היה זה מרקוס ויטרוביו פוליו, אדריכל, סופר ומהנדס רומאי, שהצהיר ב"דה ארכיטקטורה" כי "בניה טובה מאופיינת "ביציבות (מבנית), שימוש ויופי". שילוב מנצח של שלושת האלמנטים האלה, המכונים לעתים "המשולש הויטרוביאני", הופך את הארכיטקטורה לאמנות שענפיה הם רבים - חברתיים, פסיכולוגיים, אסתטיים, פונקציונאליים והרשימה עוד ארוכה.
תערוכה ייחודית, המתקיימת השנה זו הפעם השלישית ברציפות, נותנת ביטוי לפאן האמנותי שבאדריכלות ומציגה את עבודותיהם של - אדריכלים היוצרים במגוון סגנונות וטכניקות - ציור, צילום, רישום, הדפס אמנותי, פיסול, קדרות, צורפות וענפי אמנות נופים המזינים וניזונים מעולם האדריכלות.
מכיוון שאני רואה את עצמי קודם כל כאמנית בעלת שליחות, עבודתי האדריכלית מושפעת עמוקות מתפיסתי. הרבה לפני שעסקתי באדריכלות כבר החזקתי מכחול ביד, ומאז הלכו הטכניקות שלי והשתכללו. אני מציירת בפחם, דיו או פסטל על נייר, ברישומים של עירום או אדריכלות. לציורים מופשטים יותר אני משתמשת בצבע אקרילי על קנבס או מתנסה עם מה שלעולם הדיגיטלי יש להציע.
יצירתי שתוצג במסגרת התערוכה נקראת גליל 1 והיא שילוב של רישום פחם מסורתי עם צילום בעיבוד דיגיטלי, מודבק בין שתי שכבות פרספקס, אחד שקוף מבריק ואחד שחור.
בסדרה כולה אני מציגה רישומים של הפרויקט "שדרת התקוות" בגני תקווה, בשילוב תמונות מאותן הזוויות. בזמן התכנון בחירת הצורות והטקסטורות נעשו בדרך אמפירית. פה שאלתי את עצמי על בחירתם, וניסיתי להביא את הדברים למודע.
הצורה הדומיננטית הינה הגליל. האם אני רואה את הגליל כצורה המושלמת ביותר, ששבירת האור על ידה נקייה, הדרגתית, המשכית, מכובדת, ללא קטיעות? האם יש צד עמוק יותר, מטפורי, של שלמות העיגול בו, המייצג את המושלם, הנצחי, האלוהי? טרגדיית הגליל היא להיות בין שני עולמות. הוא מורכב מה"עיגול" ומה"קו" (הציר). העיגול הינו ההמשכי, האינסופי, המחבק, האלוהי.... בו בזמן שהקו, מכוון, ונקטע, זמני, כמו בני אנוש.
הרבה מחקרים בזמן האחרון מבדילים בין ה-connection בעולם האישה מול ה-separation של עולם הגבר. העולם הנשי רואה חיבור, המשכיות, ייחוד. כתוצאה מכך בתכנון יש סמיכות ועירבוב של חלקים פרוגרמאתיים. במתנ"ס בית אליעזר בחדרה בתכנון משרדי, המבואה היא גם קפטריה, הקירות הפנימיים שקופים לראות את הפעילות מהצד השני. האדריכלית האישה יוצרת חללים המעודדים קשר אנושי. Eileen Gray ביקרה ב-1929 את המתכננים המודרניים על הקצנת הצד הטכנולוגי: "האינטימיות נעלמה", היא כתבה, "האווירה נעלמה, החיים זה הכול: והחיים זה "מח" ו"לב" בעת ובעונה אחת".
הגלריה בבית האדריכל פועלת במשכנה של עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל, ברחוב המגדלור 15 ביפו העתיקה, והיא בין הגלריות הבודדות בישראל המתמקדת בהצגת אדריכלות. תפתח ב-15.10.09 במשולב בגלריה בבית האדריכל ובגלריה "המגדלור" ביפו.
נקודת ההנחה של התערוכה היא כי אדריכלים היוצרים בתחומי אמנות שונים כפיסול, רישום איור או כתיבה, מעצימים ומעשירים את עולמם הפנימי ומספקים מאגר בלתי נדלה של צורה וצבע. גם ליד שולחן השרטוט או המחשב,יוביל אוצר הצורות אל המסע הפנימי, אל דרך עשירה יותר מגוונת ויעודד את היווצרותו של תהליך יצירה פורה.
מציגים לפי סדר א"ב: ג'יוס אורון, משה אורון, רחל אסף, תמי הירש, סטייסי וולף-פילצר, שלומית ישר, טליה טריינין, חיים לוטנר, אלי מאיוס, ענת-מור-אבי, דניאל מינץ, נירה סידי, גידי פובזנר, יורם פוגל, איתי פלוק, אלונה פרסלוב, אלי קרמר, דן רוטשילד, דן רז, יעל שוץ גביש.
אוצרת: אלה גורן
פתיחה חגיגית: יום חמישי 15.10.09 בשעה 20:00.
נעילה: 12.11.09
הגלריה בבית האדריכל, עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל, רחוב מגדלור 15, יפו.
גלריה המגדלור, רח' המגדלור 13, יפו
שעות פתיחת הגלריות: א', ב', ד' 17:00-10:00 ג', ה' 19:00-14:00.
יום שישי . 16.10 - 11:00-14:00
שבת 17.10 - 11:00-14:00
יום שישי 30.10 - 11:00-14:00
שבת 31.10 - 11:00-14:00
תערוכות נוספות בהן השתתפתי:
תערוכת "מרחב 2002" - עמותת האדריכלים
תערוכת "מרחב 2003" - עמותת האדריכלים
"אדריכלים מציירים באוהאוס"- מרכז באוהאוס (2005)
תערוכת "אות העיצוב" - מגדל שלום (2006)
תערוכת "הנוכחות הנשית" - עמותת האדריכלים (2006)
תערוכת "אות העיצוב" מרכז וואהל, אוניברסיטת בר אילן (2007) "ארכיארט 2" גלריית המגדלור יפו (2007)
תערוכת UIFA, טולוז, צרפת (2004)
תערוכת UIA, איסטנבול, טורקיה (2005)
תערוכה ייחודית, המתקיימת השנה זו הפעם השלישית ברציפות, נותנת ביטוי לפאן האמנותי שבאדריכלות ומציגה את עבודותיהם של - אדריכלים היוצרים במגוון סגנונות וטכניקות - ציור, צילום, רישום, הדפס אמנותי, פיסול, קדרות, צורפות וענפי אמנות נופים המזינים וניזונים מעולם האדריכלות.
מכיוון שאני רואה את עצמי קודם כל כאמנית בעלת שליחות, עבודתי האדריכלית מושפעת עמוקות מתפיסתי. הרבה לפני שעסקתי באדריכלות כבר החזקתי מכחול ביד, ומאז הלכו הטכניקות שלי והשתכללו. אני מציירת בפחם, דיו או פסטל על נייר, ברישומים של עירום או אדריכלות. לציורים מופשטים יותר אני משתמשת בצבע אקרילי על קנבס או מתנסה עם מה שלעולם הדיגיטלי יש להציע.
יצירתי שתוצג במסגרת התערוכה נקראת גליל 1 והיא שילוב של רישום פחם מסורתי עם צילום בעיבוד דיגיטלי, מודבק בין שתי שכבות פרספקס, אחד שקוף מבריק ואחד שחור.
בסדרה כולה אני מציגה רישומים של הפרויקט "שדרת התקוות" בגני תקווה, בשילוב תמונות מאותן הזוויות. בזמן התכנון בחירת הצורות והטקסטורות נעשו בדרך אמפירית. פה שאלתי את עצמי על בחירתם, וניסיתי להביא את הדברים למודע.
הצורה הדומיננטית הינה הגליל. האם אני רואה את הגליל כצורה המושלמת ביותר, ששבירת האור על ידה נקייה, הדרגתית, המשכית, מכובדת, ללא קטיעות? האם יש צד עמוק יותר, מטפורי, של שלמות העיגול בו, המייצג את המושלם, הנצחי, האלוהי? טרגדיית הגליל היא להיות בין שני עולמות. הוא מורכב מה"עיגול" ומה"קו" (הציר). העיגול הינו ההמשכי, האינסופי, המחבק, האלוהי.... בו בזמן שהקו, מכוון, ונקטע, זמני, כמו בני אנוש.
הרבה מחקרים בזמן האחרון מבדילים בין ה-connection בעולם האישה מול ה-separation של עולם הגבר. העולם הנשי רואה חיבור, המשכיות, ייחוד. כתוצאה מכך בתכנון יש סמיכות ועירבוב של חלקים פרוגרמאתיים. במתנ"ס בית אליעזר בחדרה בתכנון משרדי, המבואה היא גם קפטריה, הקירות הפנימיים שקופים לראות את הפעילות מהצד השני. האדריכלית האישה יוצרת חללים המעודדים קשר אנושי. Eileen Gray ביקרה ב-1929 את המתכננים המודרניים על הקצנת הצד הטכנולוגי: "האינטימיות נעלמה", היא כתבה, "האווירה נעלמה, החיים זה הכול: והחיים זה "מח" ו"לב" בעת ובעונה אחת".
הגלריה בבית האדריכל פועלת במשכנה של עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל, ברחוב המגדלור 15 ביפו העתיקה, והיא בין הגלריות הבודדות בישראל המתמקדת בהצגת אדריכלות. תפתח ב-15.10.09 במשולב בגלריה בבית האדריכל ובגלריה "המגדלור" ביפו.
נקודת ההנחה של התערוכה היא כי אדריכלים היוצרים בתחומי אמנות שונים כפיסול, רישום איור או כתיבה, מעצימים ומעשירים את עולמם הפנימי ומספקים מאגר בלתי נדלה של צורה וצבע. גם ליד שולחן השרטוט או המחשב,יוביל אוצר הצורות אל המסע הפנימי, אל דרך עשירה יותר מגוונת ויעודד את היווצרותו של תהליך יצירה פורה.
מציגים לפי סדר א"ב: ג'יוס אורון, משה אורון, רחל אסף, תמי הירש, סטייסי וולף-פילצר, שלומית ישר, טליה טריינין, חיים לוטנר, אלי מאיוס, ענת-מור-אבי, דניאל מינץ, נירה סידי, גידי פובזנר, יורם פוגל, איתי פלוק, אלונה פרסלוב, אלי קרמר, דן רוטשילד, דן רז, יעל שוץ גביש.
אוצרת: אלה גורן
פתיחה חגיגית: יום חמישי 15.10.09 בשעה 20:00.
נעילה: 12.11.09
הגלריה בבית האדריכל, עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל, רחוב מגדלור 15, יפו.
גלריה המגדלור, רח' המגדלור 13, יפו
שעות פתיחת הגלריות: א', ב', ד' 17:00-10:00 ג', ה' 19:00-14:00.
יום שישי . 16.10 - 11:00-14:00
שבת 17.10 - 11:00-14:00
יום שישי 30.10 - 11:00-14:00
שבת 31.10 - 11:00-14:00
תערוכות נוספות בהן השתתפתי:
תערוכת "מרחב 2002" - עמותת האדריכלים
תערוכת "מרחב 2003" - עמותת האדריכלים
"אדריכלים מציירים באוהאוס"- מרכז באוהאוס (2005)
תערוכת "אות העיצוב" - מגדל שלום (2006)
תערוכת "הנוכחות הנשית" - עמותת האדריכלים (2006)
תערוכת "אות העיצוב" מרכז וואהל, אוניברסיטת בר אילן (2007) "ארכיארט 2" גלריית המגדלור יפו (2007)
תערוכת UIFA, טולוז, צרפת (2004)
תערוכת UIA, איסטנבול, טורקיה (2005)
ג'ויס אורון
אדריכלות ובניין ערים
http://www.joyceoron.com
http://cafe.themarker.com/view.php?u=280540
http://twitter.com/joyceoron
אדריכלות ובניין ערים
http://www.joyceoron.com
http://cafe.themarker.com/view.php?u=280540
http://twitter.com/joyceoron