בבואנו לבחור בין ליסינג תפעולי למימוני ראוי לעמוד על ההבדלים בין השיטות במספר נקודות מפתח : הבעלות על הרכב, תחזוקת הרכב, סכום התשלום החודשי, סכום ראשוני נדרש, הטבות מס ועלויות שונות אחרות. ההחלטה על המסלול הנכון תלויה בגורמים רבים ולכל אדם או חברה מתאים מסלול אחר בהתאם לצרכים, מצב פיננסי ויכולת כלכלית.
ליסינג תפעולי הינה שיטת חכירת רכב במסגרתה הבעלות על הרכב נותרת בידי חברת הליסינג, החוכר משלם לחברה עבור השימוש ברכב ועבור תפעול ותחזוקה של הרכב.
ליסינג מימוני הוא תהליך שבסופו הלקוח מקבל בעלות מלאה על הרכב(אלא אם בחר אחרת), בשיטה זו הלקוח משלם סכום ראשוני בשיעור מסוים מערך הרכב ותשלום חודשי קבוע אשר מבטא את ערך הרכב וערך המימון. מאחר ובשיטה זו הבעלות על הרכב עוברת לידי הקונה הוא זה שנושא בעלויות אחזקת הרכב.
הבעלות על הרכב- בליסינג תפעולי הבעלות על הרכב נותרת בידי חברת הליסינג ואילו בליסינג מימוני החוכר משלם עבור עלות הרכב ומימונו במטרה להעביר בעתיד את הבעלות על שמו, מבחינה חשבונאית רואות הרשויות בלקוח ליסינג מימוני כבעל הרכב.
תחזוקת הרכב והוצאות שוטפות- ליסינג תפעולי מספק שקט נפשי ומפנה זמן משום שבשיטה זו תחזוקת הרכב הינה באחריות חברת ליסינג תפעולי ולפיכך השירות מועדף על חברות גדולות בעלות צי רכבים, בשיטה המימונית החוכר אחראי להוצאות השוטפות ולכן הוא נדרש לטפל בתשלומי האגרות, ביטוחים וטיפולים תקופתיים.
שיעור התשלום החודשי- בליסינג מימוני שיעור התשלום החודשי הינו נגזרת מערך הרכב, הסכום הראשוני ששולם ועלות המימון. בליסינג תפעולי עיקר התשלום נובע מתשלום בגין השימוש ברכב והוצאות שוטפות הכרוכות בטיפול ברכב. במרבית המקרים התשלום החודשי ב ליסינג מימוני נמוך יותר, עם זאת יש לקחת בחשבון הוצאות כטיפולים תקופתיים, אגרת רישוי וביטוח החלים על החוכר בשיטה המימונית.
תשלום ראשוני - מאחר ו ליסינג מימוני הינו צעד בדרך לרכישת הבעלות על הרכב נדרש החוכר לשלם סכום ראשוני בשיעור של 20%- 40% מערך הרכב. ב ליסינג תפעולי אין צורך לשלם סכום זה.
הטבות מס- ככלל נראה כי רשויות המס מכירות ברכב ליסינג מימוני כרכב בבעלות החוכר ולפיכך, עוסק מורשה או חברה, נהנים מהטבות מס דומות או זהות להטבות המס הניתנות בבעלות מלאה על רכב. במקרים מסוימים יש הכרה לצורך סעיף "פחת מואץ" גם במסלול ליסינג תפעולי. ככלל מומלץ לבחון את הנושא עם רו"ח המכיר את החוכר ועינינו הכלכליים.
עלויות נוספות- מסלול ליסינג תפעולי, כנאמר בסעיפים קודמים, חוסך לחוכר התעסקות בטיפולים שוטפים ברכב, טיפול בתקלות, תשלום אגרות וביטוחים, בנוסף יש לקחת בחשבון גם את הזמן הנדרש לטיפול בנושאים אילו, זמן זה עשוי להיות בעל ערך כספי כאשר מדובר בעובד חברה המטפל ברכב במקום בנושאים שתחת אחריותו, כמו כן חברת ליסינג כ אופרייט ליס , המתמחה בניהול ציי רכב, תספק טיפול רכב מקצועי טוב יותר מאשר אדם פרטי או חברה.
דרך הביניים - באופן טבעי יש הרוצים ליהנות מיתרונות שני המסלולים, בדיוק לצורך כך פותח מסלול פרייבטלי המציע ללקוחות פרטיים מסלול מועדף במסגרתו ניתנים שירותים כביטוח רכב, תשלומי אגרות ועוד כך נהנים החוכרים מיתרונות ליסינג מימוני בתנאים הדומים לליסינג תפעולי.
סיכום והמלצות
בעקרון נראה כי לחברה הזקוקה למספר רכבים מומלץ לפנות למסלול ליסינג תפעולי בעיקר משום שבמסלול זה נחסך זמן עבודה יקר הכרוך באחזקת מספר רכבים. המעוניין ברכב בודד עשוי לגלות כי המסלול המימוני מתאים לו יותר בשל התשלום החודשי הנמוך יחסית והאפשרות להעביר את הרכב לבעלותו, עם זאת יתכן כי גם בודדים או עצמאים המעוניינים ברכב אחד ונוהגים הרבה ברכב יגלו כי אחזקתו של הרכב והבלאי הרב גבוהים ולפיכך יעדיפו מסלול ליסינג תפעולי.
ליסינג תפעולי הינה שיטת חכירת רכב במסגרתה הבעלות על הרכב נותרת בידי חברת הליסינג, החוכר משלם לחברה עבור השימוש ברכב ועבור תפעול ותחזוקה של הרכב.
ליסינג מימוני הוא תהליך שבסופו הלקוח מקבל בעלות מלאה על הרכב(אלא אם בחר אחרת), בשיטה זו הלקוח משלם סכום ראשוני בשיעור מסוים מערך הרכב ותשלום חודשי קבוע אשר מבטא את ערך הרכב וערך המימון. מאחר ובשיטה זו הבעלות על הרכב עוברת לידי הקונה הוא זה שנושא בעלויות אחזקת הרכב.
הבעלות על הרכב- בליסינג תפעולי הבעלות על הרכב נותרת בידי חברת הליסינג ואילו בליסינג מימוני החוכר משלם עבור עלות הרכב ומימונו במטרה להעביר בעתיד את הבעלות על שמו, מבחינה חשבונאית רואות הרשויות בלקוח ליסינג מימוני כבעל הרכב.
תחזוקת הרכב והוצאות שוטפות- ליסינג תפעולי מספק שקט נפשי ומפנה זמן משום שבשיטה זו תחזוקת הרכב הינה באחריות חברת ליסינג תפעולי ולפיכך השירות מועדף על חברות גדולות בעלות צי רכבים, בשיטה המימונית החוכר אחראי להוצאות השוטפות ולכן הוא נדרש לטפל בתשלומי האגרות, ביטוחים וטיפולים תקופתיים.
שיעור התשלום החודשי- בליסינג מימוני שיעור התשלום החודשי הינו נגזרת מערך הרכב, הסכום הראשוני ששולם ועלות המימון. בליסינג תפעולי עיקר התשלום נובע מתשלום בגין השימוש ברכב והוצאות שוטפות הכרוכות בטיפול ברכב. במרבית המקרים התשלום החודשי ב ליסינג מימוני נמוך יותר, עם זאת יש לקחת בחשבון הוצאות כטיפולים תקופתיים, אגרת רישוי וביטוח החלים על החוכר בשיטה המימונית.
תשלום ראשוני - מאחר ו ליסינג מימוני הינו צעד בדרך לרכישת הבעלות על הרכב נדרש החוכר לשלם סכום ראשוני בשיעור של 20%- 40% מערך הרכב. ב ליסינג תפעולי אין צורך לשלם סכום זה.
הטבות מס- ככלל נראה כי רשויות המס מכירות ברכב ליסינג מימוני כרכב בבעלות החוכר ולפיכך, עוסק מורשה או חברה, נהנים מהטבות מס דומות או זהות להטבות המס הניתנות בבעלות מלאה על רכב. במקרים מסוימים יש הכרה לצורך סעיף "פחת מואץ" גם במסלול ליסינג תפעולי. ככלל מומלץ לבחון את הנושא עם רו"ח המכיר את החוכר ועינינו הכלכליים.
עלויות נוספות- מסלול ליסינג תפעולי, כנאמר בסעיפים קודמים, חוסך לחוכר התעסקות בטיפולים שוטפים ברכב, טיפול בתקלות, תשלום אגרות וביטוחים, בנוסף יש לקחת בחשבון גם את הזמן הנדרש לטיפול בנושאים אילו, זמן זה עשוי להיות בעל ערך כספי כאשר מדובר בעובד חברה המטפל ברכב במקום בנושאים שתחת אחריותו, כמו כן חברת ליסינג כ אופרייט ליס , המתמחה בניהול ציי רכב, תספק טיפול רכב מקצועי טוב יותר מאשר אדם פרטי או חברה.
דרך הביניים - באופן טבעי יש הרוצים ליהנות מיתרונות שני המסלולים, בדיוק לצורך כך פותח מסלול פרייבטלי המציע ללקוחות פרטיים מסלול מועדף במסגרתו ניתנים שירותים כביטוח רכב, תשלומי אגרות ועוד כך נהנים החוכרים מיתרונות ליסינג מימוני בתנאים הדומים לליסינג תפעולי.
סיכום והמלצות
בעקרון נראה כי לחברה הזקוקה למספר רכבים מומלץ לפנות למסלול ליסינג תפעולי בעיקר משום שבמסלול זה נחסך זמן עבודה יקר הכרוך באחזקת מספר רכבים. המעוניין ברכב בודד עשוי לגלות כי המסלול המימוני מתאים לו יותר בשל התשלום החודשי הנמוך יחסית והאפשרות להעביר את הרכב לבעלותו, עם זאת יתכן כי גם בודדים או עצמאים המעוניינים ברכב אחד ונוהגים הרבה ברכב יגלו כי אחזקתו של הרכב והבלאי הרב גבוהים ולפיכך יעדיפו מסלול ליסינג תפעולי.