הבאזז כבר מסתובב בישראל כשנתיים ובעלי עסקים קטנים כגדולים מפנימים שכדאי להם לנהל בלוג עבור העסק. עם זאת עדיין לא ברור מה הבלוג נותן ומה בעצם עושים איתו.
מהו בלוג
בלוג הוא עמוד ברשת האינטרנט הכולל רשומות המסודרות לפי סדר כרונולוגי. בלוגים מתחלקים לבלוגים אישיים ובלוגים מסחריים. בלוג אישי הוא כיומן הנושא רשומות בעלות אופי אישי כמו תחביבים, דעות, מחשבות ואירועים אישיים. בלוג עסקי הוא כלי להעברת מסרים ויצירת תקשורת. לכן, טרם פתיחת בלוג עסקי יש להגדיר את יעדיו שכן אם לא כך יפספס את המטרה שלשמה הוקם.
יתרונות הבלוג העסקי:
· מאפשר לחברה לחלוק בניסיונה עם קהל יעד
· מאפשר לספר על התפתחות מוצר או אירועי חברה
· מאפשר תקשורת דו-כיוונית עם קהל הלקוחות או קהל עובדים פוטנציאלי.
· מאפשר לשדר תדמית רצויה ומוגדרת
· מייצר טראפיק למוקד העיקרי של החברה ברשת.
· אלטרנטיבה זולה מאד לאתר בעבור חברות קטנות
הקמת בלוג
להקמת בלוג ניתן להשתמש בפלטפורמות קהילתיות "חינמיות" כגון : "דה-מרקר", "תפוז" או כבלוג עצמאי על פלטפורמות כגון : בלוגר ((blogspot.com או וורדפרס (org/(wordpress.com. הערה- על הפלטפורמות האחרונות ניתן גם להקים בלוג שהוא סמי-עצמאי.
השיקול לבחור בין סוגי הפלטפורמות :
· פלטפורמה עצמאית מאפשרת מיתוג ,בידול ומיקוד הזרקור על העסק לעומת "טביעה" במסה של בלוגים בקהילה גדולה.
· בלוג עצמאי יידרש לפעילות קידום כלשהיא ברשת על מנת שידעו על קיומו בעוד שבלוג על פלטפורמה קהילתית נהנה מטראפיק קיים וחזק שמספקת הפלטפורמה הקהילתית.
· בלוג על פלטפורמה קהילתית אננו מאפשר ניטור לפעילות ומעקב אחר מגמות בעוד בלוג עצמאי מכיל כלי סטטיסטיקה או מאפשר התחברות לכלים כאלו כגון : גוגל אנליטיקס.
בלוג סמי-עצמאי הוא בעצם הכלאה מאד מקובלת של השניים שמאפשרת להיבדל מהקהילה ולמתג את העסק אך עדיין אין בה את ה"טרחה" של לנהל בלוג עצמאי במלא מובן המילה.
מעקב אחר הפעילות
כמו כל כלי עסקי גם הבלוג צריך להיות מנוטר ויש לעקוב אתר הפעילות בו על מנת לבחון ולאמוד את תרומתו העסקית. מה הם האומדנים למדידת בלוג? האם זה מספר הקוראים (visits) או מספר המבקרים (visitors) . אנו בהחלט יכולים למדוד כמה אנשים נכנסו לבלוג שלנו אך מה לגבי התרגום של זה לקנייה בפועל של מוצרינו או השרות שלנו ?
אמדנים חשובים לצורך כך יהיו :
· התמקדות במבקרים ולא ב"ביקורים". לדוגמא : "מבקר" אחד שיכנס 300 פעם לעומת 300 מבקרים שנכנסים פעם אחת. היקף החשיפה הוא שונה.
· משך הזמן בו שהו המבקרים בבלוג , זמן זה מעיד האם "קפצו להציץ" או גם מצאו עניין ונשארים לקרוא את החומרים.
מאמרים רלוונטיים :
http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/4897/Be-a-Publisher-But-Don-t-Use-the-Publishing-Industry-s-Metrics.aspx
http://sbinformation.about.com/cs/ecommerce/a/bblogs.htm
יועצת למדיה חברתית וסחר אלקטרוני
info@effectiva.co.il
www.gilagideon.co.il
www.gilagideon.wordpress.com