פתיחת עסק היא החלום של כולנו.
פתיחת עסק כמו בית קפה או פאב, ניהול משרד נדל"ן או פרסום, פתיחת גן ילדים או מתן שירותי גרפיקה ועיצוב גרפי. במילים אחרות, פתיחת עסק מאפשרת לנו לעבוד במשהו שאנחנו אוהבים ואף להרויח על כך כסף.
אך למרות היתרונות של ניהול עסק, באופן יחסי למספר השכירים במשק, מעטים הם האנשים אשר הם הבעלים של עסק עצמאי.
הסיבה העיקרית לכך נובעת מהחשש שמא פתיחת העסק תיכשל וההפסד יהיה גדול מהמשוער. חשש זה מוטעה, פעמים רבות, ונובע מחוסר ידע או בחינה נכונה של תנאי השוק.
מה עליכם לעשות בעת פתיחת עסק? אילו מסמכים וטפסים עליכם להביא עם פתיחת עסק? לאיזה רשות עליכם לגשת קודם? מי צריך להגיע במצב של שותפות? אילו דוחות עליכם למלא? מה ההבדל בין סוגי החברות השונות? האם יש צורך בקבלת רשיון לעסק? שאלות אלו ואחרות עולות בעת פתיחת עסק, והמאמר הנתון קצר מכדי לענות על כל השאלות הללו. לכן שנתמקד רק בצעדים הכלליים הנדרשים לפתיחת עסק.
בפועל, פתיחת עסק היא דבר פשוט, לפחות בביצוע הצעדים הראשונים. אך לפני הכל, נחוץ אומץ בסיסי. אם יש לכם כזה ואתם מוכנים 'לקפוץ למים', זה הזמן לקרוא את השורות הבאות:
פתיחת עסק- צעדים הכרחיים• פתיחת עסק מחייבת, בראש ובראשונה, גיבוש רעיון כללי של מהות העסק. לאחר מכן, יש לבחון את הדרישה בשוק, ולבדוק את הכדאיות של פתיחת עסק, ובעצם לבנות תוכנית עסקית.
• לפי הרווחיות הצפויה, יחד עם נתונים נוספים, יש להחליט מהו אופן ההתאגדות של העסק. האם מדובר בעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות, עמותה או חברה בע"מ?
• בהתאם לסוג העסק, פתיחת עסק מחייבת פתיחת תיקים ברשויות המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. במידה ומדובר בחברה בע"מ, יש להירשם ברשם החברות.
פתיחת עסק דורשת רישום אצל פקיד שומה באמצעות מילוי טופס 5329, המכיל את הפרטים האישיים שלכם ושל מהות העסק. מול פקיד שומה, ביכולתכם לייצג את עצמכם או להיות מיוצגים על ידי בעלי תפקידים העוסקים בכך.
• במידה ואתם מעוניינים להעסיק עובדים, יש לפתוח תיק ניכויים במשרד השומה.
• בעת פתיחת עסק, חובה לנהל ספר או פנקס חשבונות, הכולל את ההוצאות וההכנסות של העסק, כולל אופן התשלום על המוצרים בעסק (מזומן, אשראי, צ'קים דחויים או מידיים).
• כחודש לאחר פתיחת עסק, מגיע לבית העסק פנקס מקדמות. דרך פנקס זה, יש לשלם מס הכנסה בהתאם לשיעור הנקבע לכם. במידה ושיעור המקדמה נראה לכם גבוה מדי (כגון, כאשר ההכנסה מהעסק נמוכה מאוד), ניתן להגיש בקשה מנומקת להפחתת המקדמה.
• הגשת דוח שנתי הכולל את כלל ההוצאות וההכנסות. יש להגיש דוח שנתי גם במקרים בהם אין צורך בניהול פנקס חשבונות, כגון במקרה של תשלומי שכירות. דוח שנתי זה מתייחס לשנת מס המתחילה ב-1 לינואר ומסתיימת ב-12 לדצמבר, כך שגם אם העסק נפתח באמצא השנה, עליכם להגיש דוח שנתי. את הדוח השנתי יש להגיש עד סוף חודש אפריל או סוף מאי של השנה לאחר מכן (בהתאם לסוג שיטת החשבונאות).
פרטים נוספים ומידע מפורט יותר ניתן לקבל אצל יועצים ומומחים שונים, אשר ישמחו לעזור לכם לרקום את החלום שלכם.
יועצים אלו יכוונו אתכם וילוו אתכם בצעדים הראשונים של פתיחת עסק. בנוסף הם יעזרו לכם להכין תוכנית עסקית, להרחיב את קהל הלקוחות שלכם, לייעל את דרכי השיווק ואף יפנו אתכם למקורות מימון אפשריים.
רח' יוסף נקר 29, פתח תקווה 49773
טלפקס. 03-9190625 | נייד. 052-5658422 |
E-mail. David10y@zahav.net.il
Web: http://www.taxmas.info