הכתיבה הידנית היא פעילות אנושית מורכבת המבוססת על מרכיבים קוגניטיביים,מוטוריים וחושיים והאינטגרציה ביניהם. במחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם.
נמצא ש- 10-34% מאוכלוסיית תלמידי בתי הספר היסודיים מתקשים בכתיבה.
הילדים המתקשים מוגדרים כ"דיסגרפיים". המונח דיסגרפיה מתאר איחור התפתחותי או ליקויים במיומנות הכתיבה.
למרות ההשפעות שיש לקשיי כתיבה על ביצועיו הלימודיים ועל מצבו הרגשי של הילד, המחקר בנושא הדיסגרפיה ההתפתחותית הינו דל ביותר בהשוואה למחקר הקיים בתחום של קשיי קריאה.
לשם ניתוח והערכת תוצר כתב ידם של ילדים עם קשיי כתיבה פותחו כלי הערכה שונים. כלי הערכה אלו מבוססים על שיפוט אנושי ולכן הנם סובייקטיביים מיסודם.
הרציונל שעמד בבסיס המחקר של דר' שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה היה ששילוב הערכה אנושית סובייקטיבית קיימת של תוצר הכתיבה עם הערכה ממוחשבת אובייקטיבית של תהליך הכתיבה יאפשר אפיון מקיף ומעמיק יותר של תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים המתקשים בכתיבה ויהווה נדבך ראשון לפיתוח כלי הערכה עתידי משולב למטרה זו.
במחקר השתתפו שתי קבוצות של ילדים (מתקשים ושאינם מתקשים בכתיבה). בכל קבוצה היו 50 ילדים מכיתות ג', בגילאי 8-9 שנים. 100 הילדים שהשתתפו במחקר זוהו ואובחנו כמתקשים או ככאלו שאינם מתקשים בעזרת שאלון למורה שפותח ע"י עורכת המחקר לצורך המחקר הנוכחי ועבר הליך של תיקוף, ועל ידי האבחון "א' א' כתב יד" (ארז ופרוש, 1999), אבחון סטנדרטי, מהימן ותקף להערכת כתיבה בעברית.
הערכת תהליך הכתיבה נעשתה בעזרת מערכת ממוחשבת הכוללת מחשב נייד, דיגיטייזר (משטח כתיבה אלקטרוני) ותוכנה שנבנתה
לצורך המחקר (POET). השימוש במערכת הממוחשבת איפשר
קבלת נתוני זמן מרחב ולחץ של תהליך הכתיבה.
הערכת תוצר הכתיבה נעשתה בעזרת אבחון א' 'א' כתב יד (ארז ופרוש, 1999),
אבחון סטנדרטי מהימן ותקף להערכת כתיבה בעברית.
השימוש בדיגיטייזר מאפשר לתעד גם מה שקורה מבחינת תנועה וזמן מעל משטח הכתיבה - באוויר. דוגמת הכתיבה המוצגת להלן משמאל הינה דוגמת כתיבה של ילד טיפוסי. הדוגמא מימין הינה כתיבה שבוצעה ע"י ילד המתקשה בכתיבה, שיש לו קושי בקריאה, מהירות ושטף כתיבה. הקווים הכחולים הינה הכתיבה כפי שנראית על הדף, הקווים הירוקים הינם הקווים של טיולו של הילד באוויר, בין אות לאות. ניתן לראות כמה זמן מבלה הילד המתקשה בתנועתיות שאינה פרודוקטיבית.
נמצא כי מדדי הזמן דהיינו הזמן הכולל שנדרש לביצוע המשימה, זמן הכתיבה על הדף, זמן השהייה באויר תוך כדי ביצוע המשימה, אחוז "זמן האויר" מהזמן הכולל, מהירות, זמן כתיבה לאות בכל משימה וכן מספר האותיות שנכתבו בדקה - הבחינו באופן משמעותי בין הילדים הרגילים המתקשים לאלו שאינם מתקשים במשימות המילה, המשפט והקטע. כמו כן, נמצאו הבדלים משמעותיים בין הילדים המתקשים לשאינם מתקשים במשתני המרחב דהיינו אורך אויר כולל, אורך כתיבה על הדף, ואורך "אויר" במשימות המילה, המשפט והקטע.
תוצאות מחקר זה מדגימות את היתרונות שבשילוב המערך הממוחשב עם מרכיבים של הערכה סובייקטיבית, לשם הבנת תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים מתקשים. המערכת הממוחשבת מאפשרת לתעד באופן אובייקטיבי ומדויק את משתני הזמן והמרחב בתהליך הכתיבה גם בפרקי הזמן שבהם לא מתבצעת בפועל כתיבה על הנייר ("זמן ואורך אויר") . תיעוד זה של "זמן אורך אויר" הוא ייחודי למחקר זה בלבד ואפשר "הצצה" ראשונית לעולם הכתיבה. מדובר, למעשה, בכלי יחיד מסוגו גם ברמה עולמית, שנקודת המוצא שלו היא ידע קליני עשיר בתחום.
במקביל, מפתחים החוקרים בראשותה של ד"ר רוזנבלום, עם חוקר מ - IBM דרכים מתוחכמות יותר לניתוח ממוחשב של הנתונים שבעזרתן אפשר יהיה לקבל מידע נוסף על תהליך הכתיבה כביטוי לתפקודו התפיסתי-מוטורי של האדם כמו גם לפתח נורמות ביצוע בכתיבה של אוכלוסיות/גילאים שונים. עד כה פותחו מדדים מדהימים שמאפשרים הצצה פנימה לתוך התהליך, למשל, כמה פעמים הילד הרים את העט או כמה פעמים הילד חזר אחורה ולשם כתיבת איזה אותיות. כמו כן, הם מפתחים את תוכנת איסוף הנתונים למצב שיהיה ניתן להעבירה לכל מרכז קליני/חינוכי שירצה, שיאסוף דטה, ישלח לחוקרים באוניברסיטת חיפה ואלה יעבדו את החומר וישלחו אותו בחזרה, עם פרופיל מספרי וחזותי של הביצוע לכל נבדק.
בתחום הקליני חינוכי עשויה המערכת לאפשר בעתיד מגוון יישומים בתחומי ההערכה והטיפול כמו איתור מוקדם והערכת קשיי הכתיבה בילדים ובמבוגרים.
נמצא ש- 10-34% מאוכלוסיית תלמידי בתי הספר היסודיים מתקשים בכתיבה.
הילדים המתקשים מוגדרים כ"דיסגרפיים". המונח דיסגרפיה מתאר איחור התפתחותי או ליקויים במיומנות הכתיבה.
למרות ההשפעות שיש לקשיי כתיבה על ביצועיו הלימודיים ועל מצבו הרגשי של הילד, המחקר בנושא הדיסגרפיה ההתפתחותית הינו דל ביותר בהשוואה למחקר הקיים בתחום של קשיי קריאה.
לשם ניתוח והערכת תוצר כתב ידם של ילדים עם קשיי כתיבה פותחו כלי הערכה שונים. כלי הערכה אלו מבוססים על שיפוט אנושי ולכן הנם סובייקטיביים מיסודם.
הרציונל שעמד בבסיס המחקר של דר' שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה היה ששילוב הערכה אנושית סובייקטיבית קיימת של תוצר הכתיבה עם הערכה ממוחשבת אובייקטיבית של תהליך הכתיבה יאפשר אפיון מקיף ומעמיק יותר של תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים המתקשים בכתיבה ויהווה נדבך ראשון לפיתוח כלי הערכה עתידי משולב למטרה זו.
במחקר השתתפו שתי קבוצות של ילדים (מתקשים ושאינם מתקשים בכתיבה). בכל קבוצה היו 50 ילדים מכיתות ג', בגילאי 8-9 שנים. 100 הילדים שהשתתפו במחקר זוהו ואובחנו כמתקשים או ככאלו שאינם מתקשים בעזרת שאלון למורה שפותח ע"י עורכת המחקר לצורך המחקר הנוכחי ועבר הליך של תיקוף, ועל ידי האבחון "א' א' כתב יד" (ארז ופרוש, 1999), אבחון סטנדרטי, מהימן ותקף להערכת כתיבה בעברית.
הערכת תהליך הכתיבה נעשתה בעזרת מערכת ממוחשבת הכוללת מחשב נייד, דיגיטייזר (משטח כתיבה אלקטרוני) ותוכנה שנבנתה
לצורך המחקר (POET). השימוש במערכת הממוחשבת איפשר
קבלת נתוני זמן מרחב ולחץ של תהליך הכתיבה.
הערכת תוצר הכתיבה נעשתה בעזרת אבחון א' 'א' כתב יד (ארז ופרוש, 1999),
אבחון סטנדרטי מהימן ותקף להערכת כתיבה בעברית.
השימוש בדיגיטייזר מאפשר לתעד גם מה שקורה מבחינת תנועה וזמן מעל משטח הכתיבה - באוויר. דוגמת הכתיבה המוצגת להלן משמאל הינה דוגמת כתיבה של ילד טיפוסי. הדוגמא מימין הינה כתיבה שבוצעה ע"י ילד המתקשה בכתיבה, שיש לו קושי בקריאה, מהירות ושטף כתיבה. הקווים הכחולים הינה הכתיבה כפי שנראית על הדף, הקווים הירוקים הינם הקווים של טיולו של הילד באוויר, בין אות לאות. ניתן לראות כמה זמן מבלה הילד המתקשה בתנועתיות שאינה פרודוקטיבית.
נמצא כי מדדי הזמן דהיינו הזמן הכולל שנדרש לביצוע המשימה, זמן הכתיבה על הדף, זמן השהייה באויר תוך כדי ביצוע המשימה, אחוז "זמן האויר" מהזמן הכולל, מהירות, זמן כתיבה לאות בכל משימה וכן מספר האותיות שנכתבו בדקה - הבחינו באופן משמעותי בין הילדים הרגילים המתקשים לאלו שאינם מתקשים במשימות המילה, המשפט והקטע. כמו כן, נמצאו הבדלים משמעותיים בין הילדים המתקשים לשאינם מתקשים במשתני המרחב דהיינו אורך אויר כולל, אורך כתיבה על הדף, ואורך "אויר" במשימות המילה, המשפט והקטע.
תוצאות מחקר זה מדגימות את היתרונות שבשילוב המערך הממוחשב עם מרכיבים של הערכה סובייקטיבית, לשם הבנת תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים מתקשים. המערכת הממוחשבת מאפשרת לתעד באופן אובייקטיבי ומדויק את משתני הזמן והמרחב בתהליך הכתיבה גם בפרקי הזמן שבהם לא מתבצעת בפועל כתיבה על הנייר ("זמן ואורך אויר") . תיעוד זה של "זמן אורך אויר" הוא ייחודי למחקר זה בלבד ואפשר "הצצה" ראשונית לעולם הכתיבה. מדובר, למעשה, בכלי יחיד מסוגו גם ברמה עולמית, שנקודת המוצא שלו היא ידע קליני עשיר בתחום.
במקביל, מפתחים החוקרים בראשותה של ד"ר רוזנבלום, עם חוקר מ - IBM דרכים מתוחכמות יותר לניתוח ממוחשב של הנתונים שבעזרתן אפשר יהיה לקבל מידע נוסף על תהליך הכתיבה כביטוי לתפקודו התפיסתי-מוטורי של האדם כמו גם לפתח נורמות ביצוע בכתיבה של אוכלוסיות/גילאים שונים. עד כה פותחו מדדים מדהימים שמאפשרים הצצה פנימה לתוך התהליך, למשל, כמה פעמים הילד הרים את העט או כמה פעמים הילד חזר אחורה ולשם כתיבת איזה אותיות. כמו כן, הם מפתחים את תוכנת איסוף הנתונים למצב שיהיה ניתן להעבירה לכל מרכז קליני/חינוכי שירצה, שיאסוף דטה, ישלח לחוקרים באוניברסיטת חיפה ואלה יעבדו את החומר וישלחו אותו בחזרה, עם פרופיל מספרי וחזותי של הביצוע לכל נבדק.
בתחום הקליני חינוכי עשויה המערכת לאפשר בעתיד מגוון יישומים בתחומי ההערכה והטיפול כמו איתור מוקדם והערכת קשיי הכתיבה בילדים ובמבוגרים.
האתר "להיות בריא" מגיש לכם כתבות במיגוון תחומי התמחות רפואיים, רובן מפרי עטם של רופאים מומחים בכירים, ומאפשר לכם לשאול שאלות את מיטב הרופאים.
http://www.2b-bari.co.il
http://www.2b-bari.co.il