בס"ד
מנהל מוסד חינוכי איתן חייב להיות "מ ו מ ח ה" למגוון תחומים שונים :
•
תחום פדגוגי, לימודי , רגשי, מקצועי ,ייעוצי.
•
תחום חברתי-ערכי.
•
תחום פיננסי הכולל תחזוקת המוסד.
כל תחום חשוב ועקרוני אך חובה על מנהל שהוא מנהיג להבין בכל התחומים, לשלב מורים "מקצועיים"- במגוון התחומים, לאפשר להם להתבטא, להקצות להם "במה" בה יוכלו לפעול ולבטא את עצמם.
ככל שהמנהל מודע לכל ההיבטים של מוסד מצליח, כן ישכיל להתמודד עם הבעיות והדילמות הניצבות מולו.
הרב ספי שרמן - מנהל בית ספר תיכון ראשית בתל אביב, הבהיר בהרצאתו בפני קורס מנהלים באוניברסיטה בר- אילן, מהם הכלים הארגוניים החשובים בהם חייב מנהל לעסוק פרט כמובן לתחום הפדגוגי שעליו להיות מומחה-כמנהיג אמיתי.
ראוי שהמנהל ישאל את עצמו כל הזמן שאלות- השאלות נועדו על מנת לקבל החלטות חכמות ויעילות, למשל :
•
אם אין קמח אין תורה, אך גם - אם אין תורה אין קמח;
•
השגת משאבים לבית הספר;
•
באילו כלים להשתמש בעיגון משאבים;
•
סדר העדיפות בחלוקת משאבים ובהשגתם;
•
כיצד "חוסכים" כסף;
•
כיצד "מרוויחים-חוסכים" כסף מהפרויקט;
•
כיצד נמנעים ממצב של מינוס בחשבון הבנק;
•
האם הפתגם "בעל המאה הוא בעל הדעה" - נכון ומעוגן?;
•
ניהול עצמי או ניהול ממורכז;
•
גורמים המהווים תורמים פוטנציאליים;
להלן משפטי מפתח בהרצאה :
התקציבים דיפרנציאליים ,תלויים "בקשרים" אישיים ;
תרומות -עירייה, משרד החינוך ;
ללא ניהול תקציבי נכון חכם ויעיל-אין תוצאות-תפוקות ;
ההצלחה טובה בקבוצות קטנות;
אפשר להשיג הכול - צריך להיות דינאמי יוזם ויצרתי. ;
בתחום הכלכלי אין אידיאליים;
תקציב דרך ההורים- "בגבולות".
נחמדות - לא תמיד עומדת במבחן המציאות, ההחלטיות היא החשובה וישנה חשיבות גבוהה לדרך וליצירת תקשורת עם כל הגורמים על מנת להביא להצלחה.
ניתן לגייס תרומות כאשר ישנם "הישגים מרשימים";
בשיווק בית הספר יש להדגיש את הצד האיכותי והגורמים להצלחה;
בית ספר חזק ומצליח ניתן יהי לאתר עבורו מוסדות שיתמכו בו;
צריך להכיר את המטריה על מנת לאתר משאבים ;
ליצור ועד פעולה חיצוני הכוללים ביניהם בעלי קשרים מתוך הקהילה;
ליצור פרויקטים עם תקציב ולדעת לשווקו בחלקים;
ה"עמותה"- מנהלת כספים,
יש צורך ליצור מצב של שקיפות.
בהיותי מפקח צעיר נהגתי להתייחס לכל מכתב מסמך ובקשה שקיבלתי, סמנכ"ל המשרד שלח בזמנו מכתב ובו ציין שברשותו שעות להפעלת יוזמות, ויש למלא את המסמכים הנדרשים להפעלה.
אכן, ישבתי שעות רבות כדי להכין מסמך בקשה עבור יוזמות ופרויקטים במוסדות החינוך שבפיקוחי - ביקשתי 300 שעות , בקשתי אושרה - ל ש מ ח ת י .
ידוע לי שבישיבת הנהלת המשרד הביע מנהל מחוז מסוים תרעומת על המקרה.
היתכן ששרמן כמפקח כולל יקבל 300 שעות ליוזמות וכל מחוזי לא קיבל כלום?
השיב לו המנכ"ל:
המפקח שרמן ביקש אתה לא...
כל אחד ממנהלי מוסדות החינוך צריך להפעיל מוח פורה ויצירתי וזאת על מנת להפעיל חוכמה מיטבית כדי "לקבל" , שהרי ישנם בעלי תפקידים ואנשים בקהילה סביבנו , יש צורך להכיר,יש צורך להתבונן ליצור קשרים ולבקש.
חובה עלינו לאתגר את עצמנו - שהסביבה תאמין בנו ,ביכולתנו ובעוצמתנו, ככל שנבין כי יתנו לנו תרומות רק אם נפגין מצוינות בעשייתנו החינוכית.
שהרי כתוב "יהב חכימא לחכמין" היינו חכמה ניתנת לחכמים-שיהיו יותר חכמים .שואלים חז"ל, מדוע לא ניתן חכמה לאחרים? משיב הרש"ר הירש - מה הטעם לתת חכמה לפתי... מה הוא יעשה עם החכמה שתינתן לו?
חשוב ל"בזבז זמן" כדי לבנות קשרים עם אנשים, יש בזה חכמה ותבונה. בתחילת עבודתי כמפקח - בתום שנת לימודים כשנפגשתי עם ראש עיריית רחובות, הבהרתו לו בנחישות, בעוצמה בזקיפות קומה על תכנית העבודה שהנני מנחה את בעלי התפקידים- מנהלי בתי ספר כדי להיות מצוינים.
הבהרתי מדוע "ההישגיות" מהווה מוקד עיקרי בחינוך, באשר ילד הישגי- הרי הוא שמח ומאושר ואינו אלים, ההישגיות מהווה מפתח לביטחון עצמי ודימוי עצמי ומוסיף מוטיבציה להשיג עוד ועוד הצלחה.
בהישגיות מעגנים את העקרון המעוגן בחינוך " הצלחה גוררת הצלחה ", הוספתי תיאור של "תיק מנהל"/"תיק מורה"/"תיק מקצוע"/"תיק שכבה"/"תיק רכזים".
הדגשתי כי ילד "שכיף לו לבוא לביה"ס מהווה עקרון חשוב בהצלחה,
"כיף לי כי יש לי חברים"-
מציינים רוב התלמידים. פרטתי כיצד הנני מקנה חינוך חברתי ומנהיגות נוער במוסדות החינוך. ועוד כמה עקרונות בסיסיים בהצלחה חינוכית.
בתום שעה- ביקש ראש העיר לבקר בשני מוסדות חינוך, הודעתי לשני מנהלים שאני אגיע לביקור פדגוגי. בתום שלוש שעות של שיחה חזרתי לראש העיר והוא פנה אלי בשאלה-
"מה בקשתך ממני המפקח שרמן?" השבתי כי אינני מבקש מאומה, רק רציתי להסביר לכבודו על מה אני עמל בעירו - רחובות, ראש העיר התפעל מדברי וציין כי הוא חש שהוא נותן שרותים , לראשונה מגיע אליו דמות שאינו מבקש מאומה.
מאז, במשך שש שנים בנה לי ראש העיר שני מוסדות חינוך, שיפץ הקצה, נתן תקציבים , באשר הוא יישם ההיגד - נותנים למי שיודע לנצל היטב הקיים.
חובה עליכם מנהלים יקרים-שהם מנהיגי חינוך, להבין כי יש להיות הטובים ביותר בחינוך. יש לשלב גורמים שונים כמו: הורים ורשויות בעלי פוטנציאל.
כאשר יש תורה יעדיפו רבים מסביבנו להשקיע "בנו" בעלי החזון,
עוצמות תקציבים וממון.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.