שלום לנכנסים שמי אבישי ספיר ואני מפיק מוזיקלי ואיש סאונד.
אני הגעתי לעולם הזה כדי להסביר לכם (אלה שלא סגורים על העניין) מה זה בעצם "מסטרינג"
מה אומר התהליך המסתורי הזה שרמת התוצר שלנו כל כך תלויה בו.
אז בהרבה כתבות ובעיקר במוסדות לימוד רשמיים יגידו לכם שמסטרינג זה בעצם תהליך
שנולד בתקופת התקליטים שבהם היו עושים כל מיני פעולות כדי שהכל יתפקד טוב יותר
מבחינה טכנית וכל זה נכון, לאז וגם קצת להיום אבל הזמנים השתנו והיום
מסטרינג קיבל משמעות קצת שונה.
אז ככה:
כאשר יוצאים מאולפן הקלטות אחרי שהקלטנו את כל האלבום, ניגנו, עיבדנו ומיקססנו, הכנו קפה,
התווכחנו על תפקיד המשולש, כאן בעצם מגיע השלב שבוא כל הערוצים
שהקלטנו מתאחדים לכדי ערוץ סטריאופוני אחד תמים.
בשלב הזה יש לנו דיסק עם כל רצועות האלבום לפני מסטרינג.
לא יודע אם יצא לכם פעם לשמוע מיקס גמור שלא עבר מאסטר,
כשיצא לכם, הדבר הראשון שתשימו לב אליו הוא שהווליום נורא נמוך.
והסאונד אולי נשמע קצת סגור ביחס לאלבומים מסחריים שעברו מסטרינג
ואולי משהו בדינאמיקה קצת משוחרר והעוצמה הכללית משתנה משיר לשיר,
וכשאני שם במערכת בסלון זה נשמע סבבה, אבל כשאני שומע באוטו אז זה נשמע קצת בלגאן...
כל אלה הם תסמיני ?מיקס לפני מאסטר?.
התפקידים העיקריים של פעולת המסטרינג הם:
ליישר את עוצמת כל השירים כדי שכל האלבום יהיה אחיד בעוצמתו.
להגביר את העוצמה הכללית באופן משמעותי ברוב המקרים.
לתקן כל מיני טעויות קטנות (או גדולות) במיקס אם מתאפשר.
לאפשר לתקליט כולו להישמע טוב ואחיד על כמה שיותר מערכות שונות.
לקבוע צבע סאונד מסויים לכל האלבום.
לקבוע את המרחקים בין שיר לשיר.
להכין את המסטר לצריבה או הדפסה
ועוד כמה סעיפים שאתם תמצאו תוך כדי התהליך.
כמה נקודות לזכור
מיקס טוב יכול להישמע פיצוץ אחרי מאסטר נכון
מיקס לא טוב ישמע רק בסדר אחרי מאסטר נכון או ישמע רע.
מיקס מצויין יכול לההרס אם המאסטר לא נכון לו.
פעולת המסטרינג היא אינה קסם שמשפר פלאים את הסאונד אם המיקס לא טוב,
אם טכנאי קיבל מכם מיקס לא טוב, ברוב המקרים הוא פשוט ישלח אותכם חזרה לאולפן
לפתוח את המיקס ולתקן איפה שצריך.
טכנאי מסטרינג
כמו אצל טכנאי מיקס והקלטות גם טכנאי המסטרינג צריך להתאים לפרוייקט.
לכל טכנאי מסטרינג בארץ ובחו?ל יש צבע שמאפיין את העבודה שלו וברוב המקרים
רצוי להגיע למי שסומכים עליו שיביא תוצאות טובות ושהצבע שלו יתאים לסגנון שלכם.
עלי לציין שיש כמה טכנאי מסטרינג בודדים בארץ שעושים את רוב המסטרינג המסחרי בתעשייה
אך זה לא חייב להיות כך. ישנם טכנאים טובים שלא הרבה אנשים מכירים שיתנו
תוצאות מעולות, מתאימות ומקצועיות.
ברוב המקרים כאשר תגיעו לטכנאי כזה, הוא יתן לכם מאסטר לנסיון אם לשיר שלם או אם לחתיכה ממנו.
כך תוכלו לקבוע באמת אם אתם אוהבים את העבודה שלו או שאתם מחליטים ללכת על מישהו אחר.
אני ממליץ בחום לא ללכת על טכנאים באופן עיוור כי שמעתם שהם טובים,
וכן אני שובר פה מיתוס אבל תסמכו על האוזניים שלכם!
אם תוכלו לקבל כמה נסיונות מאסטר מכמה טכנאים שונים שיסכימו לבצע חתיכה של שיר לנסיון
זו תהיה האופציה הטובה ביותר מבחינתכם, כך תוכלו לרכז את כל הדוגמאות, לשים אותן ביחד
ולהחליט על מי שהכי מתאים לכם לעבוד איתו.
בקישור הבא תוכלו לשמוע דוגמאות של שירים ללפני ואחרי מאסטרינג:
http://www.evish.info//Mastering_Page
עד כאן על מסטרינג להפעם.
אני אשמח לענות על שאלות במייל, אתם מוזמנים לבקר אותי באתר הרשמי שלי,
לשמוע דברים שעשיתי, להוריד מוזיקה מקורית בחינם ולהנות מאומנות טובה :)
אבישי ספיר
הפקה מוזיקלית
אני הגעתי לעולם הזה כדי להסביר לכם (אלה שלא סגורים על העניין) מה זה בעצם "מסטרינג"
מה אומר התהליך המסתורי הזה שרמת התוצר שלנו כל כך תלויה בו.
אז בהרבה כתבות ובעיקר במוסדות לימוד רשמיים יגידו לכם שמסטרינג זה בעצם תהליך
שנולד בתקופת התקליטים שבהם היו עושים כל מיני פעולות כדי שהכל יתפקד טוב יותר
מבחינה טכנית וכל זה נכון, לאז וגם קצת להיום אבל הזמנים השתנו והיום
מסטרינג קיבל משמעות קצת שונה.
אז ככה:
כאשר יוצאים מאולפן הקלטות אחרי שהקלטנו את כל האלבום, ניגנו, עיבדנו ומיקססנו, הכנו קפה,
התווכחנו על תפקיד המשולש, כאן בעצם מגיע השלב שבוא כל הערוצים
שהקלטנו מתאחדים לכדי ערוץ סטריאופוני אחד תמים.
בשלב הזה יש לנו דיסק עם כל רצועות האלבום לפני מסטרינג.
לא יודע אם יצא לכם פעם לשמוע מיקס גמור שלא עבר מאסטר,
כשיצא לכם, הדבר הראשון שתשימו לב אליו הוא שהווליום נורא נמוך.
והסאונד אולי נשמע קצת סגור ביחס לאלבומים מסחריים שעברו מסטרינג
ואולי משהו בדינאמיקה קצת משוחרר והעוצמה הכללית משתנה משיר לשיר,
וכשאני שם במערכת בסלון זה נשמע סבבה, אבל כשאני שומע באוטו אז זה נשמע קצת בלגאן...
כל אלה הם תסמיני ?מיקס לפני מאסטר?.
התפקידים העיקריים של פעולת המסטרינג הם:
ליישר את עוצמת כל השירים כדי שכל האלבום יהיה אחיד בעוצמתו.
להגביר את העוצמה הכללית באופן משמעותי ברוב המקרים.
לתקן כל מיני טעויות קטנות (או גדולות) במיקס אם מתאפשר.
לאפשר לתקליט כולו להישמע טוב ואחיד על כמה שיותר מערכות שונות.
לקבוע צבע סאונד מסויים לכל האלבום.
לקבוע את המרחקים בין שיר לשיר.
להכין את המסטר לצריבה או הדפסה
ועוד כמה סעיפים שאתם תמצאו תוך כדי התהליך.
כמה נקודות לזכור
מיקס טוב יכול להישמע פיצוץ אחרי מאסטר נכון
מיקס לא טוב ישמע רק בסדר אחרי מאסטר נכון או ישמע רע.
מיקס מצויין יכול לההרס אם המאסטר לא נכון לו.
פעולת המסטרינג היא אינה קסם שמשפר פלאים את הסאונד אם המיקס לא טוב,
אם טכנאי קיבל מכם מיקס לא טוב, ברוב המקרים הוא פשוט ישלח אותכם חזרה לאולפן
לפתוח את המיקס ולתקן איפה שצריך.
טכנאי מסטרינג
כמו אצל טכנאי מיקס והקלטות גם טכנאי המסטרינג צריך להתאים לפרוייקט.
לכל טכנאי מסטרינג בארץ ובחו?ל יש צבע שמאפיין את העבודה שלו וברוב המקרים
רצוי להגיע למי שסומכים עליו שיביא תוצאות טובות ושהצבע שלו יתאים לסגנון שלכם.
עלי לציין שיש כמה טכנאי מסטרינג בודדים בארץ שעושים את רוב המסטרינג המסחרי בתעשייה
אך זה לא חייב להיות כך. ישנם טכנאים טובים שלא הרבה אנשים מכירים שיתנו
תוצאות מעולות, מתאימות ומקצועיות.
ברוב המקרים כאשר תגיעו לטכנאי כזה, הוא יתן לכם מאסטר לנסיון אם לשיר שלם או אם לחתיכה ממנו.
כך תוכלו לקבוע באמת אם אתם אוהבים את העבודה שלו או שאתם מחליטים ללכת על מישהו אחר.
אני ממליץ בחום לא ללכת על טכנאים באופן עיוור כי שמעתם שהם טובים,
וכן אני שובר פה מיתוס אבל תסמכו על האוזניים שלכם!
אם תוכלו לקבל כמה נסיונות מאסטר מכמה טכנאים שונים שיסכימו לבצע חתיכה של שיר לנסיון
זו תהיה האופציה הטובה ביותר מבחינתכם, כך תוכלו לרכז את כל הדוגמאות, לשים אותן ביחד
ולהחליט על מי שהכי מתאים לכם לעבוד איתו.
בקישור הבא תוכלו לשמוע דוגמאות של שירים ללפני ואחרי מאסטרינג:
http://www.evish.info//Mastering_Page
עד כאן על מסטרינג להפעם.
אני אשמח לענות על שאלות במייל, אתם מוזמנים לבקר אותי באתר הרשמי שלי,
לשמוע דברים שעשיתי, להוריד מוזיקה מקורית בחינם ולהנות מאומנות טובה :)
אבישי ספיר
הפקה מוזיקלית