מי מאתנו לא הרגיש את המיתון קרב אליו, נוגס בהכנסתו ונובר בכיסיו. תקופות השפל הכלכלי מאלצים את כולנו להתכווץ, להתקמץ בהוצאות ולקוות, אולי כך יגדל הרווח הגולמי וישאיר אותנו בחיים הכלכליים. אז נכון, קשה מאוד להיות גמישים בתקופה זאת והוצאות אשר נראות לנו מיותרות כגון מתנות לחגים הן המועמדות הראשונות לקיצוץ, אבל אם רק נעצור דקה ונחשוב, אולי נבין כי דווקא מתנות לחג הן הדרך הכמעט בטוחה להגשים את המשפט: "כסף עושה כסף"... עקרונות השיווק... מבחינת העקרונות הפשוטים שנחקרו והובנו ע"י מומחים לתחום השיווק, נמצא כי בני אדם אוהבים לקנות כאשר הם יודעים שייצא להם משהו מזה. מרביתנו אפילו לא מרגישים אבל אם נפשפש קצת בזיכרוננו נראה כי מרבית הרכישות שביצענו בעבר נעשו דווקא כאשר על המוצר שקנינו היה מבצע כזה או אחר. אם זאת, מרבית בתי העסק בארץ להבדיל מחו"ל אינם נוהגים על פי עקרונות אלו. כיום ובעיקר בחגים ניתן לראות כי בתי עסק רבים נוהגים להעלות מחירים על מתנות לחג. זוהי כנראה טעות ממדרגה ראשונה שכן כפי שציינו בעבר, אנשים אוהבים להרגיש שדואגים להם, שמתנהגים עימם בהוגנות. אז איך כן אפשר למכור בזול יותר ולהרוויח יותר? פשוט מאוד... מתנות לחגים זו מחשבה לעתיד... מרבית הלקוחות יעדיפו לקנות מוצר באותה עלות לפי הערך המשני שהם יקבלו, לדוגמא: אם מוצר נמכר באותו מחיר ב2 חנויות, יעדיף הלקוח לקנות את המוצר דווקא בחנות בא יקבל מתנה או יחס יותר טוב. שיטת משיכת הלקוחות נהוגה בעיקר בעונות בהן אין יכולת ממשית להוזיל מחירים ובמקביל התחרות על כל לקוח, גדולה מנשוא. מתנות לחג הן אחד מהדברים המוסיפים ערך לכל קנייה בתקופות בהן התחרות על כל לקוח היא קשה. מה יש בהן, באותן מתנות לחגים, שהופכות אותן למוסיפות ערך? - שימושיות - כל מתנה קטנה שתיתן ללקוח בתקופת החגים חייבת להיות בעלת ערך ללקוח - החל מDVD נייד לרכב בעלות ייצור וכלה בבובה לילד. כל אלו יהיו מבחינת הלקוח צורך שמומש על ידך ובמקביל יספק לך עילה טובה מאוד להוסיף את לוגו החנות על גבי המתנה. - לטווח ארוך - מתנות לחגים שאתה נותן ללקוח חייבות ללוות אותו תקופה ארוכה יותר, זאת בכדי לאפשר לך ליהנות מהרווח המשני בו יזכר בך הלקוח בכל פעם שיביט במתנה שנתת לו. - עלות - מבחינתך העלות היא קריטית על מנת שלא תפסיד על כל קנייה, עשה חישוב עלות תועלת כאשר אתה בוחר מתנות לחג.