פרשת משפטים פותחת במילים אלו "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" "כי תקנה עבד עברי" שאלה מאד עקרונית מדוע פרשת משפטים מתייחסת בתחילתה דווקה לעניין עבד עברי. לכך ישנם שני סיבות והם, בני ישראל היו עבדים במצרים, היהודי הרגיש את עניין העבדות בצורה הכי מוחשית, רצה האלוקים, שהאדם ידע איך להתנהג לעבד, ויזכור שהוא בעצמו היה עבד במצריים. הוסבר בהמשך בעניין עבד עברי, שהעבד צריך לעבוד 6 שנים, ובשנה השביעית הוא צריך להשתחרר לחופשי מאדונו, מהטעם שהאלקים אומר "כי לי ישראל עבדים" העם היהודי, הוא עבד לאלקים ולא לבני האדם. ורק אם העבד לא ירצה להשתחרר לחופשי, אז אדונו לוקח אותו אל המזוזה, או אל המרצע, ורצע את אוזנו, והיה עבד לעולם, למה את אוזנו? חז"ל אומרים, אוזן ששמעה בהר סיני שאלקים אמר "כי לי ישראל עבדים" והוא בוחר להיות עבד לבשר ודם. סיבה נוספת לכך והיא, ישנם בחיים שלושה מעגלים מרכזיים, והראשון שבהם הוא האדם, בינו לבין עצמו, והשני הוא בין אדם לחבירו, והשלישי הוא בין אדם למקום(אלקים). האדם חייב קודם להיות שלם עם עצמו, לאחר מכן בינו לבין חבירו ולבסוף בינו לבין המקום(אלקים). כלומר חפץ האלוקים, שהאדם יהיה טוב קודם כל בינו לבין עצמו, ולאחר מכן בינו לבין חברו, ולבסוף בינו לבין אלקים. לכן פותחת פרשת משפטים בעניין "כי תקנה עבד עברי" שזה בין האדם לבין הבריות, בנוסף ידוע כי האדם שנוח על הבריות, ודאי נוח יהיה גם אצל אלקים, כדברי חז"ל בפרקי אבות "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו"
יהודה אדרי
YEHUDAGGG@WALLA.COM
YEHUDAGGG@WALLA.COM