דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכומטרי ללקויי למידה- חושפים את האמת 

מאת    [ 06/09/2009 ]

מילים במאמר: 1454   [ נצפה 3561 פעמים ]

בעבודתי בתחום הפסיכומטרי במכונים שונים מזה כ-7 שנים נתקלתי פעמים רבות בשאלות חוזרות לגבי המבחן פסיכומטרי ללקויי למידה, ולכן ריכזתי מידע שימושי כדי שיפשט את העולם הפסיכומטרי של לקויי הלמידה שנראה מעט מפחיד לעין הבלתי מזויינת.

 

מהי הבחינה הפסיכומטרית ?

 

נתחיל ונאמר כי המכון העומד מאחורי הבחינה הוא המרכז הארצי לבחינות והערכה מיסודן של האוניברסיטאות בארץ, המטרה המוצהרת של הבחינה הפסיכומטרית היא כלי לחיזוי סיכויי ההצלחה בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, המשמש את מוסדות הלימוד לשם מיון המועמדים לחוגים שונים. הבחינה מאפשרת לדרג את כל המועמדים על סולם הערכה אחיד, ובהשוואה לאמצעי מיון אחרים היא מושפעת פחות מהרקע השונה של כל אחד מהם, או ממשתנים סובייקטיביים אחרים.

 

הבחינה הפסיכומטרית אינה כלי מיון מושלם וקיימים מקרים שבהם מועמדים עשויים להצליח בלימודיהם למרות הישגים נמוכים בבחינה, אך לרוב היא מנבאת היטב הצלחה בלימודים. עובדה זו נובעת מהסיבה הפשוטה כי הבחינה אינה מודדת במישרין גורמים כגון מוטיבציה, יצירתיות או התמדה, שבהחלט קשורים להצלחה בלימודים.

 

הבחינה הפסיכומטרית הסטנדרטית מורכבת משלושה תחומים: מילולי, כמותי ואנגלית. אורך הבחינה הוא 200 דקות בהן לא ניתנת הפסקה מוגדרת, אם כי ניתן לצאת להפסקה על חשבון 200 הדקות. יש לפתור בזמן זה 8 פרקים המכילים כ-220 שאלות בזמן מוקצב של 25 דקות לפרק, חישוב מהיר יוביל אותנו לכ-55 שניות לשאלה, קצב מסחרר לכל הדעות. הציון לבחינה נע בין  200-800 נקודות. חשוב לציין כי זו בחינה יחסית, ונסביר זאת באמצעות דוגמא פשוטה: נאמר שאנו ניגשים לבחינה שערכה מורתנו החביבה בבית הספר, הבחינה היא בת 10 שאלות והמורה החליטה שכל תשובה נכונה מזכה ב-10 נקודות, כלומר הציון הגבוה ביותר הוא  100 נקודות. נניח שיש 20 תלמידים בכיתה והתלמיד המוצלח ביותר ענה על 7 שאלות נכונה, כלומר ציונו לפי שיטת מורתנו החביבה הוא 70, אבל לפי שיטת הפסיכומטרי מאחר והוא התלמיד המוצלח ביותר הוא יקבל את הציון המלא כלומר 100 נקודות וזאת מאחר והוא ענה על המספר הרב ביותר של שאלות בצורה נכונה. כלומר על מנת להצליח בבחינה עלינו לצבור מספר גדול יותר של תשובות נכונות בהשוואה לשאר הנבחנים. מכאן נובע שעלינו להשיג יתרון ביחס לנבחן אחר, דבר שיכול להתבטא בקורס הכנה, חומרי לימוד, ניסיון וותק המכון המלמד וגורמים נוספים.

 

מהן ההתאמות בפסיכומטרי ללקויי למידה ?

 

ישנן מספר התאמות בבחינה היכולות להינתן ביחד או לחוד, ההקלות שייתכנו: מחשבון בעל ארבע פעולות בסיסיות כפל/חילוק/חיבור/חיסור. הקראה באנגלית, בחינת פסיכומטרי על מחשב [מפע"ם], ולבעלי ראייה לקוייה יינתן גם טופס בחינה בקנה מידה מוגדל.

 

מהי בחינת המפע"ם ?

 

בחינת מפע"ם היא בחינה פסיכומטרית בתנאים מותאמים המועברת באמצעות מחשב. השאלות מוצגות על גבי צג מחשב, וסימון התשובות נעשה על ידי הקלדת התשובה על לוח המקשים הצמוד למחשב. לא נדרש ידע או ניסיון קודם בשימוש במחשב. הבחינה כוללת שלושה פרקים [מילולי, כמותי ואנגלית] ואורכת כשלוש שעות וחצי. הקצבת הזמן היא לכל שאלה בנפרד.

 

הזמן המוקצב לשאלה הוא לפחות כפול מן הזמן הממוצע המוקצב לשאלה במתכונת הבחינה הפסיכומטרית הרגילה ולכל קטע קריאה ניתן זמן נוסף המוקדש אך ורק לקריאה. לפיכך בחינת מפע"ם נערכת במסגרת זמן נינוחה יותר.

 

בחינת המפע"ם היא בחינה אדפטיבית (מסתגלת לנבחן), הבחינה מציגה בפני הנבחן שאלה ברמת קושי מסויימת ואז מדרגת אותו ברמת האוכלוסייה אשר מעל או מתחת לרמת קושי זאת בהתאם לתשובה נכונה או שגוייה, וכך חוזר חלילה עד אשר נקבעות בצורה חד משמעית יכולות הנבחן בתחומים כמותי, מילולי ואנגלית ביחס לכלל האוכלוסייה.

 

 

 

איך אדע אם אני בעל לקות למידה ?

 

'ליקויי למידה' הם קשיים משמעותיים בביצוע מטלות קוגניטיביות, תפיסתיות ומוטוריות ספציפיות. הקשיים הינם ביחס לקלות בה הפרט מבצע מטלות אחרות וביחס לניסיונותיו לשפר את ביצועיו במטלות אלו. הקשיים הם בלתי צפויים גם מכיוון שרכישה של מיומנויות אלו איננה דורשת כישורים גבוהים או מיוחדים ומרבית האוכלוסייה לא מתקשה ברכישתם במאמץ קל יחסית.

 

על פי הגדרה זו, קושי בלתי צפוי בתחום הקריאה/ הכתיבה/ הקשב ועוד, מהווה לקות למידה במידה ובתחומים אחרים, הפרט מגלה יכולות טובות יותר באופן משמעותי, ובמידה וניסיונותיו לשפר את ביצועיו בתחומים אלו אינם צולחים. ההנחה היא כי הליקוי נובע מבעיה עצבית-תורשתית.

 

מהם האבחונים הקיימים ?

 

ישנם מספר סוגי אבחונים:

 

אבחון דידקטי - אבחון המתמקד בבדיקת מיומנויות קריאה, כתיבה, חשבון, תפיסה מרחבית. משמש לצורך איתור לקות למידה ולצורך מתן התאמות במבחנים ברמה 1 ו-2 על-פי חוזר מנכ'ל משרד החינוך. בתום האבחון ניתן משוב אישי.

 

אבחון פסיכו-דידקטי - אבחון מקיף הכולל בנוסף לחלקים הדידקטיים גם מבחני אינטליגנציה, מבחני אישיות והיבטים רגשיים. משמש לצורך איתור לקות למידה ולאבחון היבטים פסיכולוגיים של ההפרעה. מתאים למתן התאמות במבחני הבגרות בכל הרמות [כולל מבחנים בע'פ] על פי חוזר מנכ'ל משרד החינוך. בתום האבחון ניתן משוב אישי.

 

אבחון לצורך התאמות בפסיכומטרי - אבחון מקיף הכולל בדיקת מיומנויות ספציפיות הנדרשות עפ'י המרכז הארצי לבחינות, מילוי טפסים מיוחדים ומתן משוב אישי.

 

אבחון לצורך טיפול - אבחון המיועד ללקויי למידה שכבר עברו אבחון דידקטי ומעוניינים להתחיל בסדרת פגישות טיפוליות. האבחון כולל מבחני אישיות, מבחנים פסיכולוגיים השלכתיים שונים ומשמש בסיס להתערבות הטיפולית.

את האבחונים תוכלו לעשות במכונים ואצל פסיכולוגים שונים אותם ניתן למצוא בקלות באינטרנט.

 

 כיצד עליי להתכונן לבחינה הפסיכומטרית ?

 

חשוב מאוד לקבל הכנה לבחינה הפסיכומטרית מאחר וזו בחינה יחסית. כלומר, עלינו לצבור יתרון על פני הנבחן האחר. זו עובדה סטטיסטית מוכחת בארץ ובעולם כי ההכנה לבחינה הפסיכומטרית משפרת משמעותית את הציון ובייחוד לאור תנאי הקבלה למוסדות ההשכלה השונים המצריכים ציונים גבוהים לקבלה.

 

כדי להתכונן היטב לבחינה עלינו להכיר דרכים להתמודד עם קשיי הבחינה השונים שהעיקריים שבהם הם לחץ הזמן ויכולת הריכוז לאורך זמן, כדי לעשות זאת אנו זקוקים להכנה שיטתית בעלת מסגרת המתאימה לנו המלמדת את טכניקות הפתרון המהירות והיעילות ביותר לשאלות השונות והיוצרת הכנה הדרגתית לאורך זמן קצוב עד למועד הבחינה. מסגרת זו היא קורס ההכנה לבחינה הפסיכומטרית המקנה טכניקות פתרון שלא ניתן לרכוש אותם במהלך לימודי בית הספר מאחר שהן אינן נלמדות שם.

כאשר יש להכין תלמיד עם לקויות למידה הצרכים מהקורס משתנים ונסביר אותם באמצעות הבעיות אותן חווה. תלמיד עם לקויות למידה מרגיש לפעמים אבוד בכיתה גדולה (בד'כ כ-40 תלמידים ויותר במכונים השונים) לכן, קורסי פסיכומטרי המותאמים לתלמידים אלו מכילים לכל היותר 14 תלמידים במטרה להקנות תשומת לב מקסימלית לכל תלמיד וצרכיו. קורס אשר הכיתה בו הומוגנית מקילה על התלמידים בשאילת שאלות ובצורה זו קצב הלימוד מותאם לכיתה.

 

נשרבב פה אמירה פסיכומטרית (הקורס התחיל...) "אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה" אמירה זו מדגישה את הצורך בלימוד עם חבר ואדם נוסף כדי לשפר את היכולות ומכאן החשיבות שבלימוד בתוך קבוצה בעלת רמה דומה. עם זאת אוסיף הסתייגות קלה, הרי לכל אחד מאיתו רמה ופוטנציאל אחר וכדי לתת מענה מושלם ללימוד נכון חייבים ליצור התייחסות אישית לתלמיד, לכן קורס טוב הוא כזה שידע לשלב בין שני הצרכים שבין לימוד בקבוצה ולימוד יחידני.

 

קורס מוצלח נמדד לא רק בשלד ובמבנה שלו אחד הגורמים החשובים אם לא החשוב ביותר הוא המורה בקורס, וותק המורה בעולם הפסיכומטרי שווה הרבה מאוד נקודות לתלמיד וכאשר אנו מדברים על קורס ללקויי למידה נתייחס לוותק המורה בלימוד לקויי למידה. יתרונות הוותק מקנים למורה נקודת מבט רחבה על חומר הלימוד וצורת הלימוד שלו, כך מורה יכול לבנות לעצמו 4 הסברים שונים לאותו שיעור או שאלה ולהתאים אותו בפניי העומד בפניו. עוד נאמר כי קורסים המותאמים לתלמידים עם לקויות למידה רצוי כי יועברו על ידי מדריכים בעלי תואר אקדמי ולא סטודנטים העסוקים בלימודיהם.

 

מהם מועדי הבחינה ?

 

יש להבדיל בין מועדי בחינת המפע'"מ המיועדת ללקויי למידה לבין מועדי הבחינה הרגילה. בחינת המפע'מ נערכת בחודשים דצמבר, יולי ואפריל. ומועדי הבחינה הרגילה הם: פברואר, אפריל, יולי, אוקטובר, דצמבר. את הבחינה ניתן לבצע שוב ושוב ללא הגבלה על מספר הפעמים אך יש לשמור על הפרש של לפחות 4 חודשים בין בחינה לבחינה, כלומר ניתן לגשת מועד כן מועד לא. למודאגים שביניכם הציון הגבוה ביותר מבין הבחינות הוא התקף.

 

מה עם התאמות מבית הספר ?

 

רבים שואלים אותי האם ההתאמות שקיבלו בבית הספר על היותם לקויי למידה תקפות גם לבחינה הפסיכומטרית - ותשובה לכך אינה ברורה כ"כ כפי שרבים חושבים. קיום התאמות בבית הספר אינו תנאי מספיק לקבלת התאמות בבחינה הפסיכומטרית ויש להגיש בקשה אליה מצורפים אישורים על היותך לקוי למידה למרכז הארצי אשר עורך וועדה ודן בכל מקרה לגופו. רק החלטת הוועדה מקנה אישור להתאמה בבחינה הפסיכומטרית.

 

האם ניתן לערער על החלטת המרכז הארצי בקשר להיותי בעל לקות למידה ?

 

ניתן לערער על החלטת הוועדה אך הערר חייב להגיע אל הוועדה לפני תום מועד הרישום לבחינה על מנת לקבל את ההתאמה למועד אליו נרשמת.

 

במאמר זה סיפקתי מידע על מבנה הבחינה הפסיכומטרית ללקויי למידה ושאלות נפוצות שמתעוררות בנושא, במאמרים הבאים אפרט וארחיב לגבי השאלות והתשובות שהוצגו בכדי לסייע בידיכם ככל האפשר להפוך את החוויה הפסיכומטרית לקלה ונעימה יותר.

 

 

מוגש על ידי אמיר בראל מנהל מחלקת הפסיכומטרי בבית הספר ללקויי למידה הבית של תמר

אמיר בראל הוא מנהל מחלקת הפסיכומטרי בבית הספר ללקויי למידה הבית של תמר- http://www.houseoftamar.com/landing.asp,
בעלי חברת Barel Media Ltd לפרסום באינטרנט ולימודי הנדסה ביו רפואית מאוניברסיטת תל אביב. לכותב וותק של 7 שנות הוראה, כתיבה וניהול פסיכומטרי במכונים שונים, מתוכם התמחות של 5 שנים בלימוד לקויי למידה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב