דמיון מודרך
הדמיון המודרך הוא כלי טיפולי שמטרתו לכוון את הדמיון על מנת להשיג תוצאות של ריפוי ושינוי.
למה דמיון ולמה מודרך?
כוחו של הדמיון הוא רב. כל פעולה מחשבתית המצריכה תכנון או הזכרות נעזרת בדמיון. כדי לתכנן את סדר יומי מחר, עלי לדמיין את מה שעתיד להתרחש. כדי להיזכר במה שארע ביום הולדתי הקודם עלי להיעזר בדמיון ולשחזר את האירועים. יש המתייחסים אל הדמיוני כאל שקרי - מומצא - פנטזיה. אך הדבר אינו כך. הדמיון הוא אחד מכלי החשיבה והרגש שלנו והוא מפעיל אותנו ללא הרף.
אם כך, מדוע צריך להדריך את הדמיון? לעיתים מבלי דעת אנו מדמיינים תרחישים שמחלישים אותנו או נזכרים בעבר באופן המתמקד רק בקושי ובכאב ובכך מביאים עצמנו לדיכאון.
הדמיון המודרך מטרתו להתערב במקומות שבהם התהליך הטבעי של החשיבה אינו מועיל ולעיתים אף מזיק.
לדוגמא: נערה שהתכוננה רבות למבחן והיא יודעת את החומר על בוריו. בעת שהיא פותחת את דף הבחינה היא חושבת לעצמה: "אני ודאי אכשל, תמיד ברגע האמת אני מפשלת, אני אעבד את הריכוז ואכנס ל"בלק אווט" " ועוד מחשבות, חלקן מודעות וחלקן לא המחלישות אותה.
באמצעות דמיון מודרך אפשר להחליף את החשיבה המחלישה בחשיבה חיובית, מחזקת הרואה את התוצאה העתידית המעודדת.
באמצעות דמיון מודרך אפשר לעסוק בעבר, בהווה ובעתיד.
העיסוק בעבר מטרתו לשחזר זיכרונות ולדמיין בהם ריפוי או שינוי.
בהווה העבודה מתמקדת בדמיון המצב הרצוי והצורך בהשגתו ובעתיד העבודה תעסוק בשימור השינוי שהושג כדי שלא תהה נסיגה אחורנית.
לדוגמא: בחרדת בחינות כדאי יהיה לשחזר מספר בחינות בהן חוותה הנערה חרדה וכשלון. להביא כוחות של ביטחון, שלווה, אמונה בעצמי וריכוז לאותם המצבים ושינוי הזיכרון.
בהמשך ניתן להכין את הנערה לקראת בחינה תוך הקניית כלים של הרפיה, נשימות ודמיון מודרך. לפני הבחינה היא תדמיין את עצמה מגיעה נינוחה ובטוחה בעצמה, הופכת בשלווה את דף הבחינה, נושמת באיטיות ובריכוז, קוראת את השאלות ומתחילה לענות תוך אמון מלא ביכולותיה. הדמיון המודרך ימשיך ויתאר את התהליך עד לקבלת הציון והבאתו הביתה.
לסיום יובאו משאבים אלה לעתיד ויחכו לה בכל בחינה שתעמוד בפניה בהמשך דרכה.
העבודה בדמיון המודרך יכולה להיות עמוקה מאוד ולעסוק באירועים טראומתיים, בבעיות של אלימות והתמכרויות ובמחלות קשות.
NLP
NLP הוא אוסף תהליכים שמטרתם ליצור שינוי ממוקד ומהיר.
ה- NLP מסייע רבות בתקשורת הבין אישית ומקנה כלים להבנת האחר וליצירת אווירה של אמון ונוחות.
ה- NLP עוזר גם בתקשורת התוך אישית. התקשורת של האדם עם עצמו. הקשר שבין הילד הפנימי לבוגר, או בין החלק הרוצה בשינוי לחלק המפחד ממנו וכדומה.
ה- NLP, ובעברית נל"פ (ניתוב לשוני פזיולוגי) פותח בארה"ב בשנות השבעים של המאה ה- 20 על ידי בנדלר וגרינדר, שני חוקרים מאוניברסיטת סנטה קרוז שבקליפורניה.
בדומה לדמיון המודרך גם ה- NLP מתבצע לרוב בעיניים עצומות ותוך כניסה לעולם הפנימי. השוני בין השיטות הוא במהותו במובנות שלהן. בעוד הדמיון המודרך הוא פתוח מאוד, ה- NLP מובנה.
כל תהליך בנוי משלבים המסודרים באופן חכם ומלא מחשבה ותכנון. מעקב אחר השלבים מאפשר תהליך חכם וגאוני המוביל לשינוי הרצוי. למשל הטיפול בתלות. במצב בו אדם בוגר חש כי הוא תלוי באדם בוגר אחר וברצונו להשתחרר מתלות זו. אז ניתן להעביר תהליך שנבנה במיוחד עבור תלות.
בתהליך זה יהיה על האדם לברר עם עצמו מה בדיוק הוא מקבל מאותו אדם שבו הוא תלוי (ביטחון, נחמה או תחושת שייכות לדוגמא). בהמשך הוא יבנה בדמיינו דמות של עצמו כבוגר. אז הוא ידמיין איך הבוגר שבו יכול לתת לו את הנחמה, השייכות והבטחון. לאחר שהאדם בנה לעצמו משענת פנימית הוא יכול לדמיין את עצמו מתנתק מהאחר ומתחבר אל עצמו.
ה- NLP נראה אולי פשוט אך זו גאוניותו. הוא קל לביצוע ותוצאותיו מרשימות מאוד. כל אדם יכול ללמוד NLP או להנות מהתהליכים הרבים שפותחו בתוך המודל.
שילוב בין דמיון מודרך ו- NLP
כל אחד מהשיטות עומדת בפני עצמה. מטפלים רבים נעזרים רק באחת מהן ונוחלים הצלחה.
מכללת רטר ממליצה מאוד לשלב בין השיטות ולכן בנתה תוכנית תלת שנתית להכשרת מנחים בגישה המשולבת. ה- NLP מעורר תובנות רבות ושינויים מהירים, הדמיון המודרך מאפשר את הזמן והשקט כדי להפנים את התובנות ולהטמיען. השילוב בין השיטות יוצר איזון ומגוון מאוד את האפשרויות הטיפוליות.
ה- NLP דורש מהאדם להיות אקטיבי ולעבוד קשה בעוד הדמיון המודרך יכול לאפשר לו לנוח ולהנות.
לכן מומלץ מאוד לאחר תהליך של NLP לקנח בהדמיה שתחזק את התהליך שבוצע לפני כן.
הדמיון המודרך הוא כלי טיפולי שמטרתו לכוון את הדמיון על מנת להשיג תוצאות של ריפוי ושינוי.
למה דמיון ולמה מודרך?
כוחו של הדמיון הוא רב. כל פעולה מחשבתית המצריכה תכנון או הזכרות נעזרת בדמיון. כדי לתכנן את סדר יומי מחר, עלי לדמיין את מה שעתיד להתרחש. כדי להיזכר במה שארע ביום הולדתי הקודם עלי להיעזר בדמיון ולשחזר את האירועים. יש המתייחסים אל הדמיוני כאל שקרי - מומצא - פנטזיה. אך הדבר אינו כך. הדמיון הוא אחד מכלי החשיבה והרגש שלנו והוא מפעיל אותנו ללא הרף.
אם כך, מדוע צריך להדריך את הדמיון? לעיתים מבלי דעת אנו מדמיינים תרחישים שמחלישים אותנו או נזכרים בעבר באופן המתמקד רק בקושי ובכאב ובכך מביאים עצמנו לדיכאון.
הדמיון המודרך מטרתו להתערב במקומות שבהם התהליך הטבעי של החשיבה אינו מועיל ולעיתים אף מזיק.
לדוגמא: נערה שהתכוננה רבות למבחן והיא יודעת את החומר על בוריו. בעת שהיא פותחת את דף הבחינה היא חושבת לעצמה: "אני ודאי אכשל, תמיד ברגע האמת אני מפשלת, אני אעבד את הריכוז ואכנס ל"בלק אווט" " ועוד מחשבות, חלקן מודעות וחלקן לא המחלישות אותה.
באמצעות דמיון מודרך אפשר להחליף את החשיבה המחלישה בחשיבה חיובית, מחזקת הרואה את התוצאה העתידית המעודדת.
באמצעות דמיון מודרך אפשר לעסוק בעבר, בהווה ובעתיד.
העיסוק בעבר מטרתו לשחזר זיכרונות ולדמיין בהם ריפוי או שינוי.
בהווה העבודה מתמקדת בדמיון המצב הרצוי והצורך בהשגתו ובעתיד העבודה תעסוק בשימור השינוי שהושג כדי שלא תהה נסיגה אחורנית.
לדוגמא: בחרדת בחינות כדאי יהיה לשחזר מספר בחינות בהן חוותה הנערה חרדה וכשלון. להביא כוחות של ביטחון, שלווה, אמונה בעצמי וריכוז לאותם המצבים ושינוי הזיכרון.
בהמשך ניתן להכין את הנערה לקראת בחינה תוך הקניית כלים של הרפיה, נשימות ודמיון מודרך. לפני הבחינה היא תדמיין את עצמה מגיעה נינוחה ובטוחה בעצמה, הופכת בשלווה את דף הבחינה, נושמת באיטיות ובריכוז, קוראת את השאלות ומתחילה לענות תוך אמון מלא ביכולותיה. הדמיון המודרך ימשיך ויתאר את התהליך עד לקבלת הציון והבאתו הביתה.
לסיום יובאו משאבים אלה לעתיד ויחכו לה בכל בחינה שתעמוד בפניה בהמשך דרכה.
העבודה בדמיון המודרך יכולה להיות עמוקה מאוד ולעסוק באירועים טראומתיים, בבעיות של אלימות והתמכרויות ובמחלות קשות.
NLP
NLP הוא אוסף תהליכים שמטרתם ליצור שינוי ממוקד ומהיר.
ה- NLP מסייע רבות בתקשורת הבין אישית ומקנה כלים להבנת האחר וליצירת אווירה של אמון ונוחות.
ה- NLP עוזר גם בתקשורת התוך אישית. התקשורת של האדם עם עצמו. הקשר שבין הילד הפנימי לבוגר, או בין החלק הרוצה בשינוי לחלק המפחד ממנו וכדומה.
ה- NLP, ובעברית נל"פ (ניתוב לשוני פזיולוגי) פותח בארה"ב בשנות השבעים של המאה ה- 20 על ידי בנדלר וגרינדר, שני חוקרים מאוניברסיטת סנטה קרוז שבקליפורניה.
בדומה לדמיון המודרך גם ה- NLP מתבצע לרוב בעיניים עצומות ותוך כניסה לעולם הפנימי. השוני בין השיטות הוא במהותו במובנות שלהן. בעוד הדמיון המודרך הוא פתוח מאוד, ה- NLP מובנה.
כל תהליך בנוי משלבים המסודרים באופן חכם ומלא מחשבה ותכנון. מעקב אחר השלבים מאפשר תהליך חכם וגאוני המוביל לשינוי הרצוי. למשל הטיפול בתלות. במצב בו אדם בוגר חש כי הוא תלוי באדם בוגר אחר וברצונו להשתחרר מתלות זו. אז ניתן להעביר תהליך שנבנה במיוחד עבור תלות.
בתהליך זה יהיה על האדם לברר עם עצמו מה בדיוק הוא מקבל מאותו אדם שבו הוא תלוי (ביטחון, נחמה או תחושת שייכות לדוגמא). בהמשך הוא יבנה בדמיינו דמות של עצמו כבוגר. אז הוא ידמיין איך הבוגר שבו יכול לתת לו את הנחמה, השייכות והבטחון. לאחר שהאדם בנה לעצמו משענת פנימית הוא יכול לדמיין את עצמו מתנתק מהאחר ומתחבר אל עצמו.
ה- NLP נראה אולי פשוט אך זו גאוניותו. הוא קל לביצוע ותוצאותיו מרשימות מאוד. כל אדם יכול ללמוד NLP או להנות מהתהליכים הרבים שפותחו בתוך המודל.
שילוב בין דמיון מודרך ו- NLP
כל אחד מהשיטות עומדת בפני עצמה. מטפלים רבים נעזרים רק באחת מהן ונוחלים הצלחה.
מכללת רטר ממליצה מאוד לשלב בין השיטות ולכן בנתה תוכנית תלת שנתית להכשרת מנחים בגישה המשולבת. ה- NLP מעורר תובנות רבות ושינויים מהירים, הדמיון המודרך מאפשר את הזמן והשקט כדי להפנים את התובנות ולהטמיען. השילוב בין השיטות יוצר איזון ומגוון מאוד את האפשרויות הטיפוליות.
ה- NLP דורש מהאדם להיות אקטיבי ולעבוד קשה בעוד הדמיון המודרך יכול לאפשר לו לנוח ולהנות.
לכן מומלץ מאוד לאחר תהליך של NLP לקנח בהדמיה שתחזק את התהליך שבוצע לפני כן.
כתבו אמיר ודפנה רטר, מנהלי מכללת רטר להכשרת מנחי דימיון מודרך ו- NLP. המכללה מקיימת קורסים בכל רחבי הארץ. הקורסים הם בחסות אקדמית של אוניברסיטאות בארץ. תארי ה- NLP שמעניקה המכללה הם בין לאומיים. מומלץ לגלוש לאתר מכללת רטר http://www.retter.co.il