החוק ליעוץ ושיווק פנסיוני - 2005
עיינתי בחוק החדש לייעוץ פנסיוני ולשיווק פנסיוני 2005. על פי הבנתי, אלו הם עיקרי החוק:
1. בעל רשיון לייעוץ פנסיוני (יועץ פנסיוני) לא יכול להיות בו זמנית בעל רשיון
לשיווק פנסיוני (סוכן פנסיוני).
2. לסוכן פנסיוני אסור לייעץ אלא לגבי מוצרים פנסיונים שיש לו זיקה (עמלה) אליהם.
בעבר, הסוכן היה רשאי לדבר על מוצרים של חברות מתחרות, או על מוצרים חדשים שאין
לו זיקה אליהם, אם הלקוח ביקש מידע עליהם. באופן טבעי, כאשר היו יוצאים מוצרים
חדשים לשוק, לקוחות היו מתקשרים לסוכן כדי לקבל מידע.
כיום, על פי החוק החדש, הסוכן צריך להפנות את הלקוח ליעוץ חיצוני בקשר למוצרים
כאלו. אבל הלקוח הרי מעדיף עצה מאדם שהוא מאמין ובוטח בו, לגבי כל המוצרים?אז
מה עושים - תשאלו את המפקח.
3. סוכן פנסיוני שרוצה להפוך ליועץ פנסיוני, חייב לוותר על רשיון סוכן פנסיוני,
ויפסיק לקבל עמלות גם עבור לקוחות שרכש ונתן להם שרות עשרות בשנים. הוא פשוט
יאלץ לוותר עליהם ועל הכנסתו מהם. האם זה הוגן - האם זה הגיוני - האם הלקוחות
רוצים בזאת - האם זה לטובת הלקוחות -
הרי אפשר היה להגביל את היועץ במכירות חדשות מיום הפיכתו ליועץ, כדי שיוכל
להמשיך ולתת שרות ללקוחות וותיקים (מבלי למכור להם מוצרים חדשים)...היה רצוי
לקבל את תשובת המפקח לנושא זה.
4. יועץ פנסיוני (זה שאין לו זיקה לשום מוצר פנסיוני ולכן הוא כביכול אובייקטיבי),
חייב על פי הבנתי את החוק, להציג בפני הלקוח את כל סוגי המוצרים, את כל
המוצרים, ואת כל הגופים המוסדיים הפנסיוניים. עליו להציג את היתרונות והחסרונות
של כל מוצר או גוף פנסיוני, ולסכם בכתב את היעוץ עבור הלקוח. הלקוח אמור לשלם
ליועץ הפנסיוני עבור היעוץ. וכאן נשאלות השאלות:
א. האם יועץ פנסיוני מסוגל להציג את כל המוצרים והמוסדות הפנסיוניים על יתרונותיהם
וחסרונותיהם ?
ב. האם יועץ מסוגל להציג את המוצרים והגופים תוך פחות משבוע עבודה - (קשה להאמין).
ג. האם הלקוח מוכן להקדיש (שלא לאמר, לבזבז) שעות ארוכות מזמנו, כשכל מה שהוא רוצה
למשל, זה לרכוש ביטוח חיים או אובדן כושר שניתן להסביר אותם ב 10 דקות - האם
הוא לא יגיד תודה רבה אחרי שעה ויברח ?
ד. האם הלקוח יהיה מוכן לשלם עבור שעות עבודה של היועץ ועל הסברים שהוא לא התכוון
בכלל לשמוע, והם מושמעים לו כמו תקליט שחוק, כי אחרת היעוץ יארך שעות ארוכות ?
ה. איך ירגיש לקוח וותיק שהסוכן הנאמן שלו אומר לו: "החל משנת 2005, יש שאלות
שאסור לי לענות, כי אני לא קשור למוצרים האלו?אין לי זיקה אליהם?לך תימצא יועץ
"אובייקטיבי" למוצרים האלו?" הלקוח יעלב, ילך הביתה, ולא יחזור לסוכן שלו...
אז כל אחד ישפוט לעצמו מה זה בדיוק "יעוץ אובייקטיבי", וכיצד הוא עומד לפתור את בעיית היעוץ האישית שלו, בינו לבין הסוכן הוותיק שלו.
עיינתי בחוק החדש לייעוץ פנסיוני ולשיווק פנסיוני 2005. על פי הבנתי, אלו הם עיקרי החוק:
1. בעל רשיון לייעוץ פנסיוני (יועץ פנסיוני) לא יכול להיות בו זמנית בעל רשיון
לשיווק פנסיוני (סוכן פנסיוני).
2. לסוכן פנסיוני אסור לייעץ אלא לגבי מוצרים פנסיונים שיש לו זיקה (עמלה) אליהם.
בעבר, הסוכן היה רשאי לדבר על מוצרים של חברות מתחרות, או על מוצרים חדשים שאין
לו זיקה אליהם, אם הלקוח ביקש מידע עליהם. באופן טבעי, כאשר היו יוצאים מוצרים
חדשים לשוק, לקוחות היו מתקשרים לסוכן כדי לקבל מידע.
כיום, על פי החוק החדש, הסוכן צריך להפנות את הלקוח ליעוץ חיצוני בקשר למוצרים
כאלו. אבל הלקוח הרי מעדיף עצה מאדם שהוא מאמין ובוטח בו, לגבי כל המוצרים?אז
מה עושים - תשאלו את המפקח.
3. סוכן פנסיוני שרוצה להפוך ליועץ פנסיוני, חייב לוותר על רשיון סוכן פנסיוני,
ויפסיק לקבל עמלות גם עבור לקוחות שרכש ונתן להם שרות עשרות בשנים. הוא פשוט
יאלץ לוותר עליהם ועל הכנסתו מהם. האם זה הוגן - האם זה הגיוני - האם הלקוחות
רוצים בזאת - האם זה לטובת הלקוחות -
הרי אפשר היה להגביל את היועץ במכירות חדשות מיום הפיכתו ליועץ, כדי שיוכל
להמשיך ולתת שרות ללקוחות וותיקים (מבלי למכור להם מוצרים חדשים)...היה רצוי
לקבל את תשובת המפקח לנושא זה.
4. יועץ פנסיוני (זה שאין לו זיקה לשום מוצר פנסיוני ולכן הוא כביכול אובייקטיבי),
חייב על פי הבנתי את החוק, להציג בפני הלקוח את כל סוגי המוצרים, את כל
המוצרים, ואת כל הגופים המוסדיים הפנסיוניים. עליו להציג את היתרונות והחסרונות
של כל מוצר או גוף פנסיוני, ולסכם בכתב את היעוץ עבור הלקוח. הלקוח אמור לשלם
ליועץ הפנסיוני עבור היעוץ. וכאן נשאלות השאלות:
א. האם יועץ פנסיוני מסוגל להציג את כל המוצרים והמוסדות הפנסיוניים על יתרונותיהם
וחסרונותיהם ?
ב. האם יועץ מסוגל להציג את המוצרים והגופים תוך פחות משבוע עבודה - (קשה להאמין).
ג. האם הלקוח מוכן להקדיש (שלא לאמר, לבזבז) שעות ארוכות מזמנו, כשכל מה שהוא רוצה
למשל, זה לרכוש ביטוח חיים או אובדן כושר שניתן להסביר אותם ב 10 דקות - האם
הוא לא יגיד תודה רבה אחרי שעה ויברח ?
ד. האם הלקוח יהיה מוכן לשלם עבור שעות עבודה של היועץ ועל הסברים שהוא לא התכוון
בכלל לשמוע, והם מושמעים לו כמו תקליט שחוק, כי אחרת היעוץ יארך שעות ארוכות ?
ה. איך ירגיש לקוח וותיק שהסוכן הנאמן שלו אומר לו: "החל משנת 2005, יש שאלות
שאסור לי לענות, כי אני לא קשור למוצרים האלו?אין לי זיקה אליהם?לך תימצא יועץ
"אובייקטיבי" למוצרים האלו?" הלקוח יעלב, ילך הביתה, ולא יחזור לסוכן שלו...
אז כל אחד ישפוט לעצמו מה זה בדיוק "יעוץ אובייקטיבי", וכיצד הוא עומד לפתור את בעיית היעוץ האישית שלו, בינו לבין הסוכן הוותיק שלו.
יואש זיגלמן הקים ומנהל את האתר לביטוח פנסיוני www.smartcash.co.il
האתר מעניק לציבור מידע מקיף, אמין ואובייקטיבי בתחום הפנסיוני, ומסביר
כיצד להרוויח יותר בביטוח פנסיוני
האתר מעניק לציבור מידע מקיף, אמין ואובייקטיבי בתחום הפנסיוני, ומסביר
כיצד להרוויח יותר בביטוח פנסיוני