הנטייה להנמיך את תנועת ה - ה' בבניין הפעיל בראש המילה התחילה לפני כעשר שנים . ילדים ונערים סיגלו לעצמם את הנמכת התנועה ללא כל צורך .
מתי יש להנמיך את התנועה : לפני אות השייכת לקבוצת האח"ע , האותיות הגרוניות .
מהי הנמכת תנועה : במקום חיריק באות ה ' בתחילת המילה , הוגים צירה .
למה זוהי תנועה מונמכת : כיוון שיש להרחיב או לפתוח את אברי הדיבור (הפה או השפתים) כדי להגות את התנועה E בקום התנועה i שהיא גבוהה יותר , כלומר שאברי הדיבור מכווצים יותר כאשר אנחנו הוגים אותה .
היום , מה שהיה פעם נחלת הנוער או הילדים הפך לנחלת הכלל . גם שדרני רדיו מנמיכים את התנועה בבניין הפעיל .
כך נעלמת לאט ההבחנה בין אותיות גרוניות ללא גרוניות .
מדוע חלה הנמכת תנועה לפני גרונית :
אות גרונית כשמה כן היא , היא נהגת בחלק האחורי של אברי הדיבור , מי שזוכר עדיין את הגיית ה- ע' וה-ח' התימניים יכול להבחין בצורך להעביר את ההגייה לחלק האחורי של הגרון .
כאשר אנחנו מנסים להגות חיריק ( התנועה i לא האנגלית אלא הלטינית ) , אנחנו מכווצים את חלל הפה ולכן הגיית הגרוניות נעשית בלתי נוחה במצב זה . זו הסיבה שחלה הנמכת תנועה לפני גרוניות .
אך מכיוון שהילדים והנוער התחילו בהנמכת התנועה הגורפת תופעה הנקראת:"תיקון יתר " , בגלל הרצון להישמע "נכונים" תמיד -התפשטה התופעה .
לא לפני כל הגרוניות יש להנמיך תנועה בבניין הפעיל . "הרגיש" אינה זקוקה להנמכת תנועה אך "האמין" כן . במילים מקבוצת השורשים השייכים לנחי עו"י (קום =לקום , שיר = לשיר ,בין = להבין ) גם יש שינוי תנועה מחיריק לצירה (E).
כאן הסיבה שונה . השורשים החלולים , בהם אין עיצור של ממש באמצע השורש , אלא אותיות שהן אימות קריאה (י' ,ו') נפגע המקצב של שלוש ואז יש צורך לפצות על העדר העיצור על ידי הארכת התנועה מ i ל - e . כאן אין הנמכה של תנועה אלא הארכת תנועה .
שדרני רדיו וכתבים בתקשורת האלקטרונית המשנים את התנועה בהפעיל הופכים את התופעה הזאת ל"לגיטימית" או "תקנית" .
עוד מעט לא נצטרך לדעת להבחין גם בכתיבה בין כ' ל - ח' , ואז נוכל לכתוב בשגיאות כתיב . איזה כיף !
מתי יש להנמיך את התנועה : לפני אות השייכת לקבוצת האח"ע , האותיות הגרוניות .
מהי הנמכת תנועה : במקום חיריק באות ה ' בתחילת המילה , הוגים צירה .
למה זוהי תנועה מונמכת : כיוון שיש להרחיב או לפתוח את אברי הדיבור (הפה או השפתים) כדי להגות את התנועה E בקום התנועה i שהיא גבוהה יותר , כלומר שאברי הדיבור מכווצים יותר כאשר אנחנו הוגים אותה .
היום , מה שהיה פעם נחלת הנוער או הילדים הפך לנחלת הכלל . גם שדרני רדיו מנמיכים את התנועה בבניין הפעיל .
כך נעלמת לאט ההבחנה בין אותיות גרוניות ללא גרוניות .
מדוע חלה הנמכת תנועה לפני גרונית :
אות גרונית כשמה כן היא , היא נהגת בחלק האחורי של אברי הדיבור , מי שזוכר עדיין את הגיית ה- ע' וה-ח' התימניים יכול להבחין בצורך להעביר את ההגייה לחלק האחורי של הגרון .
כאשר אנחנו מנסים להגות חיריק ( התנועה i לא האנגלית אלא הלטינית ) , אנחנו מכווצים את חלל הפה ולכן הגיית הגרוניות נעשית בלתי נוחה במצב זה . זו הסיבה שחלה הנמכת תנועה לפני גרוניות .
אך מכיוון שהילדים והנוער התחילו בהנמכת התנועה הגורפת תופעה הנקראת:"תיקון יתר " , בגלל הרצון להישמע "נכונים" תמיד -התפשטה התופעה .
לא לפני כל הגרוניות יש להנמיך תנועה בבניין הפעיל . "הרגיש" אינה זקוקה להנמכת תנועה אך "האמין" כן . במילים מקבוצת השורשים השייכים לנחי עו"י (קום =לקום , שיר = לשיר ,בין = להבין ) גם יש שינוי תנועה מחיריק לצירה (E).
כאן הסיבה שונה . השורשים החלולים , בהם אין עיצור של ממש באמצע השורש , אלא אותיות שהן אימות קריאה (י' ,ו') נפגע המקצב של שלוש ואז יש צורך לפצות על העדר העיצור על ידי הארכת התנועה מ i ל - e . כאן אין הנמכה של תנועה אלא הארכת תנועה .
שדרני רדיו וכתבים בתקשורת האלקטרונית המשנים את התנועה בהפעיל הופכים את התופעה הזאת ל"לגיטימית" או "תקנית" .
עוד מעט לא נצטרך לדעת להבחין גם בכתיבה בין כ' ל - ח' , ואז נוכל לכתוב בשגיאות כתיב . איזה כיף !
מורה ללשון עברית .