כל יום אנו עדים לתאונות דרכים אשר נגרמות חלקן כתוצאה ממהירות מופרז, חלקן מעייפות הנהגים וחלקן מאי ציות לתמרורים. כמעט כל יום אנו שומעים על כך יותר מפעם אחת.
אני חושב, שכמעט כל אדם במדינתנו, היה מעורב בתאונת דרכים או מכיר מישהו שהיה מעורב בתאונת דרכים ולכן הנושא הזה הינו קרוב לכולם ונוגע בכולם. רבים מן הנהגים, הוציאו את רשיון הנהיגה שלהם לפני שנים רבות, ואינם זוכרים את כל התמרורים ואף אינם מתייחסים לרבים מהם.
בתאונות הרבות, לא תמיד הנהגים אשמים באי ציות לתמרורים. פעמים רבות ראיתי נהגים מבצעים את עבירת התנועה בגלל הצבה שגויה של התמרור או הצבה של תמרור כך שהוא מוסתר על ידי חפץ כלשהו או בתאורה לא נכונה. כמו כן, ישנו גם גורם של אי יידוע הנהגים על ידי הרשויות המתאימות לשינוי.
דוגמאות לנושא של אי יידוע:
בעבר, גרתי בנתניה ברחוב שבקצה שלו הייתה צומת T כאשר לצות היה רחוב חד סיטרי מדרום לצפון. יום אחד, ראיתי כי במקום תמרור המורה על רחוב חד סיטרי (תמרור ג-6) הוצב תמרור אין כניסה (תמרור ב-2). במקום עמדה ניידת עם שוטרים אשר רשמו דוחות לנהגים אשר נכנסו לרחוב באין כניסה. אחרי כשבוע החליטו לשנות חזרה את הכיוון (מדרום לצפון). המטרה של שינוי הכיוון ברחוב הייתה למנוע עומס בצד הרחוק של הרחוב כי הייתה קרובה לרמזור.
בישוב פרדס חנה-כרכור, ישנו רחוב שבו הייתה מותרת עד לפני כשנה פנייה שמאלה לרחוב אחר. במועצה / משטרה הוחלט שהפניה מסוכנת וביטלו אותה, עשו קו הפרדה על הכביש, שמו שלט הכוונה ועזבו את המקום. לנהגים לא הוסבר השינוי, לא הודיעו להם על כך ופשוט שינו. נכון להיום, הנהגים שגרים באיזור יודעים שאסור לפנות שמאלה, אך ממשיכים לבצע את הפנייה ולסכן את עצמם ואת הרכבים הבאים ממול אך מערכת אכיפת החוק אינה פועלת במקום.
ניתן למצוא דוגמאות רבות לבעיות, אך מעבר לבעיות אלו, יש את הבעיה העיקרית והיא הנהג שברכב אשר אינו מציית לתמרורים. הנהגים, אשר חלקם שכחו את התמרורים ואינם מכירים אותם מספיק טוב, נהגים שלא בקיאים בתמרורים חדשים או בכאלו שבוטלו, נהגים אשר מצפצפים בכל צורה אפשרית על החוק וכו'. נהגים אלו, מסכנים את חיי כל האנשים אשר נמצאים בדרך ומסכנים גם את חייהם עצמם.
היכן הפתרון
בתור נהג המחזיק ברישיון נהיגה כ-15 שנה, ביצעתי עד היום "קורס" רענון אחד, שבו הוסבר לנו מעט על התמרורים על ידי מורה לנהיגה (כנראה) אשר לא הפריע לו הרעש של ה"תלמידים" נתן לנו בסוף ה"קורס" (שני שיעורים) תעודה שסיימנו השתלמות או רענון ושחררו אותנו לדרכנו. הרישיון שעד אותו יום לא הגיע אלי, שוחרר ממשרד הרישוי והתקבל בבייתי.
כיום, ניתן להעביר חוק, ובו לקרוא לכל נהג אשר מחזיק רישיון נהיגה 10 שנים, להגיע למשרד הרישוי ולעבור הדרכה ממוקדת על התמרורים החדשים, על תקנות התעבורה החדשים וכו' על מנת להקנות לו את הידע הנדרש.
כמו כן, להפנות יותר כסף לגורמי האכיפה וההסברה במטרה שלא רק יתנו דוחות לנהגים אלא שיסבירו יותר. מערכת ענישה אינה דווקא טובה יותר ממערכת הסברה.
לסיכומו של דבר, נושא אי ציות לתמרורים הינו כואב ופוגע מאוד. כל נהג, אשר יחשוב על עצמו, על משפחתו, על סביבתו וינהג בצורה רגועה יותר, ייתן יותר תשומת לב לנעשה מסביבו ולתמרורים המוצבים בדרך, אני משער ומקווה כי כמות התאונות, הפצועים וההרוגים תפחת משמעותית. סעו לאט.