לקויי קשב ולקויי-למידה אחרים בצבא:
מאת: ד"ר נויה ספקטור
כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור http://www.noya.co.il.
אין להעתיק או להשתמש בחומר זה ללא אישור בכתב מן המחברת.
הגיוס לצבא מחייב הכנה והתייחסות מוקדמת-מטרימה לבעלי ליקויי-למידה. המערכת הצבאית מהווה מסגרת המשך למערכת החינוך בארץ. "להיות כמו כולם" פירושו לסיים לימודים בבית הספר התיכון, לממש זכאות לתעודת בגרות ולהתגייס לצה"ל. בדרך-כלל ההתייחסות ללקויי-למידה בצבא, כמו בבית הספר התיכון, מסתכמת במימוש תנאי-בחינות מיוחדים, על-סמך דוח אבחון המוצג בלשכת הגיוס. למעט מקרים בודדים, דוח האבחון הוא לעתים קרובות דוח של אבחון שנערך בכיתה ז' משום שמערכת החינוך והמערכת הצבאית מסתפקות בכך. המתגייס המציג אבחון כישורי למידה ויכולת שהתאימו לו כשהיה בן 12, לא תמיד ער לצרכיו החדשים, המיוחדים: בחינות המיון הצבאיות שונות מבחינות הבגרות במהותן וכדי להתאים אותן יש לעתים צורך לעדכן ממצאים ונתונים. המערכת הצבאית אינה מספקת למתגייסים לקויי-למידה נהלי התייחסות להמשך דרכם. חוויותיהם עתירות-המאבקים של תלמידים לקויי-למידה מול מערכת החינוך גורמות להם לרצות לשכוח את הצרכים המיוחדים וההתנסות הכושלת, להתעלם מן הקשיים המוכרים להם ולנסות לממש את יכולתם האמיתית ואת מאווייהם בצבא, ללא עזרה והתייחסות מיוחדת. בדרך כלל הם מבקשים להיות "כמו כולם", יש המתעלמים מהקשיים שחוו ומנסים להאמין שיוכלו להפיק תועלת מהסתרת הקשיים שלהם ואף מגיעים לבחינות המיון ללא הצגת זכאות לתנאים מותאמים. במקרים רבים הכשלון בבחינות הפסיכוטכניות כמעט מובטח ללקויי למידה: אם לא יקבלו תנאים מותאמים ובחינות מיוחדות, לא יוכלו לעמוד בדרישות הזמן ובפרקים מסויימים של הבחינה הצבאית. המיון ליחידות הצה"ליות נעשה עפ"י ההישגים בבחינות, ואם אלה אינן נעשות במבנה ובתנאים המתאימים לחייל לקוי-למידה, המיון עלול להחטיא את המטרה ולא לאפשר לחייל בעל יכולת לממש אותה ולתרום למערכת במשך שנות השרות הצבאי.
בשלב שאחרי בחינות המיון הצבאיות מתחילה ההתמודדות האמיתית: הפרק הראשון: תהליכי הקליטה, השילוב וההסתגלות בתקופת הטירונות, וההמשך - שוב פרק חדש: שילוב והסתגלות ביחידה. הצבא הוא מערכת בעלת חוקים, ככל מערכת. החוקים בצבא נוקשים ומחייבים ומי שאינו מבין אותם ואת משמעותם הבלתי פשרנית - אינו נוהג על-פיהם ונכשל, נענש ואפילו מורחק מן הצבא. לקויי למידה מתקשים בדרך-כלל לפתח יכולת התמודדות עם חידושים, להסתגל למסגרות חדשות, להבין חוקי מסגרת ולהתנהל כך שהשילוב וההסתגלות יעברו ללא פגע, והם מועדים לכשלון אם לא יתכוננו וילמדו את המציאות החדשה שלהם מראש, ובמהלך הגיוס. הצבא אינו מאפשר ליווי או תיווך של מאבחן או מטפל והמסגרת הצבאית אינה מתאימה למי שדרוש לו סיוע פרטני. עם-זאת, כאשר חייל מקבל הכשרה מוקדמת למקצועו הצבאי בקורס מתאים לו, ההסתגלות עשוייה להפתיע: הקורס הצבאי המותאם ליכלתו, מאפשר שילוב טוב, הלימוד המעשי בקורס יכול להיות יעיל ומוצלח בהיותו מובנה, מעשי וברור. אבל, עדיין אין בכך הבטחה להמשך השרות בצבא. זוהי רק ההתחלה, ההכשרה למקצוע ולתפקיד ביחידה: החייל לומד מקצוע ותפקיד, ומתנסה בתנאי חממה והדרכה זמינה ועקבית. זוהי מהות הליווי הדרוש ללקויי-למידה במהלך לימוד של כל פרק.
כאשר חייל מגיע לבסיס, הוא מתקבל ומופנה בהתאם למקצוע צבאי. לרוב, אצל כל החיילים כאן מתחילה ההתמודדות הראשונה עם החיים הבוגרים: מתמודדים עם תפקידים ומשימות אותם עליהם לבצע ביעילות ובאופן שיהיה מקובל וראוי ע"י מפקדיהם. תקופת הלימוד בקורס המכין תמה, תקופת הלימוד הראשונה וההתנסות בחיים הבוגרים החלה: החייל נחשב בוגר, מצפים ממנו להבין את תפקידו, להבין את סמכויותיו ומגבלותיו ולגלות אחריות ומודעות למסגרת המקצועית והחברתית בבסיס. זהו מצב דומה לתחילת שנה בבית הספר התיכון: הדברים נראים סבירים ומובנים, אלא שהמידע החדש רב והשילוב במסגרת החדשה מחייב למידה של תכנים ונהלים חדשים, גמישות ויישום בביצוע תקין. לעתים קרובות ולמראית עין ההסתגלות והשילוב נראים תקינים. לאחר תקופה - עלולות לצוץ בעיות, להתעורר אי-הבנות, ולהיווצר קשיים.
חייל המודע לקשיי ההסתגלות והשילוב שלו, לליקויים התיפקודיים, לקשיים באיתור מוקדים חדשים שבהם עלולים להיווצר קשיים - יכול ללמוד להתמודד עם תפקיד חדש, עפ"י דרכים וכללים שלמד. חשוב שיהיה ער למגבלות הסינגור העצמי שלו, ויידע לערוך את פניותיו למפקדים ולחיילים סביבו.
סיוע באיסוף מידע חיוני ובהתמודדות עם תהליך למידת המערכת החדשה:
בתחומים הבאים חשוב הלימוד ופיתוח המודעות (היכרות והפנמה של הנהלים) של החייל החדש:
1. חוקים ונהלים במערכת חדשה:
א. חוקים צבאיים החלים על כל החיילים בצבא (דוגמא: איסור לצאת מן הבסיס ללא
אישור).
ב. חוקי המסגרת - נהלים שאינם כתובים, והם מובנים מאליהם לכל השייכים
למערכת בבסיס מסויים לא מקובל להצדיע למפקד בשגרת יומיום).
ג. חוקים ונהלים ייחודיים:
-לחיל מסויים,
-ליחידה מסויימת,
-לבסיס מסויים,
-לתפקיד האישי של החייל ביחידה.
2. חוקים חברתיים - קריאת המפה החברתית:
-מודעות להתייחסות לחיילים אחרים - בעלי דרגות שונות,
-מודעות וידע בהתייחסות למערכות שונות עם נהלים משלהן בתוך הבסיס (מרפאה,
חדר-אוכל, מגורים),
-ההתייחסות המקובלת (לעומת החוק הצבאי) למגורי-חיילים, מפקדים, חיילות.
3. חוקים חברתיים בחברת בוגרים בני-גיל (חיילים, לרוב):
א.איסורים והיתרים בחיי יומיום:
-חוקי נהיגה אזרחיים וצבאיים,
-חוקי התנהגות בחברה בוגרת: חוקי הבילוי החברתי
-חוקי מדינה
תחומים "אפורים" - בעייה מרכזית:
בכל אחת משלושת מערכות החוקים והנוהלים שלעיל - יש סיכונים משמעותיים לחייל בעל ליקויי-למידה. המכשולים העיקריים: ידע שלא נאסף ולא נקלט, אי-הבנה של גבולות הנהלים ובעיקר אי-הבנת ההבדל בין חייל טוב וממושמע לבין "חנון", "בעל שאלות קיטבג" ו"פראייר" בעיני מפקדיו וחבריו ליחידה. אלה הם נושאים שאינם נלמדים אלא נרכשים במהלך ההתערות בחברת בני-הגיל. לקויי-למידה זקוקים לעתים קרובות ללימוד מעמיק של הנושאים הללו, ולרענון שלהם בכל מפגש עם מערכת חדשה.
קשיי קריאה וקשיים בהבנת החוקים והמפה החברתית, קשיים בהתארגנות, קשיים בפיתוח פונקציות ניהוליות, קשיים בוויסות חושי, רגישות-יתר והיסח-הדעת ופעילות-יתר נובעים מליקויי-למידה שונים, שמקורם מערכת העצבים המרכזית. קשיים אלה ועוד שכמותם עלולים להכשיל חייל תמים שרצונו להשתלב ביחידה, לרכוש חברים ולהצליח. גם חייל שמצליח להתמודד עם הדרישות בקורס לימודי, כאשר המסגרת המוכתבת מלמעלה, מובנית וברורה והחוקים והגבולות נוקשים ומוזכרים כל-העת, יכול להיכשל כאשר הוא יוצא ליחידה ולעבודה יומיומית כבעל מקצוע ותפקיד צבאי מוגדר. כך לעתים קרובות, גם כאשר במשך הקורס המכין התחומים היו מוגדרים, הגבולות ברורים והחוקים ידועים ומופנמים.
השילוב וההצלחה דורשים היערכות ועבודת איסוף ומיון-מידע, עיבוד-מידע, הפנמה, יכולת היזכרות ודלייה ויישום הנלמד בביצוע תקין: אלה הם המרכיבים העיקריים של התמודדות עם מערכת דרישות. אלה הם מרכיבי הקשיים של לקויי-למידה במערכת כלשהי. לעתים פיתחו את המודעות והיכולת להתמודד עם דרישות מערכת החינוך: למדו להכיר את בית הספר כסביבה הקרובה, לאמץ שיטות התמודדות מותאמות להם באופן ייחודי וקיבלו סיוע פרטני או מערכתי, כאשר ידעו לפנות לעזרה מתאימה. הקשיים שבו ועלו כל-אימת שהתחולל שינוי במערכת הנהלים, בדרישות, בפרק חדש או במורה חדש. בצבא - אין הורים להזכיר ולהנחות, ואין מורה פרטי שיוכל לעזור ביישום וביצוע המשימה. בצבא אין התאמות בחיי יומיום ואין אפשרות להסתייע בגורם מקצועי לליווי.
חייל בעל ליקויי-למידה המודע לקשייו - יכול לפתח מערכת התמודדות עם המצב החדש: בשלב הראשון - חשוב שיהיה מודע לחוקים ולנהלים, בשלב השני - חשוב שיכיר היטב את תפקידו ואת גבולות וחוקי התפקיד הייחודי, עם האפשרויות, הקשיים האישיים שלו ומגבלות היישום. חייל בעל ליקויי-למידה אינו יכול להרשות לעצמו ליהנות מספקות ומ"תחומים אפורים" של מידע וביצוע. החוקים צריכים להיות ברורים, הגבולות חייבים להיות כאלה שאין לעבור או לפרוץ אותם, "מותר" ו"אסור" צריכים להילמד בבהירות ובדיוק, במדים ובלעדיהם. האחריות על קבלת המידע, עיבוד הנתונים ויישום הידע בביצוע היומיומי - חלה על החייל בלבד. הוא יכול, אמנם, להיעזר בחברים, בהורים ובבעלי-מקצוע, אך עליו להיות מודע להיותו בוגר עצמאי ולמגבלות שהצבא מטיל על שיתוף אזרחים במידע שברשותו. תכנית מכוונת ומפורטת של התפקיד, בכפוף לשינויים המזדמנים בו, יכולה להיות לעזר-רב, לסייע בהתארגנות ובביצוע. חשוב ביותר לעורר את מודעות החייל בעל ליקויי-הלמידה לשיתוף המפקד האחראי עליו במצבו, כדי שיוכל להסתייע בו. חשוב ביותר שיהיה מודע גם לתפקידו של הקב"ן, לעת הצורך: חייל צריך לדעת לפנות לסיוע קצין בריאות הנפש בכל מצוקה, משום שהוא הגוף הממונה על כך. בעת הצורך חשוב לבדוק את האפשרות לפנות אל הקב"ן גם לעזרה מעשית כאשר מתעורר קושי בהתנהלות ובהתמודדות עם דרישות הצבא.
המודעות לתחום ליקויי-הלמידה היום גבוהה בכל מערכת וגם בצבא. בוגר, חייל או אזרח, המודע לקשיים הנובעים מליקויי-למידה, יכול להיעזר בהוריו ובמפקדו. טעות היא להירתע מפנייה לעזרה כאשר חייל בעל ליקויי-למידה חש שהוא מתקשה להתמודד עם המטלות ועם התפקידים המוטלים עליו. ההורים והמפקד האישי הוא הכתובת לסיוע בהתמודדות, ורצוי שלפני המפקד יהיה דוח אבחון והמלצות להתמודדות עם שגרה צבאית. קצין בריאות הנפש הוא הכתובת להורים ולחייל כאשר יש תקלות, קשיי-תיפקוד ומצוקה.
מאת: ד"ר נויה ספקטור
כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור http://www.noya.co.il.
אין להעתיק או להשתמש בחומר זה ללא אישור בכתב מן המחברת.
הגיוס לצבא מחייב הכנה והתייחסות מוקדמת-מטרימה לבעלי ליקויי-למידה. המערכת הצבאית מהווה מסגרת המשך למערכת החינוך בארץ. "להיות כמו כולם" פירושו לסיים לימודים בבית הספר התיכון, לממש זכאות לתעודת בגרות ולהתגייס לצה"ל. בדרך-כלל ההתייחסות ללקויי-למידה בצבא, כמו בבית הספר התיכון, מסתכמת במימוש תנאי-בחינות מיוחדים, על-סמך דוח אבחון המוצג בלשכת הגיוס. למעט מקרים בודדים, דוח האבחון הוא לעתים קרובות דוח של אבחון שנערך בכיתה ז' משום שמערכת החינוך והמערכת הצבאית מסתפקות בכך. המתגייס המציג אבחון כישורי למידה ויכולת שהתאימו לו כשהיה בן 12, לא תמיד ער לצרכיו החדשים, המיוחדים: בחינות המיון הצבאיות שונות מבחינות הבגרות במהותן וכדי להתאים אותן יש לעתים צורך לעדכן ממצאים ונתונים. המערכת הצבאית אינה מספקת למתגייסים לקויי-למידה נהלי התייחסות להמשך דרכם. חוויותיהם עתירות-המאבקים של תלמידים לקויי-למידה מול מערכת החינוך גורמות להם לרצות לשכוח את הצרכים המיוחדים וההתנסות הכושלת, להתעלם מן הקשיים המוכרים להם ולנסות לממש את יכולתם האמיתית ואת מאווייהם בצבא, ללא עזרה והתייחסות מיוחדת. בדרך כלל הם מבקשים להיות "כמו כולם", יש המתעלמים מהקשיים שחוו ומנסים להאמין שיוכלו להפיק תועלת מהסתרת הקשיים שלהם ואף מגיעים לבחינות המיון ללא הצגת זכאות לתנאים מותאמים. במקרים רבים הכשלון בבחינות הפסיכוטכניות כמעט מובטח ללקויי למידה: אם לא יקבלו תנאים מותאמים ובחינות מיוחדות, לא יוכלו לעמוד בדרישות הזמן ובפרקים מסויימים של הבחינה הצבאית. המיון ליחידות הצה"ליות נעשה עפ"י ההישגים בבחינות, ואם אלה אינן נעשות במבנה ובתנאים המתאימים לחייל לקוי-למידה, המיון עלול להחטיא את המטרה ולא לאפשר לחייל בעל יכולת לממש אותה ולתרום למערכת במשך שנות השרות הצבאי.
בשלב שאחרי בחינות המיון הצבאיות מתחילה ההתמודדות האמיתית: הפרק הראשון: תהליכי הקליטה, השילוב וההסתגלות בתקופת הטירונות, וההמשך - שוב פרק חדש: שילוב והסתגלות ביחידה. הצבא הוא מערכת בעלת חוקים, ככל מערכת. החוקים בצבא נוקשים ומחייבים ומי שאינו מבין אותם ואת משמעותם הבלתי פשרנית - אינו נוהג על-פיהם ונכשל, נענש ואפילו מורחק מן הצבא. לקויי למידה מתקשים בדרך-כלל לפתח יכולת התמודדות עם חידושים, להסתגל למסגרות חדשות, להבין חוקי מסגרת ולהתנהל כך שהשילוב וההסתגלות יעברו ללא פגע, והם מועדים לכשלון אם לא יתכוננו וילמדו את המציאות החדשה שלהם מראש, ובמהלך הגיוס. הצבא אינו מאפשר ליווי או תיווך של מאבחן או מטפל והמסגרת הצבאית אינה מתאימה למי שדרוש לו סיוע פרטני. עם-זאת, כאשר חייל מקבל הכשרה מוקדמת למקצועו הצבאי בקורס מתאים לו, ההסתגלות עשוייה להפתיע: הקורס הצבאי המותאם ליכלתו, מאפשר שילוב טוב, הלימוד המעשי בקורס יכול להיות יעיל ומוצלח בהיותו מובנה, מעשי וברור. אבל, עדיין אין בכך הבטחה להמשך השרות בצבא. זוהי רק ההתחלה, ההכשרה למקצוע ולתפקיד ביחידה: החייל לומד מקצוע ותפקיד, ומתנסה בתנאי חממה והדרכה זמינה ועקבית. זוהי מהות הליווי הדרוש ללקויי-למידה במהלך לימוד של כל פרק.
כאשר חייל מגיע לבסיס, הוא מתקבל ומופנה בהתאם למקצוע צבאי. לרוב, אצל כל החיילים כאן מתחילה ההתמודדות הראשונה עם החיים הבוגרים: מתמודדים עם תפקידים ומשימות אותם עליהם לבצע ביעילות ובאופן שיהיה מקובל וראוי ע"י מפקדיהם. תקופת הלימוד בקורס המכין תמה, תקופת הלימוד הראשונה וההתנסות בחיים הבוגרים החלה: החייל נחשב בוגר, מצפים ממנו להבין את תפקידו, להבין את סמכויותיו ומגבלותיו ולגלות אחריות ומודעות למסגרת המקצועית והחברתית בבסיס. זהו מצב דומה לתחילת שנה בבית הספר התיכון: הדברים נראים סבירים ומובנים, אלא שהמידע החדש רב והשילוב במסגרת החדשה מחייב למידה של תכנים ונהלים חדשים, גמישות ויישום בביצוע תקין. לעתים קרובות ולמראית עין ההסתגלות והשילוב נראים תקינים. לאחר תקופה - עלולות לצוץ בעיות, להתעורר אי-הבנות, ולהיווצר קשיים.
חייל המודע לקשיי ההסתגלות והשילוב שלו, לליקויים התיפקודיים, לקשיים באיתור מוקדים חדשים שבהם עלולים להיווצר קשיים - יכול ללמוד להתמודד עם תפקיד חדש, עפ"י דרכים וכללים שלמד. חשוב שיהיה ער למגבלות הסינגור העצמי שלו, ויידע לערוך את פניותיו למפקדים ולחיילים סביבו.
סיוע באיסוף מידע חיוני ובהתמודדות עם תהליך למידת המערכת החדשה:
בתחומים הבאים חשוב הלימוד ופיתוח המודעות (היכרות והפנמה של הנהלים) של החייל החדש:
1. חוקים ונהלים במערכת חדשה:
א. חוקים צבאיים החלים על כל החיילים בצבא (דוגמא: איסור לצאת מן הבסיס ללא
אישור).
ב. חוקי המסגרת - נהלים שאינם כתובים, והם מובנים מאליהם לכל השייכים
למערכת בבסיס מסויים לא מקובל להצדיע למפקד בשגרת יומיום).
ג. חוקים ונהלים ייחודיים:
-לחיל מסויים,
-ליחידה מסויימת,
-לבסיס מסויים,
-לתפקיד האישי של החייל ביחידה.
2. חוקים חברתיים - קריאת המפה החברתית:
-מודעות להתייחסות לחיילים אחרים - בעלי דרגות שונות,
-מודעות וידע בהתייחסות למערכות שונות עם נהלים משלהן בתוך הבסיס (מרפאה,
חדר-אוכל, מגורים),
-ההתייחסות המקובלת (לעומת החוק הצבאי) למגורי-חיילים, מפקדים, חיילות.
3. חוקים חברתיים בחברת בוגרים בני-גיל (חיילים, לרוב):
א.איסורים והיתרים בחיי יומיום:
-חוקי נהיגה אזרחיים וצבאיים,
-חוקי התנהגות בחברה בוגרת: חוקי הבילוי החברתי
-חוקי מדינה
תחומים "אפורים" - בעייה מרכזית:
בכל אחת משלושת מערכות החוקים והנוהלים שלעיל - יש סיכונים משמעותיים לחייל בעל ליקויי-למידה. המכשולים העיקריים: ידע שלא נאסף ולא נקלט, אי-הבנה של גבולות הנהלים ובעיקר אי-הבנת ההבדל בין חייל טוב וממושמע לבין "חנון", "בעל שאלות קיטבג" ו"פראייר" בעיני מפקדיו וחבריו ליחידה. אלה הם נושאים שאינם נלמדים אלא נרכשים במהלך ההתערות בחברת בני-הגיל. לקויי-למידה זקוקים לעתים קרובות ללימוד מעמיק של הנושאים הללו, ולרענון שלהם בכל מפגש עם מערכת חדשה.
קשיי קריאה וקשיים בהבנת החוקים והמפה החברתית, קשיים בהתארגנות, קשיים בפיתוח פונקציות ניהוליות, קשיים בוויסות חושי, רגישות-יתר והיסח-הדעת ופעילות-יתר נובעים מליקויי-למידה שונים, שמקורם מערכת העצבים המרכזית. קשיים אלה ועוד שכמותם עלולים להכשיל חייל תמים שרצונו להשתלב ביחידה, לרכוש חברים ולהצליח. גם חייל שמצליח להתמודד עם הדרישות בקורס לימודי, כאשר המסגרת המוכתבת מלמעלה, מובנית וברורה והחוקים והגבולות נוקשים ומוזכרים כל-העת, יכול להיכשל כאשר הוא יוצא ליחידה ולעבודה יומיומית כבעל מקצוע ותפקיד צבאי מוגדר. כך לעתים קרובות, גם כאשר במשך הקורס המכין התחומים היו מוגדרים, הגבולות ברורים והחוקים ידועים ומופנמים.
השילוב וההצלחה דורשים היערכות ועבודת איסוף ומיון-מידע, עיבוד-מידע, הפנמה, יכולת היזכרות ודלייה ויישום הנלמד בביצוע תקין: אלה הם המרכיבים העיקריים של התמודדות עם מערכת דרישות. אלה הם מרכיבי הקשיים של לקויי-למידה במערכת כלשהי. לעתים פיתחו את המודעות והיכולת להתמודד עם דרישות מערכת החינוך: למדו להכיר את בית הספר כסביבה הקרובה, לאמץ שיטות התמודדות מותאמות להם באופן ייחודי וקיבלו סיוע פרטני או מערכתי, כאשר ידעו לפנות לעזרה מתאימה. הקשיים שבו ועלו כל-אימת שהתחולל שינוי במערכת הנהלים, בדרישות, בפרק חדש או במורה חדש. בצבא - אין הורים להזכיר ולהנחות, ואין מורה פרטי שיוכל לעזור ביישום וביצוע המשימה. בצבא אין התאמות בחיי יומיום ואין אפשרות להסתייע בגורם מקצועי לליווי.
חייל בעל ליקויי-למידה המודע לקשייו - יכול לפתח מערכת התמודדות עם המצב החדש: בשלב הראשון - חשוב שיהיה מודע לחוקים ולנהלים, בשלב השני - חשוב שיכיר היטב את תפקידו ואת גבולות וחוקי התפקיד הייחודי, עם האפשרויות, הקשיים האישיים שלו ומגבלות היישום. חייל בעל ליקויי-למידה אינו יכול להרשות לעצמו ליהנות מספקות ומ"תחומים אפורים" של מידע וביצוע. החוקים צריכים להיות ברורים, הגבולות חייבים להיות כאלה שאין לעבור או לפרוץ אותם, "מותר" ו"אסור" צריכים להילמד בבהירות ובדיוק, במדים ובלעדיהם. האחריות על קבלת המידע, עיבוד הנתונים ויישום הידע בביצוע היומיומי - חלה על החייל בלבד. הוא יכול, אמנם, להיעזר בחברים, בהורים ובבעלי-מקצוע, אך עליו להיות מודע להיותו בוגר עצמאי ולמגבלות שהצבא מטיל על שיתוף אזרחים במידע שברשותו. תכנית מכוונת ומפורטת של התפקיד, בכפוף לשינויים המזדמנים בו, יכולה להיות לעזר-רב, לסייע בהתארגנות ובביצוע. חשוב ביותר לעורר את מודעות החייל בעל ליקויי-הלמידה לשיתוף המפקד האחראי עליו במצבו, כדי שיוכל להסתייע בו. חשוב ביותר שיהיה מודע גם לתפקידו של הקב"ן, לעת הצורך: חייל צריך לדעת לפנות לסיוע קצין בריאות הנפש בכל מצוקה, משום שהוא הגוף הממונה על כך. בעת הצורך חשוב לבדוק את האפשרות לפנות אל הקב"ן גם לעזרה מעשית כאשר מתעורר קושי בהתנהלות ובהתמודדות עם דרישות הצבא.
המודעות לתחום ליקויי-הלמידה היום גבוהה בכל מערכת וגם בצבא. בוגר, חייל או אזרח, המודע לקשיים הנובעים מליקויי-למידה, יכול להיעזר בהוריו ובמפקדו. טעות היא להירתע מפנייה לעזרה כאשר חייל בעל ליקויי-למידה חש שהוא מתקשה להתמודד עם המטלות ועם התפקידים המוטלים עליו. ההורים והמפקד האישי הוא הכתובת לסיוע בהתמודדות, ורצוי שלפני המפקד יהיה דוח אבחון והמלצות להתמודדות עם שגרה צבאית. קצין בריאות הנפש הוא הכתובת להורים ולחייל כאשר יש תקלות, קשיי-תיפקוד ומצוקה.
ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, מומחית לאבחנה מבדלת בחינוך המיוחד מן הגיל הרך ועד לבגרות, מחברת ספרים ומאמרים, שיטות לימוד ומדריכה הורים וצוותי עבודה.
http://www.noya.co.il
http://www.noya.co.il