אופק חדש - דווקא עכשיו
האוצר מתכוון לקצץ מאות מיליוני שקלים בחינוך. ממקורבי שר החינוך אנו שומעים שלא יהיה מנוס מצמצום הרפורמה "אופק חדש". פגיעה ברפורמה תהיה איוולת ובכייה לדורות. להלן תקציר הפרקים הקודמים - הרפורמה אופק חדש הינה תולדה של שיתוף פעולה ומשא ומתן ממושך בין משרד החינוך, הסתדרות המורים והאוצר. קדמו לרפורמה שנחתמה סופית בדצמבר 2008 , ניסיונות אחרים לרפורמות שכולן כשלו. הידועה שבהן - רפורמת דוברת. רפורמת דוברת כשלה עקב שתי סיבות עיקריות . הראשונה - ניסיון כפייה תוך התעלמות מופגנת ומזלזלת בארגוני המורים, השנייה - ניסיון לקדם רפורמה שמי שאמור היה למממן אותה הוא עשרות אלפי מורים מפוטרים. במשך שנים רבות היה נהוג שארגוני המורים תובעים תוספות כאלה ואחרות ומקבלים בסופם של משברים ואף שביתות, תוספות נלעגות שהסתכמו בעשרות עד מאות שקלים לכל היותר. שכרו של מורה מתחיל במשרה מלאה לא הגיע אפילו לשכר מינימום. בין לבין, החינוך הידרדר למקומות שלא האמנו שמדינת ישראל מסוגלת להגיע אליהן. כך לדוגמא במבחן פיזה האחרון הגיעו הישגי תלמידנו למקום ה- 39 (!) מתוך 59 מדינות. וזה עוד לא הכל , הנושא המרכזי בעיני, כמי שעוסק בקידום מנהיגות ומנהיגות הומנית בפרט -ההתדרדרות המתמשכת של התרבות והערכים בחברה הישראלית לכל שכבותיה. והנה, באה לעולם רפורמת "אופק חדש". לראשונה רפורמה מוסכמת ללא שביתות. הישג בלתי רגיל להסתדרות המורים שהעניקה למורים שלה תוספת תקציבית של 6 מיליארד שקל לביסוסה של הרפורמה, תוספות שכר משמעותיות של אלפי שקלים (לא עוד עשרות שקלים) . ומעל לכל, תרומה עצומה לחינוך , לקידומם של תלמידים ולפרופסיה של המורה. כל בית ספר קיבל בממוצע תוספת של 130 שעות שבועיות ! כדי לקדם ילדים מתקשים כיחידים או בקבוצות קטנות. בשנה האחרונה הובלנו במכון למנהיגות הומנית תחת הנהגתה של הסתדרות המורים ,
הליכי קידום שינוי ושילוב הרפורמה ב- 430 בתי ספר מתוך 830 שנמצאים בתוכה.
אין לפגוע בשום אופן ברפורמה , לאו דווקא מנימוקים חוקיים או חברתיים - מוסריים שאיבדנו לגביהם רגישות . נכון שהפגיעה תהיה בראש וראשונה בשכבות החלשות - את מי זה באמת מעניין - נכון גם שהפרה של הסכם (הסכם קיבוצי!) תגרור עימותים מיותרים אבל כבר היו כאלה שהמליצו לתלות הסכמים על הקיר. אסור לפגוע ברפורמה מהנימוקים הבאים :
א. הרפורמה , למרות הסתייגויות כאלה ואחרות , היא מצוינת . היא הטובה ביותר שנעשתה עד היום במדינת ישראל ולא רק ביחס למערכת החינוך.
ב. חלקים גדולים ממערכת החינוך עברה בשנתיים האחרונות מהלך גדול, מקיף ויסודי להתאמה לאופק חדש. בלתי אפשרי ליצור זעזוע גדול ומיותר שעלותו תהיה גדולה משמעותית מהחסכון
ג. קל מאוד להרוס , קשה מאוד לבנות שנית. את זה כולם יודעים. צריך לספר אמת זאת גם לפוליטיקאים.
ד. אם יחליטו רק לצמצם, לא ח"ו לחסל את הרפורמה זה מתכון לבלבול מוחלט במערכת החינוך שחלק יהיו ברפורמה וחלק לא יהיו. מכיוון שלא מתקבל על הדעת שיבטלו בתי ספר שנמצאים כרגע ברפורמה , תוביל ההקפאה או הקיצוץ לכאוס.
ה. רפורמת אופק חדש היא מקרה נדיר של הגעה להסכם מקיף כל כך, ללא שביתות ומשברים. יש לשמר על הרפורמה הזו מכל משמר כמודל מוצלח .
לסיכום , אופק חדש היא הדבר החשוב ביותר שקרה למערכת החינוך בעשרות השנים האחרונות יש לעשות הכל ולהמשיך ולקדם את הרפורמה עד שתכלול את כל בתי הספר ביסודי ובחטיבות במדינת ישראל.
האוצר מתכוון לקצץ מאות מיליוני שקלים בחינוך. ממקורבי שר החינוך אנו שומעים שלא יהיה מנוס מצמצום הרפורמה "אופק חדש". פגיעה ברפורמה תהיה איוולת ובכייה לדורות. להלן תקציר הפרקים הקודמים - הרפורמה אופק חדש הינה תולדה של שיתוף פעולה ומשא ומתן ממושך בין משרד החינוך, הסתדרות המורים והאוצר. קדמו לרפורמה שנחתמה סופית בדצמבר 2008 , ניסיונות אחרים לרפורמות שכולן כשלו. הידועה שבהן - רפורמת דוברת. רפורמת דוברת כשלה עקב שתי סיבות עיקריות . הראשונה - ניסיון כפייה תוך התעלמות מופגנת ומזלזלת בארגוני המורים, השנייה - ניסיון לקדם רפורמה שמי שאמור היה למממן אותה הוא עשרות אלפי מורים מפוטרים. במשך שנים רבות היה נהוג שארגוני המורים תובעים תוספות כאלה ואחרות ומקבלים בסופם של משברים ואף שביתות, תוספות נלעגות שהסתכמו בעשרות עד מאות שקלים לכל היותר. שכרו של מורה מתחיל במשרה מלאה לא הגיע אפילו לשכר מינימום. בין לבין, החינוך הידרדר למקומות שלא האמנו שמדינת ישראל מסוגלת להגיע אליהן. כך לדוגמא במבחן פיזה האחרון הגיעו הישגי תלמידנו למקום ה- 39 (!) מתוך 59 מדינות. וזה עוד לא הכל , הנושא המרכזי בעיני, כמי שעוסק בקידום מנהיגות ומנהיגות הומנית בפרט -ההתדרדרות המתמשכת של התרבות והערכים בחברה הישראלית לכל שכבותיה. והנה, באה לעולם רפורמת "אופק חדש". לראשונה רפורמה מוסכמת ללא שביתות. הישג בלתי רגיל להסתדרות המורים שהעניקה למורים שלה תוספת תקציבית של 6 מיליארד שקל לביסוסה של הרפורמה, תוספות שכר משמעותיות של אלפי שקלים (לא עוד עשרות שקלים) . ומעל לכל, תרומה עצומה לחינוך , לקידומם של תלמידים ולפרופסיה של המורה. כל בית ספר קיבל בממוצע תוספת של 130 שעות שבועיות ! כדי לקדם ילדים מתקשים כיחידים או בקבוצות קטנות. בשנה האחרונה הובלנו במכון למנהיגות הומנית תחת הנהגתה של הסתדרות המורים ,
הליכי קידום שינוי ושילוב הרפורמה ב- 430 בתי ספר מתוך 830 שנמצאים בתוכה.
אין לפגוע בשום אופן ברפורמה , לאו דווקא מנימוקים חוקיים או חברתיים - מוסריים שאיבדנו לגביהם רגישות . נכון שהפגיעה תהיה בראש וראשונה בשכבות החלשות - את מי זה באמת מעניין - נכון גם שהפרה של הסכם (הסכם קיבוצי!) תגרור עימותים מיותרים אבל כבר היו כאלה שהמליצו לתלות הסכמים על הקיר. אסור לפגוע ברפורמה מהנימוקים הבאים :
א. הרפורמה , למרות הסתייגויות כאלה ואחרות , היא מצוינת . היא הטובה ביותר שנעשתה עד היום במדינת ישראל ולא רק ביחס למערכת החינוך.
ב. חלקים גדולים ממערכת החינוך עברה בשנתיים האחרונות מהלך גדול, מקיף ויסודי להתאמה לאופק חדש. בלתי אפשרי ליצור זעזוע גדול ומיותר שעלותו תהיה גדולה משמעותית מהחסכון
ג. קל מאוד להרוס , קשה מאוד לבנות שנית. את זה כולם יודעים. צריך לספר אמת זאת גם לפוליטיקאים.
ד. אם יחליטו רק לצמצם, לא ח"ו לחסל את הרפורמה זה מתכון לבלבול מוחלט במערכת החינוך שחלק יהיו ברפורמה וחלק לא יהיו. מכיוון שלא מתקבל על הדעת שיבטלו בתי ספר שנמצאים כרגע ברפורמה , תוביל ההקפאה או הקיצוץ לכאוס.
ה. רפורמת אופק חדש היא מקרה נדיר של הגעה להסכם מקיף כל כך, ללא שביתות ומשברים. יש לשמר על הרפורמה הזו מכל משמר כמודל מוצלח .
לסיכום , אופק חדש היא הדבר החשוב ביותר שקרה למערכת החינוך בעשרות השנים האחרונות יש לעשות הכל ולהמשיך ולקדם את הרפורמה עד שתכלול את כל בתי הספר ביסודי ובחטיבות במדינת ישראל.