הדברים מובאים מתוך ניוזלטר חינמי חודשי של חברת "שער למגזר"- מחלקת לימודי ערבית מדוברת. הכנסו לאתר להצטרפות לקבלת הניוזלטר המלא והמנוקד.
שלום למתעניינים, למרחיבי הדעת וללומדי הערבית המדוברת !!!
תודה לכל מי שטרח והעביר את הניוזלטר למתעניינים אחרים והרחיב בכך את המעגל.
אנו מקבלים תגובות, שאלות ובקשות מטובים ורבים.
הימים האחרונים חמים מאד, כתבנו על כך לפני שבועיים בקובץ מילים הנוגעות למזג האוויר ולתופעות טבע ושם מצאנו את המדרג החם-
חם, חמסין, שרב- חם, שוב, נאר (אש)
פתגמים:
פלאן זי אלבסל, פי כל טבחה בדחל
פלוני כמו בצל, בכל תבשיל נכנס. נאמר על המתערב בענייני אחרים.
סאלו אלבע'ל (אמור: ברל) מין אבוכ? קאל: חאלי אלחסאן
שאלו את הפרד מי אביך? אמר: דודי הסוס. המתקשט בנוצות ובייחוס לא לו.
פרד (או פרדה- בע'לה (אמור: ברלה)) הוא יצור כלאיים לא-פורה, לרוב בנם של הסוסה והחמור. במקרים נדירים יותר נמצא פרד שונה- בן אתון וסוס. הפרד יעיל לעבודות משק קשות ולהובלת משאות, בשל השילוב המוצלח של גודלו של הסוס עם עמידותו של החמור. הפתגם שלנו מדבר על הפרד שמתבייש באביו החמור וכאשר נשאל לזהות אביו העדיף לדבר על דודו (מצד אמו)- הסוס.
בערבית יש שם שונה לדודים מצד האב ולדודים מצד האם:
הראשונים- עם, עמי, עמתי, אעמאם. בהתאמה- דוד, דודי, דודתי, דודים.
האחרונים- חאל, חאלי, חאלתי, חוואל. בהתאמה- דוד, דודי, דודתי, דודים
חכ לי ואחכ לכ
גרד לי ואגרד לך. ברוח הימים האלו- מה שקרוי "קשרי הון-שלטון". שמור לי ואשמור לך.
חודש הרמדאן עומד בפתח !
בתאריך 20-21 אוגוסט יתחיל חודש הרמדאן המבורך- שהר רמדאן אלמבאכ. המועד המדוייק נקבע על-ידי חכמי דת סעודיים ומופץ לכל העולם המוסלמי. זהו חודש חשוב מאד בעולם המוסלמי מבחינה דתית וחברתית. נהוג לצום במשך כל היום ולאכול בחוג המשפחה את ארוחת שבירת הצום- אלאפטאר - בערב.
נרחיב על הרמדאן והחגים שלאחריו בניוזלטר הבא.
הבטחנו לדבר על המסבחה- מחרוזת התפילה:
שורש השם מסבחה הוא ס.ב.ח., מקביל לש.ב.ח בעברית. המאמין משבח את אלוהיו וכך אומר גם "סבחאן אללה"- השבח לאל. אפשר לראות את המסבחה כ"משבחה".
מקורה הקדום של מחרוזת התפילה נמצא בהודו. האסלאם אימץ את המחרוזת העשויה 33 או 99 חרוזים שמספרם מסמל את 99 כינויי הכבוד וההערצה לאל המוזכרים בקוראן (אלאסמא אלחוסנא- השמות הטובים).
על פי האסלאם חייב המאמין להזכיר את שם האל בכל עת, והחרוזים משמשים אותו למטרה זו, ובכל פעם שהוא מעביר חרוז הוא ממלמל אחד מכינויי אללה- את אותם שמות שונים שהוזכרו קודם לכן. המאמין יודע את כל השמות בעל-פה, עובר חרוז- חרוז ומרוויח מצווה ביחד עם מדיטציה. המסבחה הקטנה מייצגת בנאמנות את אחותה הגדולה וכל שצריך לעשות הוא לעבור עליה שלוש פעמים- העיקרון זהה לחלוטין. המחרוזת מחולקת לקטעים- שליש בכל פעם וביניהם חרוז שונה שמבדיל בין קטע לקטע. החרוז המבדיל נקרא "שאהד"- עד.
כדרכה של כל חברה- קיימות מסבחות פשוטות וזולות מפלסטיק או מחרצני זיתים ועד למסבחות מפוארות, משובצות זהב, פנינים ויהלומים.
היהודים שחיו במדינות ערב אימצו את המסבחה על מנת להטמע בנוף האנושי, אך כמובן לא השתמשו בה במובן האסלאמי.
ענין קטן וגם טעים- אחת הגרסאות למקור שמו של המאכל מסבחה הוא הדמיון של גרגרי החומוס השוחים בטחינה- לחרוזי התפילה של המסבחה.
על שמותיו הטובים של האלוהים והשתלבותם במערך השמות במרחב הערבי- נעמוד בפעם אחרת.
קצת ברכות לסיום-
ברכה- ערב טוב: מסא אלחיר
תשובה- "ערב אור"- מסא אלנור
הגישו לנו מזון/קפה- נאמר: יסלמו? אידיכ (יבורכו, יהיו שלמות ידיך) אידיכי (לאשה)
תשובה- סלימת ועשת (תהיה שלם ותחיה)
לכיוונים ותיאורי מיקום יחסיים - לחץ כאן
אנו מקווים שמצאת את הניוזלטר מעניין, מועיל ומעשיר. נשמח אם תעבירו אותו לכל מי שימצא בו ענין והרחבת אופקים. קישור להצטרפות לניוזלטר- לחץ כאן
ניר פלוטקין M.A. מנכ"ל "שער למגזר" - פעילות מקיפה במגזר הערבי. http:/www.lamigzar.com/