לאור העדכון האחרון של תקן ניהול הבטיחות והגיהות 18000 , סיגלית שחר הכינה מספר דגשים לפני מבדק (רשימה חלקית):
- 1 מחלות מקצוע
נדרשת התייחסות למחלות מקצוע אפשריות עקב עיסוקים שונים במפעל. רצוי להכין את ההתייחסות במסמך מבוקר ולהתייחס להיבטי בריאות הנובעים מכל הגורמים כדוגמת: סיכונים גיהותיים כתוצאה מחשיפה לכימיקלים;גורמים פיסיקליים כמו רעש ; גורמים ארגונומיים; גורמים ביולוגים ועוד.
-2 אירועי בטיחות פוטנציאלים
יש להכין מסמך ובו ניתוח ארועי בטיחות פוטנציאלים עיקריים במפעל. כך למשל: נפילה מגובה; פגיעה מעבודה בחלל מוקף; התחשמלות וכדומה.
ניתן לבצע כחלק מתיק אירועים ותגובות (או טבלת אירועים ותגובות בתיק המפעל), כך יתוחזק המסמך כחלק מתיק המפעל. לחילופין- יש להכין במסמך נפרד.
-3 בדיקות תקופתיות לאמצעי הפחתה
מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות לאמצעי הפחתת מערכות ,interlocks , סיכונים כגון מערכות נעילה שחרור לחץ; מפסקי גבול וכדומה . אם יש לארגון תוכנה לניהול לוגיסטי, ניתן להוסיף את חובת הבדיקות לתוכנה דנן. בכל מקרה, הנושא צריך להיות מכוסה בנוהל " בקרה תפעולית".
4-אחזקה
סקרי סיכונים נוטים להתעלם לעתים מעבודות אחזקה. יש להתייחס בביצוע סקרי סיכונים גם להיבטי אחזקה ובפרט לזיהוי הסיכונים העיקריים אצל עובדי אחזקה. ניתן להגדיר את אופן ההפחתה והניהול של סיכוני-אחזקה למשל בסעיף "זיהוי סיכונים ודרכי מניעתם"- בפקודת העבודה המתוכננת (דפ"א).
5- ניהול שינויים
מומלץ להכין נוהל המתייחס לניהול שינויים בארגון . הנוהל צריך לכלול הגדרה של השינוי ולקיחה בחשבון שלהיבטי הבטיחות והגיהות. נוהל "ניהול שינויים" טוב צריך להיות פרופורציונלי לגודל ומשמעות השינוי. כך למשל, שינוי מהותי מצריך התייחסות מעמיקה יות רמשינוי מזערי.
6- עמידה בדרישות החוק
יש להכין מסמך בנושא עמידה בדרישות כלדין. במסגרת זו יש להתייחס לדרישות חוקיות גם בעבודת קבלנים בארגון כ ךלמשל: בעת ביצוע עבודות הדברה , ניקוי וכיול לא לשכוח את הדרישות העקיפות (עקיפות, אך עדיין דרישות על פי חוק) המגיעות דרך מספר ערוצים : דרישות רישיון עסק ; דרישות שירותי כיבוי; דרישות בהיתר רעלים; דרישות תכנון ובנייה (המופיעות בהיתר בניה או בהיתר אכלוס), דרישות משטרה ועוד, בהתאם לאופי הארגון.
7- תרגום יעדים לתוכניות עבודה
יש להקפיד כי לכל יעד תהייה תוכנית מימוש מוגדרת היטב. על התכנית לכלול: אחריות, לוחות זמנים, ולא לשכוח - משאבים.
8- מדידה והערכה
יש להגדיר טכניקות מדידה לביצועי מערכת הניהול. כך למשל אפשר להגדיר פרמטרים כדוגמת מספר תאונות (וגם תדירות וחומרה); אבדן ימי עבודה ; ועוד. כלרשומה שכזו כדאי שתכלול גם את שם המחלקה; מקום העבודה; איבר נפגע; תנאים חריגים; נסיבות האירוע; גורמים ישירים וגורמים עקיפים (תורמים).המידע עשוי להועיל לניתוח מגמות ולניתוחים סטטיסטיים אחרים. את השיטה ניתן להגדיר במסגרת נוהל בקרה תפעולי תאונוה לאירועים.
9- יעדים מחלקתיים
מומלץ להציב יעדים מחלקתיים. לצורך זה מובן כי הפרמטרים למדידה והערכה חייבים להיות מנורמלים למחלקה ומחושבים על אותו הבסיס לצורך השוואה (ניתן לנרמל ליחידת יצור, משקל תוצ"ג, היקף שעות עבודה וכדומה) .למשל, אפשר להשוות בין המחלקות על בסיס מדדים כמו מספר אירועים; השתתפות בהדרכות; מפגעי בטיחות וגיהות; ישום פעולות מתקנות ועמידה בלוחות הזמנים; מימוש יעדים ועוד.
10- חריגות בניטורים
רצוי להגדיר קבלת תוצאות ניטור חריג כאירוע. ניתן לבצע זאת בנוהל ניטור ומדידה, ולכתב לנוהל תאונות ואירועים.
11- ניתוח תקריות
ניתוח אירועים ותאונות- יש להוסיף בדיקה לאפקטיביות הפעולות המתקנות שהומלצ ולאור ניתוח וחקירת תאונות. וכן להגדיר מהו מדד להצלחה.
12- ניהול ומעקב
יש לבצע ניהול סיכונים מסודר לפעולות מתקנות עלמנת למנוע גרימת סיכון אחר במערכת מעצם ביצוע הפעולה המתקנת. ניתן להיעזר לצורך זה בנוהל השינויים שפירטנו בסעיף 5.
פרופיל חברת הז-מט
הז-מט מתמחה משנת 1985במתן שירותי ייעוץ, תכנון, הטמעה והדרכה בתחומי איכות הסביבה, בטיחות אש, בטיחות, ניהול סיכונים והערכות לחירום. הז-מט רואה בצוות העובדים המשאב העיקרי ולפיכך הצוות הוא קבוע, מיומן ומנוסה. צוות העובדים הרב תחומי מאפשר מגוון שיתופי פעולה בין המחלקות, ויכולת לענות על קשת רחבה של צרכי הלקוחות.
הז-מט משקיעה זמן רב ומשאבים כדי לשמור על מצוינות בשירות הלקוח ומתנהלת מול הלקוחות בשקיפות מלאה תוך שימת דגש על איכות, אמינות ומקצועיות.
לקוחות החברה שייכים הן למגזר הפרטי והן למגזר הציבורי.
חשוב לציין, כי כל עבודה המוגשת ללקוח עוברת בקרת איכות בטרם תשלח. כמו כן הז-מט מוסמכת לתקן ניהול האיכות ISO 9001-2000 משנת 1997ולתקן ISO 14001-2004 משנת 2006.
http://www.hazmat.co.il