים ש
אפשר לצייר תמונה של צליל
אדם בוכה הופך לינשוף
שאלוהים בקע מביצה
אפשר להחליף את צבעי הגוף
שרואים חלומות של אחרים
שכל מלאך נולד מתשע אמהות גדולות
שאפשר למכור לברווזים כסף
ששיער משמיע קולות
שנהר כותב מכתבים
שתינוק נולד מחלום
שפרות שותות חלב עזים
שאלוהים בא שבוכים ובוכה בעצמו
שהחיים מצויירים על קיר
שציפורים תומכות בשמיים
שאפשר לשתות צליל פעמונים
שענק רוכב על נמלה
שהשמש עולה מליון שקלים
שאפשר להצחיק פקידי ממשלה
שבפברואר כדאי לקנות פילים!
הממשיך דרומה לשדות הפורחים כעשרים מילין מחוף הים הגדול ייתכן וייתקל בפיה גבריאלה ,בת לאם מלאכית ואב לוקסום, שאינה מועילה במיוחד אך גם אינה מזיקה ויופיה נודע בכל הארץ. הנה שירה:
גבריאלה:
כשנולדתי צחק אבי לישישה שלחשה כשפים. כנף מלאך לה-גבריאלה, גבריאלה את תעופפי.
והיום אני מעופפת לי, מרחפת לי, כנף מלאך עמי,גבריאלה-עופי גבריאלה.
מתעופפת קצת, מתעייפת קצת, קצת אוספת צוף ,ממשיכה לעוף, גבריאלה-עופי גבריאלה.
אין פינה לי בעולם, רק כנפיים לכולם,
כנף מלאך לי- גבריאלה, עופי גבריאלה.
משתנים נופי כשגופי ממריא,
רוח על כתפי, עופי להרים.
גבריאלה-עופי גבריאלה.
מי שיחזור אל תוך הכרך הגדול של הלוקסומים יוכל ללא קושי לראות את הדמות הקסומה המפורסמת ביותר בישראל בצומת מרכזית, רק שהלוקסומים אינם יודעים כי האיש שבקיר זועק וחי:
האיש שבקיר
בתוך הקיר עומד אדם
בדד בדד עומד הוא שם
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש עומד בקיר מזמן
אינו יכול לצאת מכאן
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש קטן הקיר ענק
האיש חלש הקיר חזק
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש לוחש בקול שקט
אני רוצה לצאת לצאת
מי מכיר את האיש שבקיר?
קולו גווע קולו נדם
הישאר שם לעולם?
מי מכיר את האיש שבקיר?
שעור בנושא בעלי חיים לגן חובה וכתה א':
תרגיל חימום ע"י קפיצות,ניתורים ופריזים,"טנגו צפרדעים"-כוורת.
תרגול תנועות איטיות,תנועות עם משקל,תחושת גוף גדול,"פילפילון"-חווה אלברשטיין.
תרגול תנועות מהירות,קופצניות ,הליכה על ארבע,"ליקוק חלב","היה היה חתול שובב"-חווה אלברשטיין.
האזנה מודרכת,שאלות מנחות,"לג'ירף יש צוואר ארוך"-הכבש הששה עשר".
תרגול תנועות מסורבלות,אלסטיות,תנועה בטור-"גע גע מי זה בא?"-חווה אלברשטיין.
לימוד שיר-"היה לי ברווז"-עממי אמריקאי.
יום פעילות(90 דקות) בנושא "אביב ופסח",כתות גבוהות בי"ס יסודי:
ציוד: 4 בריסטולים: אדום, כתום ,צהוב, ירוק;4 קופסאות לורדים,4 גלילי נייר הדבקה, מיקרופון, ניירות עיתון-כ20.
פתיחה: חלוקה ל 4קבוצות :תותים, סוף עונת התפוזים, מתוק התפוח, עץ הלימון. על כל קבוצה לצייר על בריסטול סמל לקבוצה ורשימת התלמידים.(10 ד').
קלוז: "האביב בפתח"-אהוד בנאי, סימן שאתה צעיר-גשר הירקון/גידי גוב.(10 ד')
פינת הנוסטלגיה: כמה מלים הקשורות באביב ובחג נמצאות בשירים :זה חוזר, באביב את תשובי חזרה.
(10 ד').
חידון וידאו:
"אילו ציפורים": כמה מלים שקשורות לטבע נמצאות בשיר?. תשובה: 25.
קבלת דף מלים:שירת העשבים ,מקהלה עליזה, חגיגה בצמרת,ריח תפוח אודם שני ועבודה בגימטריה:
הרכב כמה שיותר צרופי אותיות שמרכיבים סכום אותיות "פסח"(268) ו"אביב"(15).
(20 ד').
חידת וידאו:לפניכם שיר חג ידוע עם וידאו קליפ שאינו קשור לעניין ומטרתו להסיח את דעתכם מהמשימה.כמה פעמים מופיעות המלים "פסח" ו"אביב" בשיר,וכמו כן אילו מנהגי פסח מצויים בשיר.("אביב הגיע פסח בא")
(ת:ב.יפה,ל:י.אדמון).(10 ד').
אנסין:
בשני השירים הבאים מדובר על שני מנהגים של חג הפסח. בתוך השירים מספר גדול של פעלים של עשייה. כמה פעלים בכל שיר(גם שחוזרים על עצמם)?
"מנקים את העולם" 56
"איך משחקים באגוזים" 20(10 ד')
סיום:
הכנת השיר "הפרח בגני" במקהלה.(10 ד').
פעילות שיא בנושא קיץ דרך מוסיקה ישראלית, כתות ב'-ה':
משך: 45 ד'
*הקדמה(3 ד')
1."שמש שמש במרום"?ג'וזי כץ ושמוליק קראוס:
משימה בשתי קבוצות:
על כל קבוצה לסמן בדיוק כמה פעמים בשיר מופיעה האות "ש".(5 ד') התשובה:24.
2.לכבוד הקיץ- גזוז:
ציור בשלבים: כל ילד מקבל פתק סגור ובו מלה מתוך השיר, אותה הוא אמור לצייר או לסמן או לסמל שחבוי במלות השיר.
בסופו של דבר יתקבל ציור קבוצתי.(7 ד'):
3.חמסין- שלמה יידוב:
קטע אינסטרומנטלי בו שוב מתחלקים לשתי קבוצות ואלו מתחרות על זיהוי כלי הנגינה בקטע.(5 ד')
4.אדמה חמה-שלמה גרוניך ומקהלת "שבא"- שיחה+נסיון לכתוב את המלים באמהרית.(12 ד')
5.מדוזה-לולה-השלמת מלים:(10 ד')
6. לעולם בעקבות השמש-לימוד השיר:
אהוד מנור כתב את המלים, רוני וייס כתב את המוזיקה ושרי הזמרת שרה.
תפיסה חינוכית ודידקטית:
השיר העברי הפופולרי מהווה מדיום נוח להתקשרות מצד התלמיד אל ערכים ורעיונות שונים אותם מבקש המוסד החינוכי להנחיל.
יחידת הלימוד סובבת נושא מסוים ומכילה בתוכה מגוון מתודולוגי להעברת המסר החינוכי.
נקודת הדגש של התכנית יכולה לנוע מהדגשת התאטרון עד להדגשת המוזיקה ויכולה לבוא לידי ביטוי ברמות משתנות של פרונטאליות ו/או שיעור פעיל.
דוגמא להצהרת כוונות לשעורי אוריינות תאטרון ומוסיקה ישראלית ופנייה להורים :
שלום הורים!
כמה פעמים בימי חייכם באמצע סיטואציה עצרתם ושאלתם "למה דווקא עכשיו נתפס לי בראש השיר הזה?". כמה פעמים יצא לכם לזמזם שיר ישן לילד ולא להבין את השירים החדשים?, וכמה פעמים רציתם שהילד שלכם ישיר יותר שירים בעברית ופחות שירים מהאמ.טי.וי.?.
שירים בכלל, ושירים ישראליים בכלל(במקרה שלי) הם דרך נפלאה ללמוד על שפה, על סובלנות, על טבע, על ארצות רחוקות ובכלל על החיים דרך מסננת של צלילים ומילים. בפעילות "אוריינות במוסיקה ישראלית ותאטרון" אני מציע לילדיכם העברת שיטות לימוד המבוססות ברובן על טקסטים, מצבים ומוסיקה של שירים ישראליים ,החל משנות הששים ועד ימינו אנו. בחוג זה ילמד הילד גם את יסודות המשחק וגם ייהנה מפעילויות העשרה הקשורות לשירים עבריים מכל גווני הקשת המוסיקלית.
להלן רשימת נושאים למערכי שיעור שהועברו בעבר:
סתיו, בעלי חיים, צבעים, אגדות, רגשות, חורף, ילדים,
צמיחה, צליל, אברי גוף, סיפורי התנ"ך ,ים, מדבר, משירי יהונתן גפן, אביב, מדינת ישראל, לילה, קיץ, שלום, משפחה, שכונה, עיר, ארץ ישראל, עולם, ירושלים, תל אביב, משחקים, אומנות, אירוויזיון, בוקר, בית ספר, החריג, הרפתקאות, זמן, מוסיקה קלאסית, מעורבות חברתית, ציונות, עברית, עלייה.
מערכי שיעור יועברו גם בהקשר לתקליטים מיוחדים כמו "קרוסלה", "ימים של שקט", "הכבש הששה עשר", "זנב לא שוכח", "אלוף בצלות ואלוף שום" וכו'.
להלן מפגש לדוגמא בו הנושא המרכזי הוא שלום ,כתות ב'-ד':
1.הבאנו שלום עליכם - סקסטה .
תרגיל חימום תנועתי ורבאלי:
הקבוצה עושה תנועה בSHA השנייה בLOM
והשלישית ב"עליכם" ובשאר השיר בתנועה חופשית לקצב.
2. שלום לך עולם ?קרוסלה.
תרגיל דמויות .
הקבוצה מתחלקת לדמויות הספסל, העץ, המדרכה וכו'.
3. כשיבוא שלום-גשר הירקון. תרגיל מקהלת הכושים העבריים.
לימוד שירת מקהלה.
4. רציתי שתדע -עוזי חיטמן.
תרגיל דמויות בשלשות: הילד, המלאך ואלוהים.
5. אמור שלום ?שוקולד מנטה מסטיק.
תרגיל משיכה ודחיפה בזוגות, עבודה על חלל.
6. שלום שלום ?קרוסלה.
תרגיל בזוגות על הפכים ברגשות ובהתנהגות.
7. נולדתי לשלום - סקסטה .
לימוד שיר מעל גבי דף.
במפגש זה השיר הראשון מספק את החימום הגופני ואת הפתיחה של הנושא.
השיר השני מכיל בתוכו מספר דמויות שיהוו כניסה לדמות עבור הילד.
השיר השלישי מהווה תרגיל לתהלוכה קבוצתית עם תרגול חלל משחקי.
השיר הרביעי מתאים לתרגול סיטואציה בזוגות.
השיר החמישי מתאים לתרגיל תנועה ואמון בשם "אורגן אנושי".
השיר השישי מתאים לתרגול משחק גופני.
השיר השביעי ככל שיר שיינעל מפגש יהיה השיר שאת מלותיו יקבלו הילדים על דף ויילמד במפגש.
הסבר נוסף:
מקור התפיסה של פעילות זו נעוץ באמונה כי מוסיקה בכלל ושירים בפרט,במיוחד אלה המושרים בעברית הם מדיומים ראשונים במעלה לתירגול נקודות טעונות שיפור בכשרים הקוגנטיבים של החניך/תלמיד.
השעורים אורכים כ 45 דקות לערך וכוללים מספר תרגילים ו/או פעילויות הנע בין ארבעה לשבעה הסובבים כולם סביב נושא מרכזי אחד.להלן דוגמא של מערך שיעור:
מערך פעילות בנושא: כחול.
השיר כיח' דידקטית מטרה המחשה דרמטית שונות
כפר דייגים(5 ד') רגיעה תנועת הגלים ניתן גם להזליף בעדינות מעט מים יחד עם תנועת הגל.
הדייגים (4 ד') האזנה תנועת דייג עם המלה "ים"יש שש "ים" בשיר.
מדוזה (6-7 ד') ציור ציור הים משותף
ערב כחול עמוק(4-5 ד')ריקוד סלוני עבודה בזוגות מתחלפים
עננים (5-6 ד') דומם חי 4תנועות בסיסיות, אחת מהן בזוג. "שמנים", הידוס, טפטוף ורעם.
שני צבים(5-6 ד') מצב חי, תנועה איטית ועגולה בזוגות,הליכה איטית(אם אפשר על ארבע)
קפטן ג'ק(5-6 ד') סימולציה לספינה הדמייה דרמטית נטו של ספינה וצוותה השיר כפסקול בלבד
חלום הקוסם רגיעה,הרפייה בעצימת עיניים סיפור דמיוני
ע"י מערך זה החניך מקבל אספקלריה מבודדת של הצבע הכחול וחווה אותה ע"י מגוון של מתודות דידקטיות החל מחוייה מוחשית(כפר דייגים), ציור(מדוזה),תנועה(ערב כחול עמוק, שני צבים), משחק (עננים,קפטן ג'ק),הרפייה ודמיון מודרך(חלום הקוסם).
שעור בנושא השונה בחברה,כתות ג'-ד':
בשעור זה התלמיד מקבל הדגשה של הצורך בהכרה ובהתחשבות בהמצאותו וצרכיו של האחר והשונה. המתודות לפיהן מונחה השיעור הן של הקשבה מונחית, ריכוז, שאלות מנחות בעלות מטען חינוכי, השמה של התלמיד במקום הדמות החריגה בשיר, ודף עבודה הכולל השלמת מלים מתוך שיר המושמע בכתה.
1.ילד השדה:
הקשב לשיר ורשום את המלים שמתארות את עולם הכפר והשדה בשיר.
2.איך הוא שר:
הקשב לשיר ונסה לענות האם לילד ששר כל כך יפה היה קל או קשה להיות מיוחד?
3. הר של בייגלך:
הקשב לשיר ונסה לענות האם היית רוצה להיות גם אתה מוכר בייגלך כמו האיש עליו מושר השיר ומדוע?
4.האיש הכי מהיר:
אילו אנשים אינם יכולים לעצור או להשיג את האיש הכי מהיר?
5.איש גדול:
הצע הצעות מדוע האיש הגדול עצוב כל כך?
6.איש קטן ומוזר:
הקשב לשיר ורשום כמה שיותר חרוזים מתוכו. לדוגמא:
"מוזר" ו"מפוזר".
7.האיש שחשב שאשתו היא כובע:
מדוע לדעתך חשב כך האיש ומה חשבה אשתו?
8.אפרים:
השלם את מילות השיר(כתב את המלים יורם טהרלב ואת המוסיקה מתי כספי):
פתאום הוא התחיל __________
ידידי שלי אפרים
הוא לא מוצא את ________
שהוא רוצה
הוא לא שואל כי שום דבר
אינו _______
הוא לא פוצה את _____
אפרים
הוא רק ________ אפרים.
גם לי יקרה דבר _______
אני כבר ________ בבטן
דופק הלב לי ב_______
פחד שכזה
גם לי יקרה ______ כזה ,גם לי.
פתאום הוא _________ לגמגם
ידידי שלי אפרים
הוא לא יכול __ ___ מהר
לומר הכל
הוא מספיק אפילו לא
______ לשאול
הכל עובר לו _______
אפרים הוא רק מקשיב _______.
סדנת מוסיקה ואגדות, כתות גבוהות של בי"ס יסודי:
שימוש בטקסטים אודות אגדות וסיפורים בהשראת עולמות הסיפורים הקסומים
,שיחות בכיתות על משמעויות הסיפורים, אפשרות לגרסת מבוכים ודרקונים כאשר כל תלמיד ייבחר לו דמות,כאשר לכל דמות עוצמות וחולשות,בהתאם לשיר ובהתאם לכללים אותם מתווה המנחה.
לפניכם חלק מן השירים המשמשים לפעילות:
מעט דרומית מהעיר הגדולה תוכל למצוא מטעי בננות גדולים בהם שוכנים הלולות, מחציתם זכרים מחציתם נקבות, יצורים משעשעים עד מאד שעיקר תחביבם הוא לספר לכל לוקסום בדרכם..:
(מה ש..)מורים אינם מספרים:
מורים אינם מספרים ש
יש מפלצת שבולעת את עצמה
ששיער הופך לצמחים
שחופרים בור כדי להכניס בו אדמה
שיש מלאכים
שסוסים מתים צוחקים
שלסירים יש רגליים
שאפשר להדביק אפרסקים לעץ
שחתכו את הירח לשניים
מורים אינם מספרים ש
אפשר לצייר תמונה של צליל
אדם בוכה הופך לינשוף
שאלוהים בקע מביצה
אפשר להחליף את צבעי הגוף
שרואים חלומות של אחרים
שכל מלאך נולד מתשע אמהות גדולות
שאפשר למכור לברווזים כסף
ששיער משמיע קולות
שנהר כותב מכתבים
שתינוק נולד מחלום
שפרות שותות חלב עזים
שאלוהים בא שבוכים ובוכה בעצמו
שהחיים מצויירים על קיר
שציפורים תומכות בשמיים
שאפשר לשתות צליל פעמונים
שענק רוכב על נמלה
שהשמש עולה מליון שקלים
שאפשר להצחיק פקידי ממשלה
שבפברואר כדאי לקנות פילים!
הממשיך דרומה לשדות הפורחים כעשרים מילין מחוף הים הגדול ייתכן וייתקל בפיה גבריאלה ,בת לאם מלאכית ואב לוקסום, שאינה מועילה במיוחד אך גם אינה מזיקה ויופיה נודע בכל הארץ. הנה שירה:
גבריאלה:
כשנולדתי צחק אבי לישישה שלחשה כשפים. כנף מלאך לה-גבריאלה, גבריאלה את תעופפי.
והיום אני מעופפת לי, מרחפת לי, כנף מלאך עמי,גבריאלה-עופי גבריאלה.
מתעופפת קצת, מתעייפת קצת, קצת אוספת צוף ,ממשיכה לעוף, גבריאלה-עופי גבריאלה.
אין פינה לי בעולם, רק כנפיים לכולם,
כנף מלאך לי- גבריאלה, עופי גבריאלה.
משתנים נופי כשגופי ממריא,
רוח על כתפי, עופי להרים.
גבריאלה-עופי גבריאלה.
מי שיחזור אל תוך הכרך הגדול של הלוקסומים יוכל ללא קושי לראות את הדמות הקסומה המפורסמת ביותר בישראל בצומת מרכזית, רק שהלוקסומים אינם יודעים כי האיש שבקיר זועק וחי:
האיש שבקיר
בתוך הקיר עומד אדם
בדד בדד עומד הוא שם
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש עומד בקיר מזמן
אינו יכול לצאת מכאן
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש קטן הקיר ענק
האיש חלש הקיר חזק
מי מכיר את האיש שבקיר?
האיש לוחש בקול שקט
אני רוצה לצאת לצאת
מי מכיר את האיש שבקיר?
קולו גווע קולו נדם
הישאר שם לעולם?
מי מכיר את האיש שבקיר?
שעור בנושא בעלי חיים לגן חובה וכתה א':
תרגיל חימום ע"י קפיצות,ניתורים ופריזים,"טנגו צפרדעים"-כוורת.
תרגול תנועות איטיות,תנועות עם משקל,תחושת גוף גדול,"פילפילון"-חווה אלברשטיין.
תרגול תנועות מהירות,קופצניות ,הליכה על ארבע,"ליקוק חלב","היה היה חתול שובב"-חווה אלברשטיין.
האזנה מודרכת,שאלות מנחות,"לג'ירף יש צוואר ארוך"-הכבש הששה עשר".
תרגול תנועות מסורבלות,אלסטיות,תנועה בטור-"גע גע מי זה בא?"-חווה אלברשטיין.
לימוד שיר-"היה לי ברווז"-עממי אמריקאי.
יום פעילות(90 דקות) בנושא "אביב ופסח",כתות גבוהות בי"ס יסודי:
ציוד: 4 בריסטולים: אדום, כתום ,צהוב, ירוק;4 קופסאות לורדים,4 גלילי נייר הדבקה, מיקרופון, ניירות עיתון-כ20.
פתיחה: חלוקה ל 4קבוצות :תותים, סוף עונת התפוזים, מתוק התפוח, עץ הלימון. על כל קבוצה לצייר על בריסטול סמל לקבוצה ורשימת התלמידים.(10 ד').
קלוז: "האביב בפתח"-אהוד בנאי, סימן שאתה צעיר-גשר הירקון/גידי גוב.(10 ד')
פינת הנוסטלגיה: כמה מלים הקשורות באביב ובחג נמצאות בשירים :זה חוזר, באביב את תשובי חזרה.
(10 ד').
חידון וידאו:
"אילו ציפורים": כמה מלים שקשורות לטבע נמצאות בשיר?. תשובה: 25.
קבלת דף מלים:שירת העשבים ,מקהלה עליזה, חגיגה בצמרת,ריח תפוח אודם שני ועבודה בגימטריה:
הרכב כמה שיותר צרופי אותיות שמרכיבים סכום אותיות "פסח"(268) ו"אביב"(15).
(20 ד').
חידת וידאו:לפניכם שיר חג ידוע עם וידאו קליפ שאינו קשור לעניין ומטרתו להסיח את דעתכם מהמשימה.כמה פעמים מופיעות המלים "פסח" ו"אביב" בשיר,וכמו כן אילו מנהגי פסח מצויים בשיר.("אביב הגיע פסח בא")
(ת:ב.יפה,ל:י.אדמון).(10 ד').
אנסין:
בשני השירים הבאים מדובר על שני מנהגים של חג הפסח. בתוך השירים מספר גדול של פעלים של עשייה. כמה פעלים בכל שיר(גם שחוזרים על עצמם)?
"מנקים את העולם" 56
"איך משחקים באגוזים" 20(10 ד')
סיום:
הכנת השיר "הפרח בגני" במקהלה.(10 ד').
פעילות שיא בנושא קיץ דרך מוסיקה ישראלית, כתות ב'-ה':
משך: 45 ד'
*הקדמה(3 ד')
1."שמש שמש במרום"?ג'וזי כץ ושמוליק קראוס:
משימה בשתי קבוצות:
על כל קבוצה לסמן בדיוק כמה פעמים בשיר מופיעה האות "ש".(5 ד') התשובה:24.
2.לכבוד הקיץ- גזוז:
ציור בשלבים: כל ילד מקבל פתק סגור ובו מלה מתוך השיר, אותה הוא אמור לצייר או לסמן או לסמל שחבוי במלות השיר.
בסופו של דבר יתקבל ציור קבוצתי.(7 ד'):
3.חמסין- שלמה יידוב:
קטע אינסטרומנטלי בו שוב מתחלקים לשתי קבוצות ואלו מתחרות על זיהוי כלי הנגינה בקטע.(5 ד')
4.אדמה חמה-שלמה גרוניך ומקהלת "שבא"- שיחה+נסיון לכתוב את המלים באמהרית.(12 ד')
5.מדוזה-לולה-השלמת מלים:(10 ד')
6. לעולם בעקבות השמש-לימוד השיר:
אהוד מנור כתב את המלים, רוני וייס כתב את המוזיקה ושרי הזמרת שרה.