לבני דיג'י הדרך הנעימה והנכונה להבנה מתמטית
ההבדל בין שינון ותובנה
לעיתים אנחנו בתלתן מקבלים תגובות מאנשי מקצוע ומהורים על עבודתם עם ערכת לבני הדיג'י. ברצוני לספר כאן את סיפורה של שלומית אם לשירה בת השש וחצי תלמידת כיתה א' במרכז הארץ.
באחד הימים בעודי מדפדפת במחברת החשבון של בתי שירה ,כותבת שלומית, צדה עייני את השאלה הבאה:
שמעון צריך להגיע ל - 12 נקודות יש לו 9 כמה נקודות חסרות?
הילדה כתבה את התרגיל הבא 12=9+3
שמעון צריך עוד 3 נקודות.
התשובה נכונה! כאשר שאלתי אותה למה 3? לא הייתה לה תשובה כלומר, שירה לא הבינה מה היא עשתה היא פשוט ידעה את התשובה כי המספרים היו קטנים וברורים אולם מה הייתה עושה שירה אם המספרים היו גדולים יותר כמו: שמעון צריך 937 נקודות ויש לו 478 האם גם במקרה זה היא הייתה מסוגלת להגיע לתשובה?
לא!!!
שירה לא קיבלה כלים מתאימים ואין לה כל הבנה לגבי תהליך החשיבה.
ניסיתי להסביר לה שיש לצאת מתוך הנתונים הידועים לה שהם 9 נקודות שיש לו ו - 12 נקודות אליהן הוא שואף היא הסתכלה עלי בתימהון מוחלט על מה אמא שלה מדברת....
אמרתי לה תביאי את לבני הדיג'י שיש לך,
מה המטרה של שמעון?
להגיע ל 12 נקודות
תספרי 12 לבנים (לבנה של 10 ועוד 2 לבנים של 1)
כמה הוא השיג כבר?
9
מה את צריכה לעשות?
להזיז 9 לבנים הצידה את הנקודות שהוא כבר השיג
כמה נשאר שאלתי
3
כלומר, מה עשית הזזתי את מה שהוא השיג הורדתי את הלבנים מהשולחן
ומהו התרגיל המתאים?
3=12-9
דוגמה זו היא אחת מיני רבות לא רק ששירה המקסימה פתרה נכון את התרגיל וראתה את הפתרון והדרך. שירה הבינה מה היא עושה ולכן אם ניתן לשירה תרגילים דומים גם במספרים גדולים יותר היא תדע לפתור כי היא יודעת ומבינה מה צריך.
וזהו ההבדל העקרוני בן עבודה עם לבני דיג'י לעבודה בכל דרך אחרת.
אחד היתרונות הגדולים של לבני הדיג'י הוא היכולת להביא את הילד לתובנה מספרית לביצוע פעולות חשבון מתוך הבנה. כאשר הילד מבין מה הוא עושה ומדוע הוא יהיה מסוגל לפתור בעיות באופן עצמאי נכון ובכיף.
הערה: ניתן כמובן לבצע תרגיל זה גם עם גולות, קיסמים גפרורים וכל עזר שנמצא בהישג יד אולם, תהליך הפריטה שבו פותחת שירה את המיכל של ה - 10 ומוציאה ממנו את הלבנים (נקודות) ששמעון כבר השיג לא אפשרי בעזר אחר.
מן הראוי לציין כי באמצעות לבני הדיג'י ניתן להגיע לפתרון במספר דרכים כך שכל ילד יכול ל'אמץ' לעצמו את הדרך המתאימה לו ובכך להבין טוב יותר את התהליך.
דרך אחת - לבנה של 10 + 2 לבנים יחידות
דרך שנייה - בעזרת הצבה על הלוח דו ספרתי
דרך שלישית - בעזרת ציר מספרים - מניחים עליו 12 לבנים ורואים ע"ג השנתות של הציר שאכן הגענו למספר 12, מכאן נוריד 9 לבנים ונראה על גבי ציר המספרים את ספרה 3 וכן נוכל לספור ולראות 3 לבנים.
באתר הבית של חברת תלתן ניתן לראות דוגמאות לדפי עבודה ורעיונות לפעילות באמצעות לבני הדיג'י
ניתן כמובן להוריד דפים אלו ללא תשלום: www.tiltan.com
כמו כן נשמח לענות על כל שאלה 03-9721555
ההבדל בין שינון ותובנה
לעיתים אנחנו בתלתן מקבלים תגובות מאנשי מקצוע ומהורים על עבודתם עם ערכת לבני הדיג'י. ברצוני לספר כאן את סיפורה של שלומית אם לשירה בת השש וחצי תלמידת כיתה א' במרכז הארץ.
באחד הימים בעודי מדפדפת במחברת החשבון של בתי שירה ,כותבת שלומית, צדה עייני את השאלה הבאה:
שמעון צריך להגיע ל - 12 נקודות יש לו 9 כמה נקודות חסרות?
הילדה כתבה את התרגיל הבא 12=9+3
שמעון צריך עוד 3 נקודות.
התשובה נכונה! כאשר שאלתי אותה למה 3? לא הייתה לה תשובה כלומר, שירה לא הבינה מה היא עשתה היא פשוט ידעה את התשובה כי המספרים היו קטנים וברורים אולם מה הייתה עושה שירה אם המספרים היו גדולים יותר כמו: שמעון צריך 937 נקודות ויש לו 478 האם גם במקרה זה היא הייתה מסוגלת להגיע לתשובה?
לא!!!
שירה לא קיבלה כלים מתאימים ואין לה כל הבנה לגבי תהליך החשיבה.
ניסיתי להסביר לה שיש לצאת מתוך הנתונים הידועים לה שהם 9 נקודות שיש לו ו - 12 נקודות אליהן הוא שואף היא הסתכלה עלי בתימהון מוחלט על מה אמא שלה מדברת....
אמרתי לה תביאי את לבני הדיג'י שיש לך,
מה המטרה של שמעון?
להגיע ל 12 נקודות
תספרי 12 לבנים (לבנה של 10 ועוד 2 לבנים של 1)
כמה הוא השיג כבר?
9
מה את צריכה לעשות?
להזיז 9 לבנים הצידה את הנקודות שהוא כבר השיג
כמה נשאר שאלתי
3
כלומר, מה עשית הזזתי את מה שהוא השיג הורדתי את הלבנים מהשולחן
ומהו התרגיל המתאים?
3=12-9
דוגמה זו היא אחת מיני רבות לא רק ששירה המקסימה פתרה נכון את התרגיל וראתה את הפתרון והדרך. שירה הבינה מה היא עושה ולכן אם ניתן לשירה תרגילים דומים גם במספרים גדולים יותר היא תדע לפתור כי היא יודעת ומבינה מה צריך.
וזהו ההבדל העקרוני בן עבודה עם לבני דיג'י לעבודה בכל דרך אחרת.
אחד היתרונות הגדולים של לבני הדיג'י הוא היכולת להביא את הילד לתובנה מספרית לביצוע פעולות חשבון מתוך הבנה. כאשר הילד מבין מה הוא עושה ומדוע הוא יהיה מסוגל לפתור בעיות באופן עצמאי נכון ובכיף.
הערה: ניתן כמובן לבצע תרגיל זה גם עם גולות, קיסמים גפרורים וכל עזר שנמצא בהישג יד אולם, תהליך הפריטה שבו פותחת שירה את המיכל של ה - 10 ומוציאה ממנו את הלבנים (נקודות) ששמעון כבר השיג לא אפשרי בעזר אחר.
מן הראוי לציין כי באמצעות לבני הדיג'י ניתן להגיע לפתרון במספר דרכים כך שכל ילד יכול ל'אמץ' לעצמו את הדרך המתאימה לו ובכך להבין טוב יותר את התהליך.
דרך אחת - לבנה של 10 + 2 לבנים יחידות
דרך שנייה - בעזרת הצבה על הלוח דו ספרתי
דרך שלישית - בעזרת ציר מספרים - מניחים עליו 12 לבנים ורואים ע"ג השנתות של הציר שאכן הגענו למספר 12, מכאן נוריד 9 לבנים ונראה על גבי ציר המספרים את ספרה 3 וכן נוכל לספור ולראות 3 לבנים.
באתר הבית של חברת תלתן ניתן לראות דוגמאות לדפי עבודה ורעיונות לפעילות באמצעות לבני הדיג'י
ניתן כמובן להוריד דפים אלו ללא תשלום: www.tiltan.com
כמו כן נשמח לענות על כל שאלה 03-9721555
אנחנו בתילתן נשמח לתת מענה לכל שאלה בטלפון: 03-9721555או דרך צור קשר באתר הבית שלנו: http://www.tiltan.comw
http://www.idig-block.com עזר הלמידה לבני הדיג'י מאושר ע"י משרד החינוך נמצא בארץ בחלק ניכר מגני הילדים ובתי הספר. עזר זה אינו כפוף לתוכנית לימודים מסוימת או חוברות מסוימות הוא מתאים לכל תוכניות הלימוד באשר הן. עזר זה מתאים ללמידה בכיתה שלמה, קבוצה או באופן אישי יחידני. בשנים האחרונות ישנה עלייה הדרגתית אך משמעותית ברכישת הערכה לשימוש אישי.
http://www.idig-block.com עזר הלמידה לבני הדיג'י מאושר ע"י משרד החינוך נמצא בארץ בחלק ניכר מגני הילדים ובתי הספר. עזר זה אינו כפוף לתוכנית לימודים מסוימת או חוברות מסוימות הוא מתאים לכל תוכניות הלימוד באשר הן. עזר זה מתאים ללמידה בכיתה שלמה, קבוצה או באופן אישי יחידני. בשנים האחרונות ישנה עלייה הדרגתית אך משמעותית ברכישת הערכה לשימוש אישי.