תחרות בשוק הדלקנים - דלקן אוניברסאלי
לפני שנדון בבעיית התחרותיות באמצעי התדלוק האוטומטים - דלקנים, נברר מהו בעצם דלקן?
זוהי מערכת תדלוק אוטומטית הפועלת בעזרת רכיב המותקן במכונית המאפשר לקבל שירותים שונים: ניתן לתדלק מבלי לשלם כיוון שהמערכת מוסרת את פרטי הרכב למחשב שבתחנת הדלק, הלקוח מקבל יחד עם החיוב החודשי דוחות המפרטים את כל פרטי התדלוק השונים ובמקרה של ניצול לרעה של הרכב ניתן גם לחסום את התדלוק האוטומטי. כיום חברות הדלק מאפשרות גם לקבל עדכונים ולבצע פעולות דרך אתר האינטרנט של החברה. כל השירותים האלו כרוכים בתשלום על התקנת המכשיר ועל מנוי לשירותים השונים: הפקת דוחות, אחריות וכיו"ב.
זהו מכשיר יעיל עבור מנהלי ציי רכב ניתן לדעת איזה רכב תדלק, היכן, מתי וכמה ולכן גם מהי צריכת הדלק בכל רכב. הבקרה מאפשרת למנוע ניצול של רכב צמוד ע"י עובדים, כמו נסיעה לאילת על חשבון
המעסיק.
אבל למרות מעלותיו הרבות יש לדלקן חיסרון בולט כאשר בוחרים בדלקן של אחת מחברות הדלק הוא יפעל רק בתחנות הדלק של חברה זו ולא בתחנות של חברה אחרת. למעשה אלו נישואים קתולים כי לצורך החלפת דלקן אחד באחר יש צורך לפרק אותו ולהרכיב את זה של החברה האחרת. העלות כל כך גבוהה שלא משתלם להחליף דלקן. לכן אין תחרות בענף וגם אם תחנות אחרות מציעות מחירים אטרקטיביים יותר, עדיין צריך לתדלק בחברה שמספקת את שירותי הדלקן.
הפיתרון לכך הוא הפעלת דלקן אוניברסאלי. דלקן שמאפשר לתדלק בכל תחנות הדלק של החברות הנותנות שירותי דלקן. החברות ייערכו ביניהן סליקה של התשלומים בדומה למצב בשוק כרטיסי האשראי.
הרעיון הזה לא רק שהועלה כבר אלא אף נקבע בחקיקה. תיקון משנת 1998 לחוק משק הדלק קבע בסעיף 7 (ב) כי: "לצורך הגברת התחרות במשק הדלק יקבע השר, בהתייעצות עם הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים והפעלתם. כללים כאמור יחולו על כל חברות הדלק"
אך דבר לא נעשה ובעקבות פניית מבקר המדינה בשנת 2004 בנושא הדלקן האוניברסלי החליטה הממשלה: "שר התשתיות הלאומיות יפעל בהתאם לתיקון מיולי 1998 לחוק משק הדלק (קידום תחרות), התשנ"ד-1994, בענין הגברת התחרות במשק הדלק, כאמור בהמלצת מבקר המדינה בנושא, ויסדיר בתקנות את הכללים לענין התקני תדלוק אוטומטיים והפעלתם."
למרות הודעת משרד התשתיות על התקנת תקנות עד ינואר 2006 שיאפשרו הפעלת הדלקן האוניברסאלי עד היום טרם הותקנו התקנות.
הערכות אומדות את הנזק לצרכנים מהיעדר תחרות במאות מיליוני שקלים לשנה. לנזק הכלכלי למחזיקי הדלקנים מתווספת אי הנוחות הכרוכה בחיפוש התחנה הנכונה. נכון שלשלוש חברות הדלק הגדולות המפעילות דלקנים יש פריסה רחבה של תחנות, אך לעיתים תמצא שהתחנה תמצא בצד השני של הכביש ותידרש לבצע פניית פרסה, או שמדובר באזור הפריפריה ששם נפוצות יותר תחנות זולות ופחות התחנות של שלוש החברות הגדולות.
נכתב ע"י נפתלי גוטמן עבור אתר .HotCar.co.il
לפני שנדון בבעיית התחרותיות באמצעי התדלוק האוטומטים - דלקנים, נברר מהו בעצם דלקן?
זוהי מערכת תדלוק אוטומטית הפועלת בעזרת רכיב המותקן במכונית המאפשר לקבל שירותים שונים: ניתן לתדלק מבלי לשלם כיוון שהמערכת מוסרת את פרטי הרכב למחשב שבתחנת הדלק, הלקוח מקבל יחד עם החיוב החודשי דוחות המפרטים את כל פרטי התדלוק השונים ובמקרה של ניצול לרעה של הרכב ניתן גם לחסום את התדלוק האוטומטי. כיום חברות הדלק מאפשרות גם לקבל עדכונים ולבצע פעולות דרך אתר האינטרנט של החברה. כל השירותים האלו כרוכים בתשלום על התקנת המכשיר ועל מנוי לשירותים השונים: הפקת דוחות, אחריות וכיו"ב.
זהו מכשיר יעיל עבור מנהלי ציי רכב ניתן לדעת איזה רכב תדלק, היכן, מתי וכמה ולכן גם מהי צריכת הדלק בכל רכב. הבקרה מאפשרת למנוע ניצול של רכב צמוד ע"י עובדים, כמו נסיעה לאילת על חשבון
המעסיק.
אבל למרות מעלותיו הרבות יש לדלקן חיסרון בולט כאשר בוחרים בדלקן של אחת מחברות הדלק הוא יפעל רק בתחנות הדלק של חברה זו ולא בתחנות של חברה אחרת. למעשה אלו נישואים קתולים כי לצורך החלפת דלקן אחד באחר יש צורך לפרק אותו ולהרכיב את זה של החברה האחרת. העלות כל כך גבוהה שלא משתלם להחליף דלקן. לכן אין תחרות בענף וגם אם תחנות אחרות מציעות מחירים אטרקטיביים יותר, עדיין צריך לתדלק בחברה שמספקת את שירותי הדלקן.
הפיתרון לכך הוא הפעלת דלקן אוניברסאלי. דלקן שמאפשר לתדלק בכל תחנות הדלק של החברות הנותנות שירותי דלקן. החברות ייערכו ביניהן סליקה של התשלומים בדומה למצב בשוק כרטיסי האשראי.
הרעיון הזה לא רק שהועלה כבר אלא אף נקבע בחקיקה. תיקון משנת 1998 לחוק משק הדלק קבע בסעיף 7 (ב) כי: "לצורך הגברת התחרות במשק הדלק יקבע השר, בהתייעצות עם הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים והפעלתם. כללים כאמור יחולו על כל חברות הדלק"
אך דבר לא נעשה ובעקבות פניית מבקר המדינה בשנת 2004 בנושא הדלקן האוניברסלי החליטה הממשלה: "שר התשתיות הלאומיות יפעל בהתאם לתיקון מיולי 1998 לחוק משק הדלק (קידום תחרות), התשנ"ד-1994, בענין הגברת התחרות במשק הדלק, כאמור בהמלצת מבקר המדינה בנושא, ויסדיר בתקנות את הכללים לענין התקני תדלוק אוטומטיים והפעלתם."
למרות הודעת משרד התשתיות על התקנת תקנות עד ינואר 2006 שיאפשרו הפעלת הדלקן האוניברסאלי עד היום טרם הותקנו התקנות.
הערכות אומדות את הנזק לצרכנים מהיעדר תחרות במאות מיליוני שקלים לשנה. לנזק הכלכלי למחזיקי הדלקנים מתווספת אי הנוחות הכרוכה בחיפוש התחנה הנכונה. נכון שלשלוש חברות הדלק הגדולות המפעילות דלקנים יש פריסה רחבה של תחנות, אך לעיתים תמצא שהתחנה תמצא בצד השני של הכביש ותידרש לבצע פניית פרסה, או שמדובר באזור הפריפריה ששם נפוצות יותר תחנות זולות ופחות התחנות של שלוש החברות הגדולות.
נכתב ע"י נפתלי גוטמן עבור אתר .HotCar.co.il