בס"ד
בס"ד מאי 2009
ד"ר יחיאל שרמן/ אוניברסיטת בר-אילן
מוקדש לגברת אריאלה ישראלי / מורה, מחנכת, מנהלת ,מפקחת, ומנהלת מחלקת חינוך בעיריית ראשון לציון.
מתוך מפגש - קורס מנהלי בתי ספר עם
הגברת אריאלה ישראלי
"א ם ר ו צ י ם מ צ ל י ח י ם"
הורי ניצולי שואה, שבנו בית בארץ, משפחה חמה ותומכת, כל חיי התקדמתי במעלה ההר ללא "קשרים ופרוטקציה", תמיכת הורים ועידודים חשובה מאד לפיתוח נפש חפצה.
בלימודיי האקדמיים למדתי אומנות ומקרא, אלו תחומים שאני מאד אוהבת ועוד בהיותי סטודנטית צעירה עבדתי בית ספר כמורה ממלאת מקום.
הייתי מורה בת 22 שמלמדת תלמידים בני 17-18.
רציתי להצליח,
במשך שלושה חודשים כמורה ממלאת מקום ההצלחה הפיחה בי רוח איתנה, מנהל ביה"ס זימן אותי וביקש שאמשיך ללמד תנ"ך ואומנות בבית הספר שבניהולו.
"צריך ללמוד מאנשים",
במהלך עבודתי למדתי מהמנהלת לאה רוזנברג לרצות להתעצם ולהעצים, להעיז לשנות תפקידים להאמין באנשים במורים ולהעצימם , לאה מנהלת ביה"ס ביקשה ממני לרכז שכבה (כ-15 כיתות), כמורה צעירה, בניתי מגמת תולדות האומנות בבית הספר.
בעמלה ובאיכותה הטובה בחינוך - כולם רואים יכולת זו- מתרשמים ומפתחים.
המשכתי ללמוד באקדמיה, מאד רציתי ללמוד אומנות ורציתי חופשה...
אך קבלתי המלצה אישית ללמוד תואר שני בתחום המינהל החינוכי.
רציתי חופשה...
ומצאתי את עצמי ניגשת למכרז ניהול בית ספר.
הכנתי את עצמי למכרז על ידי ביקורים במוסד החינוכי ולמדתי את הצרכים בו.
הייתי רק בת 32 ומתוך כל המועמדים נבחרתי לנהל את בית הספר, אך ברצוני לציין כי הופיעו למכרז רבים ובחלקם אף מורים ותיקים יותר.
אבל אני הכנתי את עצמי לכל האפשרויות- גם לאפשרות שאני לא אזכה במכרז.
ישראלה הכינה את עצמה למרכז - הופיעה במיטבה וזכתה לנהל , התרגשה אך תמיד הדגישה כי להיות מורה זו עבודת קודש. רצתה תמיד לנצח ולהצליח.
הפגינה עוצמה ללא בושה בזקיפות קומה בלמידה ובהעצמה עצמית.
בהתמדה;
באמונה בעצמך;
ושוב בלמידה ועשיית שיעורי בית (הכנה).
לא בכדי "היהודים החכמים בעולם" , כי כל הזמן ל ו מ ד י ם .
ניהלה חטיבת ביניים במשך תשע שנים למרות שהמוסד החינוכי כלל ברובו אוכלוסיה עם קשיים , הגורם להצלחה הוא האמונה בעצמך ובעמלך.
למדתי במכון לאינטגרציה באוניברסיטת בר-אילן ורכשתי כלים , כלים כיצד להתמודד עם רמות שונות של אלימות.
ההתחלה הייתה קשה, היו לי "המון" גורמים חיצוניים שסייעו ועזרו במשימה זו, אך לאחר חשיבה מעמיקה החלטתי כי כל הגורמים החיצוניים יסיימו את התערבותם במוסד החינוכי והעברתי את כל האחריות על צוות המורים בבית הספר.
כאשר מנהל מעצים מורים ומחדיר בהם אמונה בעצמם ואחריות משותפת הם -
הם מ נ צ ח י ם .
על מנת לגבש יעדים ותוכניות שוחחתי עם כל מורה ומורה בנפרד במטרה לסייע בגיבוש התוכניות והיעדים וזאת כדי ליצור תחושת שותפות בנושא. חלק מתחושת השותפות היא שיחה עם תלמידים, שוחחתי עם מספר תלמידים.
כאשר היעדים נבנו על ידינו, חשנו שאנחנו המקור להצלחה, זהו כלל איתן להצלחה.
ה"דיאלוג" שימש אף הוא כמילת מפתח בהצלחה.
צריך לגבש צוות, צוות שיוביל להצלחה.
לאחר חמש שנים של עבודה והצלחה נפלאה- הצלחה כצוות, קיבלתי שיחת טלפון מהמפקחת והיא יידעה אותי כי הגברת קלינטון מבקרת בארצנו.
המפקחת ביקשה שנציג את הדרכים והכלים למניעת אלימות במהלך הביקור- המפקחת ראתה את בית הספר כדוגמא לבית ספר שעבר שינוי מוצלח, צוות המורים הצליח להוביל והטמיע קודים להתנהגות ערכית בבית הספר.
נוער נפלא פועל למען איכות חיים בבית ספר-אקלים חברתי.
יצרנו תוכנית בשם "מעשים טובים", מטרת התכנית יצירת אקלים חברתי ערכי בבית הספר. בתוכנית זו לקחו בעשייה שלה חלק מההורים והתלמידים, הייתה לתוכנית השפעה שגרם לרעיון להיות חלק משמעותי בחיי בית הספר.
כל חודש הובהר לכולם מה הם המעשים הטובים שנעשו במסגרת בית הספר, זהו שילוב נפלא של תלמידים הורים ומורים שתרמו לקשר ולאקלים.
ה"אמונה" של המורים בעצמם ,
ה"אמונה" בכל ילד וילד בהתייחס למצוינים לטובים ובפחות טובים הם שהביאו להצלחת התוכנית.
מעשים טובים ולב טוב הם גורמים המשפיעים על ההצלחה בלימודים.
מנהיגות ממוקדת בלמידה כערך, בשילוב למידה מתוך חוויות היא שהביאה להצלחה.
תפקידו העיקרי של המנהל הוא ליצור אקלים מיטבי,ההצלחה משתקפת בהישגיי התלמידים.
המנכ"לית הגיעה לביקור בחטיבת הביניים שניהלתי והתרשמה מתהליך העבודה.
המנכ"לית החדירה בי את האמונה להתקדם/לשנות תפקיד בתחום החינוך, קיבלתי מינוי לפיקוח- מפקחת ארצית על חטיבות הביניים.
דיברתי אל עצמי כל הזמן, דאגתי שיהיו בי אנרגיות חיוביות, קראתי ספרים מתאימים ... אם רוצים משיגים ומגיעים לכל יעד.
התלהבות - גורם דומיננטי להגיע לכלל יעד, ההתלהבות ממקדת אותך להגיע לפסגות - אם תרצה ותפתח כלים שכליים ורגשיים ובך תכבוש כל יעד. מי שעושה טועה ונופל, הנמרצים יודעים לנוע קדימה גם לאחר "תקלות".
חשוב, חשוב, חשוב לעשות משהו שאוהבים בתחומים אחרים - הכוונה לתחביבים .
כפי שמציין פופר בספרו "מנהלים כמנהיגים" -200 מנהיגים בארצות הברית מאופיינים בתחביב לשעות הפנאי, הובי השונה מהעבודה.
יש צורך באיזון בין בית - משפחה-עבודה, לתחזק את המשפחה עם זמן איכות.
במסגרת תפקידי כמפקחת במטה משרד החינוך בירושלים עסקתי בתכנון תהליכים,שכלל ישיבות , השתתפות בוועדות בתחום והייתה לי תחושה של חוסר בחיבור ל"שטח".
רציתי להוביל תהליכים בפועל ולא רק תכנון.
ניגשתי למכרז פיקוח בהרצליה.
לקראת ההתמודדות שלי במכרז, בדקתי את משמעות התפקיד והכנתי את עצמי על ידי למידה שכלל דיאלוגים עם מנהלים, שיחות בנושא הישגיים, אקלים מיטבי ותוכניות מערכתיות.
זכיתי במכרז - קיבלתי את תפקיד הפיקוח על בתי הספר העל יסודיים ובהמשך קיבלתי תפקידים נוספים במחוז. עסקתי על פי בקשת רשות העיר לקחת אחריות על מחלקת החינוך בעיר.
במסגרת תפקידים אלו טיפחתי תוכנית למצטיינים - 10% מהאוכלוסייה, מרכזי למידה לליקויי למידה, רצפים פדגוגיים בין בתי ספר יסודיים בעיר לבין בתי ספר העל יסודי.
הדרך היא עשייה כשהאחריות היא מקור ההצלחה - מצב זה מביא להמלצות,
"למידה מהצלחות"
התוכניות תופעלו בצורה איכותית, במסגרת תפקידי טיפחתי תוכנית "מנהלים יוצרי עתיד".
יחד עם מפקחת נוספת תפעלתי את רעיון הסימולאטורים למנהלים מצטיינים -
40 מנהלים חדשים השתתפו בתוכנית שמטרתה הייתה לגוון ליצור שינוי , התוכנית הצליחה.
תמיד יש לחפש יעדים נוספים על מנת להפעיל אדרנלין בקרב הצוות.
להוסיף אנרגיות לעבודה, להיות יצירתיים ויוזמים, האדם הופך להיות יותר ויותר פעיל ופורה.
מכאן, רציתי לשנות ולגוון בתחום.
בעיתון פורסמה משרה - דרושה מנהל/ת לאגף החינוך בראשון לציון.
כ- 100 מועמדים בערך הגיעו לראיונות, הראיונות נמשכו במשך כחודש.
בכל פעם הצטמצמו מספר המועמדים, לקראת הסוף נשארנו אני ועוד מועמדת נוספת.
כחלק מקבלת ההחלטה בנושא התפקיד צפה ראש העיר בחלק מהסימולציות שעברנו, ובנוסף היה על כל אחת להתלוות לראש העיר במהלך יום עבודה ללא קשר לתכנים.
קיבלתי הודעה - ז כ י ת י !!!
נבחרתי כי רציתי להיבחר והכנתי את עצמי לתפקיד, בחזון , ביעדים , בפדגוגיה ובתקציבים.
אני רוצה לציין שנאמר לי על ידי כל מיני גורמים לאורך כל הדרך- כי אין לי סיכוי !
יש צורך כל הזמן ללומד ולהכין את עצמך.
למרות שלא היו לי קשרים - זכיתי !!! זה עתה נכנסתי לתפקיד, אני עוד לומדת את התפקיד החדש.
מבחינתי ההצלחה בתפקיד תלויה בי ,יש לי יעדים חשובים בעיריית ראשון לציון:
•
לבצע סדר במינהל החינוך ;
•
לארגן את תהליכי הרישום;
•
להבנות קבוצת סגל א' .
כשאתה מפקח יש בכוחך עוצמה, השפעה על עשייה והעצמת הצוות,
יש לשווק את עצמך באמונה בחזון וביעדים שהביאו להצלחה!
אריאלה ישראלי העבירה מסר במסגרת "קורס מנהלים בתי ספר" - אוניברסיטת בר-אילן כי ניתן להגיע לפסגות, לזכות במכרזים גם ללא קשרים ופרוטקציה ,אך הבהירה בדבריה בנחרצות בעוצמה ובנחישות,
כי אם מפתחים את תכונת הרצון והאמונה בעצמך,ניתן לכבוש כמעט כל יעד!!!
חשוב ועקרוני להטמיע בנו , בכל אחד מאתנו את הלהט, האנרגיות והרצון לנוע קדימה, להתחדש להפעיל יוזמות ולהיות יצירתי.
כאשר אתה מוכיח לכל הסובבים אותך כי יש בך יכולת וכישורים הם יבחרו בך.
אריאלה הבהירה את חשיבות העשייה הלכה למעשה, אך למדנו שיש צורך לשווק את והצגת כישורייך, וזאת על מנת שהסביבה המקצועית תכיר בכישורים שלך ויראו בך כמנהיג שיש ביכולתו להוביל והשיג יעדים.
בהיותי מפקח ,
לעולם שאלתי בכל ביקור במוסד חינוכי את המנהל,מי הם שני המורים הטובים ביותר שלך.
ושאלתי בנוסף מה הינך עושה עם עוצמתם של מורים אלה?
לרוב, המורים הטובים הללו נבחרו להגיע ל"סגל א'" שטופחו להיות מנחים ומנהלים.
מתפקידנו להיות כל הזמן מורים מוצלחים - לשווק את עצמנו, והמשך כמנהלים לטפח את יכולתנו ושכולם יהיו מודעים "שאני הטוב ביותר".
כפי שציינה אריאלה - דבר לעצמך,
שכנע את עצמך כל זמן כדי לנוע ולכבוש כל פסגה.
באיחוליי הצלחה ,
ד"ר יחיאל שרמן
וקורס מנהלי בתי ספר
שנה ב' - תשס"ט
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.