תנ"ך מסופר על מגדל בבל,על שאיפת האדם להגיע אל מה שנסתר ממנו.הדבר הכעיס את אלוהים מאוד,בכעסו הרס את המגדל שבנו,בלבל את שפתם ל-70 שפות והפיצם לארבעת רוחות השמים.בכך למעשה אחד הבסיסים המשותפים של האדם עורער- ש פ ה.
נדמיין לרגע תמונת מצב, שבה כל בני האדם בכדור הארץ מדברים שפה אחת.
כותבים באותה שפה,מדברים באותה שפה,מבינים באותה שפה,איך זה נראה? מדהים! לא?!
במצב כזה אין צורך בתרגום של ספרים,סרטים,תוכניות,בכל נקודה בעולם כותבים ,מדפיסים ושולחים!!
הכל זורם, הכל ברור.נהדר !!!
נחזור אל הסיפור התנ"כי. מה משמעות הסיפור ?? פשוט, נוצרו שפות חדשות,נוצרו מחסומים חדשים של תקשורת והבנה.
שפה,מיווצגת ע"י מילים.לכל מילה יש משמעות .לכל מילה יש היסטוריה-מהמשמעות הראשונית של המילה,עד למשמעותה כיום.
מאחורי מילה, מסתתרת התפתחות חברתית, תרבותית.
כשאתה מבין במלואה משמעותה של מילה,אתה הופך להיות מובן לאדם האחר.
המילה משמשת אותנו כבני אדם ,בסיס לתקשורת,להבנה. אם המילה אינה מובנית לנו,כיצד היא תהיה מובנית לאחר כשנשתמש בה?
שפה, זה דבר חי , משתנה, דינמי,משמעויות משתנות במהלך תקופה.
כשיש לנו הבנה מלאה על המילה,השגנו שליטה על התקשורת שלנו.
איך משיגים הבנה כזו?
ראשית ,יש צורך להבין שלכל דבר בחיים שרוצים ללמוד, יש שיטה.אדם הרוצה לנהוג ברכב-רוכש ידע על הרכב,איך הוא פועל,איך מפעילים אותו,לומד כללי נהיגה, כמו תמרורים,סוגי כבישים,לומד לנהוג על הרכב באופן מעשי,לאחר תקופה של לימוד נהיגה,ניגש למבחן,מסיים בהצלחה את המבחן ורק אז , הוא מקבל רשיון, לנהוג ברכב.
בדומה לנהיגה,כך גם בלמידה.
ראשית, נצטרך להגדיר מהי למידה?אלו דברים מונעים מאתנו לרכוש ידע? איך מתגברים על הדברים הללו?
שינון של חומר ופליטתו, אינה למידה.אתה לומד בכל מקום בו אתה נמצא, בבית,בעבודה,בבית- הספר,באוניברסיטה.
אם כן כפי שאתה רואה,כמות הידע היא עצומה.כדי לשוט בה אתה זקוק לדרך,אתה צריך שיטה.
כמו בנהיגה, עליך ללמוד איך ללמוד,בטרם תתבצע למידה כלשהיא.הכר את המחסומים ללמידה,למד איך להתגבר עליהם,צא לדרך!
עם שיטת הלמידה, אין נושא בעולם שתרצה ללמוד עליו,שלא תוכל ללמוד !!
אבנר חי - מנחה סדנאות אישיות,תקשורת,למידה לבני נוער,תרפיה נפשית http://www.avnercahi.com