מיומנויות חברתיות הן מיומנויות הנחוצות לאדם כדי ליצור אינטראקציה חברתית יעילה ולפתח מודעות וידע בנוגע לקשרים חברתיים. דוגמאות של מיומנויות חברתיות מעין אלו הן:
- כישורי שיחה
- יכולת שיתוף פעולה
- קבלת מרות ויכולת להישמע לבקשות האחר
- יוזמה חברתית
- היכולת להביע רגשות חיוביים או שליליים
- היכולת להיות קשוב ומרוכז במטלות
- היכולת לעבוד באופן עצמאי ולסיים מטלות נדרשות
מיומנות חברתיות מתחילות להתפתח בגיל צעיר ומקבלות חשיבות גוברת והולכת ככל שהילדים גדלים. מחקר בתחום מראה כי ילדים שהיו דחויים במשך שנתיים בגן הילדים, פיתחו התנהגות אנטי-חברתית והיו בסיכון גבוה לפיתוח בדידות חברתית בגילאים מאוחרים יותר (Coie, 1990).
התערבות בגיל מוקדם מאפשרת מניעה של הבעיה לאורך זמן והקניית מיומנויות בגיל בו יצירת השינוי קלה יותר.
מהי פסיכודרמה? פסיכודרמה הינה שיטת טיפול חווייתית המשתמשת בכלים מעולם הדרמה והמשחק כדי לסייע למשתתף להבין טוב יותר את עולמו הפנימי ואת מערכות היחסים בחייו.
המשתתפים בקבוצת פסיכודרמה משחזרים מצבים שונים מחייהם ומעלים חוויות ובכך עוברים תהליך של לימוד ושינוי.
באמצעות פסיכודרמה לומד המשתתף כיצד ניתן לשנות מצבים ותגובות לא רצויות ולפעול בדרכים חדשות על מנת לשפר את איכות חייו.
פסיכודרמה עושה שימוש בכלים שונים של תרפיה בהבעה ביצירה, כמו: תנועה, כתיבה, מוסיקה ואמנות, על מנת לעודד את הספונטאניות והיצירתיות הטמונה בכל אחד מאיתנו, ולהביא למצב של פתיחות ושחרור ודרך כך לאפשר למידה.
מה עושה פסיכודרמה כלי טיפולי אפקטיבי? בטיפול פסיכודרמה לא "מדברים על..." אלא "עושים את...".
היכולת לשחק הינה אינסטינקט אנושי בסיסי הטבוע בנו עוד לפני היכולת לדבר - קל יותר להביע רגשות מפי דמויות דמיוניות מאשר במישרין. טכניקות פסיכודרמה מרככות התנגדות לטיפול והיכולת להיכנס לנעליים אחרות נותנת הבנה רחבה יותר ומוציאה את המטופל מהתעסקות בעצמו.
מדוע פסיכודרמה ככלי טיפולי אפקטיבית במיוחד בעבודה עם ילדים? ילדים רבים מסוגלים לשאת מתחים ניכרים בעת העבודה באומנות, בעוד שאינם מוכנים לעשות מאמצים דומים בתחומי חיים אחרים. השימוש באומנויות בעבודה טיפולית עם ילדים מחזק את תחושת הזהות העצמית ותורמת לפיתוח הפוטנציאל האישי.
השיטה מבוססת על אלתור תוך פעילות ספונטאנית ונעזרת בחושים, דמיון, תנועה,רגש וחשיבה כדי לסייע לילד למצוא את שפתו, לרכוש שליטה עצמית ולהגיע לתובנה.
בקבוצת פסיכודרמה ניתן לנצל את האומנויות לשיפור מיומנויות חברתיות וליצירת תקשורת חברתית.
הביטוי האישי, המאמצים המשותפים ותחושת השייכות והתמיכה מאפשרים ניסיון חברתי חיובי המאפשר לילד ליצור חוויה מתקנת.
רצף חוויות מתקנות שכאלה מחזק את הדימוי והביטחון העצמי של הילד ומביאים אותו ליצור מחדש בסביבתו הטבעית אינטראקציות חיוביות ומקדמות עם בני גילו.
עבודה במסגרת קבוצת פסיכודרמה מקנה לילד כלים המאפשרים לו:
- להקשיב ולפתח אמפתיה לאחר, לממש את הצורך שלו בחיי חברה מבלי להפוך לילד מרצה
- לבטא טוב יותר את הרגשות שלו ולדעת להתאימ לסיטואציות חברתיות שונות
- לעבוד טוב יותר בצוות ולקחת אחריות
- להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ
וכתוצאה מכל אלה - להיות רגוע יותר, מאושר יותר ומקובל חברתית
מקורות מידע:
Coie, J.D. (1990). Toward a theory of peer rejection. In S.R. Asher & J.D. Coie (Eds.) Peer rejection in childhood (pp. 365-401). Cambridge, England: Cambridge University