הורים מיוחדיםהילה אוחיון מנחת קבוצות הורים
גידול ילד בעל צרכים מיוחדים ,מביא איתו התמודדות רגשית ופיזית יום יומית.
ההתמודדות עם הקושי מצריכה מההורים תעצומות נפש בלתי פוסקות ,מאמץ רב הדורש מן המשפחה מנה גדושה של תשומת לב,עידוד ,אתגור ,אמפטיה וליווי הילד מתוך הבנה והעברת מסרים הוגנים של אמון בכוחותיו וכישוריו.
התייחסות אמפתית לילד ולצרכיו ,נותנת לנו כהורים את האפשרות להקשיב ולא רק לשמוע,לראות את צרכי הילד האמיתיים ולא רק את המידיים ,מאפשרת לנו להתבונן בילד כפי שהוא ולא כזו המקבלת את החלקים בעצמי של הילד המתאימים לצרכיו של ההורה,אלא מסוגלת לראות בעצמי של הילד גם את אותם חלקים שהם נעימים פחות בעיני ההורה.
התייחסות אמפתית היא לתת לילד אישור והכרה לכל צדדיו ולאפשר לו לבטא זאת.
הילד מסתכל על העולם מנקודת מבט שונה,שברירית, אשר טומנת בחובה לא מעט תסכולים בתחום החברתי-לימודי ואף בשגרת היום יום.
הקושי ממשיך במשפחה הגרעינית, במקום הבטוח שלו,לשם הוא מביא לידי ביטוי את התסכולים והקשיים.
מצב זה מעורר מתח ודאגה מוגברים במשפחה,הגנתיות יתר ונטייה ל"העדפת" הילד בעל הצרכים המיוחדים על חשבון אחיו.
הילד נמצא בהישרדות מתמדת ,יש לו קושי בהבנת קודים חברתיים בעת שהותו בביה"ס ובמגרש המשחקים,היוצרים אצלו בדידות,חוסר ביטחון עצמי,מרירות,תסכול וכעס .
כאשר ההורים משתחררים מההתמודדות האישית הקשה ומפנים מקום לחוזק ולהבנה, הם יוכלו להקנות לילד דימוי עצמי חיובי ויכולת התמודדות בחברה,הוא יוכל להתמודד בסביבת חיים רגילה ולהגשים מטרות שבהן יחפוץ (חוסר התמודדות עלול להמיט על הילד חיים של תלות) ויוכל לפתח הערכה עצמית מציאותית ויציבה.
הורה לילד בעל צרכים מיוחדים,צריך בראש ובראשונה להשלים עם היותו הורה לילד עם קשיים,
עליו לדעת להתמודד ולקבל את ילדו מתוך רצון ואמונה ,כי גם במצבו ניתן לחיות חיים רגילים.
ההורה צריך לצאת ממעגל הבושה האישי (בושה מחברים משותפים,שכנים ומשפחה) וברגע שיגיע להשלמה ולמודעות, יוכל להיות ער לצורך התנהגות ילדו ולצרכיו.
הורים המשתדלים להיעשות מודעים למען ילדיהם,יוכלו להשלים את התפתחותם הנפשית ולהשיב אליהם את שלמותם,ההורה המודע ,מספק את צורכי ילדו כאשר מעניק לו ביטחון,תמיכה ומסגרת הדרושה בכל שלבי ההתפתחות.
קבלת ההורים את קושי בנם ויכולת ההכלה וההעצמה, יוכלו להשפיע עמוקות על הדרך בה הילד ימצא את דרכו בעולם כבוגר וכחלק מהחברה הנורמטיבית.
ההורה צריך לעודד את ילדו בכל שלבי חייו,העידוד נותן לילד תחושת יכולת ובכל פעם שההורה משבח ומחזק את ילדו, כך הילד ילמד מהי ההתנהגות הרצויה .
תחושה של יכולת המלווה בתחושת סיפוק,גורמת לילד מוטיבציה אדירה ללמוד ולהתפתח ולהכיר בכישוריו.
חובתנו כהורים, לחפש את התכונות והיכולות הייחודיות של הילד, לחזקן ולאפשר להן לפרוח,
חשוב לעשות מאמץ כדי לראות את ילדכם כפי שהוא ולא כפי שאתם חושבים שהוא.
יש להתמקד ולראות את ילדכם באור חדש לחלוטין,יש בו יותר ממה שנראה לעין.
אם ישכיל ההורה לגלות את סולם ההצלחות האישי של בנו, יוכל לפתוח במפתח זהב את דלת הקסמים לגן הקסום של בנו ולחסוך מעצמו לטבוע בים דמעות וליהנות מכל הטוב הנמצא בעולם הקסום.
גידול ילד בעל צרכים מיוחדים ,מביא איתו התמודדות רגשית ופיזית יום יומית.
ההתמודדות עם הקושי מצריכה מההורים תעצומות נפש בלתי פוסקות ,מאמץ רב הדורש מן המשפחה מנה גדושה של תשומת לב,עידוד ,אתגור ,אמפטיה וליווי הילד מתוך הבנה והעברת מסרים הוגנים של אמון בכוחותיו וכישוריו.
התייחסות אמפתית לילד ולצרכיו ,נותנת לנו כהורים את האפשרות להקשיב ולא רק לשמוע,לראות את צרכי הילד האמיתיים ולא רק את המידיים ,מאפשרת לנו להתבונן בילד כפי שהוא ולא כזו המקבלת את החלקים בעצמי של הילד המתאימים לצרכיו של ההורה,אלא מסוגלת לראות בעצמי של הילד גם את אותם חלקים שהם נעימים פחות בעיני ההורה.
התייחסות אמפתית היא לתת לילד אישור והכרה לכל צדדיו ולאפשר לו לבטא זאת.
הילד מסתכל על העולם מנקודת מבט שונה,שברירית, אשר טומנת בחובה לא מעט תסכולים בתחום החברתי-לימודי ואף בשגרת היום יום.
הקושי ממשיך במשפחה הגרעינית, במקום הבטוח שלו,לשם הוא מביא לידי ביטוי את התסכולים והקשיים.
מצב זה מעורר מתח ודאגה מוגברים במשפחה,הגנתיות יתר ונטייה ל"העדפת" הילד בעל הצרכים המיוחדים על חשבון אחיו.
הילד נמצא בהישרדות מתמדת ,יש לו קושי בהבנת קודים חברתיים בעת שהותו בביה"ס ובמגרש המשחקים,היוצרים אצלו בדידות,חוסר ביטחון עצמי,מרירות,תסכול וכעס .
כאשר ההורים משתחררים מההתמודדות האישית הקשה ומפנים מקום לחוזק ולהבנה, הם יוכלו להקנות לילד דימוי עצמי חיובי ויכולת התמודדות בחברה,הוא יוכל להתמודד בסביבת חיים רגילה ולהגשים מטרות שבהן יחפוץ (חוסר התמודדות עלול להמיט על הילד חיים של תלות) ויוכל לפתח הערכה עצמית מציאותית ויציבה.
הורה לילד בעל צרכים מיוחדים,צריך בראש ובראשונה להשלים עם היותו הורה לילד עם קשיים,
עליו לדעת להתמודד ולקבל את ילדו מתוך רצון ואמונה ,כי גם במצבו ניתן לחיות חיים רגילים.
ההורה צריך לצאת ממעגל הבושה האישי (בושה מחברים משותפים,שכנים ומשפחה) וברגע שיגיע להשלמה ולמודעות, יוכל להיות ער לצורך התנהגות ילדו ולצרכיו.
הורים המשתדלים להיעשות מודעים למען ילדיהם,יוכלו להשלים את התפתחותם הנפשית ולהשיב אליהם את שלמותם,ההורה המודע ,מספק את צורכי ילדו כאשר מעניק לו ביטחון,תמיכה ומסגרת הדרושה בכל שלבי ההתפתחות.
קבלת ההורים את קושי בנם ויכולת ההכלה וההעצמה, יוכלו להשפיע עמוקות על הדרך בה הילד ימצא את דרכו בעולם כבוגר וכחלק מהחברה הנורמטיבית.
ההורה צריך לעודד את ילדו בכל שלבי חייו,העידוד נותן לילד תחושת יכולת ובכל פעם שההורה משבח ומחזק את ילדו, כך הילד ילמד מהי ההתנהגות הרצויה .
תחושה של יכולת המלווה בתחושת סיפוק,גורמת לילד מוטיבציה אדירה ללמוד ולהתפתח ולהכיר בכישוריו.
חובתנו כהורים, לחפש את התכונות והיכולות הייחודיות של הילד, לחזקן ולאפשר להן לפרוח,
חשוב לעשות מאמץ כדי לראות את ילדכם כפי שהוא ולא כפי שאתם חושבים שהוא.
יש להתמקד ולראות את ילדכם באור חדש לחלוטין,יש בו יותר ממה שנראה לעין.
אם ישכיל ההורה לגלות את סולם ההצלחות האישי של בנו, יוכל לפתוח במפתח זהב את דלת הקסמים לגן הקסום של בנו ולחסוך מעצמו לטבוע בים דמעות וליהנות מכל הטוב הנמצא בעולם הקסום.
הילה אוחיון מנחת קבוצות הורים מוסמכת מטעם משרד החינוך ומכללת קיי.מנחת קבוצות הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.אמא ל-3 ילדים.