מסחר אלקטרוני ובמיוחד מסחר אלקטרוני בינלאומי מעורר תקוות גדולות בלב המוכר. באמצעות האינטרנט ניתן להגיע לקונים בכל העולם , כמעט ללא מאמץ. לא צריך לנסוע , לא צריך לנהל שיחות טלפון ארוכות ויקרות וכמובן אין בעיה של שעות.
אולם יחד עם היתרונות , מופיעים גם החסרונות. גם לרמאים קל להגיע לכל אחד בעולם. רבים פוחדים להתחיל למכור באינטרנט ובמיוחד מכירה בינלאומית בגלל הפחד מרמאויות. בנוסף, חברות כרטיסי האשראי, במקרה של רמאות בקניה מרחוק , מטילות את כל האחריות על בית העסק.
אולם בית עסק יכול וצריך להיזהר מנוכלים - לנהל את הסיכונים.
ניהול סיכונים נכון יכול להקטין בצורה משמעותית את הסיכון להיפגע ממשעה רמאות או נוכלות.
מומלץ לבדוק כל עסקה לפני ביצוע , גם אם היא נראית מבטיחה. עדיף להפסיד עסקה מאשר ליפול קורבן למעשה נוכלות.
להלן מספר סימנים,אשר אמורים לעורר חשד, להדליק נורה אדומה.
הסימנים מתתאימים בעיקר למכירה לחו"ל, אולם יכולים לעזור גם במכירה בארץ.
במקרה כזה כדאי לבצע בדיקות נוספות.
סימנים מעוררי חדש במכירה באינטרנט:
1.קניה גדולה מאד יחסית לממוצע - ניסיון לנצל את הכרטיס לרכישה גדולה ומהירה לפני שמגלים שיש בעיה.
2.לקוח ותיק בבית העסק שקונה בכמות גדולה מאד יחסית לממוצע האישי שלו ,או שיש שינוי בדפוסי התנהגות - יתכן שרמאי ניסה את האתר או שמישהו גנב את הכרטיס והסיסמא לאתר .
3.הזמנה 'לא הגיונית' שכוללת כמות פריטים גדולה של מוצר מסוים - למשל קניה של מספר חולצות בגדלים שונים או 4 מכשירי DVD . הקניה למטרת מכירה ולא שימוש.
4.הזמנה דחופה ונכונות לשלם כל מחיר עבור משלוח מהיר - נוכלים רוצים לקבל את הסחורה כמה שיותר מהר ולהיעלם.
5.לקוח שמשתמש בכרטיסי אשראי שונים
6.משלוח לאותה כתובת של לקוחות שונים - אותו נוכל עם כרטיסים שונים.
7.לקוחות שונים שמגיעים מאותה כתובת IP - נוכלים שמשתמשים במספר כרטיסים גנובים.
8.משלוח לתא דואר - כך שיהיה קשה לאתר את המזמין . כשהמשלוח נשלח לכתובת מסוימת ניתן לאתר את מקבל הסחורה.
9.כתובת משלוח שונה (shipping address ) מכתובת החשבון (billing address ) - על מנת שיהיה קשה לאתר את מקבל הסחורה. לעיתים כתובת החשבון היא כתובתו של בעל הכרטיס, כדי שיתקבל אישור בלי בעיות.
10.הזמנות חוזרות תוך פרק זמן קצר, אפילו לפני שהגיע המשלוח - ניסיון לנצל את הכרטיס כמה שיותר.
11.שימוש בתא דואר חינמי - אין אפשרות לאתר את בעל החשבון. בכתבות דואר שניתנת מחברה או בתשלום - ניתן לאתר את השולח.
12.לקוח אחד שמבקש לשלוח לכתובות שונות - מטרה להקשות באיתור הלקוח.
כאמור , אלו רק סימנים מעוררים חשד , בדרך כלל אם יש רק סימן אחד , סביר להניח שהכול בסדר. אבל עדיף לבדוק, במיוחד אם יש יותר מסימן אחד. לא בטוח שהלקוח נוכל , אבל מומלץ לוודא ולבדוק היטב לפני ששולחים את הסחורה. כאמור עדיף להפסיד הזמנה ולהישאר עם המוצר מאשר את שניהם.
כיצד להתגונן?
1.להשתמש בשירותי מחברות לניהול סיכונים (Fraud detection ).
2.להתקשר ללקוח , לדבר איתו ואם צריך לבקש שישלח מסמכים מאמתים. מומלץ להכין נוסח שיחה או מכתב למקרים כאלה.מסמכים כמו - צילום כרטיס אשראי , תעודה מזהה ( תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה - כל תעודה רשמית עם תמונה. לא כרטיס של מועדון כושר), חשבון עבור שירותים ( חשמל ,גז וכו - Utility bill ) עם כתובת שתואמת את כתובת המשלוח.
3.להציב באתר הודעה האומרת שכתובת ה IP של הלקוח נשמרת ושקיים באתר שימוש במערכת לגילוי רמאויות - Anti Fraud . (גם אם אינך עושה זאת) .
4.לא לשלוח לתא דואר
אולם יחד עם היתרונות , מופיעים גם החסרונות. גם לרמאים קל להגיע לכל אחד בעולם. רבים פוחדים להתחיל למכור באינטרנט ובמיוחד מכירה בינלאומית בגלל הפחד מרמאויות. בנוסף, חברות כרטיסי האשראי, במקרה של רמאות בקניה מרחוק , מטילות את כל האחריות על בית העסק.
אולם בית עסק יכול וצריך להיזהר מנוכלים - לנהל את הסיכונים.
ניהול סיכונים נכון יכול להקטין בצורה משמעותית את הסיכון להיפגע ממשעה רמאות או נוכלות.
מומלץ לבדוק כל עסקה לפני ביצוע , גם אם היא נראית מבטיחה. עדיף להפסיד עסקה מאשר ליפול קורבן למעשה נוכלות.
להלן מספר סימנים,אשר אמורים לעורר חשד, להדליק נורה אדומה.
הסימנים מתתאימים בעיקר למכירה לחו"ל, אולם יכולים לעזור גם במכירה בארץ.
במקרה כזה כדאי לבצע בדיקות נוספות.
סימנים מעוררי חדש במכירה באינטרנט:
1.קניה גדולה מאד יחסית לממוצע - ניסיון לנצל את הכרטיס לרכישה גדולה ומהירה לפני שמגלים שיש בעיה.
2.לקוח ותיק בבית העסק שקונה בכמות גדולה מאד יחסית לממוצע האישי שלו ,או שיש שינוי בדפוסי התנהגות - יתכן שרמאי ניסה את האתר או שמישהו גנב את הכרטיס והסיסמא לאתר .
3.הזמנה 'לא הגיונית' שכוללת כמות פריטים גדולה של מוצר מסוים - למשל קניה של מספר חולצות בגדלים שונים או 4 מכשירי DVD . הקניה למטרת מכירה ולא שימוש.
4.הזמנה דחופה ונכונות לשלם כל מחיר עבור משלוח מהיר - נוכלים רוצים לקבל את הסחורה כמה שיותר מהר ולהיעלם.
5.לקוח שמשתמש בכרטיסי אשראי שונים
6.משלוח לאותה כתובת של לקוחות שונים - אותו נוכל עם כרטיסים שונים.
7.לקוחות שונים שמגיעים מאותה כתובת IP - נוכלים שמשתמשים במספר כרטיסים גנובים.
8.משלוח לתא דואר - כך שיהיה קשה לאתר את המזמין . כשהמשלוח נשלח לכתובת מסוימת ניתן לאתר את מקבל הסחורה.
9.כתובת משלוח שונה (shipping address ) מכתובת החשבון (billing address ) - על מנת שיהיה קשה לאתר את מקבל הסחורה. לעיתים כתובת החשבון היא כתובתו של בעל הכרטיס, כדי שיתקבל אישור בלי בעיות.
10.הזמנות חוזרות תוך פרק זמן קצר, אפילו לפני שהגיע המשלוח - ניסיון לנצל את הכרטיס כמה שיותר.
11.שימוש בתא דואר חינמי - אין אפשרות לאתר את בעל החשבון. בכתבות דואר שניתנת מחברה או בתשלום - ניתן לאתר את השולח.
12.לקוח אחד שמבקש לשלוח לכתובות שונות - מטרה להקשות באיתור הלקוח.
כאמור , אלו רק סימנים מעוררים חשד , בדרך כלל אם יש רק סימן אחד , סביר להניח שהכול בסדר. אבל עדיף לבדוק, במיוחד אם יש יותר מסימן אחד. לא בטוח שהלקוח נוכל , אבל מומלץ לוודא ולבדוק היטב לפני ששולחים את הסחורה. כאמור עדיף להפסיד הזמנה ולהישאר עם המוצר מאשר את שניהם.
כיצד להתגונן?
1.להשתמש בשירותי מחברות לניהול סיכונים (Fraud detection ).
2.להתקשר ללקוח , לדבר איתו ואם צריך לבקש שישלח מסמכים מאמתים. מומלץ להכין נוסח שיחה או מכתב למקרים כאלה.מסמכים כמו - צילום כרטיס אשראי , תעודה מזהה ( תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה - כל תעודה רשמית עם תמונה. לא כרטיס של מועדון כושר), חשבון עבור שירותים ( חשמל ,גז וכו - Utility bill ) עם כתובת שתואמת את כתובת המשלוח.
3.להציב באתר הודעה האומרת שכתובת ה IP של הלקוח נשמרת ושקיים באתר שימוש במערכת לגילוי רמאויות - Anti Fraud . (גם אם אינך עושה זאת) .
4.לא לשלוח לתא דואר