המלצות לבירור מקדים בפניה לאבחון דידקטי ולאבחון פסיכודידקטי?
אביב נוף, פסיכולוג קליני ומנהל מכון נוף לטיפול ואבחון.
מבוא
הפניה לאבחון הינה צומת חשוב ביותר לילד ולמשפחתו. הקשיים של הילד פוגעים לא רק בדימוי העצמי ובעולמו הרגשי של הילד, אלא יוצרים מתח בבית, ופגיעה בתחומים רבים אחרים. כל אלו, הופכים את הפניה לאבחון חשובה מעין כמוהה, משום שאבחון יעיל וטוב, יניב מסקנות והמלצות יעילות לטיפול. אבחון יעיל וטוב לפיכך הינו תחילת הדרך לשינוי הדפוסים והקשיים הבעייתים.
ההורים שפונים לאבחון אינם מודעים לנושאים רבים חשובים שיש לברר טרם הדריכה בפתח הדלת של מכון האבחון. ההמלצה הינה לרכוש ידע בסיסי לגבי סוגי האבחונים השונים, כפי שהם מוצגים במאמרים קודמים של מחבר זה בפורטל הנוכחי.
בנוסף, להלן מספר שאלות בסיסיות שחשוב לברר:
א. מה היו השיקולים של המכון להמליץ על סוג האבחון.
פעמים רבות המכון שעורך את האבחון יעזור לכם לקבל החלטה לגבי סוג האבחון המתאים. חשוב להבין את השיקולים המקצועיים שהמכון רואה כחשובים ועל-כן חשוב לשאול על כך. ברוב המקרים השיקולים נכונים ומוצדקים, אך לעיתים הם שיקולים זרים: למשל, עליכם לבחון האם ההחלטה לערוך אבחון דידקטי נוצרה משום שאין במכון פסיכולוג? או האם ההחלטה על אבחון פסיכודידקטי שנערך רק על ידי פסיכולוג (ללא מאבחנת) הועלתה משום שאין מאבחנת במכון?
ב. מה רמת ההכשרה של איש המקצוע. כיום, לאור חוק זכויות החולה וחוקי האתיקה, יש לפונים זכות לדעת בצורה ברורה מהי רמת ההכשרה.
כאשר מדובר בפסיכולוגים יכולות להיות 3 רמות: סטודנטים, מתמחים, מומחים או מומחים בכירים (מדריכים). בנוגע למאבחנות דידקטיות ישנן מאבחנות עם תואר שני ומאבחנות דידקטיות שלמדו לימודים מעמיקים כלימודי תעודה. זהו המקום להסביר שפעמים רבות לנסיון יש חשיבות רבה יותר מהתואר הרשמי ולכן חשוב לקבל המלצות
ג. מהו פרק הזמן של ניתוח המבחנים עד להגשת הדו"ח והמשוב. פרק הזמן הנהוג הינו כחודש.
ד. האם הצוות המאבחן ילווה את הילד גם מול בית הספר. במכונים מסויימים נהוג להעביר גם משוב לבית הספר. לדבר זה יש חשיבות רבה מאוד וחשוב לברר ולתאם ציפיות מראש.
ה. האם ישנה אפשרות להרחבה של האבחון ומהי העלות. כלומר, אם השיקול הראשוני היה לערוך אבחון דידקטי, האם תהיה אפשרות להרחיב זאת לאבחון פסיכודידקטי במקרה הצורך. לשאלה זו חשיבות רבה מאוד, משום שפעמים רבות יש צורך בהרחבה כזו. מאבחנות דידקטיות רבות מעלות שאלות לגבי קשיים רגשיים או לגבי בעיות בהבנה, ואז יש צורך בהרחבה של החלק הפסיכולוגי. מכון שאין בו אפשרות להרחבה כזו, מקשה על המאובחנים משום שאז יש למצוא פסיכולוג חיצוני והעלות תהיה בהתאם.
לסיכום, ההחלטה בנוגע לסוג האבחון הינה החלטה חשובה. אין עוררין על כך שאבחון מדויק וטוב הינו גורם מהותי בטיפול בילד עם לקויות למידה. מטרת המאמר הנוכחי איננה להלחיץ או לזרוע זרעי פחד בהורים. ברוב המקרים אפשר לסמוך על אנשי המקצוע שידעו לכוון אותכם בצורה נכונה, ובמידת הצורך להציע הרחבות לאבחון שהתחלתם. מטרת המאמר הינה לספק ידע בסיסי שיעזור להורים לקבל החלטה נכונה.
אביב נוף, פסיכולוג קליני ומנהל מכון נוף לטיפול ואבחון.
מבוא
הפניה לאבחון הינה צומת חשוב ביותר לילד ולמשפחתו. הקשיים של הילד פוגעים לא רק בדימוי העצמי ובעולמו הרגשי של הילד, אלא יוצרים מתח בבית, ופגיעה בתחומים רבים אחרים. כל אלו, הופכים את הפניה לאבחון חשובה מעין כמוהה, משום שאבחון יעיל וטוב, יניב מסקנות והמלצות יעילות לטיפול. אבחון יעיל וטוב לפיכך הינו תחילת הדרך לשינוי הדפוסים והקשיים הבעייתים.
ההורים שפונים לאבחון אינם מודעים לנושאים רבים חשובים שיש לברר טרם הדריכה בפתח הדלת של מכון האבחון. ההמלצה הינה לרכוש ידע בסיסי לגבי סוגי האבחונים השונים, כפי שהם מוצגים במאמרים קודמים של מחבר זה בפורטל הנוכחי.
בנוסף, להלן מספר שאלות בסיסיות שחשוב לברר:
א. מה היו השיקולים של המכון להמליץ על סוג האבחון.
פעמים רבות המכון שעורך את האבחון יעזור לכם לקבל החלטה לגבי סוג האבחון המתאים. חשוב להבין את השיקולים המקצועיים שהמכון רואה כחשובים ועל-כן חשוב לשאול על כך. ברוב המקרים השיקולים נכונים ומוצדקים, אך לעיתים הם שיקולים זרים: למשל, עליכם לבחון האם ההחלטה לערוך אבחון דידקטי נוצרה משום שאין במכון פסיכולוג? או האם ההחלטה על אבחון פסיכודידקטי שנערך רק על ידי פסיכולוג (ללא מאבחנת) הועלתה משום שאין מאבחנת במכון?
ב. מה רמת ההכשרה של איש המקצוע. כיום, לאור חוק זכויות החולה וחוקי האתיקה, יש לפונים זכות לדעת בצורה ברורה מהי רמת ההכשרה.
כאשר מדובר בפסיכולוגים יכולות להיות 3 רמות: סטודנטים, מתמחים, מומחים או מומחים בכירים (מדריכים). בנוגע למאבחנות דידקטיות ישנן מאבחנות עם תואר שני ומאבחנות דידקטיות שלמדו לימודים מעמיקים כלימודי תעודה. זהו המקום להסביר שפעמים רבות לנסיון יש חשיבות רבה יותר מהתואר הרשמי ולכן חשוב לקבל המלצות
ג. מהו פרק הזמן של ניתוח המבחנים עד להגשת הדו"ח והמשוב. פרק הזמן הנהוג הינו כחודש.
ד. האם הצוות המאבחן ילווה את הילד גם מול בית הספר. במכונים מסויימים נהוג להעביר גם משוב לבית הספר. לדבר זה יש חשיבות רבה מאוד וחשוב לברר ולתאם ציפיות מראש.
ה. האם ישנה אפשרות להרחבה של האבחון ומהי העלות. כלומר, אם השיקול הראשוני היה לערוך אבחון דידקטי, האם תהיה אפשרות להרחיב זאת לאבחון פסיכודידקטי במקרה הצורך. לשאלה זו חשיבות רבה מאוד, משום שפעמים רבות יש צורך בהרחבה כזו. מאבחנות דידקטיות רבות מעלות שאלות לגבי קשיים רגשיים או לגבי בעיות בהבנה, ואז יש צורך בהרחבה של החלק הפסיכולוגי. מכון שאין בו אפשרות להרחבה כזו, מקשה על המאובחנים משום שאז יש למצוא פסיכולוג חיצוני והעלות תהיה בהתאם.
לסיכום, ההחלטה בנוגע לסוג האבחון הינה החלטה חשובה. אין עוררין על כך שאבחון מדויק וטוב הינו גורם מהותי בטיפול בילד עם לקויות למידה. מטרת המאמר הנוכחי איננה להלחיץ או לזרוע זרעי פחד בהורים. ברוב המקרים אפשר לסמוך על אנשי המקצוע שידעו לכוון אותכם בצורה נכונה, ובמידת הצורך להציע הרחבות לאבחון שהתחלתם. מטרת המאמר הינה לספק ידע בסיסי שיעזור להורים לקבל החלטה נכונה.
אביב נוף,
פסיכולוג קליני,
מנהל מכון נוף לטיפול ואבחון
http://sites.google.com/site/psycholgysite/Nof
פסיכולוג קליני,
מנהל מכון נוף לטיפול ואבחון
http://sites.google.com/site/psycholgysite/Nof