פעולות האדם הגשמת רצון ההשגחה העליונה
"ויקנאו בו אחיו...ויתנכלו אתו להמיתו...לכו ונמכרנו לישמעאלים... ונראה מה יהיו חלמתיו"(בראשית לז),- יוסף חולם שאחיו משתחווים לו ,אבל לאחיו יש תוכניות אחרות בשבילו,הוא יהיה עבד במצרים ואנו נשתחווה לו...
בהמשך הכתובים, כשיוסף מקבל את משרת משנה מלך מצרים, מובא "ויאמר אלהם לא כי ערות הארץ באתם לראות"(בראשית מב,יב) שהרי נכנסתם בעשרה שערי העיר,למה לא נכנסתם בשער אחד?(רש"י,בראשית רבה) האחים חיפשו את יוסף בהגיעם למצרים בשווקי מצרים, במקומות הירודים ביותר מבחינה כלכלית ומוסרית ,כי הם יכלו לקבל את יוסף כעבד נבזה במצרים, אבל לא כמשנה למלך, ולכן לא הבינו את כל הרמזים שפיזר להם יוסף לכל אורך הדרך. ובעת שאמר להם "אני יוסף העוד אבי חי ולא יכלו אחיו לענות אתו כי נבהלו מפניו"(בראשית מה,ג),נבהלו מאד, כי לא יכלו לקבל שהם גרמו להגשמת חלומותיו על ידי מעשיהם.
וכן מצינו, בפרעה ומשה-אמרו לו אצטגניניו (חוזים בכוכבים) של פרעה, רואים אנו שהיום נולד מושיען של ישראל,אומר להם פרעה: היאך אני ניפטר מאותו מושיע? עונים לו :עתיד ללקות במים(מי מריבה)(שמות רבה א,יח).ציוה פרעה :"כל הבן הילוד היאורה
תשליכוהו"(שמות א,כב)-וכך אני אהרוג את מושיעם של ישראל.
בהמשך הכתובים אנו קוראים, שלא רק שלא הרג את משה,אלא עוד גידלו בתוך ביתו, ומשה למד גינוני מלכות ודרכי הנהגה בבית פרעה, וכך נעזר אפילו בחינוכו, להנהיג את ישראל ולהוציאם ממצרים.
וכעין זה מובא, בפרשת קרח ומשה-קרח ועדתו חלקו על משה ואהרן שהם מתנשאים על קהל ה'-"ומדוע תתנשאו על קהל ה'"(במדבר טז,ג), וכביכול משה לא ראוי להנהגה על ידי הקב"ה.
בהמשך הכתובים מובא-"ויאמר משה בזאת תדעון כי ה' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי אם כמות כל האדם ימתון אלה ופקדת כל האדם יפקד עליהם לא ה' שלחני ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אתם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאלה וידעתם כי נאצו האנשים האלה את ה'"(במדבר טז,כח-ל) לא רק שלא הצליחו להוריד את משה ואהרן מהנהגת העם ,אלא על ידי עונשם התקדש שמם של משה ואהרון בהנהגת העם,ולכך היה עונשם שנבלעו באדמה ,כי הרי "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה"(במדבר יב,ג) והם טענו שהוא מתנשא עליהם ,אם כן הם צריכים להיות תחת האדמה כדי שמשה העניו מכולם- יהיה מעליהם...
נמצא שעל האדם לעשות את ייעודו בחיים לפי רצון בוראו, וכל מעשה שכביכול יעשה כנגד ייעודו, לא יובילו למקום אחר אלא אף יוליכו לייעודו האמיתי.
הרב אוריאל בלוי,מגשר
uribloy@walla.com
054-5333386
"ויקנאו בו אחיו...ויתנכלו אתו להמיתו...לכו ונמכרנו לישמעאלים... ונראה מה יהיו חלמתיו"(בראשית לז),- יוסף חולם שאחיו משתחווים לו ,אבל לאחיו יש תוכניות אחרות בשבילו,הוא יהיה עבד במצרים ואנו נשתחווה לו...
בהמשך הכתובים, כשיוסף מקבל את משרת משנה מלך מצרים, מובא "ויאמר אלהם לא כי ערות הארץ באתם לראות"(בראשית מב,יב) שהרי נכנסתם בעשרה שערי העיר,למה לא נכנסתם בשער אחד?(רש"י,בראשית רבה) האחים חיפשו את יוסף בהגיעם למצרים בשווקי מצרים, במקומות הירודים ביותר מבחינה כלכלית ומוסרית ,כי הם יכלו לקבל את יוסף כעבד נבזה במצרים, אבל לא כמשנה למלך, ולכן לא הבינו את כל הרמזים שפיזר להם יוסף לכל אורך הדרך. ובעת שאמר להם "אני יוסף העוד אבי חי ולא יכלו אחיו לענות אתו כי נבהלו מפניו"(בראשית מה,ג),נבהלו מאד, כי לא יכלו לקבל שהם גרמו להגשמת חלומותיו על ידי מעשיהם.
וכן מצינו, בפרעה ומשה-אמרו לו אצטגניניו (חוזים בכוכבים) של פרעה, רואים אנו שהיום נולד מושיען של ישראל,אומר להם פרעה: היאך אני ניפטר מאותו מושיע? עונים לו :עתיד ללקות במים(מי מריבה)(שמות רבה א,יח).ציוה פרעה :"כל הבן הילוד היאורה
תשליכוהו"(שמות א,כב)-וכך אני אהרוג את מושיעם של ישראל.
בהמשך הכתובים אנו קוראים, שלא רק שלא הרג את משה,אלא עוד גידלו בתוך ביתו, ומשה למד גינוני מלכות ודרכי הנהגה בבית פרעה, וכך נעזר אפילו בחינוכו, להנהיג את ישראל ולהוציאם ממצרים.
וכעין זה מובא, בפרשת קרח ומשה-קרח ועדתו חלקו על משה ואהרן שהם מתנשאים על קהל ה'-"ומדוע תתנשאו על קהל ה'"(במדבר טז,ג), וכביכול משה לא ראוי להנהגה על ידי הקב"ה.
בהמשך הכתובים מובא-"ויאמר משה בזאת תדעון כי ה' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי אם כמות כל האדם ימתון אלה ופקדת כל האדם יפקד עליהם לא ה' שלחני ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אתם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאלה וידעתם כי נאצו האנשים האלה את ה'"(במדבר טז,כח-ל) לא רק שלא הצליחו להוריד את משה ואהרן מהנהגת העם ,אלא על ידי עונשם התקדש שמם של משה ואהרון בהנהגת העם,ולכך היה עונשם שנבלעו באדמה ,כי הרי "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה"(במדבר יב,ג) והם טענו שהוא מתנשא עליהם ,אם כן הם צריכים להיות תחת האדמה כדי שמשה העניו מכולם- יהיה מעליהם...
נמצא שעל האדם לעשות את ייעודו בחיים לפי רצון בוראו, וכל מעשה שכביכול יעשה כנגד ייעודו, לא יובילו למקום אחר אלא אף יוליכו לייעודו האמיתי.
הרב אוריאל בלוי,מגשר
uribloy@walla.com
054-5333386
אוריאל בלוי,רב,יועץ ומגשר
כותב מאמרים ושו"ת במדיות השונות.
054-5333386 uribloy@walla.com
http://www.brachavehazlacha.net/
כותב מאמרים ושו"ת במדיות השונות.
054-5333386 uribloy@walla.com
http://www.brachavehazlacha.net/