יחסי ציבור לעורכי דין - טיפים והמלצות
בתקופתנו המתאפיינת בריבוי עצום של ערוצי תקשורת מכל סוג, מדיה אלקטרונית וכתובה, ערוצי טלוויזיה ורדיו, אינטרנט בשלל ורסיות, מדיה אינטראקטיבית,פורומים,ומה לא בעצם .יש חשיבות רבה מאוד להופעה ונוכחות בתקשורת, כמעט לכל בעל עסק ומקצוע חופשי: עורך דין, רופא, מהנדס, אדריכל, מעצב כמעט כל אחד.
אם בעבר מקצועות כמו עריכת הדין או רפואה נחשבו "מחוץ לתחום" בכל הקשור ליחסי ציבור ושיווק עצמי, כיום סוד גלוי הוא, שרבים מאותם בעלי מקצועות חופשיים "מסורתיים" ,עורכי הדין,רופאים, מודעים היטב לחשיבות ההופעה בתקשורת וליחסי ציבור כחלק בלתי ניפרד מניהול האסטרטגיה האישית והעסקית.
קשה ולעיתים בלתי אפשרי להתמודד עם התחרות הגוברת במיוחד באותם מקצועות שפעם היו נחלת מעטים "אקסלוסיבים", והיום למעשה ניתן לומר במיוחד בתחום עריכת הדין כי הם נחלת רבים, במיוחד לאור ריבוי אפשרויות רכישת המקצוע במכללות פרטיות וכדומה.
כמובן שעדיף לעבוד עם איש מקצוע יועץ תקשורת או איש יחסי ציבור, שמטבע הדברים יודע את העבודה, את הכללים לעבודה עם עיתונאים, למי לפנות ומתי, מה מעניין עיתונאים וכו'. יחד עם זאת, יש מיספר כללים וטיפים מומלצים שבהחלט יגדילו את הסיכויים של אותם בעלי מקצועות חופשיים, להגיע לחשיפה תקשורתית גם ללא סיוע קבוע של איש יחסי ציבור או יועץ תקשורת, זה דורש לימוד בסיסי אבל בהחלט אפשרי.
ניקח כדוגמא עורך דין המעונין/ת להגיע לתקשורת עם סיפור מעניין.
א. ראשית עליך לזכור שהעיתונאי רואה את הסיפור מטבע הדברים כעיתונאי, באופן שונה ממך. העיתונאי יחפש את "הסקופ", את ה"נייוז", החדשות, הסיפור המרגש.
ב. כל נושא שתהיה מעוניין להציע לעיתונאי חייב לעבור "עיבוד" מהשפה המשפטית הפורמלית לשפה פשוטה, עממית יותר ומסקרנת.
ג. המיסמך הבסיסי אותו תעביר לעיתונאי "הקומוניקט", חייב להיות קצר, תמציתי עונה לשאלות מי, מה, מתי, הכותרת לסיפור, וכמובן שרצוי לצרף סימוכין כמו פס"ד, אבל כתוספת לתמצית שתובא בהודעה לעיתונות הקצרה אך המסקרנת.
ד. טעות נפוצה של עורכי דין וגם חלק מיועצי התקשורת/היחצנים היא לנסות לעניין בנושאים "מקצועיים" רק את העיתונאים המסקרים חוק ומשפט. זו טעות, מכיוון שסיפור טוב ומעניין, יכול להתאים גם לכתבים אחרים בנושאים שונים: חברה, בריאות, כלכלה, תחבורה וכו' בהתאם לנושא הרחב יותר המתקשר לאייטם.
ה. חשוב במיוחד בנושאים רגישים ואישיים, ליידע את הלקוח של עורך הדין בכך שיתכן שסיפורו יגיע לחשיפה בתקשורת, לקבל את אישורו, גם אם לכאורה אין בכך צורך חוקי. יתכן מאוד שבמסגרת כתבה למוסף, יהיה מעוניין העיתונאי שיכין את הכתבה לראיין את אותו לקוח, במיוחד בפרשיות שנימשכו שנים, מנקודת המבט האנושית שלו, של משפחתו וכו'.
ו. טיפוח יחסים טובים עם העיתונאים בפרט בתחום הסיקור שלך, הוא תנאי הכרחי להצלחה. גם אם עיתונאי דוחה נושא מסויים או תיק שטיפלת בו, ולדעתך הוא מרתק וחשוב, אל תיקח זאת באופן אישי. בפעם הבאה הסיכוי יגדל שתצליח להכניס את האייטם (הסיפור), אם תקפיד לשדר לעיתונאי הערכה והבנה .
ז. אירועים אינפורמטיבים- הקמת משרד, שיתופי פעולה, שותפויות, עריכת כנסים, השתתפות באירועים מיוחדים, תחומי טיפול חדשים, לקוחות מענינים, וכו'. עדכן את התקשורת רצוי בליווי תמונות באיכות טובה מהאירוע המדובר.
ח. רוצה להציע את עצמך כמומחה/פרשן מקצועי בעיתון או תוכנית טלוויזיה, רדיו או אינטרנט - למד היטב את מאפייני אותה תוכנית, מי המגישים, מה מעניין אותם, מי מתארח ומה הם הנושאים הפופולארים, האם יש לך סיפורים מהעבר או בהווה שיכולים להיות רלבנטים? מי מפיק את התוכנית ועוד. אל תחשוש להציע את עצמך, מקסימום יש עוד לא מעט אפשרויות ותוכניות נוספות שאפשר לנסות.
לסיכום - לבד או עם איש/ת מקצוע, בעלי מקצועות חופשיים כבר מזמן חייבים להתייחס להופעה בתקשורת כחלק בלתי ניפרד מניהול ושיווק העסק, בפרט אם הם מעונינים להתרחב ולהגיע לחשיפה בפני קהלי יעד נוספים. הפנמה והבנת הכללים הבסיסיים הנדרשים בעבודה עם התקשורת תתרום משמעותית להצלחה וקידום אישי ומקצועי.
מוטי קפלן - מומחה ויועץ לשיווק ותקשורת שיווקית.
כתובת אתר: www.mkimc.com
בתקופתנו המתאפיינת בריבוי עצום של ערוצי תקשורת מכל סוג, מדיה אלקטרונית וכתובה, ערוצי טלוויזיה ורדיו, אינטרנט בשלל ורסיות, מדיה אינטראקטיבית,פורומים,ומה לא בעצם .יש חשיבות רבה מאוד להופעה ונוכחות בתקשורת, כמעט לכל בעל עסק ומקצוע חופשי: עורך דין, רופא, מהנדס, אדריכל, מעצב כמעט כל אחד.
אם בעבר מקצועות כמו עריכת הדין או רפואה נחשבו "מחוץ לתחום" בכל הקשור ליחסי ציבור ושיווק עצמי, כיום סוד גלוי הוא, שרבים מאותם בעלי מקצועות חופשיים "מסורתיים" ,עורכי הדין,רופאים, מודעים היטב לחשיבות ההופעה בתקשורת וליחסי ציבור כחלק בלתי ניפרד מניהול האסטרטגיה האישית והעסקית.
קשה ולעיתים בלתי אפשרי להתמודד עם התחרות הגוברת במיוחד באותם מקצועות שפעם היו נחלת מעטים "אקסלוסיבים", והיום למעשה ניתן לומר במיוחד בתחום עריכת הדין כי הם נחלת רבים, במיוחד לאור ריבוי אפשרויות רכישת המקצוע במכללות פרטיות וכדומה.
כמובן שעדיף לעבוד עם איש מקצוע יועץ תקשורת או איש יחסי ציבור, שמטבע הדברים יודע את העבודה, את הכללים לעבודה עם עיתונאים, למי לפנות ומתי, מה מעניין עיתונאים וכו'. יחד עם זאת, יש מיספר כללים וטיפים מומלצים שבהחלט יגדילו את הסיכויים של אותם בעלי מקצועות חופשיים, להגיע לחשיפה תקשורתית גם ללא סיוע קבוע של איש יחסי ציבור או יועץ תקשורת, זה דורש לימוד בסיסי אבל בהחלט אפשרי.
ניקח כדוגמא עורך דין המעונין/ת להגיע לתקשורת עם סיפור מעניין.
א. ראשית עליך לזכור שהעיתונאי רואה את הסיפור מטבע הדברים כעיתונאי, באופן שונה ממך. העיתונאי יחפש את "הסקופ", את ה"נייוז", החדשות, הסיפור המרגש.
ב. כל נושא שתהיה מעוניין להציע לעיתונאי חייב לעבור "עיבוד" מהשפה המשפטית הפורמלית לשפה פשוטה, עממית יותר ומסקרנת.
ג. המיסמך הבסיסי אותו תעביר לעיתונאי "הקומוניקט", חייב להיות קצר, תמציתי עונה לשאלות מי, מה, מתי, הכותרת לסיפור, וכמובן שרצוי לצרף סימוכין כמו פס"ד, אבל כתוספת לתמצית שתובא בהודעה לעיתונות הקצרה אך המסקרנת.
ד. טעות נפוצה של עורכי דין וגם חלק מיועצי התקשורת/היחצנים היא לנסות לעניין בנושאים "מקצועיים" רק את העיתונאים המסקרים חוק ומשפט. זו טעות, מכיוון שסיפור טוב ומעניין, יכול להתאים גם לכתבים אחרים בנושאים שונים: חברה, בריאות, כלכלה, תחבורה וכו' בהתאם לנושא הרחב יותר המתקשר לאייטם.
ה. חשוב במיוחד בנושאים רגישים ואישיים, ליידע את הלקוח של עורך הדין בכך שיתכן שסיפורו יגיע לחשיפה בתקשורת, לקבל את אישורו, גם אם לכאורה אין בכך צורך חוקי. יתכן מאוד שבמסגרת כתבה למוסף, יהיה מעוניין העיתונאי שיכין את הכתבה לראיין את אותו לקוח, במיוחד בפרשיות שנימשכו שנים, מנקודת המבט האנושית שלו, של משפחתו וכו'.
ו. טיפוח יחסים טובים עם העיתונאים בפרט בתחום הסיקור שלך, הוא תנאי הכרחי להצלחה. גם אם עיתונאי דוחה נושא מסויים או תיק שטיפלת בו, ולדעתך הוא מרתק וחשוב, אל תיקח זאת באופן אישי. בפעם הבאה הסיכוי יגדל שתצליח להכניס את האייטם (הסיפור), אם תקפיד לשדר לעיתונאי הערכה והבנה .
ז. אירועים אינפורמטיבים- הקמת משרד, שיתופי פעולה, שותפויות, עריכת כנסים, השתתפות באירועים מיוחדים, תחומי טיפול חדשים, לקוחות מענינים, וכו'. עדכן את התקשורת רצוי בליווי תמונות באיכות טובה מהאירוע המדובר.
ח. רוצה להציע את עצמך כמומחה/פרשן מקצועי בעיתון או תוכנית טלוויזיה, רדיו או אינטרנט - למד היטב את מאפייני אותה תוכנית, מי המגישים, מה מעניין אותם, מי מתארח ומה הם הנושאים הפופולארים, האם יש לך סיפורים מהעבר או בהווה שיכולים להיות רלבנטים? מי מפיק את התוכנית ועוד. אל תחשוש להציע את עצמך, מקסימום יש עוד לא מעט אפשרויות ותוכניות נוספות שאפשר לנסות.
לסיכום - לבד או עם איש/ת מקצוע, בעלי מקצועות חופשיים כבר מזמן חייבים להתייחס להופעה בתקשורת כחלק בלתי ניפרד מניהול ושיווק העסק, בפרט אם הם מעונינים להתרחב ולהגיע לחשיפה בפני קהלי יעד נוספים. הפנמה והבנת הכללים הבסיסיים הנדרשים בעבודה עם התקשורת תתרום משמעותית להצלחה וקידום אישי ומקצועי.
מוטי קפלן - מומחה ויועץ לשיווק ותקשורת שיווקית.
כתובת אתר: www.mkimc.com
מוטי קפלן יועץ ומרצה לשיווק, מכירות ותקשורת שיווקית
מומחה בתחומי השיווק המכירות והתקשורת השיווקית כולל: אסטרטגיה וטקטיקה לשיווק נכון, לפרסום,יחסי ציבור, קידום מכירות ועוד, בהתאמה לכל עסק.
http://www.mkimc.com
נייד: 4646510 -054
מומחה בתחומי השיווק המכירות והתקשורת השיווקית כולל: אסטרטגיה וטקטיקה לשיווק נכון, לפרסום,יחסי ציבור, קידום מכירות ועוד, בהתאמה לכל עסק.
http://www.mkimc.com
נייד: 4646510 -054