דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות ביטוח במקרה של מידע כוזב על עבר ביטוחי 

מאת    [ 07/07/2009 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 4801 פעמים ]

עד לשנת 1982, חלומה הרטוב של כל חברת ביטוח היה, שהמבוטח יעלים ממנה מידע בעת הכניסה לביטוח.

לפוליסות שנרכשו תוך העלמת מידע לא היה כל תוקף. למרות זאת, חברות הביטוח גבו פרמיות, לעיתים משך עשרות שנים. בעת אסון, הן היו פטורות מתשלום.

חברות הביטוח מאוד אהבו לקבל מבלי לתת.

בשנת 1982, ביקש חוק חוזה הביטוח לשים קץ לתופעה עגומה זו. סעיפים 6 ו- 7 לחוק אסרו על המבוטחים להעלים מידע, אבל מצד שני סעיף 8 לחוק קבע כי אין פטור מתשלום כאשר חברת הביטוח יכולה הייתה לדעת על המצב לאמיתו.

בפועל, רוב השופטים התעלמו מסעיף 8 לחוק.

בימים אלה ניתן בבית משפט השלום בירושלים פסק דין שונה.

באחד הימים נגנב רכבו של נעם שם טוב.

שם טוב פנה לחברת ביטוח ישיר, אצלה רכש פוליסת ביטוח מקיף, וביקש לקבל את תגמולי הביטוח.

ביטוח ישיר סירבה לשלם. כאשר רכשת מאתנו את הביטוח, אמרו נציגיה לשם טוב, הסתרת מאתנו כי היו לך, בשנה שקדמה לביטוח אצלנו, 4 תביעות ביטוח. לו ידענו, לא היינו מבטחים אותך כלל.

במשפט שהתנהל בפני השופטת אנה שניידר, בבית משפט השלום בירושלים, התברר כי טענת ביטוח ישיר אכן נכונה. לשם טוב היו 4 תביעות ביטוח. לא זו אף זו: מתמלילי השיחות, שניהלו אנשי המכירות של ביטוח ישיר עם שם טוב עלה, כי כבר בשיחה הגישוש הראשונה, הבהירה אשת המכירות כי עברו הביטוחי מהווה שיקול אם לקבלו לביטוח. שם טוב השיב כי אינו זוכר כמה תביעות היו לו והתעניין אצלה היכן יוכל לבדוק מידע זה. מתוך דו שיח זה, לא היה לשופטת ספק כי שם טוב הבין את חשיבות עברו הביטוחי.

גם בשיחה השנייה, בה נרכש הביטוח, עלה נושא העבר הביטוחי. הפעם ברחל בתך הקטנה. לשאלתו של איש המכירות, אם היו לו תביעות ביטוח בשלוש השנים האחרונות, ענה שם טוב כי פרט לתאונות רכוש בחצי השנה האחרונה, לא היו לו תביעות נוספות. מידע זה לא היה אמת.

לאור האמור, קבעה השופטת, ביטוח ישיר מילאה את חובתה ליידע את המבוטח על חשיבות העבר הביטוחי והוא הטעה אותה בנקודה זו. על סמך המידע שנמסר על ידי שם טוב, מובן מדוע ביטוח ישיר הסכימה לקבלו לביטוח. באותו שלב, לא יכלה לדעת, שהמידע שמסר, ביחס לעברו הביטוחי, אינו מלא.

ולמרות האמור, חייבה השופטת את ביטוח ישיר לשלם לשם טוב את מלוא תגמולי הביטוח. הכיצד?

במשפט התברר כי כחמישה חודשים לאחר תחילת הביטוח, שלחה ביטוח ישיר אל מבוטחה טופס ובו התבקש לפרט בכתב אודות עברו הביטוחי. בטופס הופיעו הפרטים שנרשמו מפי שם טוב בעת שיחות הטלפון והוא התבקש לתקן את הפרטים במידת הצורך. שם טוב אמנם תיקן, בכתב ידו, אך עדיין לא הצהיר על כל התביעות שהיו לו.

לנוכח אי ההתאמה, נערכו שיחות נוספות בין נציגי ביטוח ישיר לשם טוב. בשיחות אלה נשמעו הנציגים "מנדנדים" לשם טוב שימציא אישורים בכתב.

באותו שלב, קובעת השופטת, הייתה צריכה להידלק נורה אדומה בביטוח ישיר, לגבי נכונות הצהרותיו של שם טוב. היה עליהם לומר לו במפורש, שאם לא יומצאו האישורים תוך זמן סביר, למשל תוך 10 ימים, תבוטל הפוליסה.

אין זה סביר, קובעת השופטת, שביטוח ישיר תשב בחיבוק ידיים, לא תעשה דבר ובמשך כל התקופה שעד הגניבה, תיצור כלפי המבוטח מצג כי הביטוח בתוקף. זאת על אף שנושא העבר הביטוחי נותר "פתוח", הואיל ולא היו בידה אישורים בכתב לעניין זה.

בנסיבות אלה, פוסקת השופטת, חלה הוראתו המפורשת של סעיף 8 לחוק חוזה הביטוח, הקובעת כי אם חברת הביטוח יכולה הייתה לדעת את המצב לאמיתו, היא לא תוכל לטעון כי המבוטח הסתיר אותו ממנה.

אכן, מבהירה השופטת, שם טוב התמהמה בהמצאת האישורים הדרושים, אך ביטוח ישיר מצדה "שקטה על שמריה", לא פעלה לביטול הפוליסה, ואפילו לא "איימה" על שם טוב בביטולה, אם לא יומצאו האישורים הנדרשים.

ובהערת שוליים מסיימת השופטת: "נראה שהדבר הוא מקל וחומר במקרה של התקשרות טלפונית, ביטוח ישיר, ללא מעורבות של סוכן ביטוח".

שם טוב זכה אם כן בתגמולי הביטוח, רק משום שביטוח ישיר התעלמה מהנורה האדומה שהדליקה התנהגותו של שם טוב בכניסה לביטוח.

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב