ביצי זהב לארגונים
"מה יש בארגזי הענקיים בתא המטען?" שאלתי את בעלי.
"מסמכים, מוניתי להיות חבר בבית הדין להגבלים עסקיים"
"וקראת את כולם?"
"השתגעת? אני הרי לא מסוגל לקרוא כל כך הרבה!" .
"מה תעשה?"
"מה הבעייה? פיניתי לי שעתיים בבוקר..."
לאחר הדיון הסביר לי בעלי כיצד התכונן.
"כיון שתביעה היתה משותפת לכמה חברות, בדקתי בתוכן העניינים מה הנושאים המשותפים לכולן. בתוך הנושאים הללו, מצאתי את הטיעונים המשותפים ואותם למדתי היטב. כפי שתכננתי מראש, זה לקח לי בדיוק שעתיים".
שערו בנפשכם, שמישהו היה טועה, וממנה אותי להיות חברה באותו בית דין. שלושה חודשים הייתי מפנה מזמני ללמוד את החומר, לסמן לי בטוש זוהר את מה שחשוב, לבדוק ולהשוות טיעונים ולגבש לי דעה מבוססת.
למי לדעתכם יכולות ניהוליות עדיפות, לי או לבעלי?
הפרעת הקשב והריכוז של בעלי התבררה לנו מאז אובחן בננו הצעיר. מהשגיו המרשימים למדתי כי תמיכה מתאימה לצד הצבת יעדים השמיים הם הגבול.
מארגזי המסמכים הבנתי שלעיתים דוקא הקשיים התפקודיים גורמים לפיתוח מנגנוני פיצוי הנשענים על יכולות אחרות של בעלי הפרעת קשב והריכוז.
אנשים לקויי קשב וריכוז, בעלי רמת אינטליגנציה גבוהה, מפתחים דרכים עוקפות שאין לאחרים כדי לפצות על הלקות. חלקם למדו לקבל החלטות מהירות, לפני שיאבדו את הריכוז מה שמעניק להם יתרון ניהולי. אחרים למדו לפרק פרויקטים גדולים לתתי יעדים ולקבוע לוחות זמנים קשיחים באופן מלאכותי. ויש, כפי שנוכחתי, שמדלגים מעל הקושי בקריאת מסמכים באמצעות אסטרטגיות משלהם.
ארגונים יכולים להפיק תועלת מרובה מאותן אסטרטגיות.
למרות שבעלי הפרעת הקשב והריכוז מתקשים ללמוד בדרכים המקובלות, הם יכולים להגיע להשגים גבוהים. הזדקקותם לשינויים תכופים גורמת לרצון ללמידה של נושאים חדשים ולהרחבת מעגל המומחיות.
הם אנרגטיים ובעלי נכונות גבוהה לקחת סיכונים. הספונטניות שלהם והחשיבה מחוץ לקופסה עשויות להיות נכס בלתי מבוטל לארגון. הם אמנם מוסחים בקלות, אך כאשר יש להם עניין רב הם יכולים להגיע לרמת ריכוז והתמקדות גבוהה במיוחד.
סביבה ארגונית מתאימה מאפשרת להם לתת ביטוי לחשיבה שונה ולהשפיע על תרבות החידושים של הארגון.
לרוב, הפרשנות הניתנת להתנהגות העובדים היא חוסר אחריות, זלזול או חוסר מוטיבציה.
ייעוץ והכוונה בשלב ביצוע הגיוס והקליטה מאפשרים לארגון להנות מהערכים המוספים שלהם. סביבה פיסית נטולת גירויים, מרחב אוטונומי לפעול בו, בקרת קצה, גמישות לגבי דרכי פעולה הן חלק מההמלצות שיכולות להיות משמעותיות להצלחתם.
אין זה מתפקידו והכשרתו של מנהל לאבחן עובדים אך רצוי שיהיה מודע לשכיחות של כ- 10% לקויות קשב וריכוז בקרב האוכלוסיה.
מנהל המודע ליתרונותיהם של בעלי הפרעת הקשב והריכוז ויספק להם סביבה ארגונית מתאימה, יאפשר להם למקסם את יכולותיהם.
מנהל כזה יזכה בעובדים נמרצים, בעלי ראייה רחבה, גמישות מחשבתית ויכולת מקורית לפתרון בעיות. הארגון ירויח חדשנות ורוח יזמית.
"מה יש בארגזי הענקיים בתא המטען?" שאלתי את בעלי.
"מסמכים, מוניתי להיות חבר בבית הדין להגבלים עסקיים"
"וקראת את כולם?"
"השתגעת? אני הרי לא מסוגל לקרוא כל כך הרבה!" .
"מה תעשה?"
"מה הבעייה? פיניתי לי שעתיים בבוקר..."
לאחר הדיון הסביר לי בעלי כיצד התכונן.
"כיון שתביעה היתה משותפת לכמה חברות, בדקתי בתוכן העניינים מה הנושאים המשותפים לכולן. בתוך הנושאים הללו, מצאתי את הטיעונים המשותפים ואותם למדתי היטב. כפי שתכננתי מראש, זה לקח לי בדיוק שעתיים".
שערו בנפשכם, שמישהו היה טועה, וממנה אותי להיות חברה באותו בית דין. שלושה חודשים הייתי מפנה מזמני ללמוד את החומר, לסמן לי בטוש זוהר את מה שחשוב, לבדוק ולהשוות טיעונים ולגבש לי דעה מבוססת.
למי לדעתכם יכולות ניהוליות עדיפות, לי או לבעלי?
הפרעת הקשב והריכוז של בעלי התבררה לנו מאז אובחן בננו הצעיר. מהשגיו המרשימים למדתי כי תמיכה מתאימה לצד הצבת יעדים השמיים הם הגבול.
מארגזי המסמכים הבנתי שלעיתים דוקא הקשיים התפקודיים גורמים לפיתוח מנגנוני פיצוי הנשענים על יכולות אחרות של בעלי הפרעת קשב והריכוז.
אנשים לקויי קשב וריכוז, בעלי רמת אינטליגנציה גבוהה, מפתחים דרכים עוקפות שאין לאחרים כדי לפצות על הלקות. חלקם למדו לקבל החלטות מהירות, לפני שיאבדו את הריכוז מה שמעניק להם יתרון ניהולי. אחרים למדו לפרק פרויקטים גדולים לתתי יעדים ולקבוע לוחות זמנים קשיחים באופן מלאכותי. ויש, כפי שנוכחתי, שמדלגים מעל הקושי בקריאת מסמכים באמצעות אסטרטגיות משלהם.
ארגונים יכולים להפיק תועלת מרובה מאותן אסטרטגיות.
למרות שבעלי הפרעת הקשב והריכוז מתקשים ללמוד בדרכים המקובלות, הם יכולים להגיע להשגים גבוהים. הזדקקותם לשינויים תכופים גורמת לרצון ללמידה של נושאים חדשים ולהרחבת מעגל המומחיות.
הם אנרגטיים ובעלי נכונות גבוהה לקחת סיכונים. הספונטניות שלהם והחשיבה מחוץ לקופסה עשויות להיות נכס בלתי מבוטל לארגון. הם אמנם מוסחים בקלות, אך כאשר יש להם עניין רב הם יכולים להגיע לרמת ריכוז והתמקדות גבוהה במיוחד.
סביבה ארגונית מתאימה מאפשרת להם לתת ביטוי לחשיבה שונה ולהשפיע על תרבות החידושים של הארגון.
לרוב, הפרשנות הניתנת להתנהגות העובדים היא חוסר אחריות, זלזול או חוסר מוטיבציה.
ייעוץ והכוונה בשלב ביצוע הגיוס והקליטה מאפשרים לארגון להנות מהערכים המוספים שלהם. סביבה פיסית נטולת גירויים, מרחב אוטונומי לפעול בו, בקרת קצה, גמישות לגבי דרכי פעולה הן חלק מההמלצות שיכולות להיות משמעותיות להצלחתם.
אין זה מתפקידו והכשרתו של מנהל לאבחן עובדים אך רצוי שיהיה מודע לשכיחות של כ- 10% לקויות קשב וריכוז בקרב האוכלוסיה.
מנהל המודע ליתרונותיהם של בעלי הפרעת הקשב והריכוז ויספק להם סביבה ארגונית מתאימה, יאפשר להם למקסם את יכולותיהם.
מנהל כזה יזכה בעובדים נמרצים, בעלי ראייה רחבה, גמישות מחשבתית ויכולת מקורית לפתרון בעיות. הארגון ירויח חדשנות ורוח יזמית.
מומחית בפיתוח מצויינות, מפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008
http://www.zipi-coach.co.il
http://www.zipi-coach.co.il