דלקן כאמור זוהי מערכת תדלוק אוטומטית המופעלת באמצעות התקן המורכב באופן קבוע בפתח משאבת הדלק של הרכב ומאפשר לתדלק את הרכב ללא תשלום מיידי. הנהג מתדלק את רכבו בחינם באמצעות המערכת שמזהה את ההתקן, המערכת שולחת במקביל את פרטי הרכב למחשב שבתחנת הדלק והלקוח מקבל חיוב חודשי מפורט של כל התדלוקים שביצע בחודש שחלף. חברות רבות משתמשות בהתקן זה לשירות רכבי העובדים שלהם. התקנת המכשיר וקבלת הדוחות כרוכים בתשלום חודשי מצד בעל הרכב.
המערכת מנועת גם ניצול לרעה של הרכב הצמוד לעובד כמו נסיעות אסורות מכיוון שהמעביד מקבל מידע מלא על מיקום התדלוק, הכמות וכו'.
החסרון הגדול של דלקן הוא שהמחזיק בו יכול לתדלק רק בסניפיה של חברת הדלק עמו התקשרה בהסכם החברה בו הוא עובד. כל ניסיון לעבור לחברה אחרת כרוך בפירוק מלא של ההתקן והחלפתו באחר, דבר שכרוך בהוצאה כספית לא משתלמת. לכן גם המחירים יחסית גבוהים - אין תחרות בענף וכל חברה כובלת את לקוחותיה.
הפתרון האידיאלי לבעיה הוא דלקן אוניברסאלי. מדובר על התקן דלקן משותף ואחיד לכל החברות אשר יעבוד על חיוב לפי תחנת הדלק בה תדלק המשתמש ולא תהיה חשיבות לסוג ההתקן. חברות הדלק ייערו ביניהן סילקה של התשלומים כפי שקורה היום בשוק כרטיסי האשראי.
הרעיון נמצא כבר בחקיקה אך דבר לא נעשה בנושא ובינתיים ממשיכים הנהגים לסבול ממחירים גבוהים כתוצאה מחוסר התחרות ובעיקר מחוסר בנגישות לכל תחנות הדלק ברחבי המדינה.
המערכת מנועת גם ניצול לרעה של הרכב הצמוד לעובד כמו נסיעות אסורות מכיוון שהמעביד מקבל מידע מלא על מיקום התדלוק, הכמות וכו'.
החסרון הגדול של דלקן הוא שהמחזיק בו יכול לתדלק רק בסניפיה של חברת הדלק עמו התקשרה בהסכם החברה בו הוא עובד. כל ניסיון לעבור לחברה אחרת כרוך בפירוק מלא של ההתקן והחלפתו באחר, דבר שכרוך בהוצאה כספית לא משתלמת. לכן גם המחירים יחסית גבוהים - אין תחרות בענף וכל חברה כובלת את לקוחותיה.
הפתרון האידיאלי לבעיה הוא דלקן אוניברסאלי. מדובר על התקן דלקן משותף ואחיד לכל החברות אשר יעבוד על חיוב לפי תחנת הדלק בה תדלק המשתמש ולא תהיה חשיבות לסוג ההתקן. חברות הדלק ייערו ביניהן סילקה של התשלומים כפי שקורה היום בשוק כרטיסי האשראי.
הרעיון נמצא כבר בחקיקה אך דבר לא נעשה בנושא ובינתיים ממשיכים הנהגים לסבול ממחירים גבוהים כתוצאה מחוסר התחרות ובעיקר מחוסר בנגישות לכל תחנות הדלק ברחבי המדינה.