מאמר מסודר המסביר את עולם הקריינות המקצועית בארץ
נושאים מרכזיים
קריינות רדיו
קריינות אולפנים {תשדירי פרסומת, סרטי תדמית ומצגות}
לימודי קריינות
1 קריינות רדיו -שדרן
שדרן רדיו טוב יודע להשתמש בקול שלו על מנת למשוך מספר רב של מאזינים.קיים צורך לדעת לאלתר ולהוביל תכנית בצורה מעניינת.הדרך הטובה ביותר ללמוד את המקצוע היא ניסיון כמובן.
הכשרה מתאימה:
למידה של עולם הלשון העברית ,דיקציה ואינטונציה נכונה וכו.. חשוב לזכור ששדרן צריך להיות מיומן בשפה נכונה. לפי חוקי הרשות השנייה תחנות הרדיו חייבות להקפיד על עברית רהוטה,גם בתוכניןת וגם בתוכן הפרסומי המשודר בתחנה.
הדרך הטובה ביותר להתברג בעולם השידור ברדיו היא ע"י שירות הצבאי בגלי צהל כמובן.דרך נוספת היא התחנות החינוכיות {106} הפרוסות ברחבי הארץ.ניתן כמובן להקליט תכנית פיילוט לפי רעיון מסוים ולהציע לתחנות השונות את התכנית.חלק מהשדרנים המובילים הם טלנטים מעולם הטלוויזיה.
אפשרות נוספת היא להיכנס לתחנה בתור מפיק או עורך לצבור קשרים וללמוד את העבודה מקרוב,המפיק הוא זה שמנהל את התוכנית,בוחר מאזינים ,מוצא איטמים וכו, לאחר צבירת ניסיון יהיה קל יותר להתחיל ולשדר.
חשוב ללמוד את עולם התקשורת בצורה נרחבת לפני שמתחילים את התהליך.מדובר בעולם מורכב עם המון חוקים.
2 קריינות אולפנים
קריינות לאולפנים נחשבת לרווחית ביותר ובדרך כלל הקריינים הם פרילנסרים שעובדים לפי תעריף אינדיבידואלי לניסיון שהם צברו לאיכות הקול שלהם וכמובן ליכולת שלהם לשחק ולקריין בצורה שונה. כדי להיות קריין טוב ,לא מספיק להיות בעל קול רדיופוני, הייחוד של קריין אולפנים הוא להבין את הטקסט ולהתאים את האינטונציה בצורה מדויקת לאופי הטקסט ולפי הנחיות המפיק של הפרויקט, מה שמתבטא ביכולת משחק.
קריינות לפרסומות
כמה שאולי קשה להאמין,קריין טוב קשה למצוא. יש מספר אולפנים שמקליטים את רוב הפרסומות וסרטי התדמית בארץ. הלקוחות שלהם יהיו בדרך כלל משרדי פרסום,תחנות רדיו ובעלי עסקים פרטיים. לאולפנים יש בדרך כלל מאגר קריינים שמתאים למספר רב של שפות וסגנונות . קריין טוב שיודע לקריין במספר רב של סגנונות יהיה המועדף על המפיק במספר רב יותר של פרויקטים. כאשר לקוח מעוניין בפרויקט חדש הוא פונה בדרך כלל למשרד פרסום שמטפל בו וזה פונה לאולפן,במידה והלקוח הוא קטן יחסית,הוא יפנה לתחנה שעומדת לפרסם את הקמפיין והם יפנו אותו לאולפן שנמצא ברשימת הספקים שלהם. קיימות תחנות רדיו שמפעילות מחלקת פרומו שמקליטה ומפיקה את הג'ינגלים בתחנה.הקריינים יהיו בדר"כ השדרנים שעובדים בתחנה.
קריינות לסרטי תדמית ומצגות
סרטי תדמית משמשים בעלי עסקים המעוניינים להציג את המוצר או את החברה שלהם ללקוחות או למשקיעים פוטנציאלים. אולפני מדיה העוסקים בהפקה של סרטים כאלו בדרך כלל יפנו את החלק של הקריינות לאולפני הקלטות בעלי מאגר קריינים בשפות שונות.גם כאן היכולות של הקריין הם אלה שיקבעו אם הוא מתאים לפרויקטים מסוג זה.אינטונציה נכונה ויכולת משחק חשובים במידה שווה לקריינות פרסומות. סרטי תדמית יכולים להיות רווחים יותר מקריינות פרסומות,ושכר לקריין עבור סשן אחד יכול להגיע ל100$ עד 1000$ ויותר ,תלוי כמובן בניסיון ובאיכות. קריינים המעוניינים להשתלב בשפה שונה מעברית צריכים להיות בטוחים ביכולת שלהם בשפה השנייה ,בדרך כלל הדרישה היא שפת אם.
3 לימודי קריינות בארץ
רוב הקורסים המועברים בארץ בנושא הקריינות המקצועית הם קורסים של שלושה עד ארבעה חודשים, ומרוכזים בהם שיעורים במגוון תחומים. קיימים מספר בתי ספר למקצועות הקריינות. חשוב לזכור שכל אחד מהם הוא בעל תחום ההתמחות שונה וזה הדבר שהכי חשוב לבדוק.לדוגמה: רדיו ,טלוויזיה, קריינות לאולפנים או דיבוב.בחרו את המקצוע המתאים לכם ביותר ורק אז תחליטו לאן כדי לפנות.
זכרו ,קריין טוב קשה למצוא ואם אתם מאמינים שאתם טובים ושיש פוטנציאל בקולכם,אל תהססו לפתח את היכולות שלכם.
אולפני הקול החדש מעבירים תוכנית להכשרת קריינים בנוסף ניתן לקבל יעוץ בבנית אולפן ביתי,רכישת ציוד,תכנון אקוסטי ועוד.
089365379
בהצלחה
נושאים מרכזיים
קריינות רדיו
קריינות אולפנים {תשדירי פרסומת, סרטי תדמית ומצגות}
לימודי קריינות
1 קריינות רדיו -שדרן
שדרן רדיו טוב יודע להשתמש בקול שלו על מנת למשוך מספר רב של מאזינים.קיים צורך לדעת לאלתר ולהוביל תכנית בצורה מעניינת.הדרך הטובה ביותר ללמוד את המקצוע היא ניסיון כמובן.
הכשרה מתאימה:
למידה של עולם הלשון העברית ,דיקציה ואינטונציה נכונה וכו.. חשוב לזכור ששדרן צריך להיות מיומן בשפה נכונה. לפי חוקי הרשות השנייה תחנות הרדיו חייבות להקפיד על עברית רהוטה,גם בתוכניןת וגם בתוכן הפרסומי המשודר בתחנה.
הדרך הטובה ביותר להתברג בעולם השידור ברדיו היא ע"י שירות הצבאי בגלי צהל כמובן.דרך נוספת היא התחנות החינוכיות {106} הפרוסות ברחבי הארץ.ניתן כמובן להקליט תכנית פיילוט לפי רעיון מסוים ולהציע לתחנות השונות את התכנית.חלק מהשדרנים המובילים הם טלנטים מעולם הטלוויזיה.
אפשרות נוספת היא להיכנס לתחנה בתור מפיק או עורך לצבור קשרים וללמוד את העבודה מקרוב,המפיק הוא זה שמנהל את התוכנית,בוחר מאזינים ,מוצא איטמים וכו, לאחר צבירת ניסיון יהיה קל יותר להתחיל ולשדר.
חשוב ללמוד את עולם התקשורת בצורה נרחבת לפני שמתחילים את התהליך.מדובר בעולם מורכב עם המון חוקים.
2 קריינות אולפנים
קריינות לאולפנים נחשבת לרווחית ביותר ובדרך כלל הקריינים הם פרילנסרים שעובדים לפי תעריף אינדיבידואלי לניסיון שהם צברו לאיכות הקול שלהם וכמובן ליכולת שלהם לשחק ולקריין בצורה שונה. כדי להיות קריין טוב ,לא מספיק להיות בעל קול רדיופוני, הייחוד של קריין אולפנים הוא להבין את הטקסט ולהתאים את האינטונציה בצורה מדויקת לאופי הטקסט ולפי הנחיות המפיק של הפרויקט, מה שמתבטא ביכולת משחק.
קריינות לפרסומות
כמה שאולי קשה להאמין,קריין טוב קשה למצוא. יש מספר אולפנים שמקליטים את רוב הפרסומות וסרטי התדמית בארץ. הלקוחות שלהם יהיו בדרך כלל משרדי פרסום,תחנות רדיו ובעלי עסקים פרטיים. לאולפנים יש בדרך כלל מאגר קריינים שמתאים למספר רב של שפות וסגנונות . קריין טוב שיודע לקריין במספר רב של סגנונות יהיה המועדף על המפיק במספר רב יותר של פרויקטים. כאשר לקוח מעוניין בפרויקט חדש הוא פונה בדרך כלל למשרד פרסום שמטפל בו וזה פונה לאולפן,במידה והלקוח הוא קטן יחסית,הוא יפנה לתחנה שעומדת לפרסם את הקמפיין והם יפנו אותו לאולפן שנמצא ברשימת הספקים שלהם. קיימות תחנות רדיו שמפעילות מחלקת פרומו שמקליטה ומפיקה את הג'ינגלים בתחנה.הקריינים יהיו בדר"כ השדרנים שעובדים בתחנה.
קריינות לסרטי תדמית ומצגות
סרטי תדמית משמשים בעלי עסקים המעוניינים להציג את המוצר או את החברה שלהם ללקוחות או למשקיעים פוטנציאלים. אולפני מדיה העוסקים בהפקה של סרטים כאלו בדרך כלל יפנו את החלק של הקריינות לאולפני הקלטות בעלי מאגר קריינים בשפות שונות.גם כאן היכולות של הקריין הם אלה שיקבעו אם הוא מתאים לפרויקטים מסוג זה.אינטונציה נכונה ויכולת משחק חשובים במידה שווה לקריינות פרסומות. סרטי תדמית יכולים להיות רווחים יותר מקריינות פרסומות,ושכר לקריין עבור סשן אחד יכול להגיע ל100$ עד 1000$ ויותר ,תלוי כמובן בניסיון ובאיכות. קריינים המעוניינים להשתלב בשפה שונה מעברית צריכים להיות בטוחים ביכולת שלהם בשפה השנייה ,בדרך כלל הדרישה היא שפת אם.
3 לימודי קריינות בארץ
רוב הקורסים המועברים בארץ בנושא הקריינות המקצועית הם קורסים של שלושה עד ארבעה חודשים, ומרוכזים בהם שיעורים במגוון תחומים. קיימים מספר בתי ספר למקצועות הקריינות. חשוב לזכור שכל אחד מהם הוא בעל תחום ההתמחות שונה וזה הדבר שהכי חשוב לבדוק.לדוגמה: רדיו ,טלוויזיה, קריינות לאולפנים או דיבוב.בחרו את המקצוע המתאים לכם ביותר ורק אז תחליטו לאן כדי לפנות.
זכרו ,קריין טוב קשה למצוא ואם אתם מאמינים שאתם טובים ושיש פוטנציאל בקולכם,אל תהססו לפתח את היכולות שלכם.
אולפני הקול החדש מעבירים תוכנית להכשרת קריינים בנוסף ניתן לקבל יעוץ בבנית אולפן ביתי,רכישת ציוד,תכנון אקוסטי ועוד.
089365379
בהצלחה
לכותב המאמר לחץ: אולפן הקלטות