כיום לומדות יותר ויותר נשים בבתי ספר להנדסאים אולם רובן לא ממשיכות עם לעסוק בתחום כקריירה. לפי מחקר חדש שנעשה חלק מהנשים משתמשות בלימודי בית ספר להנדסאים כקרש קפיצה לקריירות אחרות.
במחקר שנעשה ע"י פרופסור ברברה בגילהול התגלה שיותר ויותר נשים מתחילות ללמוד לימודי הנדסאים שנחשב בעבר כמקצוע קשוח, כבד ומלכלך, אולם הן לעיתים נרתעות מהמשך הלימודים בגלל שיטות הלימוד בחלק מבתי הספר. כתוצאה מכך עולה מספר הנשים שלמדו בבית ספר להנדסאים אך אינן עוסקות בתחום כקריירה.
המחקר, שכרוך בבדיקת השקפתם של הסטודנטים לפני, במשך ואחרי הלימודים, שופך אור על ההתנסויות של נשים בעסק שהוא בעיקר גברי, והאסטרטגיות שהן מאמצות כדי לשרוד. החוקרים מצאו שנשים שלמדו בבית ספר להנדסאים החשיבו את המקצוע כבסיס טוב למספר קריירות אלטרנטיביות. אולם מצאו כי היכולת הטובה ביותר להעביר לעבודה היו מעשיות וגנריות. סטודנטים משני המינים היו ביקורתיים לגבי התוכן, שיטות ההערכה והדגשת הלימודים התיאורטיים כשבמקומם רצו מערכת יותר מעשית ועכשווית. המחקר מראה שהמעבר מהלימודים לשוק העבודה יכול להיות קשה במונחים של השתלבות מעשית בתחום, השגרה בעבודה ותרבות העבודה. שילוב במקומות עבודה בזמן הלימודים יכול להקל על התהליך ויעזור לנשים שלמדו בבית ספר להנדסאים להחליט לגבי המשך הקריירה שלהן.
פרופסור בגילהול אומרת: "נשים מאמצות מגוון אסטרטגיות להתמודדות עם הלימודים בבית ספר להנדסאים ובסביבה הגברית שבה הן נמצאות. האסטרטגיות כוללות התנהגות כאחד הגברים, קבלה של אתגר המינים, בניית מוניטין ולהמעיט בערך החסרונות לטובת היתרונות."
"באופן מדהים, נשים מצאו כי גם בכתה וגם במקום העבודה המין שלהם, בלי לשים לב, יכול היה להבטיח שהן קיבלו יותר עזרה מעמיתיהם הגברים. הצד השלילי הוא שנשים נחשבות בתחום ההנדסאים כבעלות פחות יכולת מגברים."
נשים רואות את עצמן עם יותר יכולת תעסוקה בגלל מינם, והרגישו כי חברות רבות ניסו לקבל לעבודה יותר נשים כדי לשפר את התדמית שלהם.
פרופסור בגילהול אומרת: "הדחף להעסיק יותר נשים בתעשייה ראוי לשבח, אבל הדבר גרם להן לחשוב אם ההעסקה שלהן היא בגלל היכולות שלהן או בגלל המין שלהן".
"לחילופין, הדבר הוביל נשים להאמין, אולי באופן שיקרי, כי העסקה בתחום ההנדסאים תהיה שווה לנשים. נשים בבית ספר להנדסאים העריכו את מעמדן כחידוש בתחום ההנדסאים, אולם עדין החזיקו בסטריאוטיפ המסורתי על נשים מחוץ לתחום."
"היחס שלהן הוא כנראה התוצאה של ההשתלבות שלהן בתרבות התעשייה, והן עושות מעט מאוד לקדם מטרות של נשים בבית ספר להנדסאים."