מכתב אישי לשר החינוך החדש
שלום נכבדי.
בתקופה הקרובה תרצה לבטח ללמוד כיצד מתנהלת מערכת החינוך במדינת ישראל. אתה תשוחח עם השרה הפורשת, עם המנכ"לית, מנהלי המחוזות, ראשי מינהלים ותחומים במשרד החינוך.
אולי גם תבקר בבתי ספר כדי שתראה במו עיניך את ההתמודדות הקשה של המורים, את הצפיפות, את בעיות המשמעת, את האלימות, את הניכור ואת ההישגים הלימודיים הנמוכים. במבחן פיזה האחרון הגיעו הישגי תלמידנו למקום ה- 39 מתוך 59 מדינות.
יהיו רבים שייעצו לך כיצד לקדם את ההישגים ואת ההצלחה בבחינות.
כשר חינוך לתקופה קצובה אתה תרצה להראות שהבאת הישגים למערכת. מה יותר קל מאשר להראות הישגים במבחנים השונים -
הפיתוי יהיה גדול.
אדוני השר, טרם תיפול למלכודת הזו, אני מבקש להפנות את תשומת לבך לכך שהבעיה היא במקום אחר.
יחד עם ההתדרדרות בתוצאות מבחני התלמידים ועוד לפני הירידה בתוצאות המבחנים, חלה הסלמה חמורה בכל הקשור לבעיות משמעת ולאלימות ולחינוך לערכים בכלל. הירידה התלולה בערכים ובתרבות לא הומצאה על ידי בתי הספר, היא תולדה של מה שקורה לנו בחברה הישראלית.
אלא, שבמקום שבתי הספר יובילו חינוך, תרבות אחרת, הם סופגים כל מה שקורה מחוץ לגדר, הגדר כמעט ואינה קיימת, הכל זורם מיד פנימה.
תרבות של רייטינג, שטחיות, אובדן ערכים חברתיים ולאומיים.
משרד החינוך משלם מס שפתיים לחינוך לערכים ולתרבות בכלל.
אדוני, הישגיות לימודית היא פונקציה ישירה של הגורמים הבאים - דימוי עצמי של התלמיד, אקלים חברתי מסייע, משמעת, כבוד למורים, מענה לצרכי התלמיד בעידן הפוסט מודרני.
במבחני פיזה האחרונים תלמידי פינלנד התמקמו ראשונים. האם התלמידים שם לומדים יותר שעות - האם מעדכנים שם תוכניות לימודיות השכם והערב - כלל וכלל לא. בפינלנד מספר שעות הלימוד הוא הנמוך ביותר באירופה ומספר גבוה יחסית של חופשות. ההתייחסות לתלמיד הרבה יותר אישית, רואים את הילד כמכלול, למרות השאיפה להישגיות. במערכת החינוך של פינלנד אין ויתורים, אין "קומבינות", אין קיצורי דרך. תלמידי פינלנד כמעט ואינם נעדרים מבית הספר, בניגוד לתלמידי ישראל שנמצאים במקום הראשון (!) בעולם בהיעדרויות, לעיתים קרובות בעידודם ו/או בתמיכתם של הוריהם. אדוני השר,
שם המשחק הוא מנהיגות.
מנהיגים יוזמים ואינם נגררים. כדי שמערכת החינוך תנהיג את החברה הישראלית, ולא ההיפך, אין מנוס מהשקעה בחלקים החשובים של החינוך . מערכת החינוך אמורה לא רק לדאוג לתוצאות מבחני פיזה אלא בראש וראשונה לחינוך האמיתי של התלמידים ושל אזרחי ישראל.
למרות המאמץ של שרי החינוך האחרונים להעלות את תוצאות המבחנים רק הלכנו והתדרדרנו.
אדוני השר, אם תרצה באמת לחולל תנופה של ממש, שינוי אמיתי, השקעה בחינוך, בערכים ובמנהיגות של כולם - מורים, מנהלים, הורים ותלמידים. כך גם ישפרו משמעותית את הישגי התלמידים בכל המקצועות וכך גם תיזכר כשר החינוך הראשון שהיה מנהיג ומחנך.
שלום נכבדי.
בתקופה הקרובה תרצה לבטח ללמוד כיצד מתנהלת מערכת החינוך במדינת ישראל. אתה תשוחח עם השרה הפורשת, עם המנכ"לית, מנהלי המחוזות, ראשי מינהלים ותחומים במשרד החינוך.
אולי גם תבקר בבתי ספר כדי שתראה במו עיניך את ההתמודדות הקשה של המורים, את הצפיפות, את בעיות המשמעת, את האלימות, את הניכור ואת ההישגים הלימודיים הנמוכים. במבחן פיזה האחרון הגיעו הישגי תלמידנו למקום ה- 39 מתוך 59 מדינות.
יהיו רבים שייעצו לך כיצד לקדם את ההישגים ואת ההצלחה בבחינות.
כשר חינוך לתקופה קצובה אתה תרצה להראות שהבאת הישגים למערכת. מה יותר קל מאשר להראות הישגים במבחנים השונים -
הפיתוי יהיה גדול.
אדוני השר, טרם תיפול למלכודת הזו, אני מבקש להפנות את תשומת לבך לכך שהבעיה היא במקום אחר.
יחד עם ההתדרדרות בתוצאות מבחני התלמידים ועוד לפני הירידה בתוצאות המבחנים, חלה הסלמה חמורה בכל הקשור לבעיות משמעת ולאלימות ולחינוך לערכים בכלל. הירידה התלולה בערכים ובתרבות לא הומצאה על ידי בתי הספר, היא תולדה של מה שקורה לנו בחברה הישראלית.
אלא, שבמקום שבתי הספר יובילו חינוך, תרבות אחרת, הם סופגים כל מה שקורה מחוץ לגדר, הגדר כמעט ואינה קיימת, הכל זורם מיד פנימה.
תרבות של רייטינג, שטחיות, אובדן ערכים חברתיים ולאומיים.
משרד החינוך משלם מס שפתיים לחינוך לערכים ולתרבות בכלל.
אדוני, הישגיות לימודית היא פונקציה ישירה של הגורמים הבאים - דימוי עצמי של התלמיד, אקלים חברתי מסייע, משמעת, כבוד למורים, מענה לצרכי התלמיד בעידן הפוסט מודרני.
במבחני פיזה האחרונים תלמידי פינלנד התמקמו ראשונים. האם התלמידים שם לומדים יותר שעות - האם מעדכנים שם תוכניות לימודיות השכם והערב - כלל וכלל לא. בפינלנד מספר שעות הלימוד הוא הנמוך ביותר באירופה ומספר גבוה יחסית של חופשות. ההתייחסות לתלמיד הרבה יותר אישית, רואים את הילד כמכלול, למרות השאיפה להישגיות. במערכת החינוך של פינלנד אין ויתורים, אין "קומבינות", אין קיצורי דרך. תלמידי פינלנד כמעט ואינם נעדרים מבית הספר, בניגוד לתלמידי ישראל שנמצאים במקום הראשון (!) בעולם בהיעדרויות, לעיתים קרובות בעידודם ו/או בתמיכתם של הוריהם. אדוני השר,
שם המשחק הוא מנהיגות.
מנהיגים יוזמים ואינם נגררים. כדי שמערכת החינוך תנהיג את החברה הישראלית, ולא ההיפך, אין מנוס מהשקעה בחלקים החשובים של החינוך . מערכת החינוך אמורה לא רק לדאוג לתוצאות מבחני פיזה אלא בראש וראשונה לחינוך האמיתי של התלמידים ושל אזרחי ישראל.
למרות המאמץ של שרי החינוך האחרונים להעלות את תוצאות המבחנים רק הלכנו והתדרדרנו.
אדוני השר, אם תרצה באמת לחולל תנופה של ממש, שינוי אמיתי, השקעה בחינוך, בערכים ובמנהיגות של כולם - מורים, מנהלים, הורים ותלמידים. כך גם ישפרו משמעותית את הישגי התלמידים בכל המקצועות וכך גם תיזכר כשר החינוך הראשון שהיה מנהיג ומחנך.