דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דירוג בתי מלון 

מאת    [ 11/05/2009 ]

מילים במאמר: 847   [ נצפה 5901 פעמים ]

צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (בתי מלון), התשכ"ז - 1967, התיר לקבוע מספר דרגות אשר לפיהן יסווגו ויסומנו בתי המלון, לקבוע עקרונות לדירוג בתי המלון, לקבוע דרגה לבית מלון בהתאם לרמתו ולקבוע ייעודו של בית מלון או לשנותו. כאשר נקבעה דרגה היא הייתה בתוקף למשך 3 שנים, אלא אם כן נקבעה תקופה קצרה יותר.

בשנת 1970 הונהג בישראל דירוג לפי כוכבים לבתי המלון המומלצים לתיירים, ובמשך השנים נעשו ניסיונות רבים להתאים את הדירוג לצרכים המשתנים של המלונות המודרניים ולדרישות ענף התיירות. קצב ההתפתחות, הבניה החדשה והרמה הפיזית של המלונות יחד עם הפיכתו של התייר המודרני לבעל דרישות גבוהות באשר לרמת השירות שניתן בהם חייבו מציאת שיטה שתאפשר בחינתם של בתי מלון והערכתם לפי קריטריונים מתקדמים אלה. בשנת 1987 נקבעו קריטריונים פיזיים ואיכותיים שונים לדירוג מלונות מומלצים לתיירים לפי שיטת הכוכבים.

בשנת 1992, כחלק מאג'נדת שוק חופשי ולאחר שנמצא כי הדירוג אינו משקף את מצב בתי המלון וכי לאחר שניתן דירוג קשה לשנותו, בוטל דירוג בתי המלון הרשמי בשיטת הכוכבים במטרה להגדיל את התחרותיות בענף התיירות ולהביא לירידת מחירים.

ביום 1 בינואר 2001 נכנסו לתוקף תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), התשס"א - 2001, המאפשרות לבתי מלון לפרסם את רמתם ואת השירותים הניתנים בהם בכל דרך שתיראה להם, ובלבד שלא באמצעות שימוש בכוכבים או בסימנים דומים. יחד עם זאת, משרד התיירות קובע מעת לעת תקנים פיזיים לתכנון וסיווג מתקני אירוח תיירותיים בהם מגדירים את אמצעי האכסון התיירותיים לסוגיהם, כפי שהם מוכרים על ידי משרד התיירות.

בישראל קיימים מאז כמה דירוגים: האחד - משרד התיירות קובע את גובה מענקיו לבתי מלון חדשים ולשיפוץ בתי מלון קיימים לפי גובה ההשקעה בחדר. השני - רשתות בתי המלון הבינלאומיים מדרגות את בתי המלון בדירוג משלהן. השלישי - בתי מלון פועלים כאילו לא בוטל הדירוג ומעניקים לעצמם שלל כוכבים דמיוניים, בניגוד לתקנה דלעיל, ומדרגים עצמם באופן יצירתי במיוחד, או שגורמים חיצוניים כמו סוכנים או מדריכים, שאינם מוסמכים לכך ואין לדעת את מידת אמינותם, קובעים דרגה שנראית להם מתאימה. הצרה היא שגם רוב הציבור עדיין מתייחס בעת הזמנתו לבתי המלון כאילו דירוג הכוכבים מעולם לא הופסק.

באירופה, כמעט בכל המדינות המשתייכות לאיחוד האירופי יש דירוג רשמי ומקובל של בתי המלון. בחצי מן המדינות באירופה הגוף המדרג שייך להתאחדות בתי המלון הארצית ובחצי האחר הדבר נעשה כפעילות משותפת של הרשויות הממשלתיות עם התאחדות בתי המלון הארצית. בארה"ב לעומת זאת, הדירוג נעשה על-ידי חברות עסקיות אמינות ומוכרות העוסקות בדירוג של בתי המלון על-פי קריטריונים מקצועיים, קבועים ושוויוניים.

בשנת 2006 הוחלט להקים ועדה ציבורית לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בישראל ואת מידת הצורך בדירוג שירותי תיירות, כגון בתי מלון, וכן הפיקוח עליהם ואכיפת החקיקה. הוועדה סיימה עבודתה והגישה המלצותיה למשרד התיירות בחודש אפריל 2008. הוועדה קבעה כי היעדר שיטת דירוג אינו מאפשר בקרה והנעה לשיפור טיב המוצר. התייר והצרכן מקבלים מידע לקוי שעלול ליצור פערי ציפיות שיחריפו ככל שמספר התיירים הנכנסים לארץ יגדל.

עוד נכתב, כי ענף המלונאות בישראל מהווה דוגמא שלילית חריגה שאינה תואמת את מגמת הגלובליזציה ואת העובדה שאין כמעט ארץ תיירות שאינה מנהיגה שיטת דירוג כלשהי. בהתאם להמלצות הועדה, וכחלק מתהליך הגלובליזציה המתחדש והמתמשך, מתבצעת בימים אלה בחירת חברה בינלאומית בעלת ניסיון בדירוג בתי מלון ויש לקוות, שבזמן סביר תסתיים בניית מערך דירוג בתי מלון בסטנדרטים בינלאומיים ויחל שלב הרצת הפיילוט, תוך שיתוף פעולה עם התאחדות בתי המלון וגורמים נוספים בענף.

ישנם קריטריונים רבים לקביעת רמות ואיכויות של בתי מלון ושקלול נתונים ודירוג הוא נושא בעייתי ומסובך בענף שמתפתח בקצב מהיר ואשר פותחו בו מוצרים מגוונים וקשים להשוואה ויש כיום הרבה מאוד בתי מלון שמתמחים בפלחי תיירות שונים. כמו כן, בעידן האינטרנט ניתנת לצרכן האפשרות להתרשם מבית המלון ומחוויות גולשים שצרכו את שירותיו, מידע שהיה בעבר רק אצל סוכני הנסיעות. באינטרנט ישנם גם אינספור אתרים המדרגים בתי מלון ברחבי העולם. מאידך גיסא, קשה להקפיד שבאתרי האינטרנט התמונה תשקף את המציאות והתיאור יהיה מדויק ויבהיר אלו שירותים מציג בית המלון ומה אופיו, והדברים פתוחים לדמיון של הלקוח, לרצון של בתי המלון ולידע של סוכני הנסיעות.

דירוג אמור להתאים את רמת הציפיות של האורח לתמורה שהוא מקבל. בעזרת הדירוג הנוסע יודע למה לצפות כאשר מבטיחים לו חדר במלון שדירוגו 3 כוכבים, לעומת חדר במלון חמישה כוכבים. הוא יכול לדעת מה שטח החדר שיקבל, מה יהיה האבזור, מה בדיוק יציע המלון, כמה מסעדות יפעלו בו ואם יהיו בריכת שחייה או חניון.

דירוג על-ידי גורם חיצוני שיתווה סטנדרטים ברורים הוא מכשיר מצוין לתיאום ציפיות ודירוג בתי מלון על פי כוכבים יציב ללקוח הסופי את הסטנדרט לפי הקריטריונים שיקבעו, עם סטיות קטנות. בתנאי שדברים אמורים בדירוג אמין, תחת בקרה ולאורך זמן שכן רמת בתי המלון מהווה גורם חשוב ביכולתה של ישראל למשוך תיירים ולהיחשב כיעד תיירות אמין.

לשם הפעלת שיטת דירוג יש להעסיק מומחים לתיירות במשרה מלאה, שתפקידם לסייר ולבחון את בתי המלון. יש לבדוק קריטריונים זהים בנוגע לכל סוג של מוצר מלונאי. ללא דירוג אי אפשר להשוות את בתי המלון בישראל עם מדינות אחרות בעולם ומי שמתבונן מבחוץ מקבל את הרושם שבתי המלון בישראל חוששים מדירוג שלא יחמיא להם, והחשש הזה לא מחמיא כלל לתיירות בישראל.


הכותב הנו מייסד וראש משרד עורכי דין אמיר קליינמן, העוסק בדיני תיירות.

כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.
אמיר קליינמן, עו"ד
דיני תיירות
http://www.kleinman-law.co.il
טלפון: 02-6523322
פקס: 02-6522202
kleinman-law@013.net
בית הראל, קומה 4
רח' עם ועולמו 3, גבעת שאול
ירושלים 95463




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב