ההתפתחות הדרמטית של תחום האינטרנט בעשור האחרון הביאה את השירותים המקוונים כמעט לכל בית בישראל.
בין השירותים הנפוצים והפופולריים נמצאים אתרי הקניות ואתרי מכרזים המאפשרים ללקוח לרכוש מוצרים ושירותים באמצעות האינטרנט מבלי לצאת מהבית.
למרות שמדובר במהפכה של ממש בתחום הצרכנות הקמעונאית, שירות החנויות המקוונות נקלט והוטמע במהירות ובטבעיות בקרב הצרכנים בעולם בכלל ובקהל הישראלי בפרט.
כבר היום נפתרים רוב הקשיים בתחום זה במהירות וביעילות כאשר תעשיית אבטחת המידע מייצרת עבור הלקוחות סביבת תשלום בטוחה ברשת ובנוסף חלק ניכר מאתרי הקניות מאפשרים תשלום בטלפון או במזומן עם מסירת המוצר לקונה.
עבור הצרכן מהווים אתרי הקניות יתרון משמעותי מכמה בחינות לדוגמה:
- זמינות לפי צרכי הלקוח. בחנות המקוונת אין שעות פתיחה מוגבלות והצרכן יכול 'להיכנס' אליה בזמן המתאים לו.
- חיסכון בדלק. הקניה מהבית חוסכת את הנסיעה לחנות ואת העלויות הכרוכות בה.
- ניצול מיטבי של הזמן. בחנות הוירטואלית אין תורים לפי המדף או בדרך לקופה והצרכן אינו צריך לבזבז זמן בהמתנות מיותרות.
- דחיית קניות ספונטניות. הצרכן הוירטואלי אינו חשוף לפיתויים ["מבצעים" למיניהם ושאר בזבוזים לא מתוכננים] כמו מי שקונה בחנות אמיתית. בביצוע קניות באינטרנט קל יותר לדבוק ברכישה המתוכננת ולהימנע מהוצאות מיותרות.
- זמינות מידע. בקניה הוירטואלית יש ללקוח מידע זמין בשפע ובזמן אמת. אתרי הקניות מציעים מבחר עצום של מוצרים, חוות דעת של רוכשים שהתנסו באתר ואו במוצר וכל מידע נחוץ נוסף. אין שום צורך לסרוק את המדפים או להתייעץ עם המוכר בחנות – המוצרים והמידע אודותם נגישים וזמינים במרחק הקלקה על העכבר או הקלדת מילה במנוע החיפוש של אתר הקניות.
- חיסכון בפערי תיווך. רוב אתרי הקניות מאפשרים לצרכן לרכוש את המוצר ישירות מהיבואן ולהוזיל את מחירו יחסית לחנות רגילה.
אם נוסיף לדוגמאות הללו את העובדה שהשימוש באתר הקניות חוסך את הצורך לסחוב שקיות, להעמיס ולפרוק, למצוא סידור לילדים ולהתמודד עם 'הפתעות' לא צפויות כגון מלאים חסרים, פקקי תנועה וכו', ניתן לקבוע בוודאות שאתר הקניות הופך את הקניה לחוויה פשוטה נוחה וזולה יותר בהשוואה לחלופות המסורתיות המוכרות בשוק.