עלויות סליקת כרטיסי אשראי
כידוע לכולנו היום בלי כרטיסי אשראי אי אפשר למכור. על מנת לכבד כרטיסי אשראי צריך לפתוח חשבון ספק (Merchant account ) עם חברות הסליקה.
עמלות הסליקה השונות הן רבות , מגוונות ומשתנות מחברה לחברה.
כאשר בוחרים חברת סליקה חשוב להיות מודעים לכל העמלות וכדאי לבקש מנציג החברה פירוט של כל העלויות על מנת לא להיות מופתעים .
בנוסף למחיר כדאי לבדוק דברים נוספים כמו רמת שירות , מועדי תשלום וכדומה.
אני אנסה לעשות כאן קצת סדר בסוגי העמלות . צריך לזכור שהרשימה נכונה להיום והחברות יכולות לשנות ולהוסיף.
בארץ כדאי לפתוח חשבון ספק עם אחת או שתיים מחברות הסליקה.
בנוסף , כדי למכור באינטרנט צריך להתקשר ולפתוח חשבון עם חברת גייטוואי (Gateway ) שתספק את התשתית להתחבר לחברות הסליקה.
לחילופין נחתן להתחבר עם חברה אשר מספקת את כל השירותים ( ספקית שירותי תשלומים- PSP).
חברת ה-PSP מספקת את כל השירותים - חשבון ספק והתממשקות טכנולוגית.
אם מתחברים לחברה בחו"ל עדיף להתחבר עם חברת ספקית שירותי תשלומים ( PSP ). יש לציין שבחו"ל לא מקובל להתחבר ישירות עם סולק , במיוחד לבית עסק חדש.
העמלה העיקרית שחברות הסליקה גובות מבית העסק היא עמלת מחזור שנקבעת כאחוז מהמחזור. חלקן גובות גם עמלה בגין כל עסקה .
כיום רוב חברות הסליקה קובעות עמלת מינימום חודשית עמלה חודשית קבועה ללא קשר למחזור.
עמלת מינימום חודשית - אם בית העסק לא הגיע למינימום עמלות שנקבע בעקבות עסקות שביצע , אזי חברת הסליקה תגבה את עמלת המינימום.
חברות הגייטוואי בד"כ גובות מחיר קבוע לחודש ותמורתו מעניקות מספר מסוים של עסקות.
לפני ההתחברות מומלץ לבדוק את העמלות ורמת השירות שכל חברה נותנת.
אם את רמת השירות יותר קשה לבדוק , הרי שאת העמלה קל יותר.
כדאי לבדוק היטב מה כוללת כל התקשרות עם כל חברה , מה נכלל בעמלות הקבועות ועבור מה יש לשלם פר פעולה נוספת.
להלן פירוט כל סוגי העמלות המקובלות בענף.
לא כל החברות גובות את כל העמלות , אולם כדאי לברר ולוודא מה גובים וכמה כדי שאפשר יהיה לעשות חישובי עלויות נכונים וכדי שלא יהיו הפתעות.
יש חברות שגובות רק חלק קטן מהעמלות , ולכן עלולות להיראות יקרות יותר.
אולם מומלץ לבדוק את כל העמלות , להעריך מחזורים וכמות עסקות ולחשב את כל העמלות.
סוגי עמלות:
זו רשימה של סוגי העמלות הקיימות ( עד כמה שידוע לי נכון ליום כתיבת המאמר. כל יום ממציאים עמלה חדשה) . כאמור לא כל חברה גובה את כל העמלות. יש חברות אשר גובות חלק מהעמלות.
• 1. עמלת הקמה ( בדרך כלל חד פעמי) (Set up fee )
• 1.1. האם כולל את כל המודולים והשירותים או רק בסיסי
• 1.2. האם כולל החזרים
• 2. עמלת סליקה
• 2.1. אחוז מהעסקה ( Merchant commission / Discount rate )
• 2.2. סכום קבוע לעסקה ( Transaction fee )
• 2.3. שילוב של שניהם
• 3. עמלה חודשית ( Monthly fee)
• 3.1. קבועה
• 3.2. האם יש מינימום חודשי
• 4. עמלה שנתית ( Annual fee )
• 5. בקשת אישור ( Authorization fee )
• 6. עמלת זיכוי / החזר ( לבדוק גם אם מחזירים את עמלת הסליקה) (Refund fee / Retrieval fee
• 7. עמלת בגין CHB (CHB fee )
• 8. עמלת בגין דוחות
• 9. עמלה בגין תשלום - עמלת העברה ( קיימת בעיקר בחו"ל - העברות כספים בינלאומיות) ( Transfer fee )
• 10. עמלה לסיום התקשרות ( Termination fee )
נקודות נוספות חשובות לבדיקה:
• 1. איזה עמלות גובה חברת כרטיסי האשראי ואיזה ה גייטאויי
• 2. יכולת התנתקות ומעבר ( בעיקר מהגייטוואי )
• 3. האם העמלות כוללות הכול או שיש מודלים נוספים?
• 4. מהם מועדי התשלום? ובגין איזה תקופה?
• 5. האם מחזיקים חלק מהסכום ( rolling reserve ) - ואם כן , לאיזה תקופה?
• 6. האם נדרשת עברות אישית?
• 7. רמת שירות
• 7.1. טכנולוגי , כספי , אישורים
• 7.2. שעות שירות
• 7.3. אמצעי תקשורת - טלפון , דוא"ל וכדומה
• 8. דוחו"ת ( מידע , בקרה והתאמות )
• 8.1. נייר
• 8.2. מחשב
• 8.3. הורדה לקבצים
• 9. סולקים בחו"ל - האם דורשים בלעדיות?
הערה:
חברות שמספקות שירות תשלומים ( PSP ) בד"כ גובות עמלות שנראות על פניו גבוהות יותר. אולם רובן גובות עמלה כאחוז מהמחזור וזו העמלה היחידה. רובן לא גובות עמלות חודשיות ולא גובות עמלות מינימום ( או שעמלות המינימום נמוכות יחסית) , כאשר העמלה מכסה את כל מגוון השירותים.
לבית עסק קטן ואו בתחילת הדרך כאשר אינו יודע מה יהיו המחזורים כדאי לשלם עמלות אלו , מאחר ורק אם מכר שילם . כמו כן בחישוב הכולל , הרבה פעמים יוצא שתשלום כזה הוא זול יותר בחישוב עלות כוללת.