הנקודות החשובים ביותר שניתן לומר על הצלחה בעסקים. אפשר לקבל או לא לקבל אותן, אך שתי נקודות אלה מבוססות על ניסיון רב שנצבר, וההמלצה היא להדפיס אותן בענק על פלקט ענק ולהציב מול שולחן העבודה.
סיבה מספר 1 לעסקים שנכשלו
מניסיון, קרוב ל-90% מהעסקים והיזמויות שנכשלים, נכשלים בגלל שיווק לקוי.
90% מהעסקים והיזמויות היו יכולים להצליח אילו היו משווקים אותם בצורה נכונה.
בשיווק נכון הכוונה גם לדברים כמו בחירת מיקום נכון לחנות, ביצוע יחסי ציבור בסיסיים, שמירה על מאגר נתונים מעודכן של כל לקוח שאי פעם רכש מוצר כלשהו וכו'.
כך שהרעיון לעסק החדש הוא לא הבעיה ברוב במקרים. למעט מקרים חריגים ממש, בהם אין סיכוי לעסק כי אין לו קהל יעד. במרבית המקרים זה פשוט כשל שיווקי.
סיבה מספר 2 לעסקים שנכשלו
קיים פער אדיר בין איש מקצוע לבין בעל עסק. למען הדיוק, קיים פער גדול גם בין מנהל לבין בעל עסק. הפער הזה נעוץ קודם כל בעובדה, שלהיות בעל עסק זה תפקיד שאף אחד לא מלמד. באוניברסיטאות מלמדים ניהול, מלמדים ניתוח מצבים וכיוצא בזה, אבל כאשר נמצאים לבד בשטח וצריכים להוציא את הכסף מהכיס, לתת תשובות לספקים ולקבל החלטות בזמן אמת, שיכולות לחרוץ גורלות כולל את גורלם של עובדים ומשפחותיהם, התמונה יכולה להיראות אחרת.
להיות איש עסקים זה משהו שלומדים מניסיון. קיצור הדרך היחיד שמשפר את הסיכויים הוא - ללמוד ממי שכבר רכש ניסיון מוצלח מוכח.
הדרך הזולה ביותר לרכוש את הידע היא קריאת מאמרים של אלה המוכנים לשתף אחרים במידע. הדבר הבא הוא להשתתף בסדנאות ולאחר מכן לקבל יעוץ עסקי קצר מועד או ארוך מועד מאדם בעל ניסיון מוצלח, שיכול ללוות אותך ברגעי האמת ולהראות לך מה עושים.
הדרך היקרה ביותר היא ללמוד מניסיון אישי...
טיפים להקמת עסק מצליח
1. חייבים לאהוב את מה שעושים
בעל עסק, שלא אוהב את מה שהוא עושה פשוט לא יצליח! להיות בעל עסק זה כמו רומן: 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ומי שלא מאוהב יעשה מן הסתם כל מה שביכולתו כדי לפרק את החבילה.
לכן, לפני כל דבר אחר, יש לברר בצורה אובייקטיבית מה באמת אוהבים לעשות - כל יום וכל היום.. כאשר הדבר הזה מגובה במיומנות והבנה גבוהה, אבל האהבה האמיתית תעזור יותר מכשרון או ניסיון.
דוגמא קלאסית לכך היא ביל גייטס, שהתחיל לפרק מחשבים ולחבר תוכנות הפעלה כתחביב, בחינם, כשהוא היה עדיין ילד. זה פשוט היה אצלו "בדם".
2. לשאול אנשים מה הם היו רוצים שיהיה להם
סיפור אמיתי של איש עסקים אמריקאי, קרייג ג'נסן, מולטי-מיליונר: בתחילת דרכו הוא הלך ושאל אלפי אנשי עסקים מה הכי מפריע להם לגבי מחשבים ותוכנות - ומה היה ממש עוזר להם. וכשהייתה לו תשובה חד משמעית, גורפת ומוחצת הוא הלך ופיתח את זה!
במילים אחרות, אי אפשר להחליט מה אנשים רוצים רק בגלל שמישהו חושב שהוא יודע או שזה נשמע לו רעיון מדליק, זוהר ,רומנטי, מסעיר או מקורי. מוכרחים להיות בתקשורת עם אנשים אמיתיים ולשאול כמות גדולה מספיק עד שלא יהיו שום ספקות בנוגע לכך.
אפשר לשאול אנשים איפה הכי כדאי לפתוח חנות? מה טווח המחירים שהם היו מוכנים לשלם (את המחיר יש לקבוע לפי תכנית פיננסית, כמובן, אך כדאי לדעת מה הלקוחות העתידיים מחשיבים כמחיר הוגן) וכו'.
3. בחירה קפדנית של חברים
עסקים רבים מדי מעולם לא ראו אור יום כי "חבר" טוב הוציא ליוזם הרעיון את הרוח מהמפרשים. רעיונות מעולים מעלים אבק על מדף כלשהו כי בעל הרעיון ניסה להתייעץ עם "מומחים".
יש מומחים מעולים וחברים אמיתיים, רובם כאלה, אבל תמיד יהיה את אותו אחוז של אנשים, אם לנסח זאת בצורה עדינה, שאחרי שיחה איתם פשוט לא בא לכם ליצור או לחלום או להתחיל שום פרויקט.
תרגיל: נסו להיזכר ברעיון מדליק שממש התלהבתם ממנו מתישהו בעבר, והוא מעולם לא יצא לפועל. מה קרה שם? האם היה מישהו ש"לטובתכם" עודד אתכם לא להתקדם עם הדבר הזה?
יש להישמר ולהיזהר מאנשים כאלה!
היו היועצים של עצמכם, אין טעם לפחד לחלום - זה לא מוביל לשום מקום, לא לפחד להיות מקוריים או לעשות את מה שכולם עושים.
שמירה על סעיפים 1 ו-2 ימנעו את רוב האסונות והטעויות.
בעל העסק אשר יתקדם במסלול הבטוח ביותר, יגלה את הדרכים הטובות ביותר (שאינן יקרות!) לשיווק ויעבוד על כך במרץ, במסירות ובהתמדה. בהצלחה.
סיבה מספר 1 לעסקים שנכשלו
מניסיון, קרוב ל-90% מהעסקים והיזמויות שנכשלים, נכשלים בגלל שיווק לקוי.
90% מהעסקים והיזמויות היו יכולים להצליח אילו היו משווקים אותם בצורה נכונה.
בשיווק נכון הכוונה גם לדברים כמו בחירת מיקום נכון לחנות, ביצוע יחסי ציבור בסיסיים, שמירה על מאגר נתונים מעודכן של כל לקוח שאי פעם רכש מוצר כלשהו וכו'.
כך שהרעיון לעסק החדש הוא לא הבעיה ברוב במקרים. למעט מקרים חריגים ממש, בהם אין סיכוי לעסק כי אין לו קהל יעד. במרבית המקרים זה פשוט כשל שיווקי.
סיבה מספר 2 לעסקים שנכשלו
קיים פער אדיר בין איש מקצוע לבין בעל עסק. למען הדיוק, קיים פער גדול גם בין מנהל לבין בעל עסק. הפער הזה נעוץ קודם כל בעובדה, שלהיות בעל עסק זה תפקיד שאף אחד לא מלמד. באוניברסיטאות מלמדים ניהול, מלמדים ניתוח מצבים וכיוצא בזה, אבל כאשר נמצאים לבד בשטח וצריכים להוציא את הכסף מהכיס, לתת תשובות לספקים ולקבל החלטות בזמן אמת, שיכולות לחרוץ גורלות כולל את גורלם של עובדים ומשפחותיהם, התמונה יכולה להיראות אחרת.
להיות איש עסקים זה משהו שלומדים מניסיון. קיצור הדרך היחיד שמשפר את הסיכויים הוא - ללמוד ממי שכבר רכש ניסיון מוצלח מוכח.
הדרך הזולה ביותר לרכוש את הידע היא קריאת מאמרים של אלה המוכנים לשתף אחרים במידע. הדבר הבא הוא להשתתף בסדנאות ולאחר מכן לקבל יעוץ עסקי קצר מועד או ארוך מועד מאדם בעל ניסיון מוצלח, שיכול ללוות אותך ברגעי האמת ולהראות לך מה עושים.
הדרך היקרה ביותר היא ללמוד מניסיון אישי...
טיפים להקמת עסק מצליח
1. חייבים לאהוב את מה שעושים
בעל עסק, שלא אוהב את מה שהוא עושה פשוט לא יצליח! להיות בעל עסק זה כמו רומן: 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ומי שלא מאוהב יעשה מן הסתם כל מה שביכולתו כדי לפרק את החבילה.
לכן, לפני כל דבר אחר, יש לברר בצורה אובייקטיבית מה באמת אוהבים לעשות - כל יום וכל היום.. כאשר הדבר הזה מגובה במיומנות והבנה גבוהה, אבל האהבה האמיתית תעזור יותר מכשרון או ניסיון.
דוגמא קלאסית לכך היא ביל גייטס, שהתחיל לפרק מחשבים ולחבר תוכנות הפעלה כתחביב, בחינם, כשהוא היה עדיין ילד. זה פשוט היה אצלו "בדם".
2. לשאול אנשים מה הם היו רוצים שיהיה להם
סיפור אמיתי של איש עסקים אמריקאי, קרייג ג'נסן, מולטי-מיליונר: בתחילת דרכו הוא הלך ושאל אלפי אנשי עסקים מה הכי מפריע להם לגבי מחשבים ותוכנות - ומה היה ממש עוזר להם. וכשהייתה לו תשובה חד משמעית, גורפת ומוחצת הוא הלך ופיתח את זה!
במילים אחרות, אי אפשר להחליט מה אנשים רוצים רק בגלל שמישהו חושב שהוא יודע או שזה נשמע לו רעיון מדליק, זוהר ,רומנטי, מסעיר או מקורי. מוכרחים להיות בתקשורת עם אנשים אמיתיים ולשאול כמות גדולה מספיק עד שלא יהיו שום ספקות בנוגע לכך.
אפשר לשאול אנשים איפה הכי כדאי לפתוח חנות? מה טווח המחירים שהם היו מוכנים לשלם (את המחיר יש לקבוע לפי תכנית פיננסית, כמובן, אך כדאי לדעת מה הלקוחות העתידיים מחשיבים כמחיר הוגן) וכו'.
3. בחירה קפדנית של חברים
עסקים רבים מדי מעולם לא ראו אור יום כי "חבר" טוב הוציא ליוזם הרעיון את הרוח מהמפרשים. רעיונות מעולים מעלים אבק על מדף כלשהו כי בעל הרעיון ניסה להתייעץ עם "מומחים".
יש מומחים מעולים וחברים אמיתיים, רובם כאלה, אבל תמיד יהיה את אותו אחוז של אנשים, אם לנסח זאת בצורה עדינה, שאחרי שיחה איתם פשוט לא בא לכם ליצור או לחלום או להתחיל שום פרויקט.
תרגיל: נסו להיזכר ברעיון מדליק שממש התלהבתם ממנו מתישהו בעבר, והוא מעולם לא יצא לפועל. מה קרה שם? האם היה מישהו ש"לטובתכם" עודד אתכם לא להתקדם עם הדבר הזה?
יש להישמר ולהיזהר מאנשים כאלה!
היו היועצים של עצמכם, אין טעם לפחד לחלום - זה לא מוביל לשום מקום, לא לפחד להיות מקוריים או לעשות את מה שכולם עושים.
שמירה על סעיפים 1 ו-2 ימנעו את רוב האסונות והטעויות.
בעל העסק אשר יתקדם במסלול הבטוח ביותר, יגלה את הדרכים הטובות ביותר (שאינן יקרות!) לשיווק ויעבוד על כך במרץ, במסירות ובהתמדה. בהצלחה.
עדי פלאוט, יזם והבעלים של קבוצת קומליין - קבוצה של ארבע חברות ויועץ עסקי משנת 1989.
אחת מהחברות היא קומליין ייעוץ עסקי המתמחה ביעוץ עסקי וסמינרים בנושאי ניהול ושיווק לבעלי עסקים.
http://www.comlinegroup.co.il
אחת מהחברות היא קומליין ייעוץ עסקי המתמחה ביעוץ עסקי וסמינרים בנושאי ניהול ושיווק לבעלי עסקים.
http://www.comlinegroup.co.il