כשבעלי עסקים פונים לקבלת עזרה, הם מצפים להשיג פיתרון למצוקה המכבידה עליהם ברגע זה. הם מחפשים להביא ישועה לעסק.
הם נשאלים על ידי - ראשית כל - מדוע לדעתם הגיעו למשבר. התשובות הן דומות למכביר ולא מקוריות בעליל. רובם ככולם מפנים אצבע, בתמהיל כלשהו, למצב הכלכלי, למשבר הפיננסי, לבנקים, לשוק תחרותי, לשינויים טכנולוגיים ו/או רגולטורים, להתייקרות התשומות וכד'.
מכיוון שבעולם העסקי אין אירועים סתמיים, וההתרחשויות הן תוצאה מעשייתו ו/או ממחדלו של העומד בראש העסק, ההמלצה הראשונה שלי, המהווה בסיס לעבודה משותפת שתבריא את העסק ויביא אותו להצלחה בהמשך, היא שכל מנהל יכווץ את האצבע המצביע כלפי חוץ ובמקומה, יפרוש את אגודל, המופנה לעצמו.
העיקרון המנחה להבראה ולהצלחה הוא נטילת אחריות. על המנהל להבין ולהפנים שיש שתי סיבות עיקריות המביאות את העסק למשבר כלכלי ו/או תזרימי:
• א) לא ננקטו בצעדים עסקיים הכרחיים
• ב) בוצעו פעולות שמוטב היה להימנע מהן
כלומר, התוצאה תלויה בו. משבר כלכלי או פיננסי לא מגיע כצונמי. יש אתות שאין להתעלם מהן. סופת "קטרינה", שפגעה בדרום ארה"ב ב-2005, גבתה מחיר כבד על השאננות של הקברניטים שהיו מופקדים על שלום האוכלוסייה. ועדות חקירה שהוקמו - אחרי המעשה - קבעו שהעדר תכניות מתאימות, ניהול כושל וחוסר מנהיגות הם אלה שאפשרו את התוצאה העגומה. "קטרינה" מהווה משל מצוין להמחשת התוצר המתקבל כאשר עסק מנוהל באופן לא מקצועי וללא תוכנית.
להבראת העסק, נפעל בשלושה מישורים בו זמנית:
1. נוציא את העסק ממצוקתו ונייצב אותו;
2. נבנה בסיס איתן לפעילות עתידית על ידי קביעת אסטרטגיה נכונה, בניית תוכנית עסקית והצבת מדדים תוצאתיים, תוך הקמת מערכת
רישום ודווח עדכני המאפשר לקיחת החלטות בזמן אמת;
3. נקיים אימון וחניכה של מנהלי העסק להשגת מטרותיהם. התהליך מביא בחובו התפתחות ופיתוח אישי-עסקי של כל אחד מהם והנעתם
להצלחה, תוך הגברת האפקטיביות האישית, עם מודעות עמוקה על פועלו ואחריותו של כל יחיד בארגון.
הפעילות העסקית תשען על תוכנית עסקית שתיבנה תוך:
• ניתוח המצב הנוכחי
• בדיקת האסטרטגיה העסקית המיושמת עד כה, אם בכלל
• קביעת אסטרטגיה ודרכי השגת מטרות ויעדים
• הצבת מטרות ויעדים כמותיים ספציפיים
• לו"ז קשיח להשגתם
• אצלת סמכויות ,מלווה בהדרכה מתאימה והטלת ואחריות לביצוע
• קביעת מדדים כמותיים ואיכותיים ברורים למדידה הצלחה
הכנת תשתית אסטרטגית ותוכנית עסקית מחייבת חשיבה עמוקה. היועץ ומנהלי העסק יצללו יחד לאמיתות של הקיום העסקי, כי כל מנהל השואף להצלחה ולמצוינות חייב לזהות - לעצמו ולעסק שלו - שלושה מימדים:
• I) מה גורם לו לקום בבוקר עם רעבון של עשייה.
• II) במה הוא ועסקו טובים יותר מכל אחד אחר. חשוב באותה מידה, במה הוא ועסקו אינם טובים יותר מאחרים.
• III) מודל כלכלי, המתרגם את שני הרבדים הראשונים לתזרים מזומנים חיובי.
בעבודתנו, נשתמש בכלים מובנים ושיטתיים, המתאימים לקבלת תשובות שתכוונה את העסק ליעודו. נבדוק ונמדוד את קיומו של העסק בשוק - על חוזקותיו וחולשותיו, את השוק עצמו - על מתחריו ועל מוצריו החילופיים, את התמחיר, המחיר ושיטות ההמחרה, את הצרכנים הפוטנציאליים, את ניהול קשרי לקוחות לשמירת נאמנות הלקוח; נמסד ניהול פיננסי מושתת על תקציב תקופתי ועל תזרים מזומנים מבוקר; נקיים ניהול משאבי אנוש אפקטיבי ונפעיל כל גורם פנימי וחיצוני המשפיע על דרכו של הארגון.
הסיפוק המירבי בעבודתנו כיועצים ומאמנים יתקבל כאשר ניווכח שהצלחנו להניע את המנהלים:
- לקביעה ובדיקה מתמדת של מטרות והגשמתן תוך שימוש בכלים שיווקיים, כספיים ואנושיים מתאימים להשגת תוצאות מוחשיות;
- להבנה שדרכם אינה לינארית. לא מתחילה בקביעת מטרות ולא מסתיימת בהשגתן. דרכם מהווה מסלול ספיראלי מתמיד של איתור כיוונים מוסכמים, ערכים מנחים, הליכים מעכבים, חסמים, צווארי בקבוק וניהול סיכונים ומשברים בנתיבים הקריטיים, לצורך תיקונם והסרתם באפקטיביות וביעילות. מודל של שיפור אינסופי.
תכנון, פתוח, לווי וניהול עסקי
ייעוץ ארגוני, אימון מנהלים
054-6964499
http://www.gross-david.com
david@gross-david.com