דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שאלות שהמנהלים שואלים את המורים 

מאת    [ 29/09/2009 ]

מילים במאמר: 1823   [ נצפה 2751 פעמים ]

לימוד מתמיד מוסיף יידע, היידע מהווה כוח- דיבור בעשייה ובהתמקדות בחיינו, החכמה והתבונה נבנית ע"י שאילת שאלות, ברור לנו כי השאלות מבוססות על יידע הנצבר במוח.

השאלות מבוססות על היידע הנצבר במוח.

התלמוד כולו על 2700 דפיו בנוי משקלא וטריא, מחלוקות דיונים ושאילת שאלות.

כאשר קיימים יעדים ברורים בבית הספר הנבנים ע"י המורים, הרי השאלות הנשאלות בהערכת התוצרים ברורים היטב לכל העוסקים במלאכת החינוך הקדושה.

השאלות ממקדות את העבודה ומעגנות את התהליכים כדי להגיע ולכבוש כל יעד. התוצרים היצירתיים בתעשייה בכל תחום ובחינוך מבוססים בעיקרם על שאילת שאלות, ככל שהשאלות חכמות התשובות תהיינה מעוגנות בשפע יוזמות וחדשנות.

כאשר מורים ומנהלים, מבצעים משימותיהם המבוססים על תפיסת עולם ברורות, על בסיס ידע קיים, הרי ככל שהם ישאלו שאלות את עצמם ואת חבריהם העמלים בחינוך כך תהיינה התוצאות טובות יותר.

כל עשייה המגובה בשאלות- הרי התשובות יהיו מעוגנות בחכמה ובבינה.

בהיותי מפקח- הגיע המחוז להישגים הטובים בארץ, בעיקר בגין שאילת שאלות שהמנהלים נשאלו ללא הרף.

האמנתי למשל ב-3 תחומים חשובים בהצלחה, בהישגים, בחיי חברה ובהעצמת מורים והפיכתם למנהיגים. צוות הפיקוח נשא על גבו את ה"אחריות" להצלחה, בהכנת מערך השתלמויות, מערכת הדרכה והעמקת הערכה. של כל היעדים.

הערכה נבעה בעיקרה משאילת שאלות, אותם ידעו המנהלים לעומק, אך כל צוות הפיקוח שאלם כל הזמן על התוצרים ואמצעי השגת המטרות. כאשר מציבים יעדים ברורים ובהירים, מפתחים מערכת תהליכים ומיומנויות כדי לכבוש את היעדים ובונים מערכת כלי הערכה מתאימים כדי לבדוק השגתן הרי התפוקות תהיינה גבוהות. ואיתנות.

מתחילת עבודתי בחינוך האמנתי שהיעד החשוב ביותר הוא ה"הישגים". ילד הלומד, המשקיע מאמץ אינטלקטואלי וגופני ומצליח --יהא מאושר, שמח, ספוג בביטחון עצמי והדימוי העצמי שלו ירקיע שחקים. הוא יאמין בעצמו וביכולתו- ואלה יגרמו לשיפור מתמיד של המוטיבציה כדי לנסות ולהעיז, ללמוד ולרכוש ידע וחכמה נוספים, ירצה להתמודד אל מול קשיים בלימוד. קיימים מחקרים רבים המדגישים כי הצלחות גורמות להצלחות. כפי שציין בפנינו המנהל בשכונת מצוקה, שהישגיו עם האוכלוסייה משכונה זו- גבוהים בגלל---

"חוויות של הצלחה", כאשר ילד זקוף קומה בהישגיו הוא ערוך ומוכן לקלוט, ללמוד ולהטמיע "ערכים" ביתר עוצמה.

מוסדות הישגיים אין בהם לרוב אלימות, היות והילדים מאושרים מהישגיהם.

לעולם בדקתי- שאלתי כל מוסד כיצד נראה תיק המנהל...תיק מורה..תיק מקצוע..תיק חברתי..תיק ישיבות והעצמת מורים.

כאשר מלמדים המנהלים תוכנו של כל תיק- אך גם שואלים בכל ביקור על תוצרים- התוצרים מעולים.המנהלים שמחים ומאושרים להציג תמיד פרי עמלם המוצלח. היינו השאלות גורמות לחשיבה מעמיקה, המשיבים היטב -מאושרים שמישהו מתייחס למאמץ העצום שהם משקיעים. יחס זה הוא הוגן, חכם ויעיל.

לעולם- בכל ביקור ביקשתי להיפגש עם בעלי תפקידים כדי להקשיב לפועלם, לעודד אותם- להחמיא להם על מאמציהם בהגברת תורה, בהאדרתה ובפיתוח יוזמות ויצירתיות.

תמיד הביקור כלל מפגש עם מועצת התלמידים שהפגינו בפנינו, מהי מנהיגות נוער אמיתית וחכמה. חקרתי על מהות חיי החברה בבית הספר שהיה מוקד חשוב בכל ביקור.

כאשר שאלתי מאות ואלפי תלמידים מדוע יף לכם לבוא לביה"ס?- השיבו כולם כי יש לנו חברים.

חיי חברה מגבירים את ה"כיף"- הגורם הדומיננטי בהפעלת הרצון להצליח בכל תחום.

כן...כן..ביה"ס שיש בו הישגים וחיי חברה מגוונים, הילדים מגיעים בגיל ובשמחה ללמוד בו וכמובן במוסד כזה לעולם אין בו אלימות.

כאמור תמיד ביקשתי גם לעיין בתיק המנהל ובתוכן ישיבות המורים. כאשר תפקידו העיקרי של המנהל שהוא מנהיג- "העצמת מורים". דרך תיק המנהל הינך יכול לבדוק - האם המנהל מתייחס להשכלתו המתמדת של המורה, לאופי ההשתלמויות- ולכמותם. ליוזמות שכל מורה מפיק במחשבתו הפורייה. שהרי ההצלחה של מוסד חינוכי תלויה רק ואך ורק בפעילותו החכמה והיעילה של המנהל שהוא מנהיג.

תפקידינו להדריכו להיות מנהיג ולשאול כל הזמן על התפוקות בלימוד האישי והקבוצתי. כאמור השאלות מבהירות למנהל שיש לנו עקרונות, אכפתיות, הקשבה, אמפתיה, מחמאות המוסיפות עוד ועוד מוטיבציה.

כאשר המנהל יעגן בעשייתו כמנהיג חינוכי- שאילת שאלות את המורים, הוא יזכה לראות פרי מצוין בעמלו החשוב ביותר.

שאלתי סטודנטים באקדמיה מהם השאלות שראוי למנהל בית הספר לשאול את מוריו, להלן לקט מתשובותיהם.

שאלות שמנהל שואל את מוריו


    • 

    תאר את הצלחותיך בניהול הכיתה?


    • 

    מהם היעדים אליהם אתה חותר להגיע?


    • 

    כיצד אתה מתמודד עם מגוון התלמידים בכיתתך?


    • 

    באילו כלים הינך משתמש כדי לפתח המצוינים?


    • 

    מהו שיעור טוב?


    • 

    תאר כלים היוצרים שיעור חוויתי?


    • 

    מה הקשר שלך עם ההורים?


    • 

    האם שיעורי הבית כוללים שאלות שהתלמידים שואלים?


    • 

    איך אתה מעודד תלמידים לקרוא?


    • 

    ספר על ספר שהינך קורא?


    • 

    האם הינך יכול לספר על מחקר..מאמר מדעי שקראת לאחרונה?


    • 

    כיצד בנוי שיעור איכותי שלך?


    • 

    ספר על הכלים שהינך משתמש בהם על מנת לפתח חיי חברה?


    • 

    היש פעילויות של מנהיגות נוער בכיתתך? מהם?


    • 

    היש לך רעיונות, יוזמות שתרצה לפתח בביה"ס?


    • 

    ציין 3 תחומים בהם הינך מעולה?


    • 

    ציין 3 תחומים בהם יש לך קשיים?


    • 

    ספר 2-3 דילמות שנתקלת בהם בכיתתך וכיצד התמודדת עימם?


    • 

    באילו מילות מפתח הינך משתמש כדי להחמיא ולעודד תלמידים?


    • 

    ספר כיצד הינך נוהג לפתוח יום לימודים?


    • 

    מהי פתיחה טובה של כל שיעור?


    • 

    עד כמה הינך נוהג לקיים שיחה אישית עם כל תלמיד?


    • 

    באילו כלים חינוכיים הינך משתמש כדי להאהיב תורה?


    • 

    כיצד הינך מקנה "ערכים" בקרב תלמידך?


    • 

    עד כמה ה"נתינה" מוטמעת בתוכם של תלמידים?


    • 

    ספר כיצד אתה מתמודד עם התלמידים החלשים?


    • 

    האם הינך מטפח בקרב התלמידים מודעות לניצול זמן יעיל?


    • 

    ניצול הזמן הפנוי - כיצד מטופח בכיתתך?


    • 

    מהם תפקידי מנהיגות הנוער?


    • 

    ספר על תכנון וביצוע טיולים?


    • 

    האם התלמידים נושאים חלק בטיולים?


    • 

    ספר על מהות שיעורי הבית?


    • 

    האם הינך מעודד פעולות בקבוצות? עד כמה?


    • 

    הלימוד בחברותות מצוי בכיתתך?


    • 

    כמה זמן באחוזים קיימת בשיעור עבודה עצמית? קבוצתית?


    • 

    כמה זמן השיעור פרונטאלי?


    • 

    מה מהות "הבמה" שמקבל כל תלמיד?


    • 

    האם הינך מחלק דף פרשת השבוע- מידי שבוע?


    • 

    האם ההורים כותבים משהו על התנהגות הילד בבית?


    • 

    האם בדף פרשת השבוע יש "משהו" שההורים לומדים להיות הורים טובים?


    • 

    האם הינך כותב מאמרים קצרים המיועדים להורים?


    • 

    ספר על השיווק והפרסום האישי שלך?


    • 

    כיצד הינך מתמודד עם תלמידים מבתים עם בעיות כלכליות?


    • 

    הקיימת עזרה הדדית בקרב תלמידך?


    • 

    מה קורה בכיתתך כשילד חולה 10 ימים?


    • 

    כיצד הינך מגביר את אהבת הלימוד?


    • 

    כיצד הינך מגביר את אהבת הידע?


    • 

    היש לך קשר עם הקהילה?


    • 

    ספר על משפחתך?


    • 

    מה לדעתך יש לשפר בבית הספר?


    • 

    אילו תחומים הינך מלמד "מחוץ" לתוכנית הלימודים?


    • 

    ספר על הכלים שהינך נוקט שהשיעור יהא מעניין בהמשך?


    • 

    מה גרם לך להצליח?


    • 

    תאר 3 בעיות שבכיתתך וכיצד הינך פותר אותם?


    • 

    מה הדבר שהינך אוהב בכיתתך?


    • 

    באילו מיומנויות התנהגות הינך משתמש?


    • 

    כיצד הינך מפתח מנהיגות נוער?


    • 

    איזה מקצוע תלמידיך אינם אוהבים? מדוע לדעתך?


    • 

    באילו כלים ראוי להשתמש שילדים יאהבו ללמוד, תנ"ך או אזרחות או היסטוריה?


    • 

    תאר כלים שהינך משתמש ללימוד עצמי?


    • 

    כיצד הינך מחזק, ומקדם את המצטיינים בכיתתך?


    • 

    הייתכן שמילת המפתח בהצלחה- היא "אחריות" - הסבר.


    • 

    ספר על 2-3 הפתעות בכיתתך שגרמו למוטיבציה ללמוד?


    • 

    כיצד הינך מעודד שאילת שאלות?


    • 

    כיצד ראוי לשפר את המשמעת בבית הספר?


    • 

    היש שאלות שהיית רוצה שאשאל אותך?


    • 

    היש מכנה משותף לתחומי ההצלחה?


    • 

    מהם תגובותיך להצלחות, לאירועים נפלאים יוצאי דופן?


    • 

    אם היית מנהל- מה היית משנה? במה היית מתמקד?


    • 

    האם את מרגישה סיפוק בעבודתך? שליחות?


    • 

    האם את מאושרת בעמלך החינוכי?


    • 

    מה הינך עושה כדי להכיר טוב יותר את תלמידיך?


    • 

    באיזה תחום תוכל להעשיר- לתרום לביה"ס כולו?


    • 

    כיצד תתייחס לילד חצוף?


    • 

    באילו כלים תשתמש כדי לשתף כל התלמידים?


    • 

    כיצד הופכים מורה למאושר?


    • 

    ציין מספר כלי הערכה שהינך משתמש?


    • 

    התוכל להמליץ על ספרי קריאה למורים?


    • 

    איזה ספר טוב קראת לאחרונה?


    • 

    ציין מאמר מדעי איתן שנוכל להפיץ בין המורים?


    • 

    הדגש 5 מילים או משפטי מפתח בהם הינך מעודד תלמידים?


    • 

    הדגש תחומים בהם אתה מלמד מעבר לתוכנית הלימודים?


    • 

    הבהר הקשר שלך עם ההורים?


    • 

    מהם כלי השיווק והפרסום בהם הינך משתמש?


    • 

    באילו כלים תפתח תלמידים חלשים?


    • 

    כיצד מטפחים מצוינים?


    • 

    האם הינך חש באחריות לתלמידך בשיעור הפנאי?


    • 

    האם קיימות משימות חברתיות בשעות הפנאי?


    • 

    האם הינך מברר...שואל..מתעניין בנושאי תנועת הנוער?


    • 

    כיצד חוגגים בכיתתך- חגים...מועדים..ימי הולדת?


    • 

    כיצד הינך "מגלה" מצבים משפחתיים- בביתם של תלמידים?


    • 

    כיצד יוצרים למידה מתוך שמחה?


    • 

    כיצד מעודדים "נתינה" בכיתתך?


    • 

    היש מיקוד בעזרה לזולת, לזקנים, לנזקקים?


    • 

    כיצד הופכים ילד לתלמיד שמח ומאושר?


    • 

    מורה מאושר הופך ילדים מאושרים- הבהר הכיצד?


    • 

    מהם התחומים בהם השתפרת בשנה האחרונה?


    • 

    "הציפית לישועה" שאלה מצוינת ביהדות היש לך צפיות?


    • 

    ספר על הצלחותיך בכיתה?


    • 

    תאר 3 תחומים בהם הינך חזק ו-3 תחומים בהם הינך ראוי שתשתפר?


    • 

    היש נושאים שראוי ללמד בכיתה שאינם קשורים לתוכנית הלימודים?


    • 

    מה עושים כדי שיהא לכל תלמיד כיף לבוא לבית הספר?


    • 

    האם הינך מטפח לימוד מתוך סדנאות?


    • 

    האם כל תלמיד מקבל "במה" בכיתתך לדיבור, לכתיבה ועשייה?


    • 

    האם הינך מעודד תלמידים לשאול שאלות? כיצד? כמה?


    • 

    כיצד הינך "מצ'פר" מצטיינים? צדיקים? עושי חסד? חברתיים?


    • 

    היש קשר בין המורים? כיצד לשפר קשר זה?


    • 

    "ומתלמידי יותר מכולם" מה למדת מתלמדיך?


    • 

    ספר במה אישיותך משפיעה על התלמידים?


    • 

    אילו השתלמויות למדת השנה? מה התואר האקדמי שלך?


    • 

    היש לך תחביבים? הובי?


    • 

    מהו התחום החשוב ביותר לך - שהיום אתה אוהב בכיתתך?


    • 

    מה רמת ההישגים בכיתתך?


    • 

    כיצד לדעתך רואי לשפר עבודת הצוות בקרב המורים?


    • 

    האם אחריות" להצלחה טמונה בתוכך?


    • 

    האם הינך "אוהב" את תלמידיך?


    • 

    האם יש מכנה משותף לכל הצלחותיך?


    • 

    עד כמה הינך מאמין בעצמך? ביכולתך? בכישוריך?


    • 

    כיצד מפתחים את הרצון? האמונה? הלהט? המוטיבציה? הבטחון העצמי? הדימוי העצמי?הנתינה? החינוך החברתי? מנהיגות נוער?

120)מה מהות העונשים בכיתתך?

121)האם שיעורי הספורט חינוכיים?

122)המוסיקה כלי נפלא להגברת השמחה והאושר-כיצד מיושם בכיתתך?

מנהל מצויין שהוא מנהיג יבהיר בשאלותיו הדגשים רעיונות ותפיסות עולם כדי להיות הטובים ביותר.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב