דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוספי תזונה. האם זה באמת שווה לנו 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 3443 פעמים ]

מהו אם כן תוסף מזון?
תוסף מזון הוא חומר המוסף מסיבות שונות למזון או למשקה. תוספי המזון מתחלקים לכמה קבוצות שונות:
צבעי מאכל אשר נועדו לתת לאוכל צבעים מושכים - לאלו לרוב אין שום ערך תזונתי. נהפוך הוא, יש השוללים אכילת מזון המכיל צבעי מאכל שכן חלק מצבעי המאכל מכילים חומרים שבמינונים גדולים אף עשויים להזיק לנו.
חומרי טעם וריח וחומרים משמרים אשר נועדו לשנות את טעמו של המזון - אלו הם תוספים שיעילותם היחידה היא בעובדה שהם נועדו לשמר את המזון המעובד זמן רב מעבר לתאריך התפוגה הרגיל שלו, לו היה משווק לנו כמזון טרי.
על חומרי הטעם והריח יש דיון ציבורי ער מאד. מומחי תזונה רבים מתנגדים להוספתם. החומרים הללו משרתים את עולם הצריכה המודרני המבקש לעבד ולשמר את המזון, לתת לו אורח מדף ארוך יותר וטעמים מפתים אשר מרביתם מלאכותיים ונועדו לגרות את תחושה הרעב שלנו ואף להגביר אותה.
מזונות מעובדים רבים מכילים כמויות גבוהות של החומרים הללו וככול שיש במזון יותר ויותר חומרים שכאלו, איכותו גרועה יותר והוספתם של תוספי המזון נועדה לחפות על איכותו הגרועה.
ממתיקים - לקבוצה זו שייכים תוספי המזון אשר נועדו להמתיק את המזון. הממתיקים המלאכותיים או הטבעיים, כולם מעובדים בצורה שתחדור למזון, לא תקלקל אותו ותספק ערך קלורי נדרש למוצר, בין אם מלא או מופחת.
לקבוצה האחרונה של תוספי המזון שייכים הויטמינים והמינראלים. אלו נועדו להעניק לגופנו את מה שחסר לו לעיתים באמצעות תזונה תקינה. משרדי הבריאות בעולם מגבילים את תכולתם של החומרים הללו על פי הסוגים השונים ועל יעילותם ניטש ויכוח רפואי וציבורי גדול ביותר.
בעוד שלחלק מתוספי המזון בצורתם של מינראלים וויטמינים יש ערך של ממש, הרי שרבים טוענים כי השימוש בהם מיותר.
נדמה כי לרוב, הופעתו של תוסף מזון חדש מלווה בקמפיין שיווקי אגרסיבי המבטיח גימיק כלשהוא הקשור בתפקוד שלנו. "עצירת הזדקנות", "עור פנים מתוח בריא ורענן", הינן חלק מן הסיסמאות בהם משתמשים לעיתים המפרסמים על מנת למשוך אותנו לרכוש עוד ויטמינים ומינראלים בשוק צפוף ממילא.
גם מומחי תזונה ימליצו לכם לשפר את תפקודי הגוף באמצעות שינוי תזונתי ולא באמצעות קפסולת המכילות ויטמינים. הסיבה? הערכים הקיימים במזון גבוהים לרוב מאשר אלו של הקפסולות ואין סיבה של ממש, למעט העדרם בתפריט שלנו לצרוך אותם באופן אחר מזה של האוכל הטבעי.
בעבר תוספים החלו כסוג של "תרופה" בעולם שהיה בו חוסר בויטמינים בשל מחסור במזון, כדוגמת שמן הקיק המיתולוגי שהיה פופולארי כל כך בארץ בשנות החמישים בשל מחסור בדגה טרייה.
עולם השפע המודרני המערבי, בו ניתן בעצם להשיג את מרבית סוגי המזונות, הפך את תעשיית תוספי המזון והויטמינים לתעשייה שרבים חולקים על יעילותה ועל נחיצותה. בהחלט כדאי לבדוק בציציות של כל תוסף מזון חדש שאנו מוסיפים לתפריט הקבוע שלנו. האם אנו באמת זקוקים לו? מה אנחנו יודעים עליו? ואיך נוכל לספק לגופנו את שנדרש לו באמצעים טבעיים של שינוי ושיפור תזונה? נדמה כי זוהי נקודה מעניינת למחשבה שאת התשובה עליה כדאי להתאמץ ולמצוא בעצמנו ולא להותירה בהכרח לאחרים או למודעות פרסומות גדולות ומפתות.
ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר.
אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
טל:03-5221717 או 03-5228088
http://www.hashmana.co.il
drraziel@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב