התפוקות הן היעד החשוב ביותר בעמלם של אנשים. כל אדם כל חברה קובעת לה יעדים בעשייתה, הרעיונות, הכלים, התהליכים, מכוונים כולם כדי להשיג את היעד, כדי לקבל תפוקות. האדם בכל מקצוע עמל כדי לראות תוצאות חיוביות מעמלו.
התפוקות תהיינה טובות יותר, מצוינות בעלות איכות נפלאה ככל שהחשיבה בתכנון ובעשייה יהיו יצירתיים, ככל שהמוח יהא פורה וחכם כן נזכה לתפוקות טובות יותר. כך בכל מקצוע,
אך החשוב ביותר הוא ה"חינוך" בעיצוב פני הדור, בטיפוח נוער, צעירים סטודנטים ואף מבוגרים לומדים. ככל שתהא הצלחה בחינוך כן נזכה לראות תוצרים נפלאים מדהימים ומקסימים בעבודתו של כל פרט ופרט.
נמצא כי היעילות הטובה ביותר להגברת הרצון להצליח היא החדרת המוטיבציה בכל אדם. ככל שהמוטיבציה מוטמעת בתוכי - הרי המוח יהא פורה יותר, איכותי וגדוש בשפע רעיונות חדשניים, חייב כל מנהיג לתכנן עמלו החינוכי בדרך איתנה כדי להשיג היעדים, אך עליו תמיד לחשוב לעומק כיצד עליו לבנות כלים להחדרת המוטיבציה בתוך כל עובד. או אז התוצאות תהיינה מעולות.
מנהל מוסד חינוכי שהוא מנהיג חייב לעגן את ה"מוטיבציה" הכלי החשוב ביותר כדי למצות את יכולתו של כל עובד, כדי שהפוטנציאל הקיים בתוך כל אדם יבוא לידי ביטוי. אנו יודעים כי רבים מהאנשים אינם ממצים כישוריהם בעיקר בגלל שהממונים עליהם, האחראים על עמלם, מההורים ועד לבוסים בעבודה לא יצרו ובנו כלים נכונים שיחדירו בהם את המוטיבציה המפתחת את המוח הפורה המחדיר באדם רצון עז להצליח, מטפח את האמונה בכוחו וביכולתו של כל אדם שהוא מסוגל לחשוב איכותי ולבצע כל משימה.
המוטיבציה מגבירה את ההעזה לנסות להתמודד עם קשיים להבין כי בדרכים להצלחות קיימים גם כישלונות, ה"מוטיבציה" רואה בכישלון אתגר לנסות שוב בדרך אחרת. "מנהיגים" נכונים איכותיים ואמיתיים בונים תשתית של מוטיבציה וכך הם מגבירים עשייתם הטובה של מונהגיהם. כך ההורים כמנהיגים, מורים כמנהיגים, מנהיגות הנוער וכמובן המנהלים והמפקחים כמנהיגים הכישלונות בהישגים נובעים בעיקרם ממנהיגים שאינם נושאים על גבם ה"אחריות" להצלחה, ממנהיגים שלא החדירו בעובדיהם מוטיבציה ורצון עז להצליח.
היינו כישלונות תלמידים הישגים נמוכים הם באחריותם המלאה של המורים והמנהלים .בראיה כוללת יש לראות גם את המונהגים כנושאים באחריות להצלחה או לכישלון. כאשר הכישלון נובע מתלמידים שלא הוחדרו בהם הכלים הנכונים להפעלת המוטיבציה הגורמת כאמור למיצוי מוח פורה וכשרונות פעילים הלכה למעשה.
מנהיגים צריכים ללמוד כל הזמן, להוות דוגמא לכל הסובב אותם כדי להגביר ההישגים במגוון התחומים ולהוסיף עוד ועוד כלים ורעיונות חדשניים לבניית מוטיבציה נוספת ומאתגרת. מנהיג שהוא חכם מבין כי ההשפעות על מונהגיו צריכה להיות נכונה ובנויה היטיב. המנהיג צריך לפקוח עיניו כל הזמן, כדי להתאים מוטיבציה נכונה לכל עובד. כאשר שונים הם המנהיגים ועלינו לטפח המושג של החכם מכל אדם "חנוך לנער על-פי דרכו", ככל שהמנהיג יפעיל את מוחו היצירתי כן הוא ישכיל להלהיב את מונהגיו במוטיבציה.
יש ויש כלים הגורמים למוטיבציה, צריכים המנהלים המנהיגים, אף מנהלי המחוזות המפקחים וכמובן המורים ללמוד ולהחדיר לתוכם את הכלים הנכונים כדי שכל מונהגיהם יהיו חדורים במוטיבציה.
להלן כמה רעיונות להחדרת המוטיבציה:
1)תן תחושה לכל עובד שהוא "משהו"
2)ראוי לפתח חיי חברה בקרב העובדים
3)ראוי שכל אחד יחוש שהוא חלק משרשרת הניצחון
4)כולם צריכים לדעת היטיב היעדים המטרות והחזון
5)ראוי שכולם יהיו שותפים בתכנון ובעשייה
6)יש למצוא כלים מאתגרים
7)כל הזמן לחשוב על תהליכי שינוי, חדשנות, שיפור, צמיחה
8)תן "במה" לכל מצטיין
9)טפח צדק יושר והגינות בכל מעשיך
10)החדר "משמעות" בכל עשייה
11)החזון המשותף מוסיף תקווה הכובשת את ליבם של העובדים
12)ההצלחה תלויה בכיבוש הלבבות
13)נסה כל הזמן לרכוש אמונם של אנשיך
14)הייה אמין בכל דרכיך
15)בניית קשרים וגשרים מועיל לבניית מוטיבציה
16)אמת קודמת לאמון
17)עמוד בהבטחותיך תמיד...תמיד...
18)טפח הפוטנציאל הייחודי של כל עובד
19)בנה תשתית חכמה וטובה למיצוי יכולתו של כל עובד
20)אדם שטוב לו יהא יותר בעל מוטיבציה
21)פריחת העובדים תלויה רק בך המנהיג
22)בדוק עצמך כל הזמן: ביושר...בחריצות...בסבלנות, התמדה, נאמנות, אומץ, ענווה, גאווה, שיוך, דוגמא אישית
23)ההקשבה לכל אחד מוקד בהחדרת מוטיבציה
24)ההקשבה משדרת כבוד, יחס, אנושיות ואהבה
25)הרבה מאוד במחמאות, בדברי שבח והערכה חיובית
26)השתדל לפתוח ערוצי תקשורת פתוחים
27)כל הזמן תגמל כל עשייה בעיקר במילים, במכתב, בעלון, בלוח המודעות
28)תן תחושת חופש פעולה כדי להפוך מוח פורה מכל עובד
29)מילה טובה כל הזמן באופן אישי וקבוצתי
30)דאג לתהליכי שינוי כל הזמן
31)צור כל הזמן אווירה המעודדת למידה
32)התפתחותו האינטלקטואלית של כל עובד תלויה במנהיג
33)איכות החשיבה תלויה בנו המנהיגים המחדירים מוטיבציה
34)מנהיג מעורר יצירתיות, דמיון ויוזמות "רק" אם המוטיבציה בשחקים
35)עודד שאילת שאלות, תן זמן ובמה לכך
36)טפח "לימוד בחברותות" כך בונים רעיונות מבריקים
37)הלימוד חייב להיות חוויתי - מגביר המוטיבציה
38)אדם מאושר ושמח - המוטיבציה מרקיעה שחקים
39)החדר היטיב "אופטימיות" בכל עשייתם של המנהיגים
40)ה"שיתופיות" מגבירה המוטיבציה
41)העצמת כל עובד בהתאם לכישוריו מוקד המוטיבציה
42)בנה כל הזמן "חיי חברה" בקרב עובדיך
43)הייה גם אתה המנהיג "יצירתי" ותן דוגמא אישית
44)"אחריות" מילת מפתח בהצלחה
45)האצלת סמכויות מסייעות להגברת המוטיבציה
46)אתר בכל עובד נקודת החוזק שבו והגבר פיתוחו
47)מנהיג בונה קבוצה מלוכדת יחד עם יחס אישי לכל אחד
48)בשיחה אישית - הרבה בפרגון, עידוד, דברי שבח ומחמאות
49)תן "במה" לכל מורה, לכל קבוצה...לכל משתלם...לכל יצירתי...לכל יוזם
50)תמיכה בכל מורה כל הזמן
51)הגברת תחושת ה"שייכות"
52)טיפוח תחושת הנאה בכל מעשינו
53)ציון ימי הולדת, אירועים ושמחות
54)ארגון פעילויות לגיבוש הצוות
55)מתן משוב על כל משימה
56)לחשוב כל הזמן על גיוון במשימות ובאתגרים
57)שיתופיות המורים בכל תהליכי קבלת ההחלטות
58)הבע התעניינות בכל אחד באופן אישי
59)לעולם תן תחושה של אמון ולא חשדנות
60)הייה שותף למטלות ומשימות של המוסד החינוכי
61)תן תמיד גיבוי לכל מורה
62)לעולם אל תיתן תחושה של "מפרק"
63)הקצה פרסים לטובים, למצוינים וליצירתיים
64)שלב מוסיקה בכל העשייה, מוסיקה יוצרת שמחה
65)מותר, ראוי ורצוי להשתמש בהומור
66)טפח בכל עובד "מצבר" פנימי שיפעיל כל הזמן כל איבריו
התפוקות תהיינה טובות יותר, מצוינות בעלות איכות נפלאה ככל שהחשיבה בתכנון ובעשייה יהיו יצירתיים, ככל שהמוח יהא פורה וחכם כן נזכה לתפוקות טובות יותר. כך בכל מקצוע,
אך החשוב ביותר הוא ה"חינוך" בעיצוב פני הדור, בטיפוח נוער, צעירים סטודנטים ואף מבוגרים לומדים. ככל שתהא הצלחה בחינוך כן נזכה לראות תוצרים נפלאים מדהימים ומקסימים בעבודתו של כל פרט ופרט.
נמצא כי היעילות הטובה ביותר להגברת הרצון להצליח היא החדרת המוטיבציה בכל אדם. ככל שהמוטיבציה מוטמעת בתוכי - הרי המוח יהא פורה יותר, איכותי וגדוש בשפע רעיונות חדשניים, חייב כל מנהיג לתכנן עמלו החינוכי בדרך איתנה כדי להשיג היעדים, אך עליו תמיד לחשוב לעומק כיצד עליו לבנות כלים להחדרת המוטיבציה בתוך כל עובד. או אז התוצאות תהיינה מעולות.
מנהל מוסד חינוכי שהוא מנהיג חייב לעגן את ה"מוטיבציה" הכלי החשוב ביותר כדי למצות את יכולתו של כל עובד, כדי שהפוטנציאל הקיים בתוך כל אדם יבוא לידי ביטוי. אנו יודעים כי רבים מהאנשים אינם ממצים כישוריהם בעיקר בגלל שהממונים עליהם, האחראים על עמלם, מההורים ועד לבוסים בעבודה לא יצרו ובנו כלים נכונים שיחדירו בהם את המוטיבציה המפתחת את המוח הפורה המחדיר באדם רצון עז להצליח, מטפח את האמונה בכוחו וביכולתו של כל אדם שהוא מסוגל לחשוב איכותי ולבצע כל משימה.
המוטיבציה מגבירה את ההעזה לנסות להתמודד עם קשיים להבין כי בדרכים להצלחות קיימים גם כישלונות, ה"מוטיבציה" רואה בכישלון אתגר לנסות שוב בדרך אחרת. "מנהיגים" נכונים איכותיים ואמיתיים בונים תשתית של מוטיבציה וכך הם מגבירים עשייתם הטובה של מונהגיהם. כך ההורים כמנהיגים, מורים כמנהיגים, מנהיגות הנוער וכמובן המנהלים והמפקחים כמנהיגים הכישלונות בהישגים נובעים בעיקרם ממנהיגים שאינם נושאים על גבם ה"אחריות" להצלחה, ממנהיגים שלא החדירו בעובדיהם מוטיבציה ורצון עז להצליח.
היינו כישלונות תלמידים הישגים נמוכים הם באחריותם המלאה של המורים והמנהלים .בראיה כוללת יש לראות גם את המונהגים כנושאים באחריות להצלחה או לכישלון. כאשר הכישלון נובע מתלמידים שלא הוחדרו בהם הכלים הנכונים להפעלת המוטיבציה הגורמת כאמור למיצוי מוח פורה וכשרונות פעילים הלכה למעשה.
מנהיגים צריכים ללמוד כל הזמן, להוות דוגמא לכל הסובב אותם כדי להגביר ההישגים במגוון התחומים ולהוסיף עוד ועוד כלים ורעיונות חדשניים לבניית מוטיבציה נוספת ומאתגרת. מנהיג שהוא חכם מבין כי ההשפעות על מונהגיו צריכה להיות נכונה ובנויה היטיב. המנהיג צריך לפקוח עיניו כל הזמן, כדי להתאים מוטיבציה נכונה לכל עובד. כאשר שונים הם המנהיגים ועלינו לטפח המושג של החכם מכל אדם "חנוך לנער על-פי דרכו", ככל שהמנהיג יפעיל את מוחו היצירתי כן הוא ישכיל להלהיב את מונהגיו במוטיבציה.
יש ויש כלים הגורמים למוטיבציה, צריכים המנהלים המנהיגים, אף מנהלי המחוזות המפקחים וכמובן המורים ללמוד ולהחדיר לתוכם את הכלים הנכונים כדי שכל מונהגיהם יהיו חדורים במוטיבציה.
להלן כמה רעיונות להחדרת המוטיבציה:
1)תן תחושה לכל עובד שהוא "משהו"
2)ראוי לפתח חיי חברה בקרב העובדים
3)ראוי שכל אחד יחוש שהוא חלק משרשרת הניצחון
4)כולם צריכים לדעת היטיב היעדים המטרות והחזון
5)ראוי שכולם יהיו שותפים בתכנון ובעשייה
6)יש למצוא כלים מאתגרים
7)כל הזמן לחשוב על תהליכי שינוי, חדשנות, שיפור, צמיחה
8)תן "במה" לכל מצטיין
9)טפח צדק יושר והגינות בכל מעשיך
10)החדר "משמעות" בכל עשייה
11)החזון המשותף מוסיף תקווה הכובשת את ליבם של העובדים
12)ההצלחה תלויה בכיבוש הלבבות
13)נסה כל הזמן לרכוש אמונם של אנשיך
14)הייה אמין בכל דרכיך
15)בניית קשרים וגשרים מועיל לבניית מוטיבציה
16)אמת קודמת לאמון
17)עמוד בהבטחותיך תמיד...תמיד...
18)טפח הפוטנציאל הייחודי של כל עובד
19)בנה תשתית חכמה וטובה למיצוי יכולתו של כל עובד
20)אדם שטוב לו יהא יותר בעל מוטיבציה
21)פריחת העובדים תלויה רק בך המנהיג
22)בדוק עצמך כל הזמן: ביושר...בחריצות...בסבלנות, התמדה, נאמנות, אומץ, ענווה, גאווה, שיוך, דוגמא אישית
23)ההקשבה לכל אחד מוקד בהחדרת מוטיבציה
24)ההקשבה משדרת כבוד, יחס, אנושיות ואהבה
25)הרבה מאוד במחמאות, בדברי שבח והערכה חיובית
26)השתדל לפתוח ערוצי תקשורת פתוחים
27)כל הזמן תגמל כל עשייה בעיקר במילים, במכתב, בעלון, בלוח המודעות
28)תן תחושת חופש פעולה כדי להפוך מוח פורה מכל עובד
29)מילה טובה כל הזמן באופן אישי וקבוצתי
30)דאג לתהליכי שינוי כל הזמן
31)צור כל הזמן אווירה המעודדת למידה
32)התפתחותו האינטלקטואלית של כל עובד תלויה במנהיג
33)איכות החשיבה תלויה בנו המנהיגים המחדירים מוטיבציה
34)מנהיג מעורר יצירתיות, דמיון ויוזמות "רק" אם המוטיבציה בשחקים
35)עודד שאילת שאלות, תן זמן ובמה לכך
36)טפח "לימוד בחברותות" כך בונים רעיונות מבריקים
37)הלימוד חייב להיות חוויתי - מגביר המוטיבציה
38)אדם מאושר ושמח - המוטיבציה מרקיעה שחקים
39)החדר היטיב "אופטימיות" בכל עשייתם של המנהיגים
40)ה"שיתופיות" מגבירה המוטיבציה
41)העצמת כל עובד בהתאם לכישוריו מוקד המוטיבציה
42)בנה כל הזמן "חיי חברה" בקרב עובדיך
43)הייה גם אתה המנהיג "יצירתי" ותן דוגמא אישית
44)"אחריות" מילת מפתח בהצלחה
45)האצלת סמכויות מסייעות להגברת המוטיבציה
46)אתר בכל עובד נקודת החוזק שבו והגבר פיתוחו
47)מנהיג בונה קבוצה מלוכדת יחד עם יחס אישי לכל אחד
48)בשיחה אישית - הרבה בפרגון, עידוד, דברי שבח ומחמאות
49)תן "במה" לכל מורה, לכל קבוצה...לכל משתלם...לכל יצירתי...לכל יוזם
50)תמיכה בכל מורה כל הזמן
51)הגברת תחושת ה"שייכות"
52)טיפוח תחושת הנאה בכל מעשינו
53)ציון ימי הולדת, אירועים ושמחות
54)ארגון פעילויות לגיבוש הצוות
55)מתן משוב על כל משימה
56)לחשוב כל הזמן על גיוון במשימות ובאתגרים
57)שיתופיות המורים בכל תהליכי קבלת ההחלטות
58)הבע התעניינות בכל אחד באופן אישי
59)לעולם תן תחושה של אמון ולא חשדנות
60)הייה שותף למטלות ומשימות של המוסד החינוכי
61)תן תמיד גיבוי לכל מורה
62)לעולם אל תיתן תחושה של "מפרק"
63)הקצה פרסים לטובים, למצוינים וליצירתיים
64)שלב מוסיקה בכל העשייה, מוסיקה יוצרת שמחה
65)מותר, ראוי ורצוי להשתמש בהומור
66)טפח בכל עובד "מצבר" פנימי שיפעיל כל הזמן כל איבריו
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.